[WN] Waar zijn de reiningruiters met een AV?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Berwicowa

Re: Waar zijn de reiningruiters met een AV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 09:12

Tja heb een AV maar rijdt ook geen wedstrijden bij de DAWRA. Meestal zijn die wedstrijden te ver weg voor ons.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 16:57

En ik heb er 2 en rij er nog geen Haha!
Ik ben al wel lid van de DAWRA en wel van plan om te gaan starten als mijn paardjes en ik eraan toe zijn.

Volgens mij zijn de onderliggende klassen wel redelijk gevuld, en komen er ook weer wat nieuwe combi's opsteven. Maar dat heeft tijd nodig en dus geduld.

Ik zie het 'uitdunnen' van de DAWRA dus wel iets minder somber, groei is weer een ander woord.
Ik denk dat de arabier een veelzijdig gebruikspaard is, de quarters, paints etc, worden voor de western gekocht en dus denk ik dat je kan stellen dat van de 10 mensen die een quarter kopen, er ook 8 op wedstrijd verschijnen.
Van 10 verkochte arabieren zul je er misschien 1 zien, meer niet denk ik, als het al 1 op de 10 is.
De spoeling is gewoon in zijn algemeenheid dunner vrees ik...

Maar wie ben ik Lips are sealed
(Ook niet die toekomstige reiningruiter vrees ik, ben niet zo'n durfal)

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 19:41

Ben sinds enkele maanden omgeschakeld van Engels naar Western met mijn tamelijk onervaren volbloed. De vorige eigenaar is vol lof over de DAWRA en dat heeft bij doen besluiten om heeel hard te gaan oefenen (reining) en, als we daar allebei klaar voor zijn, wedstrijden te gaan rijden. Heeft het eerder dan dat zin om lid te worden?

PS Joanne, ben je toevallig NK kampioen geworden afgelopen zondag? Zo ja, van harte en wat een mooi paardje heb je!!!

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 22:55

Hoi hoi,

Als je lid wordt dan krijg je naast korting op DAWRA wedstrijden ook:

4 x per jaar het DAWRA blad toegestuurd.
Tevens krijg je korting en voorrang ten opzichte van niet leden op de clinics die er door het land georganiseerd worden door de DAWRA.

Als je op hyves zit, kan je het ook nalezen zie http://www.dawra.hyves.nl

De huidige dawra website is niet up to date, maar daar wordt achter de schermen heeeeeel hard aan gewerkt (niet door mij hoor)

gr. nancy

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:15

tja ik ben met mijn AV wellif geweest van de DAWA en moet zeggend at het echt ene leuke club is Lachen
dus als je een arab of 50% bezit gewoon lekker starten daar, goed voor je ervaring en die van het paard Lachen

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 18:13

Noteer alvast in je agenda....2 november DAWRA Fall Show te Amersfoort. Zie ook topic bij western evenementen

CSAArabians
Woonplaats: Emlichheim (Duitsland) 300 meter over de grens bij Schoonebeek (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 18:31

johanna29 schreef:
AVS, geen kans hoor!! Loop al vele jaren mee en het enige wat telt is de show. Alleen als de paarden die niet goed genoeg zijn voor de show wordt er aan de sport gedacht (western, dressuur, springen endurance) De meeste fokkers zijn niet geinteresseerd in de sport!

Hoop dat niemand hier het erg vind dat er even een "fokker" dit topic binnenvalt. Bloos

Met het bovenstaande ben ik het namelijk absoluut niet eens!!
Interesse in de sport hebben wij zeker, en ons fokbeleid is totaal niet alleen maar gericht op het fokken van " een mooi koppie en een al snurkend door de baan huppend dier" welke verder nergens geschikt voor is/ zou zijn.
Echter ontbreekt het sommigen (mij dus Clown ) voornamelijk aan tijd om serieus en wedstrijdgericht te trainen, laat staan om wedstrijden te gaan rijden!!
En na een aantal mindere ervaringen zijn we er ook niet echt meer happig op om dan een paard maar uit te lenen of ergens anders onder te brengen zodat dat wel gebeurt.
Dat is dus de reden dat de dieren van deze hobby fokker niet in de sport worden uitgebracht.

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:59

Dag Marion, leuk dat je zomaar binnenvalt!!

Jullie zijn die enkele uitzondering. En ja ik zou ook niet zomaar mij paarden bij iemand neerzetten!! Grappig genoeg gebeurt dit wel als je paard voor de show getraind moet worden.
Zoals je weet heb ik enkele jaren geleden mijn hoofdje boven het maaiveld uitgestoken en gepleit voor een hele simpele aanlegtest om te kijken wat de paarden onder het zadel laten zien. Zeker als je naar het premie stelsel kijkt lijkt het mij heel verstandig om voordat je over gaat tot het toe kennen van een definitieve premie je kijk naar de gebruiks waarde. Nu worden alleen de resultaten van de show/keuring meegeteld. Ach en een prestatie predikaatje helt is deze opzet niet veel!!
De gedacht hier achter was natuurlijk ook dat de DAWRA meer active gebruikers zou gaan krijgen.
Het enige wat ik bereikt heb is dat het hele "kippenhok" binnen het AVS (show/keuringsliefhebbers) van de leg af was.
Het is dan ook een verwijt naar het huidige AVS beleid dan naar die fokker die wel willen!!!

CSAArabians
Woonplaats: Emlichheim (Duitsland) 300 meter over de grens bij Schoonebeek (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 17:44

johanna29 schreef:
Dag Marion, leuk dat je zomaar binnenvalt!!

Jullie zijn die enkele uitzondering. En ja ik zou ook niet zomaar mij paarden bij iemand neerzetten!! Grappig genoeg gebeurt dit wel als je paard voor de show getraind moet worden.
Zoals je weet heb ik enkele jaren geleden mijn hoofdje boven het maaiveld uitgestoken en gepleit voor een hele simpele aanlegtest om te kijken wat de paarden onder het zadel laten zien. Zeker als je naar het premie stelsel kijkt lijkt het mij heel verstandig om voordat je over gaat tot het toe kennen van een definitieve premie je kijk naar de gebruiks waarde. Nu worden alleen de resultaten van de show/keuring meegeteld. Ach en een prestatie predikaatje helt is deze opzet niet veel!!
De gedacht hier achter was natuurlijk ook dat de DAWRA meer active gebruikers zou gaan krijgen.
Het enige wat ik bereikt heb is dat het hele "kippenhok" binnen het AVS (show/keuringsliefhebbers) van de leg af was.
Het is dan ook een verwijt naar het huidige AVS beleid dan naar die fokker die wel willen!!!

Hoi Johanna,

Dat is dus mede de reden ervoor dat we niet meer showen, tzt zal er misschien nog wel weer eens een paard van ons in de ring verschijnen maar dan alleen als die hier thuis getraind word.
Een paard voor langere tijd van huis af daar begin ik niet meer aan.
Het premie stelsel wat het AVS hanteert zegt mij persoonlijk helemaal niets evenals de HK, een wassen neus welke inderdaad alleen voor enkele showstallen (soms) toegevoegde waarde heeft.
Mochten er overigens potentiele DAWRA ruiters in mijn omgeving wonen welke geen paard ter beschikking hebben dan zijn die bij deze van harte welkom om hier eens te komen buurten, voor een echte fanatieke ruiter of amazone wil ik best een paard klaar laten maken voor de sport. (voorwaarde is wel dat het paard dus hier gestald blijft! Knipoog )

(objectieve referenties over onze paarden op te vragen bij Johanna, zij kent de meeste wel. Ja )

CZpaint_av

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 05:30

Ik denk dat er wel meer fokkers zijn die zowel voor sport als show fokken, neem Luut Schutrups eens als voorbeeld en zo zijn er echt veel meer fokkers maar je moet er ook de ruiters voor hebben (net als Marion zegt).
Ik denk dat Raville P ook een goed voorbeeld is in deze, zij is echt het totaal pakket zoals een Arabier hoort te zijn, uitblinkend in show, sport en fokkerij (dat is in ieder geval mijn mening)
Het is gewoon dat mensen zich niet willen interesseren voor de sport maar het wil niet zeggen dat veel paarden er niet geschikt voor zijn.

Ik ga mijn (show)merrie Gilvana ook uitbrengen in de westernsport, hoop dat ze er op 2 november klaar voor is. Ook zij heeft het goed gedaan in de showring. Helaas gaat het met mijn zelf gefokte ruin en mij niet goed maar ook die is gefokt voor show (fokkerij lukt niet helemaal meer) en sport, is mooier dan zijn moeder en zeker erg geschikt voor de show en (western)sport met de juiste ruiter.

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 07:38

Tuurlijk zijn er gelukkig uitzonderingen!!! En ja, bijna elke fokker zegt dat hij ook voor de sport fokt. Maar dan vraag ik mij al waar die paarden dan zijn. Komt het doordat er geen ruiters zijn?? Denk het niet. Er zijn binnen de westernsport veel trainers/ ruiters die heel goed bezig zijn. (Peggy de Kraa, Krista Sterrenburg, Jan Pieter Koopman, Iris van Collum enz.)

Nogmaals, ik vind het heeeeel jammer dat het AVS niet de gebruikswaarde test van haar paarden. Het prestatie predikaat is een stap in de goede richting maar ik betwijfel of het AVS zich wel goed realiseerd hoeveel moeite, tijd maar vooral ook geld zo'n papiertje kost!! Met een simpele aanleg test, desnoods op vrijwillige basis, zou je de rotte appels er gauw uit halen.
Heb door de jaren heen veel AV's op stal gehad en gereden maar er zijn paarden met bloedlijnen die ik ABSOLUUT niet on mijn zadel wil hebben maar op de show geweldig hun kunstjes vertonen!

Maar goed, de vraag in dit topic is natuurlijk waar die AV's zijn binnen de westernsport. Goede vraag!! Vertel het mij maar. Dat het komt doordat er te weinig ruiters zijn geloof ik alleen niet!!

CSAArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 10:16

johanna29 schreef:
Tuurlijk zijn er gelukkig uitzonderingen!!! En ja, bijna elke fokker zegt dat hij ook voor de sport fokt. Maar dan vraag ik mij al waar die paarden dan zijn.

Maar goed, de vraag in dit topic is natuurlijk waar die AV's zijn binnen de westernsport. Goede vraag!! Vertel het mij maar. Dat het komt doordat er te weinig ruiters zijn geloof ik alleen niet!!

Hoi hoi,

Het antwoord op je eerste vraag is: die paarden staan hier heerlijk op de wei te genieten van een luizenleven. Bloos

En als reactie op het onderste gedeelte: als jij voor mij goede, fanatieke en betrouwbare ruiters weet in mijn omgeving dan jaag Whoosh! ze mijn kant maar op.

Groetjes, Marion

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 11:02

Misschien willen deze fanatieke en betrouwbare ruiters wel een QH of Paint en hebben ze niks met Arabieren.

- als ik gek was op arabieren zou ik er eerder endurance mee gaan rijden
- als ik gek was op western/reining dan zou ik eerder een qh/paint kopen

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:26

Rom, waarom denk je dat?????

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:46

Ik denk dat omdat ik ook niet zo snel een arabier zou kopen als ik western wilde gaan rijden.
Je orienteerd je op een sport en zoekt dan het materiaal wat het beste past bij die sport.
Of je vind een ras mooi en zoekt er bij waar het ras in uitblinkt.
En ondanks dat je met elk ras western kunt rijden en je met een arabier talloze "westernrassen" er uit kan rijden blijft toch een "westernras" het meest geschikt vind ik.

Als ik gek was van endurance zou ik dus een paard kopen wat daar het meeste aanleg voor had. Dus geen QH of Fjord, maar een arabier of een ander ras waarvan het bewegingsapparaat berust op snelheid en uithoudingsvermogen.

Ik denk daarom dat je in de westernsport alleen arabieren ziet als mensen gek zijn op het ras en toevallig ook westernrijden leuk vinden.
En als mensen gek zijn op het ras is de kans waarschijnlijker dat ze de sport kiezen waar het paard goed in is, bijvoorbeeld de endurance.

Je hebt dus een zeer specifiek persoon nodig om een arabier in de westernsport te zien
EN iemand die gek is op arabieren
EN iemand die een sportpaard wil en niet alleen een showpaard
EN iemand die de westernsport mooi vind

De praktijk bewijst volgens mij wel dat hiervan niet al te veel mensen rondlopen Knipoog

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:41

Mijn complimenten Rom!!! Jij Schrijft het, ik denk het al heel lang! Denk dat daarmee ook de vraag uit dit topic beantwoord is!

CSAArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 19:05

johanna29 schreef:
Mijn complimenten Rom!!! Jij Schrijft het, ik denk het al heel lang! Denk dat daarmee ook de vraag uit dit topic beantwoord is!

Inderdaad!
Kan me hier alleen maar bij aansluiten.

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 19:14

Ik kom toevallig in dit topic terecht.. Ik heb zelf een arabier en die heb ik inderdaad gekozen voor de sport. Ik wil endurance met hem gaan rijden. Vandaar dat ik me helemaal kan vinden in de post boven mij. De meeste mensen die een arabier kiezen voor de 'sport' doen dat omdat ze endurance gaan rijden. Als mijn passie bij western had gelegen had ik idd een paint/QH aangeschaft.

angelavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 11:27

johanna29 schreef:

Zo enthousiast over de AV en dan zelf een quarter starten op het NK... Tong uitsteken

Maar ja ook ik draag mijn steentje bij aan de website en ik ben bezig de uitslagen van de dawra digitaal te maken voor op de web site. Dat betekend dat ik dus echt terug duik in de boekjes vanuit het begin (1998). Hieruit kom ik inderdaad een "klein"(3) groepje namen tegen die ik nu vandaag de dag ook tegen kom op wedstrijden. Maar ook zeker veel nieuwe namen en oude bekende. Veel van deze oude bekende kom ik nog steeds op de wedstrijden tegen, maar dan met hun kont op een appie, een paint of quarter. Laten we wel eerlijk zijn niet iedereen KAN een arabier rijden Bloos want daar hebben ze te veel karakter voor. Maar ook niet iedereen WIL een arabier rijden... Zo heeft iedereen zijn eigen favo ras om te rijden, en die voorkeur kan in de loop van de jaren worden aangepast! Ik zou bv niet op bepaalde rassen willen rijden terwijl andere erbij zweren. Ook vind ik dat als je een Nk met ong 7 tot 8 AVruiters in de bak rijd, dat dat niet echt slecht is! En geloof mij... de DAWRA heeft echt wel verloop in hun ruiter bestand alleen niet zo groot als bij de grotere westernstamboeken. Knipoog Enne als we alle "ex"dawraleden zouden tellen, dan hadden we een super grote club... Enne in Amerika daar is deze club pas groot!!! Dromen Maar ja... als als als zo kun je wel bezig blijven Knipoog We hebben een "kleine" hele gezellige club mensen die allemaal zweren bij de arabs in de westernsport en zij die willen aansluiten... voel je welkom! En zij die dat niet willen... jammer je weet niet wat je mist Tong uitsteken