[WN] mijn paard gaat liggen (en bedoel niet in de losgooibak)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: mijn paard gaat liggen (en bedoel niet in de losgooibak)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:40

Vind mensen er hier behoorlijk hardhandige methodes op na houden Nagelbijten / Gniffelen overeind slaan? Als ik paard was deed je dat een keer, en dan liet ik niets meer van je over Nagelbijten / Gniffelen

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:46

vroeger had ik ook zo'n paard, dat helemaal gezond is, maar gewoon geen zin had, nou na 1 keer, heeft hij het nooit meer geprobeerd, want ik gaf meteen een tik met de zweep en een schreeuw, en hij begreep het.

Helaas bij mijn bijrijdster deed hij het telkens weer opnieuw, en ze ging hem nog aaien ook, dus hij werd er voor beloond, en deed het steeds weer opnieuw, terwijl als ik erop ga, hij braaf was, een keer wou hij zelfs gaan rollen met haar er nog op, dat werd me te gevaarlijk en greep in, gelijk aan de teugel vasthouden en die meid eraf getrokken en dat paard flinke meppen gegeven met de zweep, nou toen deed hij het echt nooit meer bij haar, en dat is maar goed ook, want, hij gaat gerust lekker rollen met haar er nog op en het zadel er nog op.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:47

pharagirlke schreef:
Vind mensen er hier behoorlijk hardhandige methodes op na houden Nagelbijten / Gniffelen overeind slaan? Als ik paard was deed je dat een keer, en dan liet ik niets meer van je over Nagelbijten / Gniffelen

ha ja overeind slaan vind ik weer te.
maar een tik verkopen kan wel gewoon straffen ook met stem als dat niet helpt ziu ik pas echt gaan slaan maar dat echt pas als laatste

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:50

piggeljay schreef:
dus mijn advies zou zijn.
1. ga hem inderdaad met een zweepje rijden puur om je paard te laten weten dat je dit soort gedrag niet tollereerd.
2. rijd hem consequent maar voer de druk niet te hoog op wordt hij moeilijk doe dan even een andere oefening met hem om zijn gedachte van waar je mee bezig bent af te leiden en ga dan langzaam weer terug naar je oefening waar je mee bezig was.
3. wordt niet boos of pissig op het paard, je bent het wel maar leer tot 100 te tellen en ga gewoon verder met wat je aan het doen was.
dit paard is je aan het uitproberen en weet nu dat hij iets inhuis heeft waar hij je op terug kan pakken.
boos worden in nu net wat hij wil dat je wordt dus leid hem af
en doe een oefening die hij niet verwacht en leer hem op jou vertrouwen, dat je het niet leuk vind wat hij doet maar dat je hem niet wil pesten, maar dat hij wel moet gaan doen wat jij wil maar dan op een vriendelijke manier.
misschien dat jij het op deze manier nog uit kan krijgen ( je paard is nog jong) wij zullen altijd er rekening mee moeten blijven houden dat de hengst van ons het wel blijft doen op gezette tijden ( omdat hij al op een leeftijd is dat hij maling aan de mensheid heeft gekregen)

Ja OK dan!
Precies wat piggeljay zegt heeft jouw paard dit zichzelf aangeleerd, en juist door rustig te blijven en toch te laten merken dat hij er niet onderuit komt zal je het meeste bereiken.
Probeer aan te voelen wanneer hij wil stoppen en gaan liggen en drijf hem voorwaarts met eventueel gebruik van de zweep (alleen op dat moment!) want zoals piggeljay ook al zegt Knipoog hij wil graag een reactie van jou en het maakt niet uit of die positief of negatief is, en ga verder met je oefeningen.
Succes.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:56

taris2004 schreef:
@ superwomen heb geen topic overgenomen. dus snap niet helemaal wat je bedoeld ik wil gewoon weten hoe andere mensen dit op zouden lossen. en wie is TS? Verward

ehhh geloof dat ik er niet helemaal bij was voor 100% en dacht dat ik nog in een ander topic zat.... Bloos

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:56

aan mijn paard mankeerd echt helemaal niks

maar ook hij bedacht steeds nieuwe dingen om onder
inspanning uit te komen ,

beetje rondhobbellen vond die prima ,. tot die dreigde moe of bezweet te raken
ook in een round pen , niet te doen

kon zich echter heeeeeel erg moe maken om maar niet moe te hoeven worden

totdat er een trainer kwam die hem wel eens zou rijden

niet de eerste de beste trainde vanaf 1e stap polo en polo crosse paarden
welke hij meestal zelf importeerd , beetje het vlottere , wendbare type ..

hij zei namelijk tegen mij ..
gewoon in de galop jagen en laat m maar moe worden , gaat het vanzelf over
(in die tijd was het nog bokken draaien etc )

waarop ik afstapte en zei "veel plezier"

de heer heeft heel het veld gezien , van boven tot onder maar is blijven zitten
(ansich al heel net resultaat) dus meneer het paard besloot maar te gaan liggen !

jippie , weer nieuw truukje geleerd

ben eindelijk zo ver dat ik m daar heb waar we hem hebben willen en
rustig kunnen gaan opbouwen

heb m zelfs al een keer in het zweet gekregen (en damned proud of it)

eieren geduld en vriendelijk doch duidelijk vragen
mijn paard laat zich NIET dwingen

heb m in de roundpen (aan een lijntje breekt die uiteindelijk gewoon uit,
gooit volle gewicht ineens naar buiten)
echt wel eens een heeeele ferme tik verkocht , en meer dan een
nou denk maar niet dat dat enige positive uitwerking had

maw , tip aan ts
even terug naar basics , duidelijke hulpen , erg duidelijk op tijd aangeven
dat toloreer ik wel dat niet , hemel in prijzen als die iets goed doet en eieren geduld
niet boos worden , tel tot 10,000 en begin weer opnieuw

duurt even , maar als je m hebt heb je m ook helemaal !

succes

taris2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 18:15

ik heb hem helemaal na laten kijken. 16 foto's dierenarts. verschillende bitten, dekjes, hoofdstellen.
zadel heb ik na laten kijken. allemaal niets.

maar goed ik ga nu naar hem toe. moment van de waarheid. kijken wat hij doet als hij ligt en ik erop zit. en blijf zitten. en anders een tikje met een zweep. we zullen zien. ik laat het weten!

bedankt voor alle reaktie's hebben zeker geholpen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 18:33

nikita_benno schreef:
pharagirlke schreef:

ha ja overeind slaan vind ik weer te.
maar een tik verkopen kan wel gewoon straffen ook met stem als dat niet helpt ziu ik pas echt gaan slaan maar dat echt pas als laatste

Met een tik ben ik het ook eens, maar overeind slaan? Dat gaat me te ver...

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 18:45

Neem een boekje mee op je paard. zodra die gaat liggen ga je op hem zitten zodat hij niet meer kan rechtstaan en dan kun je rustig een boekje lezen Lachen na een paar keer heeft ie het door en je hebt hem geen tik moeten verkopen Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 19:28

pharagirlke schreef:

Nou, dan ben ik erg hard Nagelbijten / Gniffelen Als een paard gaat liggen zonder angstig te zijn ofzo en dus wil blijven liggen, zeg ik ook dat je 'm moet slaan tot hij gaat staan. imo is het gevaarlijk en moet hij het geen 2e x willen doen Knipoog
Echter is het wel noodzaak om de oorzaak te vinden ipv het "simpel" afstraffen. Als je het paard goed voorwaarts en aan de hulpen heb, zou hij niet kúnnen gaan liggen.

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 19:47

Kan je er een filmpje van plaatsen?

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:19

taris2004 schreef:
ik heb hem helemaal na laten kijken. 16 foto's dierenarts. verschillende bitten, dekjes, hoofdstellen.
zadel heb ik na laten kijken. allemaal niets.

maar goed ik ga nu naar hem toe. moment van de waarheid. kijken wat hij doet als hij ligt en ik erop zit. en blijf zitten. en anders een tikje met een zweep. we zullen zien. ik laat het weten!

bedankt voor alle reaktie's hebben zeker geholpen.

dan zou ik de osteopaat er bij halen!! er kan wel iets vast zitten in de rug wat de da niet ziet op foto's. baat het niet ,schaad ook niet. kost een paar centen maar dat moet je er voor over hebben.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:27

superwoman schreef:
pharagirlke schreef:

Nou, dan ben ik erg hard Nagelbijten / Gniffelen Als een paard gaat liggen zonder angstig te zijn ofzo en dus wil blijven liggen, zeg ik ook dat je 'm moet slaan tot hij gaat staan. imo is het gevaarlijk en moet hij het geen 2e x willen doen Knipoog
Echter is het wel noodzaak om de oorzaak te vinden ipv het "simpel" afstraffen. Als je het paard goed voorwaarts en aan de hulpen heb, zou hij niet kúnnen gaan liggen.

Dan kom jij dus onder geen enkele voorwaarde bij mijn paarden in de buurt. Knipoog En mag je heel blij zijn dat je niet mij als paard hebt Haha! (of mijn merrie Nagelbijten / Gniffelen)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:33

Zeker weten dat er iets mis is met je paard, geestelijk of lichamelijk.

Zoek een echt goede trainer of laat hem nog eens nakijken. Wat is de voorgeschiedenis van het paard? Hoe lang is hij onder het zadel? Door wie is hij getraint, etc.
Als ik het verhaal van TS zo lees zijn er grove fouten gemaakt/ of worden er nog steeds grove fouten gemaakt tijdens de training.
Gaan liggen is voor een paard de allerlaatste uitvlucht die hij kent! Huilen

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:39

superwoman schreef:
Je kan het zo kort door de bocht lezen als je wil. Zegt imo meer over de lezer...
Juist omdat elk paard een ander karakter heeft is het een sport om de juiste manier te vinden en een goede combi te worden.

Met andere woorden, het ligt altijd aan iemand anders? Zo komt het wel een beetje over namelijk. Ik begrijp dat het een kunst is om met elk paard een team te kunnen vormen, maar wie zegt dat dit paard bij een ander niet nog veel ergere dingen doet?

Citaat:
Het mag duidelijk zijn dat een "goede" leraar betere resultaten boekt met dezelfde leerlingen, dan een 'slechte' leraar. Als leraar moet je dan achter je oor krabben. Als leerling moet je ook je hand in eigen boezem steken, de slechte cijfers komen niet door de leraar, maar door jezelf.

Ik geloof best dat de TS wil kijken naar wat zij zelf verkeerd doet, maar ik vind het kort door de bocht door er meteen vanuit te gaan dat het aan haar ligt. Zolang niemand anders bewijst dat dit paard niet hetzelfde gedrag vertoont bij iemand anders, ben ik iemand die de oorzaak liever in het midden laat. Ik heb een paard gereden die ruim een jaar lang enorm bij mij heeft gesteigerd, maar dat was een enorm lang proces om het eruit te halen, wat uiteindelijk ook is gelukt! Ik kon lezen en schrijven met het paard. Wie zegt dat dit niet een zelfde situatie is en dat het gewoon behoorlijk wat tijd nodig heeft. Misschien heeft dit paard juist wel een zetje in de goede richting nodig, is dit iets wat hij in zijn verleden heeft 'geleerd' en is het motiveren met 'een zweepje' juist wel een stap in de goede richting om een team te vormen? Een paard dat niet weet wat wel en niet mag en dus geen grenzen kent, wordt nooit een paard waar je een team mee vormt.

Citaat:
Tis zó makkelijk om de schuld ergens anders te leggen...

Precies, maar waarom leg jij meteen de schuld bij de TS? Kan ook een trainingsfout zijn van iemand die dit paard vóór haar gereden heeft of iets heel anders.

Wat betreft je methode, klinkt idd heel cru om een paard overeind te slaan, maar als een paard inderdaad rustig en zonder angst zou gaan liggen, zou het er bij mij ook op uitkomen. Het is inderdaad gevaarlijk (je zal er onder terecht komen!) en een paard moet dit niet nog een keer willen doen!

Elcid: het paard wat ik ken die dit soort gedrag ook vertoond heeft, wekte bij mij totaal niet de indruk dat het voor hem zijn laatste uitvlucht was, of dat in dit geval ook zo is, weet ik niet, maar het is dus zeker niet in alle gevallen zo Knipoog Tenminste, das mijn mening.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:51

pharagirlke schreef:
Dan kom jij dus onder geen enkele voorwaarde bij mijn paarden in de buurt. Knipoog En mag je heel blij zijn dat je niet mij als paard hebt Haha! (of mijn merrie Nagelbijten / Gniffelen)

Ik heb even in je profiel gekeken hoe oud je bent, maar waarom zou jij het meest gevaarlijke paard ter wereld hebben? Als jouw paard niets accepteert, dan heb je haar kennelijk ook niet onder de duim. Als jij liever een paard hebt waar jij onder terecht kan komen met alle gevolgen van dien, óf je paard een keer duidelijk maken dat hij niet zomaar mag gaan liggen als je erop zit, dan moet je dat zelf weten...ik ben dol op paarden, maar er is geen enkel paard waar ik mijn leven voor geef.

Nou, taris2000: hoe is het gegaan vanavond, ben je iets verder gekomen? Overigens hoef je je paard niet verrot te slaan als hij gaat liggen, je begint met een tikje en voert de druk wat op, tót hij staat. Dan belonen en verder gaan alsof er niets aan de hand is.

Overigens, als dit paard mét westernzadel gaat rollen, kan hij zijn rug ook ernstig beschadigen...dus het is ook in belang van het paard dat hij dit soort dingen niet doet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:53

Schat, ik héb onder haar gelegen Clown En nee, daar heb ik haar echt niet half dood voor geslagen. Nu gaat ze als een trein. Maar je hoeft haar niet onfair te behandelen. Er zijn hopen andere manieren om je paard duidelijk te maken dat hij daar mee niets bereikt dan door hem omhoog te slaan, als je dat bij die merrie doet, springt ze overeind, steigert ze en laat ze zich gewoon bovenop je vallen Knipoog Dán ben je veel verder moet ik zeggen! Knipoog En ik denk dat ik dit paard meer onder de duim heb dan menig andere ruiter zou hebben. Ik durf dat zelfs vrij zeker te weten. Arrogant van mij he?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:55

ik heb eens een paard gezien bij een pensionstal waar ik ook stond. KWPN-er, kasteel van een beest. die had t zelfde ontdekt.zodra hij onder druk stond, speciaal op wedstrijden, ging ie liggen. les ging nog wel eens, tot er flinke oefeningen kwamen, meneer ging liggen.was zeker niet te moeilijk of boven zijn niveau!! m.n. op een wedstrijd stond ze flink voor l** met alle commotie rondom. hij is binnenste buiten gekeerd, veterinair, van alles. hij mankeerde nix!!in training geweest, grand prix ruiter erop. springruiter erop. bij een beetje druk ging ie liggen. eindconclusie; als t paard t eenmaal gebruikt, puur om onder het werk vandaan te komen, kom je er nooit meer vanaf!! dit paard is voor de recreatie verkocht, wat ie prima doet.
p.s. hij heeft wat pakken slaag gehad, zelfs tijdens wedstrijd, met instemming vooraf van de jury- maar t hielp nix....
probeer t te doorbreken, en anders word het een gewoonte, waar ie nooit meer vanaf komt.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:05

er van uitgaand dat je paard niks mankeert is dit mijn tip

als het paard gaat liggen, rustig afstappen
longeerlijn er aan en hem verschrikkelijk hard laten werken
een paar rondjes hard laten galoperen, longeerzweep er dus bij als dat nodig is
je niet druk maken, eigenlijk geen stem gebruiken
daarna weer opstappen en verder gaan waar je mee bezig was
gaat hij weer liggen, weer herhalen

de cluo is dat hij dan niks bereikt met zijn gedrag
zogauw hij gaat liggen moet hij gelijk opstaan en harder werken als met jou er op
al gauw zal hij eieren voor zijn geld kiezen en liever hebben dat jij erop blijft zitten

bedenk wel 1 ding
ik krijg het idee dat dit een paard is wat je met gevoel moet rijden en wat niet tegen teveel druk kan
nieuwe oefeningen moeten logisch op de oude passen en geen te grote stappen ineens
hij beschouwd rijden met jou als iets dat "moet" inplaats van dat hij het leuk vind
niet ieder paard moet je een uur rijden

wat ik bij jonge paarden vaak doe is dat als ze al na een kwartiertje hun werkje goed oppakken, gelijk afstap en klaar voor die dag
ze moeten leren dat als ze hun best doen, ze het snelste klaar zijn
en vooral nooit iets nog een keertje herhalen als ze het heel goed gedaan hebben
de kans dat het nog een keertje zo goed gaat is veels te klein

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:15

spicegirl schreef:
ik heb eens een paard gezien bij een pensionstal waar ik ook stond. KWPN-er, kasteel van een beest. die had t zelfde ontdekt.zodra hij onder druk stond, speciaal op wedstrijden, ging ie liggen. les ging nog wel eens, tot er flinke oefeningen kwamen, meneer ging liggen.was zeker niet te moeilijk of boven zijn niveau!! m.n. op een wedstrijd stond ze flink voor l** met alle commotie rondom. hij is binnenste buiten gekeerd, veterinair, van alles. hij mankeerde nix!!in training geweest, grand prix ruiter erop. springruiter erop. bij een beetje druk ging ie liggen. eindconclusie; als t paard t eenmaal gebruikt, puur om onder het werk vandaan te komen, kom je er nooit meer vanaf!! dit paard is voor de recreatie verkocht, wat ie prima doet.
p.s. hij heeft wat pakken slaag gehad, zelfs tijdens wedstrijd, met instemming vooraf van de jury- maar t hielp nix....
probeer t te doorbreken, en anders word het een gewoonte, waar ie nooit meer vanaf komt.

In dat geval zou ik het paard op commando leren liggen (of nja, poging doen tot, heb het nog nooit geprobeerd Tong uitsteken)...net zolang en vaak laten doen tot het hem zijn neus uitkomt.

Paard wat zo steigerde, heb ik ook omgedraaid...als hij de neiging had om te steigeren, dan MOEST hij van mij en het was binnen de kortste keren over...ja, hij gaat een paar keer oneindig hoog, maar dat risico moest even. Gelukkig was hij te trots om om te klappen en te vallen, dat scheelde weer Haha!

Arrogant...nja...dat zou je wel zijn als iemand anders er zo opstapt en wegrijd Haha! Er is overal een excuus voor te verzinnen. Het is knap dat jij de enige bent die haar kan rijden, aan de andere kant is het niet goed dat jij de enige bent en echt onder de duim heb je haar niet. Sowieso klinkt het niet erg veilig dat het een typ is die overeind krabbelt en zich zo bovenop je sodemieter laat vallen...dan denk ik, waar gaat het verkeerd?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:17

Met het gevaar dat ik nu voor gek wordt versleten: al eens gedacht aan de mogelijkheid dat er uberhaupt geen lichamelijk of dominantieprobleem is, maar dat het een psychisch probleem is?

Dat het paard in het verleden iets heeft meegemaakt (je hebt hem tenslotte niet vanaf zijn geboorte) en telkens op bepaalde momenten ergens door getriggerd wordt waardoor hij als oplossing gaat liggen? Dit kan komen door angst of gebrek aan kennis wat hij op dat moment moet doen om de situatie aan te kunnen.

Probeer eens heel goed na te gaan wanneer je de eerste signalen krijgt dat hij aarzelt en zich voorbereidt om te gaan liggen. Kijk of je op dat moment nog in kunt grijpen door bijv om te draaien, aan te galopperen of zelf heel snel af te stappen en hem af te leiden.

Ik geloof eigenlijk niet in een dominantieprobleem als je zegt dat hij verder goed luistert en wel wil lopen, tenzij er bepaalde omstandigheden zijn (bijv stilstaande paarden) waardoor hij opeens van plan verandert en besluit te gaan liggen.
Een paard dat ligt stelt zich heel kwetsbaar op, dus het is adbnormaal gedrag voor een dier dat zich niet op zijn gemak voelt.

Door flink af te straffen of heel hard aan het werk te zetten bevestig je alleen nog extra het gevoel van het paard dat er iets niet in orde was.

En, als je er in gelooft, zou je ook eens een reading kunnen laten doen ....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:20

superwoman schreef:
@taris200"4:
Blijkbaar doe je iets erg verkeerd als je pony niet voor je wil werken...
De schuld ligt dus niet bij de eigewijze pony, maar bij de slechte leider/ruiter...
De leider moet er voor zorgen dat de pony het werken leuk vind.

Ben het hier wel erg mee eens geloof ik....
Wat ik zou doen als de pony ging liggen, zou ik echt niet weten, heb nog nooit zoiets meegemaakt.

Denk dat je het niet zo ver moet laten komen, ben het wat dat betreft ook erg met spatter eens.
Begin eerst weer eens met een klein, makkelijk werkje, zonder veel druk, en veel belonen. Wissel je trainingen ook af, dat houdt ze ook vaak vrolijk. En vooral: maak het leuk!!!

Ik zou zeggen: back to the basics Lachen

@ de persoon die begon over Penny: niet zo beleefd om gelijk te gaan schelden, wel?
Moet zeggen dat ook ik dat meppen, en niet kijken naar de oorzaak niet erg sympathiek vind. Waarom dat Penny is, is mij een raadsel Verward

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:20

[quote="XoNo
Paard wat zo steigerde, heb ik ook omgedraaid...als hij de neiging had om te steigeren, dan MOEST hij van mij en het was binnen de kortste keren over...ja, hij gaat een paar keer oneindig hoog, maar dat risico moest even. Gelukkig was hij te trots om om te klappen en te vallen, dat scheelde weer Haha!
[/quote]

En je wel afgevraagd waardoor hij steigerde ....?

Ik snap zo'n oplossing echt niet, op het moment dat er ongewenst gedrag is ga je dat nog eens extra bevestigen door het paard dit nog eens te laten doen ?!
Niet echt logisch, voor je paard al helemaal niet! Je gaat iets wat je absoluut niet tolereert toch niet nog eens extra vragen te doen?!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:30

Ach, je weet toch totaal niet het hele verhaal.
Ik wist dondersgoed waarom hij dat deed.

Als de oorzaak me geen moer interesseert, dan had ik de TS meteen aangeraden om een zweep te pakken en hem van de grond af te beuken, maar dat heb je nergens kunnen lezen!

Het gedeelte dat we na de hele toestand de beste maatjes waren en alles samen konden doen, ben je even vergeten om te lezen zeker?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:34

Yamcha schreef:
@ de persoon die begon over Penny: niet zo beleefd om gelijk te gaan schelden, wel?
Moet zeggen dat ook ik dat meppen, en niet kijken naar de oorzaak niet erg sympathiek vind. Waarom dat Penny is, is mij een raadsel Verward

Schelden? Als jij penny schelden vindt, dan ben je niet veel gewend. Het was helemaal niet als schelden bedoeld en ik denk dat superwomen (je weet wel, de persoon die ik volgens jou 'uitgescholden heb') wél weet hoe ik het bedoel.

Ik weet niet of dat 2e deel ook voor mij bestemd is, denk het niet, aangezien het niet kijken naar de oorzaak en gewoon gaan meppen ook niet mijn manier van doen is. Zo ja, dan is een cursusje begrijpend lezen misschien iets waar je eerst mee moet beginnen voor je je gaat mengen in dit soort discussies.

Volgens mij heb jij het sowieso niet begrepen, meppen en niet kijken naar de oorzaak is juist het tegenovergestelde van Penny.