[WN] mijn brief aan de WRAN

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:41

Dus als jij niet met je hakken in het zand gaat staan om je paard abrupt te stoppen dan ben je dood :?
Ik snap je steeds minder :? :?

Je kunt misschien ook respect verdienen ipv afdwingen..... Tis maar een idee hoor :=

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:44

Ja je stuurt je paard ook achter een koe aan met je handen een meter uit elkaar, dat doe ik weer niet.
disengage the hind quarter to contol forward motion,of hebben jullie daar nog niet van gehoord.

Romkabouter

Re: mijn brief aan de WRAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:50

stond dat in die brief aan de wran :?

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 21:58

tussen de regels door wel rom :j
want als je je paard op een bosal rijdt met je handen een meter uit elkaar moet je wel heeeel goed op je zit kunnen sturen.
en er naast wandelen doe je ook meestal bitloos
dus........ we komen weer een beetje ontopic :D

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 22:01

Nou, ik ken mensen die halterpaarden showen met de ketting door de mond....

"omdat dat mag" :roll:

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 02:07

nou nou, wat zijn jullie weer lekker ontspoord hier :-)
midnightsan: ik ben het (weer eens) met je eens.
als ik moet kiezen uit een paard dat achter mij blijft uit angs of eentje die door/over me heen loopt heb ik liever het eerste hoor.
sorry, maar het is een paard. een corrigerende tik hier en daar is echt wel nodig.
ze verstaan namelijk nog geen nederlands (of engels) en ' een goed gespek' wordt daarmee wat lastig....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 07:07

@Pienb: waarom op voorhand de 3e mogelijkheid uitsluiten; nl een paard wat uit vertrouwen mét je meewerkt ipv uit angst voor je.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 08:02

Dat komt omdat veel mensen bang zijn dat het paard over ze heen gaat lopen en dan op voorhand maar vast bang maken om dit te voorkomen.

Gebrek aan zelfvertrouwen eigenlijk dus ;)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 08:31

Pienb schreef:
ze verstaan namelijk nog geen nederlands (of engels) en ' een goed gespek' wordt daarmee wat lastig....

Definieer "goed gesprek", want ik heb namelijk niet zoveel problemen met dat het paard geen nederlands of engels spreekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 08:40

Pienb: Mijn paarden lopen niet over mij heen maar lopen netjes naast mij zonder dat ik hoef te slaan oid. Wat zou daar mis mee zijn?

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 08:54

Als de eigenaar of berijder of verzorger of wie dan ook de moeite zou nemen om een beetje "paards" te leren, kan je rustig met je paard, hengst of merrie, dat maakt geen drol uit, aan een touwtje lopen.
Daar hoeft geen enkele hardhandige tik aan te pas te komen, respect voor de baas hebben ze heel snel door hoor; in de kudde leren ze ook respect voor elkaar te hebben!

Helaas zijn veel eigenaren geneigd om het dier dusdanig aan te pakken dat het, precies zoals al hierboven gezegd, gewoon bang wordt voor "de mens" Krijg je weer vreemde schrikreakties, knal, weer een mep met die teugel... |(

Maar goed, we gaan behoorlijk off-topic ;)

Ik ben in ieder geval voor bitcontrole's in alle discipline's, ook in de lagere klasse's
Een doorman mag zowiezo mensen aanspreken op hun gedrag c.q. omgang met hun paard in de inrijarena;
als iemand zich misdraagt in de inrijbaan maar wordt wel geplaatst in de show mogen ze van mij gerust erbij vertellen dat hij/zij hoger was geeindigd met een vriendelijkere rijstijl in de inrijbaan }>

En een paard met ingescheurde mondhoeken als eerste plaatsen zoals in de bedoelde show :r |(

Het zou mooi geweest zijn, dat, wanneer deze "ruiter" om werd geroepen om zn eerste plaatst in ontvangst te nemen, dat er dan omgeroepen zou zijn dat door deze "beschadigingen" de eerste plaatst een dikke 0 werd!

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 09:29

Nee, het is niet off topic, een paard wat jou voorbij loopt is niet aan de hulpen, hij heeft lak aan jou en gaat zijn eigen gang, mijn oplossing waar zo veel over te doen is, is als je goed op let niets anders dan een one rein stop.
Dus waarom een paard frontaal als een beer aanvallen als je hem gewoon achter je kan zetten door simpel weg jou richting te veranderen en hem als het ware op de voor hand te draaien en door te lopen.
To topic, als je jou paard zijn mond hoeken stuk moet trekken om hem ''te laten geven'' is hij niet aan de hulpen, en kan je dat imo. beter thuis op lossen door hem op een normale manier te laten geven. dus zo wel de beer in zijn front als wel die mondhoeken maken een paard bang.
Laatst bijgewerkt door MidnightPSan op 09-05-09 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 09:31

OH ja, WAAR lees je, HARDHANDIGE? dit zit meer in je hoofd dan in mijn text.

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 10:03

Ah, de typefout is inmiddels verbeterd :P
Ik snap heus wel wat je bedoelt hoor, maar dat had je ook gelijk zo kunnen zeggen zonder eerst allerlei (persoonlijke) totaal niet relevante opmerkingen hier neer te gooien. Dat slaat namelijk nergens op en raakt kant noch wal :n
Dat jij liever een cirkel loopt om je paard achter je krijgen is jouw manier. Ik ga in de back-up, da's mijn manier. En dat er wellicht eens een "corrigerende tik" gebruikt moet worden weet ik ook wel en dat doe ik ook als het nodig is. Maar mijn motto is in ieder geval: éérst vragen daarna eventueel pas afdwingen.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 10:16

Back-up, is echt niet vragen hoor,lees verder over dat kudde gedrag, in een kudde vragen ze elkaar ook niet wie de baas mag zijn.
Was dit de enige type fout uit dit tpic, of raakt dit ook kant noch wal?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 11:12

Ehm..... ja :D

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 11:16

@Rom, bedankt voor de spellings controle.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 11:18

Graag gedaan :D

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:11

Ok, zijn hier echt mensen die als je paard je voorbij/omver loopt dit laten gebeuren?
Ik denk dat we dan och allemaal even duidelijk maken dat dat niet de bedoeling is?
Ik snap de hele discussie dan ook eigenlijk niet....
Als iemand een paard dat 0 respect voor je heeft en dus door/over/voorbij je loopt dit krijgt afgeleerd zonder de welbekende corrigerende tik of flinke ruk aan het halster mag me dat eens gaan uitleggen. (En daar versta ik ook backup onder, als ie niet achteruit wil dan krijgt ie bij ook een ruk of tik tegen de borst)

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:37

Een oplossing die beide partijen beter zou bevallen is door oefeningen te doen met je paard en als je paard over je heen loopt, zet je hem stil en drukt met je vingers in de borst. Dan steeds weer opnieuw oefenen, grondwerk heet dat ;)
Ik heb hier een echte "bulldozer" staan, die kwam zo binnen toen we haar kochten en die is nu 9,5 van de 10x heel braaf.
Soms vergeet ze het weer even, dan slaan we niet maar oefenen even en het zit er weer voor een paar weken in.

Je kunt ook bv. jumping jacks doen als je paard met wandelen te dicht in je buurt komt, als hij dan tegen je zwaaiende armen aanloopt is hij zijn keuze geweest.
Of.... het einde van je touw als een propeller voor je zwaaien, loopt hij er in, eigen schuld.

Allemaal oplossingen zonder agressie... :o

Enne, je paard verstaat je echt wel hoor.... beter dan jij denkt ;)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:54

Sorry, maar ik ga niet naast mijn paard staan springen.
Grondwerk ben ik met je eens, zo leer je ze eerst wat de bedoeling is.
Echter, als ze het snappen en dus precies weten wat ze moeten doen en ze KIEZEN rvoor zich hier niet aan te houden (dus lopen voorbij je) kiezen ze ook voor die tik.
En dat je ze eerst waarschuwt met stem of een blik logisch.
Dat je ze niet meteen afrost maar gewoon een tikje geeft om te beginnen ook logisch.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:58

Dus als jij tegen je paard zegt ' he, loop eens wat meer op je achterhand ennuh nou blijf toch eens achter me lopen' snapt ze dat?
Dat zou ideaal zijn.... Ga je gewoon in de bak zitten en je zegt je paard wat ie moet doen ( nu links, nu draven en over die baalkjes heen, zonder aan te tikken graag....)
Zou toch wel rete handig zijn. :-) :+

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 13:02

Pienb schreef:
Dat je ze niet meteen afrost maar gewoon een tikje geeft om te beginnen ook logisch.

Het jammere is dat een tik een schrikreactie geeft en de volgende keer is je beweging abrupt en je paard denkt dat hij een tik krijgt.
Hij heeft dus geen vertrouwen in je...

Dat je paard je snapt, wil nog niet zeggen dat hij het doet ;)
Hij ziet de noodzaak er namelijk totaal niet van. Zolang hij er geen echte lol in heeft zal hij het zeker niet voor je doen als je er niet bovenop zit om hem te 'dwingen'.
Er zijn maar weinig mensen die zo'n goede band met hun paard hebben dat ze inderdaad zonder dwang hun paard van alles kunnen laten doen.