[WN] fries paard binnen de westernsport?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Re: fries paard binnen de westernsport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 12:23

Breghje schreef:
Ik ken een aantal Friezen die western zijn beleerd, het kan dus wel, alles is te leren uiteraard. Alleen heeft de Fries in deze de bouw van zijn hals tegen, het is een van nature meer opgericht paard qua hals dan dat ie stofzuigerd wat ze in de western graag zien. Maar goed, er werdt ook gezegd dat de Fries geen dressuur kon, en er rijden er ondertussen ook Prix st. George etc. Dus als je wilt, gewoon doen!

dat is ook het eerste wat ik dacht, ik moet wel zeggen dat ik er een weet die hard kan hoor!
die is eerder te snel dan te langzaam. Clown
maar die hals inderdaad, meer opgericht dan stofzuiger. Clown
daarnaast het opgooien.. ik stuiter behoorlijk op haar, erg moeilijk zitten denk ik, western is naar mijn weten eigenlijk allemaal doorzitten.
een fries kan zeker dressuur.
het lastige is meestal dat ze zo opgericht willen lopen en gauw te diep en opgekropt.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 12:25

Maar in een dressuurproef zitten de ruiters toch ook meestal door? Zeker op hoger niveau? Wat is dan het verschil? Bij engels rijden blijf je dan ineens beter dan bij het westernrijden? Héél raar...

Dat er niet wordt licht gereden is grote onzin. Op de wedstrijden wordt er niet lichtgereden, tijdens de training wel. Zeker bij jonge paarden en bij het de opwarming.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 12:28

En jij ziet geen verschil tussen een doorzittende dressuurruiter op een Fries en een pleasureruiter op een westerngeschikt joggend paard?

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 12:34

Tuurlijk zie ik het verschil wel.
Maar ik heb het vooral op de uitleg dat men niet kan doorzitten op een fries en je daarom geen western kan rijden. Maar in het engels moet je toch doorzitten.... Dat een fries geen hoog niveau kan halen, dat weet ik ook wel Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 12:41

Tuurlijk kun je doorzitten op een Fries. Maar stel je even voor hoe het zal zitten als je zo'n paard niet de aanspanning van achter naar voor met bijbehorende oprichting kunt geven als waar 'ie voor gefokt is...
Kun je d'r dan nog steeds lekker op doorzitten denk je?
Ik denk van niet. En m'n maag denkt ook van niet *LOL*

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 12:46

Sonja schreef:
Tuurlijk kun je doorzitten op een Fries. Maar stel je even voor hoe het zal zitten als je zo'n paard niet de aanspanning van achter naar voor met bijbehorende oprichting kunt geven als waar 'ie voor gefokt is...
Kun je d'r dan nog steeds lekker op doorzitten denk je?
Ik denk van niet. En m'n maag denkt ook van niet *LOL*

Wel, eerlijk gezegd, heb ik geen ervaring met zulke soort paarden. Ik kan me alleen voorstellen hoe het zit op zo'n paard en dat is niet echt positief Knipoog . Ook de reden waarom ik dus nooit zulke type paard zou kopen, zeker niet nu ik western rijd. Maar als iemand vraagt of dat je er western mee kan rijden, dan zeg ik ja. Het feit dat men zo'n paard wilt, zegt mij al genoeg over het niveau waar men op wil rijden (dit bedoel ik niet neerbuigend hoor). Anders stel je zo'n vraag niet en kijk je automatisch naar een meer geschikt paard. Dat die iemand dan op voorhand touristil moet innemen voordat hij een jog gaat doen, dan is dat niet mijn probleem Haha! .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 12:50

*LOL*

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 12:51

Nja, ligt eraan waar je je prioriteit legt. Of je wilt graag een Fries waar je dan mee western gaat rijden en in de meeste onderdelen niet erg ver komt, of je wilt westernrijden en zoekt daar een geschikt paard bij.

Tuurlijk kun je met elk ras western rijden, het ligt er maar net aan hoever je wilt komen en in het ene onderdeel kun je wellicht verder komen dan het andere. Persoonlijk denk ik dat het voor het paard makkelijker is om gewoon datgene met hem te doen, waar hij voor gefokt is. Mijn persoonlijke opinie is dat een Fries voornamelijk gefokt is om een kar te trekken. Prachtig gezicht, onder het zadel (wat voor zadel dan ook!) vind ik geen porum, maar dat is persoonlijk Knipoog

Touristil *LOL*

AprilRain

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 12:55

Nu niet dat ik een volle fries bezit (is 1/4 fjord x 3/4 fries) Maar doorzitten lukt zeker wel en goed! zeker in z'n jog en z'n galop.
Gaat hij draven (wat ik buiten soms wel eens doe) dan is het inderdaad hals erop,mooie knie-actie en ik die lichtrij.
Ik rij hem ook laag, nu ja het is totaal ander type paard dat je niet kan vergelijken met een qpa, maar mij hoor je niet klagen. Knipoog

Of je met een fries hogerop kan geraken in de reining, daar spreek ik me niet overuit want die ervaring heb ik (nog)niet...

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 13:22

Ik denk persoonlijk wel dat een fries "in verbinding" laag kan lopen maar dan moet je echt goed les nemen en ervaring is ook wel handig Haha! . Zijn hals inzet is hoger omdat hij als tuigpaard is gefokt dus als zijn neklijn ten hoogte van zijn schoft is loop hij voor pleasure nog te hoog, dus zal je hem voor het oog lager moeten inzetten ( gelijk de arabier), en zijn neusje er meer uit moeten rijden zodat hij zich niet gaat opkrullen.
En als hij goed "over de rug" loopt laat hij je ook beter (door)zitten.
De fries wordt steeds dressuurmatiger gefokt en zijn daardoor minder breed, en ook het hoge optrekken van de voorbenen wordt er wat uitgefokt omdat ze in de dressuur meer een uitstrekkend been willen zien.
Het is dus maar net welk type fries jij zou kiezen. Knipoog
Maar nog eens, als je echt serieus western wedstrijden wil rijden zou ik geen fries kopen.
Citaat:
XoNo; Mijn persoonlijke opinie is dat een Fries voornamelijk gefokt is om een kar te trekken. Prachtig gezicht, onder het zadel (wat voor zadel dan ook!) vind ik geen porum, maar dat is persoonlijk Knipoog

Zo dacht menig jurylid er vroeger ook over toen ze met de fries dressuur gingen rijden maar dat is tegenwoordig echt niet meer zo. Het is zelfs soms haast een voordeel als je met een fries dressuur start.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 13:25

Dat alleen een quarter of paint geschikt zou zijn vind ik ook niet altijd gelden. Natuurlijk hebben die vaak veel voordelen in de westernsport, maar ook heel vaak niet.

Ik heb een leuke quarter merrie gehad.

Nu heb ik al jaren een spring gefokte New Forest die alleen western is gereden. ( we maken weleens een sprongetje voor de lol of los )
Als ik op wedstrijden kijk zie ik heel veel quarters en paints die het ook nog lang niet doen zoals je wilt zien. Mensen kopen een quarter of paint, want dan kan je beter western rijden.....Dat gaat echt niet altijd op. Als ik thuis kom ben ik heel vaak weer erg blij met mijn NF, ook al zijn we er nog lang niet ( komt door mij )

Een moeder van een bekende trainster zei ooit tegen mij, je kan beter een goeie pony hebben dan een slechte quarter en dat vind ik ook nog altijd zo.

Wil je per se rassen shows rijden maakt het wel uit. Maar de meeste mensen rijden voor hun plezier. Veel quarters en paints zie je ook bij de WRAN starten en niet per se alleen rassen shows. je kan dus met WRAN shows goed uit de voeten. Heel veel reiners starten NRHA/DRHA.

Ik zou goed naar jezelf kijken en je paard. Je kan heel veel plezier hebben met elk paard. Je moet alleen niet hele hoge ambities hebben met een fries. Maar als je dat wel hebt, red je het ook nog lang niet altijd met een leuke quarter of paint........Die zijn ook niet allemaal goed genoeg voor echte top. Dat is sowieso maar voor weinig mensen en paarden weg gelegd en dat is goed. Dat is in elke sport toch zo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 13:30

Afbeelding

het is geen raar zicht.
maar de draf met western zadel vond ik geen succes.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 13:31

missPK rijdt ook op een fries en dat ziet er prima uit Haha!

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 13:38

Ik vind de Fries een prachtig ras,maar ik zou deze niet kiezen voor de westernstijl, zelfs recreatief niet.
Zelf zou ik de Fries in de klasieke/ engelse dressuurstijl rijden en daarmee zijn talenten willen benadrukken.
Bij de westernstijl, zal je de talenten van het ras juist moeten gaan onderdrukken en een stijl willen aanleren,die er waarschijnlijk niet inzit.

Nee hoor,
met een westerngefokt paard wil ik western rijden en dan ook nog liefst voor de displine waar hij voor gefokt is.
Wil je tolten, koop je een gangenpaard .
En een Fries is mooi in de klassieke stijl of in een mooi span....

Beetje conservatieve benadering,maar ik denk dat je het paard (en zijn lichaam) daar het meeste plezier mee doet,....zover een paard een plezier kan doen met op zijn rug gaan zitten.... Tong uitsteken Haha!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 13:43

Heb je zeker gelijk in superpony, maar een NF is weer iets heel anders dan een Fries. Je kan met een haflinger ook super westernrijden, maar die zijn kleiner, wendbaarder, lagere halshouding vanzichzelf, vlakkere gangen, dus al sneller geschikter.

Het is zeker niet zo dat alleen Quarters en Paints geschikt zijn, maar je kunt nog de beste en mooiste Fries kopen en die door de beste trainer laten trainen, maar je komt nooit zo ver als wanneer je een gezonde en getalenteerde (!!!) quarter of paint koopt. Is mijn mening tenminste!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 14:05

@Romkabouter, heb je dat van dichtbij gezien dan? Bloos

@Xono, dat snap ik. Maar zeg nou zelf. Een echt goeie quarter of paint kost veel geld. Alleen enkele ruiters zullen er ook mee om kunnen gaan en het beste eruit kunnen halen. De top is gewoon voor weinig weg gelegd.

Als TS een Fries echt leuk vindt en graag met een westernzadel wilt rijden, kan dat best. Ze kan prima doen wat ze in dressuur ook zou doen of recreatief buiten......En als ze dan ooit bij de WRAN start heeft ze misschien wel heel veel plezier met haar paard en daar gaat het denk ik nu om.

Wat mij dwars zit is dat veel mensen denken dat ze een paint of quarter'' moeten'' hebben. Dan moet deze wel binnen een laag budget vallen en nemen ze de slechte dingen erbij, omdat ze dan wel een quarter of paint hebben. Je ziet die mensen ook niet op wedstrijden, of goed presteren vaak, maar dat maakt niet uit want je hebt iig een paint of een quarter.......

Ik vond mijn quarter ook niet een robot. Haar dikke hoge kont moest er ook goed bij, ook al had ze een hele lage halshouding. Maar er zat goed papier achter. In die tijd dacht ik nog dat het met een reiner allemaal vanzelf ging Knipoog Maar zonder dollen wordt er erg veel op papier gefokt en daar kunnen maar weinig mensen''echt'' mee uit de voeten........

Daarom als je gewoon recreatief rijdt en van je paardje houdt, wat maakt het dan uit of je op een Fries een engels of een westernzadel legt als het past??

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 14:11

persoonlijk vind ik het geen porum
en voor de westernsport zal ik er niet voor kiezen, denk dat je gewoon met veel dingen ind eproblemen komt vanwege natuurlijke aanleg en houding van de fries...

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 14:13

Maakt geen reet uit idd, maar ik denk dat zoals jessiejanes al aangeeft, dat je het paard er geen plezier mee doet.

En een goed paard hoeft niet veel te kosten, een goed paard mét goed papier...die kosten geld Haha! Ik heb een Paint gehad die hartstikke goed en talentvol was, maar als je naar zijn papier keek, gaf je er nog geen 4000 euro voor. Maargoed, ik moest er wel wat van maken...maar geen enkel talentvol paard doet alles uit zichzelf Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 14:16

troi schreef:
Dus dat is mijn vraag, zijn er hier mensen die ervaring hebben met western friesjes?

Ik heb dus in dit item nog niet iemand gehoord die zelf een Fries op wedstrijdniveau lekker rond weet te sturen en maar één persoon die er eentje gezien heeft die goed gereden werd.
Misschien dat de TS daar wat aan heeft Knipoog

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 14:19

Ik denk als het puur voor je plezier is, je je best kan aanpassen en niet het uiterste hoeft te vragen van een Fries.

Heel veel mensen doen hun paard geen plezier met hun manier van trainen/rijden Lips are sealed Ook die goeie quarters niet...........

Xono, je hebt gelijk, maar hoeveel mensen halen het beste op een goeie manier uit hun paard??

En hoeveel mensen kijken alleen naar het papier en kunnen daar helemaal niet mee wegkomen? Dat een ( goeie ) trainer op een wedstrijd een paard showt en die vervolgens veel merries dekt zegt niet dat de standaard ruiter dat kan. Is in de engelse sport net zo.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 14:23

superpony schreef:
@Romkabouter, heb je dat van dichtbij gezien dan? Bloos

jazeker! Ze reed in de weg! *LOL*

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 14:27

superpony schreef:
@Wat mij dwars zit is dat veel mensen denken dat ze een paint of quarter'' moeten'' hebben. Dan moet deze wel binnen een laag budget vallen en nemen ze de slechte dingen erbij, omdat ze dan wel een quarter of paint hebben. Je ziet die mensen ook niet op wedstrijden, of goed presteren vaak, maar dat maakt niet uit want je hebt iig een paint of een quarter.......
een Fries is ook niet bepaald 1 van de goedkoopste rassen,... Verward ,...dus wat wil je zeggen??

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 14:31

superpony schreef:
En hoeveel mensen kijken alleen naar het papier en kunnen daar helemaal niet mee wegkomen? Dat een ( goeie ) trainer op een wedstrijd een paard showt en die vervolgens veel merries dekt zegt niet dat de standaard ruiter dat kan. Is in de engelse sport net zo.
En dat zegt dan iets over de ruiter in kwestie,...en daar ging het hier niet over, het ging over westernrijden met een Fries,...

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 14:35

superpony schreef:
Ik denk als het puur voor je plezier is, je je best kan aanpassen en niet het uiterste hoeft te vragen van een Fries.

Ja, begrijp ik, maar de TS wil western rijden en niet rijden op een manier waarop een Fries het best en makkelijkst loopt.
Als je western wilt rijden, koop gewoon een pony die daar lichamelijk veel beter op gebouwd is. Koop dan een Haflinger, mijns inziens veel leuker, je kunt er redelijk ver mee komen, zijn er beter op gebouwd dan een Fries en zijn nog en a hell of a lot goedkoper dan een Fries ook, want vergis je idd daar niet in! Voor het geld wat je voor een goede Fries moet dokken, kun je ook een verdomd leuke Quarter kopen Ja

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 14:46

@romkabouter, o, zo........

JJ, ik val niemand hier aan hoor.

Het gaat altijd over de ruiters natuurlijk en die geven een beeld. Mensen gaan kijken op wedstrijden en willen ook beginnen met western. Maar die mensen mogen gewoon nog alles leren......

De TS wil graag een fries. Dan moet ze idd keuzes maken, maar een recreatie ruiter wil jaren plezier met zijn paardje. Als zij ook op een ander paardje kan vallen en er plezier van heeft is dat prima. Maar ze ''moet'' geen quarter of paint om western te rijden. En bij een Fries weet ze nu dus de voors en tegens.