[WN] Een verhaal met een staartje...?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

spicegirl

Re: Een verhaal met een staartje...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 21:37

goed idee, als ze de oude maar niet hierheen sturen.... Haha!
wij zijn hier gelukkig wat nuchterder...

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 21:39

Af entoe snap ik echt niet dat het 'plaatje' voor gaat op het welzijn van de dieren.

joany_pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 21:41

jeetje zeg lol zo heb ik nog nooit een proef bekeken whahaha heb de hele tijd naar die staart gekeken..maar idd hangt er erg stil bij en klappert mee.
wat een akelig idee dat mensen dat doen....Lijkt wel of mensen 'gek' worden als het om geld gaat....zonde

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 21:42

Als mensen centjes kunen verdiennen gebeurt er letterlijk dit Geld, geld!. En is er voor veel niets meer belangrijk behalve de centjes

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 21:45

Heb totaal geen verstand van western of van verlamde staarten, maar aan het begin van het filmpje kun je wel zien dat het paard zijn staart "draagt".

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 06:43

Ik zie niks vreemds!
Hij trekt hem na de stop tegen z'n billen aan, en laat hem verder gewoon hangen.
Ik heb ook een merrie die haar staart nooit ''draagt''
En daar is echt nooit iets mee gebeurt.
Zij houd haar staart net zo.
Wat wel vreemd is, en je nooit ziet, is dat hij na de show een klapperende knie heeft.
Als je Ruben er naar vraagt, zegt hij, dat had z'n vader ook.
Duhh!!

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 07:57

Ach, je kan weer van alles gaan insinueren aan de hand van dit filmpje, hé? Duivel
Er is weer wat gevonden om lekker op te ouwehoeren.
Slapen ... Kom op zeg.

Inderdaad z,n staart draagt hij iets minder dan andere paarden. Dus? Ik heb in elk geval nog nooit gehoord dat iemand een +2 kreeg op een ontspannen staart in de reining...

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 08:18

Zal vanavond eens kijken, kan het hier (op mijn werk Bloos ) niet zien, gebeurt idd veel vaker, helaas...het kan ook fout gaan.

Ik vind inderdaad dat jury's hier strenger op moeten zijn en ook ik dacht dat dat gecontroleerd werd, maar als het hier dus idd het geval is, dan is die controle kennelijk niet goed genoeg.

EeCee, er wordt hier nergens geconcludeerd dat dit inderdaad het geval is. Er wordt niet geouwehoerd. Waarom mogen dit soort dingen niet besproken worden?

Als je paard enorm veel protest vertoont door het zwiepen met de staart, word je proef niet zo hoog gewaardeerd dan wanneer dit niet zo is. Dus het lamleggen van de staart heeft wel degelijk invloed op de punten die je haalt.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 08:40

@Xono, waar staat in mijn post concluderen? Ik heb het over insinueren...

Citaat:
De staart klappert op de beweging mee, dus alsof het lam gespoten is......

Citaat:
Het lijkt wel alsof het paard een lamme staartwortel heeft, zou natuurlijk ook kunnen dat het zo gespoten is maarja.

Citaat:
Dit schijnt normaal te zijn in amerika, er zijn daar veel paarden waarbij ze de staartwortel verdoven, zodat het geheel rustiger oogt.

En dan gaat over 'in Amerika' en het geld en het verdere bekende verhaal. Deze vind ik ook erg leuk:
Citaat:
Als het bij ons bokkertjes bekend is dat het gebeurd zal dat bij de organisatoren ook wel het geval zijn.

Ja, dat zal zeker invloed hebben op de internationale reining wereld. Scheve mond

Ik wil eerst weten of er een niet natuurlijke reden is waarom dit paard z,n staart toevallig niet draagt bij z,n bewegingen. Als het geval is dat hier ingespoten is ga ik zeker schande spreken.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 09:50

Prima, insinueren...dan nog, waarom mag het niet besproken worden? Het zal ook bij insinueren blijven, niemand die hardop zal zeggen dat zijn staart inderdaad lamgespoten is, als dat al zo is.

Wel is het frappant dat het op andere filmpjes niet zo blijkt te zijn (als ik de andere bokkers moet geloven, nogmaals, ik heb de filmpjes zelf niet gezien).

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 10:35

Misschien is het handig Cool om regelementen van de organisaties (AQHA, NRHA, NSBA) uit Amerika er even bij te pakken en te kijken wat wel en wat niet is toegestaan voordat deze discussie verder gaat......

Als de organisaties daar geen regels voor hebben, kan de jury ook weinig doen en doen de ruiters/eigenaren dus ook niets 'illegaal', met beperkte regels kun je beperkt iets doen.

Groetjes, Gisela

PS Overigens liepen in Manerbio, Italie tijdens de wereldkampioenschappen NRHA onder de hoed van FEI (dus ook KNHS) ook paarden met dit soort staarten, dus wat voor regelement ze daarvoor hebben???

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 10:38

EeCee: Ik had het met mijn uitspraak alleen over dat als zélfs wij bokkers het weten, dat de organisatoren het ook zouden moeten weten. En ik het belachelijk vind dat er dan niet streng op gecontroleerd word.

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 10:40

Nogmaals, als er niets (of beperkt) in een regelement van organiserende vereniging staat m.b.t. regels van staartdracht, hoeft er ook niet (of beperkt) op gecontroleerd te worden.

Maar ik weet de regels zo ook niet uit m'n hoofd. Iemand hier, die zo het regelement van AQHA, NRHA en NSBA weet m.b.t. staartactie??

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 10:49

Nah, 'even' de regels erbij pakken. Al heb ik ze ooit eens vluchtig doorgelezen ben ik niets over staarten tegengekomen (NRHA)...

Ik zie aardig wat wedstrijden en heb eerlijk gezegd nog nooit op de staarten gelet, tenzij ze erg aanwezig in het rond zwiepte Knipoog

Stel dat er wat gevonden wordt... Wat dan?

@Micha, bokkertjes weten vaak iets over regels die nog niet bestaan of nét even anders blijken te zijn. Vind ik ook niet raar, want sommige regelementen zijn ook echt niet te volgen... (Niet alleen in Westernsport).

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:06

Insinueren mag helemaal niet wat mij betreft! Je moet weten waar je het over hebt en nooit zo maar wat gaan roepen. Daar richt je een hoop schade mee aan! Je bezorgt zo iemand (onterecht) een slechte naam.

Denk zelf nu maar eens heel eerlijk na, wie van jullie hier twijfelt nog of die staart echt verdooft is???????????????????
Weinig denk ik zo. Het oordeel is al geveld!

Nou dames en heren roddel kijk dan meer even goed naar dit plaatje
Afbeelding
van het einde van de proef. Je kijkt duidelijk onder een staart door recht in de bil naad van het paard!!! Dus verdooft/ verlamt???? Ik dacht het niet!

Dit is niet discusieeren over het verdoven van staarten dit is gewoon weg iemand veroordelen op grond van wat men denkt te zien.
Ik denk dus dat op dit topic super snel een slotje moet! Als men over het verdoven van staarten wil discusieeren open dan aub een nieuw topic zonder dat het over de rug van iemand gaat en zijn reputatie! Boos! Boos! Boos!

Denlamour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:13

_Micha_ schreef:
Af entoe snap ik echt niet dat het 'plaatje' voor gaat op het welzijn van de dieren.

Afgod

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:35

Er van uit gaande dat er niet met de staart geklooid is, het paard knijpt wel erg met de staart. Maar waar kan dat door komen? Bijv. pijnlijke rugspieren?
Of juist anders om, als een paard zijn staart zo tegen het lichaam plakt, dan spant hij spieren en wat is dan het gevolg voor het rijden en bijv. de rugspieren?
Ik insinueer hier absoluut niets, 'k ben alleen heel erg benieuwd want ik heb altijd begrepen dat als een paard zijn rug goed gebruikt dat dat doorwerkt in de staarthouding.
Los gezien daarvan, ben ik blij dat mijn paarden hun staarten 'dragen'.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:52

Gisela schreef:
Misschien is het handig Cool om regelementen van de organisaties (AQHA, NRHA, NSBA) uit Amerika er even bij te pakken en te kijken wat wel en wat niet is toegestaan voordat deze discussie verder gaat......

Als de organisaties daar geen regels voor hebben, kan de jury ook weinig doen en doen de ruiters/eigenaren dus ook niets 'illegaal', met beperkte regels kun je beperkt iets doen.

Tail blocking en andere ingrepen die de dracht en/of functie van de staart veranderen is verboden bij de
AQHA en APHA. De NRHA, NCHA hebben hierover nog niets in hun regelementen opgenomen.

[edit]de NSBA blijkt een verbod op taildocking wel in de regelmenten te hebben opgenomen:
Citaat:
C) No person on show grounds, including but not limited
to, barns, stalls, practice area and show arena, may treat a horse
in an inhumane manner, which includes, but is not limited to,
1) Placing an object in a horse's mouth so as to cause
undue discomfort or distress;
2) Tying a horse in a manner as to cause undue discomfort
or distress in a stall, trailer or when longeing or riding;
3) Use of inhumane training techniques or methods;
4) Use of inhumane equipment, including, but not
limited to, saw tooth bits, hock hobbles, tack collars or tack
hackamores;
5) Any item or appliance that restricts movement or
circulation of the tail;

6) Intentional inhumane treatment which results in
bleeding.
[/edit]
Laatst bijgewerkt door Wranglerbutt op 19-09-08 11:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:55

Ben het met Adrienne eens.

Dit kan een goed topic zijn, zonder de specifieke video.

Even positief, ik zie een paard wat prachtige stops maakt. Haha! Vingers aflikken

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 11:58

Ik vind het ook een mooie proef, zoals ik al zei. Het is alleen iets wat me opviel. Persoonlijk zie ik namelijk zelden zo'n enorm stille, plathangende, op de beweging stuiterende staart. Lachen

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:04

Ik vind het gebruik van de Youtube-clip om de discussie aan te zwengelen wel zinvol, omdat hierop een paard te zien dat zijn staart niet tot nauwelijks draagt en de vraag of hier sprake kan zijn van tailblocking wat dat betreft gegrond is.
Wie van ons weet zeker wel eens een paard met een geblokte staart in de showring te hebben gezien en kan met zekerheid zeggen dat het op dit filmpje niet het geval is?

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:07

NSBA zegt: Any item or appliance,
volgens mij wordt daar 'tail weighing' mee bedoeld. (en niet het blocken)

AQHA zegt: being able to raise the tail to or above the horizontal plane
Okay, hangt de hoeveelheid beweging ook niet af van de manier waarop er 'geblocked' wordt?

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:09

Volgens mij kun je 'vermoedens' hebben maar je kunt het nooit met zekerheid zeggen MITS je zelf aan de staart van desbetreffende paard hebt mogen voelen/trekken.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 12:12

Dat is natuurlijk met alle vermoedens het geval. Maar dat wil niet zeggen dat je het er dan maar niet over moet hebben, bijv. aan de hand van een filmpje. Lachen

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:17

Ik heb nog een paar filmpjes op internet van E.R. bekeken (ook 'n 'oudere', uit 2006) maar dit paard lijkt zijn staart van nature idd totaal niet te dragen.