[WN] keuring quarter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

macke

Re: keuring quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 13:42

Lenie ik denk dat je voorlopig even geen paard meer moet bekijken TOT je ZEKER weet of je wel een paard wil kopen.
Ik heb het gevoel dat je alles wil zien en misschien rolt er ergens een leuk paard uit voor weinig geld! Ik denk dat je gewoon een paar maand moet doorsparen en VOORdat je gaat kijken je eisen op tafel gooit bij de verkoper, dan vertelt deze wel of je langs kan komen of niet. Heb jij en de verkopers ook geen frustraties meer.......

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 14:14

Er van uitgaand dat alle verkopers zo eerlijk zijn en principes/waarheid niet aan de kant zetten voor verkoop ;)

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:42

Tja dat hoop ik dan ook maar

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 08:06

Toen Lenie bij mijn 4-jarige heeft gekeken, heb ik niet de indruk gekregen dat geld een probleem was. Dat gedeelte had ze prima voor elkaar volgens mij. Ze heeft ook absoluut genoeg kennis van paarden.
Lenie en ik hadden afgesproken om mijn paard volledig te laten keuren (alles wat zij wilde) tot en met HERDA toe en dat we 50/50 zouden betalen.
Ik kan me haar frustratie wel voorstellen: als je graag iets wilt en het ketst elke keer, om wat voor reden dan ook,
af... zou ik ook niet blij van worden.

Ik ben zelf veel meer een emotie koper en daarbij ook nog aardig positief ingesteld. Ik heb dus al gauw het gevoel dat het wel goed gaat komen allemaal, dat we wel zien als en wanneer het mis mocht gaan. En dat er dan ook wel weer een oplossing komt en anders maar niet.
In mijn ogen is Lenie iets te kritisch. (persoonlijk he)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 10:55

mag je kritisch zijn als het om een smak geld en een paard gaat in deze tijden!! kom op zeg, je hebt het niet over een brood die je bij de bakker koopt!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:02

En ook over brood mag je kritisch zijn ;)
Alles waar je voor betaald mag je van een bepaalde waarde versus kwaliteit uitgaan.
Bij de ene zal de lat hoger liggen als bij de ander.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:12

Ik vind dat je per prijsklasse verwachtigingen mag hebben.Er vanauit gaande dat bij welk paard je ook koopt/verkoopt, je altijd eerlijk bent.Ik snap dus niks van eigenaren die een paard willen verkopen en de boel voorliegen,want daar is niemand mee geholpen.
Oke, mijn idee,als we het tenminste hebben over een gereden paard van minimaal 4 jaar:
Lagere prijsklasse: t/m 4500 euro; Hier kun je niet teveel verwachten.Een paard met gebrek,ouder paard,slecht of geen papier.Toch kunnen hier wel leuke paarden bij zitten ,maar de alarmbellen gaan van te voren wel af bij mij.Alleen na grondige research zou ik zo'n paard gaan bekijken.

Normale prijsklasse: 5000-12.500. Hier mag je toch tenminste een gezond paard verwachten.Wellicht een klein gebrek of weining doorgereden.In ieder geval geen grove toestanden. Ik zou het paard sowieso grondig laten keuren,klinisch en rontgenlogisch op kosten van de verkoper,indien afgekeurd.Andere testen of keuringen op kosten van de koper.Ik zou het paard willen zien,voorgereden en zelf rijden.Eventueel een keer een les volgen of eigen instructrice meenemen.we hebben het hier al over flinke bedragen.

Hogere prijsklasse: vanaf 12.500. Hier mag je een paard verwachten wat op een redelijk nivo wedstrijden kan lopen,geshowt is, goede bloedlijnen heeft etc.Een paard in deze prijsklasse zou geen enkel gebrek mogen hebben.Verkoper moet er voor zorgen dat alles in orde is,dus keuringen in orde, papieren in orde,netjes voorrijden,zelf rijden,eventueel een keer op show kijken.rijden etc.Voor dit bedrag ga ik geen dankje wel zeggen,dus wil ik ook dat alles tip top in orde is als koper.

En dan zijn er uiteraard de uitzonderingen op de regel,maar dat blijf je houden.

helaas zoeken mensen wel in de lagere prijsklasse naar een paard uit de hogere prijsklasse.In een enkel geval zal dat ook lukken,maar of het realistisch is?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:24

Tja, natuurlijk mag je kritisch zijn, moet je zelfs wel kritisch zijn denk ik.
Maar je kunt volgens mij ook te dwangmatig op zoek zijn naar iets wat bijna niet bestaat, nl. een paard wat 100% gezond is, lief met wedstrijdrijden, braaf in het bos en op de weg, leuk aanhankelijk, braaf op stal zonder stalgebreken etc. etc.
Oh ja, met een goed papier (wat dat dan ook maar wezen mag).

En ja, ze bestaan hoor, ik heb er nl. een paar van zulke paarden achterhuis staan ;)

Ik hoop voor Lenie echt dat ze op korte termijn vindt wat ze zoekt en dat zal ook vast. Ze heeft er maar 1 nodig en dat MOET lukken.
Succes!

Catalyst1: ik ben het tot op zekere hoogte met je eens, maar natuurlijk niet helemaal. Ik vroeg voor mijn 4 jarige 4.500 euro. Ik heb haar zelf gefokt, ben hobbyfokker, hoef er niet van te leven en het aller aller allerbelangrijkste voor mij is een goed thuis.
Dat zou betekenen dat ze in jouw optiek in de alarmbel-categorie zou zitten. Zoals ik al eerder heb geschreven: X-ray ogen heb ik niet maar in de 4 jaar dat ik dit paardje heb en ken heeft ze voor zover mij bekend, niets meer gehad als een enkele keer diarree, een veulenverkoudheid en een oppervlakkig wondje aan haar achterbeen.
Het kan dus wel.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:36

Ik denk dat je op een bepaald moment ook gewoon op je gevoel moet afgaan, 100% zekerheid dat je paard gezond blijft heb je zelfs niet als het paard alle keuringen met vlag en wimpel doorstaat.
Bij buigproef slecht + foto's goed zou ik persoonlijk een verder aan alle eisen voldoend paard, niet laten staan :)

@Lenie: durf op je gevoel te vertrouwen!!! :(:) rationeel gezien is ieder bedrag boven de kiloprijs toch te veel? :P
Heb jij indertijd trouwens foto's laten maken van Tessa's benen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:41

Dat zou ik ook doen WB. Er zijn ook zoveel prutsers van dierenartsen. Wij hebben eens een paard verkocht wat bij 1 DA werd afgekeurd, paard was weinig in de hand geweest en bij ons nooit kreupel oid. Na de buigproef was het paard kreupel en dus afgekeurd.

Door onze eigen dierenarts is ie gewoon goedgekeurd en was er niks aan de hand.

Van mij hoeft een buigproef ook niet, ik zie (en voel) zelf wel of een paard goed loopt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:48

catalyst1 schreef:
Oke, mijn idee,als we het tenminste hebben over een gereden paard van minimaal 4 jaar:
Lagere prijsklasse: t/m 4500 euro; Hier kun je niet teveel verwachten.Een paard met gebrek,ouder paard,slecht of geen papier.Toch kunnen hier wel leuke paarden bij zitten ,maar de alarmbellen gaan van te voren wel af bij mij.Alleen na grondige research zou ik zo'n paard gaan bekijken.
Nou aan mij zou je dan iig niets verkopen :)
Ik verwacht voor 4500 euro een paard wat gezond is, goed op de benen staat, normaal tussen de oren is. De basis kent kent qua rijden. Mét papier, hoeven geen presterende ouders te zijn.

In het voorbeeld wat jij schetst zou ik niet meer als 1500/2000 betalen, ervan uitgaande dat dit paard nog wel pijnvrij te rijden is.

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:03

catalyst1 schreef:
Hogere prijsklasse: vanaf 12.500. Hier mag je een paard verwachten wat op een redelijk nivo wedstrijden kan lopen,geshowt is, goede bloedlijnen heeft etc.Een paard in deze prijsklasse zou geen enkel gebrek mogen hebben.

Wat ik zo wel vaststel is dat kopers van wedstrijdpaarden (uit de hogere prijsklasse dus) gemakkelijker fouten door de vingers zien. Een paard met zomerschurft maar dat wel topsport loopt wordt niet verkocht voor een appel en ei. En zo zijn er nog wel "fouten" die door de vingers gezien worden.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:33

dus ik als stal zou minderwaardige paarden op stal hebben staan volgens catalyst1 omdat ik mijn paarden onbeleerd aanbied tot € 4000,- en beleerd tot € 5000,- ?
sorry hoor die stelling gaat mij iets te ver.
ik vind dat je bij grote stallen vaak ook een bedrag neer telt voor de naam van de stal maar niet voor de kwaliteit van de stal.

maar goed ik weet nu dat als catalyst zelf nog een paard zoekt wil ik hem voor haar best wil opwaarderen tot onbeleerd € 7000,- en beleerd € 12.000,- no problemo toch :D
Laatst bijgewerkt door piggeljay op 08-05-09 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:40

piggeljay schreef:
dus ik als stal zou minderwaardige paarden op stal hebben staan volgens catalyst1 omdat ik mijn paarden onbeleerd aanbied tot € 4000,- en beleerd tot € 5000,- ?
sorry hoor die stelling gaat mij iets te ver.
maar goed ik weet nu dat als catalyst zelf nog een paard zoekt wil ik hem voor haar best wil opwaarderen tot onbeleerd € 7000,- en beleerd € 12.000,- no problemo toch :D

Ik weet dat Catalyst echt de grote sportpaarden bedoelt, dus de paarden die echt in het open niveau meer dan 70 lopen. Maar ik denk dat we met die prijsbepalingen van het echte onderwerp afwijken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:40

@piggeljay : nou dat is denk ik deels het probleem.
Men is zo gewend aan te hoge prijzen voor te weinig 'paard' dat je dus een 'goedkoop' paard niet meer verkocht krijgt, omdat iedereen dus wijs gemaakt wordt 'dat er dus wel iets aan zal mankeren'.

ELK paard kan iets mankeren, dat heeft niets met de prijs te maken. Wél is belangrijk dat er gekeken wordt naar wat het toekomstige gebruik gaat zijn (en denk dan niet te licht over boshobbelen ;) ) en in hoeverre de prijs is aangepast nav wát er aan mankeert.

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:47

@DD volledig akkoord.
Maar als dat fenomeen transponeert naar de hogere prijsklasse, wat is dan het verschil tussen een paard van € 19.000 en € 25.000?

Waar ik naartoe wil is dat je niet zomaar een prijs kan plakken op een paard. Daar zijn geen ongeschreven regels of afspraken voor. Je vraagt als verkoper wat je denkt dat je kan krijgen. Sommigen zetten ook een prijs zodat hun paard juist niet verkocht wordt :D .

Ik wil hier toch nog eens schrijven dat ik vind dat hoe duurder het paard, hoe meer "verkeerd" er aan kan zijn. Grof gesteld natuurlijk.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:50

de paarden die ik in de aanbieding heb daar liep de vader toen hij bij ons stond ook in de 70 maar dat wil nog niet zeggen dat de kinderen dat ook doen.
kijk naar ander sporten zoals b.v. voetbal kruijf speelde de sterren van de hemel zijn zoon werd geselecteerd op naam maar werd snel afgeserveerd omdat hij het "net niet" had en dan drukte de club's zich nog netjes uit want wat ze eigenlijk zeiden "leuk voor een amateur ploeg maar als prof is hij waardeloos.
wij hebben jarenlang een veehouderij gehad en daar fok je op productie en gehaltes ( vet en eiwit ) maar zet een goede moeder en en top vader samen in 7 van de 10 gevallen haalde de nakomelingen die productie van pa zijn moeder en ma niet.
dus fokken is gokken en het blijft altijd een verrassing hoe de nakomeling gaat presteren

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:57

piggeljay schreef:
de paarden die ik in de aanbieding heb daar liep de vader toen hij bij ons stond ook in de 70 maar dat wil nog niet zeggen dat de kinderen dat ook doen.
kijk naar ander sporten zoals b.v. voetbal kruijf speelde de sterren van de hemel zijn zoon werd geselecteerd op naam maar werd snel afgeserveerd omdat hij het "net niet" had en dan drukte de club's zich nog netjes uit want wat ze eigenlijk zeiden "leuk voor een amateur ploeg maar als prof is hij waardeloos.
wij hebben jarenlang een veehouderij gehad en daar fok je op productie en gehaltes ( vet en eiwit ) maar zet een goede moeder en en top vader samen in 7 van de 10 gevallen haalde de nakomelingen die productie van pa zijn moeder en ma niet.
dus fokken is gokken en het blijft altijd een verrassing hoe de nakomeling gaat presteren

Maar in de praktijk blijkt toch dat de meeste kopers niet jouw wijsheid hebben, Piggeljay.
Alhoewel ik nu een tendens zie, dat de meeste kopers wachten tot het paard een maand of 2 onder het zadel is. Ze zien dan al wat hij in huis heeft, al blijft het toch nog een gok natuurlijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 13:03

Daarom kan ik me er ook best in vinden dat van een bewezen paard de prijs een flink stuk hoger ligt als van een jonkie met leuke ouders. Maar dan moet dat bewezen paard ook wel goed op de benen zijn en niet met kunst en vliegwerk goed gehouden worden.
En een bewezen paard hoeft nog steeds geen goede vererver te zijn, terwijl een nooit ingereden fokmerrie super presterende veulens kan geven.

Er is van 'bewezen ouders' idd maar een klein percentage wat ook brengt wat je gezien de ouders zou mogen verwachten.....en de rest????
Wordt veel te duur verkocht alszijnde 'goed papier', 'droom voor de toekomst' of 'leuk voor een amateur'.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 13:17

Een paard is waard wat een ezel ervoor over heeft. :7

En inderdaad : voor 4500 zou ik een correct paard verwachten, mét papier. Geen topper, maar wel een goed degelijk paard. Er mag eventueel een klein schoonheidsfoutje aan zijn.

Ik vraag voor mijn jonge hengst 3500 omdat hij zomereczeem heeft. Voor de rest is hij uit super bloedlijnen, zacht karakter, kortom een leuk paardje. Ik vind dat een nette prijs, en vermeld zijn gebrek er ook eerlijk bij in de advertentie. Nu ondervind ik dat mensen het niet aandurven of te duur vinden. No probs, ik houd hem gewoon en laat hem castreren en hij wordt een leuk paardje voor de kinderen, dat in de zomer onder een eczeemdeken staat. Dat heb je dan als je eerlijk bent. Moest ik het niet vermelden, en er 6000 voor vragen, hij was al verkocht. (heeft lange manen en staart, je ziet er niets van).
Soms WILLEN mensen gewoon bedrogen worden.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 13:33

voor zomer exceem zou ik een paard echt niet laten staan
krijg ze er hier wel vanaf, is me al verschillende keren gelukt

ik vind ook dat hier behoorlijke prijzen gevraagd worden voor dieren die eigenlijk nog bijna niks of iets leuks kunnen
6000/7000 euro voor een paardje wat waarschijnlijk op amateur niveau mee kan gaan lopen %)
tussen hoe dure paarden heb ik al die jaren gereden met mijn welsh-cob(met papier :P )? :oo

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 13:51

Duur is niet altijd beter ! Het goedkoopste paard dat wij hebben is Gaspar, de pony van mijn dochtertje. Heeft 800 € gekost, net zoveel als mijn cavalierpuppy's :D Afgekeurde en gecastreerde dekhengst. Beetje moeilijk karakter, enz. Mocht weg voor iets meer dan "de dood".
Een droom van een pony. We hebben hem al 5 jaar. Heeft nog nooit een stap mank gelopen, nog nooit een DA omheen geweest (behalve voor zijn jaarlijkse spuitjes ). Loopt op zijn gemakje een tocht mee van 60 km. Is nooit moe. Kent al een aardig stopje. Neemt een sprongetje.
Doet het ruim zo goed als mijn quarters van 1000den euro's. Daar betaal je het "merk" (een mercedes kost ook meer dan een skoda) er vooral bij.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 14:02

piggeljay....heb je mij ergens horen zeggen dat ik jouw paarden minderwaardig vind?Sterker nog,mijn eerste paint die ik kocht kwam bij jou vandaan hoor, lekker beeld heb jij van je klanten!
Ik bedoelde enkel een voorbeeld te stellen.
Bedragen zijn even snel verzonnen naar mijn eigen idee?Ieder ander kan daar een ander beeld bij hebben.
Ik wilde enkel aangeven dat je bij een paard van 2000 euro andere verwachtingen moet hebben dan bij een paard van 20.000 euro!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 14:13

catalyst1 schreef:
Ik wilde enkel aangeven dat je bij een paard van 2000 euro andere verwachtingen moet hebben dan bij een paard van 20.000 euro!
Dat ben ik met je eens en zal ook niemand bestrijden.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 14:15

En je kunt voor 2000 euro een goeie treffen en voor 20000 een slechte.