[WN] Is western beter voor je paard??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Re: Is western beter voor je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 10:57

Moderatoropmerking:
Laatste verzoek om het ontopic te houden, dus geen koosnaampjes of slaapmutsjes en de persoonlijke aanvallen achterwege te laten.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 11:34

okay berdien.. zal ik doen!

mijn merrie is een 3 jarige, en ik ben nogsteeds van mening dat, zoals MF al zegt, dat het meer de manier van inrijen en doorrijden is die de gezondheid van het dier bepaald. dat is overal zo.
maar hoevaak is de rijstijl van mevr. A. van G al ten sprake gekomen. ze heeft het zelfs een keer verdedigd tijdens een clinic van haar dat ze ze heus niet altijd maar laag en rond rijdt.. daar stel ik dan ook mijn ???? bij :?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 12:49

Goed verwoord Rom!! :j

Das de beste vergelijking doe ik tot nu toe gehoord heb..

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 13:31

Ik ben net gestopt met roken om daijk mijn paardje te kunnen btalen dus wie weet haha!

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 13:33

Pienb schreef:
Leuk artikel, wel behoorlijk gekleurd hoor. Dit is gewoon de mening van 1expert maar er zjn ook onderzoeken die weer iets anders zeggen.

Ik ben ook best geintresseerd in de andere onderzoeken en wil ze ook wel lezen, heb je een link voor me oid?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 13:37

Nee, google is een handige machine.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 13:38

Ik wil ook graag de artikelen lezen waar jij het over hebt Pienb...dus doe maar een link, dan weten we zeker dat we over hetzelfde praten ;)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 13:42

Ik heb het niet over 1 artikel gehad maar ' er zijn vele artikelen met allemaal andere meningen van andere experts' ik heb betere dingen te doen dan het internet af te struinen naar dat soortdingen. Maar als het jllie zo interesseert willen jullie er vast wel tijd in steken. Ik ga niet mijn tijd verdoen met een artikel zoeken dat vervolgens toch weer wordt afgekraakt

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 13:52

storrum schreef:
Waratje schreef:
Het is maar net wat je op de foto zet bij die 2-jarige. Natuurlijk zijn er dan al wat groeischijven gesloten, dat begint namelijk direct na de geboorte al. Waar het om gaat is welke groeischijven nog niet gesloten zijn met 2, die van de rug sluiten zelfs pas bij 6 jaar. En toch willen mensen al op de rug van een 2-jarige gaan zitten? Zie hiervoor ook het plaatje dat DubbelDun in het inrij-topic heeft geplaatst op pagina 4.
De groeischijven van de benen (met name dus de hoger delen als schouder en heup) sluiten tussen de 3 en 4 jaar. Daarom is het inrijden met 3,5 al een stuk beter te verdedigen dan inrijden met 2,5 als de helft van de benen nog werkende groeischijven heeft.

Nogmaals, ras heeft hier geen enkele invloed op, dit is voor alle paarden gelijk!

Op deze rug is "men" al gaan zitten toen het paard 18 maanden was want hij is als 2-jarige al geshowd.

Afbeelding

Hier op de foto is hij 12 jaar. Zie jij iets vreemds? Ik eigenlijk niet.... of moet dat nog komen....
Ook nooit een stap kreupel gezien. Ja 1 keer, maar toen had hij een hoefzweer...,.
En je kunt er een zadel op leggen en hij gaat heel blij aan het werk. Maakt nergens een probleem van.
Dus ook psychisch is er niks aan de hand. Gewoon een vrolijk paard. Goh.

Onze vorige 2 hengsten waren ook beiden als 3-jarige geshowd in Canada en Amerika dus ook als 2-jarige beleerd. Eén is nu 22 en maakt dagelijks een lange buitenrit en helpt de koeien ophalen, en de andere is - helaas - als 23-jarige gevallen, heeft daarbij zenuwen in zijn rug beschadigd en kon niet meer overeind komen dus moesten we hem in laten slapen, maar tot op dat moment was hij het radste (is dat NL?) en vrolijkste paard wat je je maar kon indenken...

Je kunt het niet zo zwart/wit stellen denk ik....

Je hebt altijd uitzonderingen... er zijn ook mensen die niet dood gaan van het roken, terwijl in alle wetenschappelijke onderzoeken over roken 1 conclusie altijd dezelfde is: roken is (zeer) ongezond. Fijn natuurlijk dat dit paard er 22 mee geworden is en blijkbaar weinig last ervan heeft, maar ik zou het fijn vinden als mn pony nog wat langer mee kan.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 13:55

Pienb schreef:
Ik heb het niet over 1 artikel gehad maar ' er zijn vele artikelen met allemaal andere meningen van andere experts' ik heb betere dingen te doen dan het internet af te struinen naar dat soortdingen. Maar als het jllie zo interesseert willen jullie er vast wel tijd in steken. Ik ga niet mijn tijd verdoen met een artikel zoeken dat vervolgens toch weer wordt afgekraakt

Ik ben niet op zoek naar meningen, maar naar bewijslast van ten minste hetzelfde niveau. Ik ga zo weer richting de paarden, dus nee, ik wil hier nu niet meer tijd insteken. Als je wat fatsoenlijks hebt, geef de link dan even. Zo lijkt het er meer op dat je maar wat roept.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 13:59

Haha, nou ik kan me niet herrinneren dat we hier in een rechtzaal waar ik verplicht ben mijn bewijslast met jullie te delen.... Ik nu weer lekker mijn nog-niet-3-;arige trainen en ze vnd t geweldig

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 14:01

Wat voor experts heb je het dan over? Trainers? Dierenartsen? En hoe komen zij aan hun inzichten? Hoe controleerbaar is dat? Dit is niet als aanval bedoelt, maar gewoon nieuwsgierigheid. Ik mag gewoon graag weten hoe men tot een mening komt voordat ik besluit of ik die mening ga delen of niet.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 14:03

Als je niet eens wil verantwoorden waarom je iets vind of denkt, dan is er toch geen discussie of iets als leren van elkaar mogelijk?
Arm paard..

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 14:05

Tjongejonge Pienb, overdrijf niet zo.

We willen gewoon graag wetenschappelijk onderzoek zien dat het rijden op een 2 jarige niet slecht is.

Daar ben ik namelijk ook benieuwd naar. Jij bent degene die zegt dat die onderzoeken er zijn, maar vervolgens zeg je dat mensen zelf maar moeten zoeken.

Ik hoop voor je dat je nog lang van je paard mag genieten en verder laat ik je gewoon ff links liggen als je het niet erg vindt.
En anders ook :D

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 14:07

Nogmaals, heb het niet voor een artikel specifiek. Maar zoals met alles zijn er verscillene meningen en hebben ook experts (whoever they may be) verschillende meningen en en kanten hoe het beken wordt. We kennen allemaal nu de voorbeelden van paarden die met 2 zijn gereden en op 22 nog super lopen en de voorbeelden van die met 2 zijn gereden en met 3 op zijn. Zelfde voor paarden die met 6 zijn aangereden. Het is geen exacte wetenschap waar we het over hebben hier

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 14:11

Dat is het dus wel 8-)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 14:16

Toch valt het me op dat je bij IJslanders (worden laat ingereden in de regel) veel minder blessureproblemen ziet dan bij kwartjes en wpn-ers. Ook de lengte van hun werkende leven is over het algemeen belangrijk groter dan bij de kwartjes en wpn-ers. Een deel zou je kunnen terugvoeren op de stijl van rijden, maar de tendens zie je ook bij de recreatief gereden IJsco's, kwartjes en wpn-ers.
Bij de kwartjes ken ik weinig paarden die boven de 15 nog vol in het werk kunnen staan, de meesten zijn dan op één of andere manier "stuk" of netjes gezegd: met pensioen. Bij de wpn-ers is het maar ietsjes beter, die willen nog wel met een beetje beleid naar de 20 komen in het werk. Maar op een enkele uitzondering na, heb je het dan echt gehad.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 14:21

We hebben het dus wel over iets wat al wetenschappelijk bewezen is.

Vervolgens, roep je (Pienb)dus wel vanalles, maar even een link geven ho maar.

Experts zonder naam zouden vanalles zeggen..

Vertaling van wat je roept: Ik heb geen idee waar ik het over heb en ik wil van mn schuldgevoel af, en ik heb ooit ergens iets van een ´expert´ gehoord, dus die zal wel gelijk hebben want dat komt mij goed uit. Dat dat lijnrecht tegenover het aanwezige bewijs staat, tja, daar hebben ze oogkleppen voor uitgevonden..

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 14:25

laura1986 schreef:
Fijn natuurlijk dat dit paard er 22 mee geworden is en blijkbaar weinig last ervan heeft, maar ik zou het fijn vinden als mn pony nog wat langer mee kan.

Moeilijk he, lezen... :(:)

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 15:24

laura1986 schreef:
Ik ben niet op zoek naar meningen, maar naar bewijslast van ten minste hetzelfde niveau. Ik ga zo weer richting de paarden, dus nee, ik wil hier nu niet meer tijd insteken. Als je wat fatsoenlijks hebt, geef de link dan even. Zo lijkt het er meer op dat je maar wat roept.

http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=4651

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 15:35

Moderatoropmerking:
Blijkbaar is het erg moeilijk om de tekst in felgekleurde groene vlakjes te lezen. Ik heb hier nou meerdere keren verzocht om inhoudelijk te discussiëren en het naar elkaar sneren te laten. Blijkbaar is dit te moeilijk, dus helaas, ik gooi dit topic op slot. Wat ik erg jammer vind, want de inhóudelijke discussie is erg interessant.