[WN] Westernrijden Olympische sport?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

crazycactus

Re: Westernrijden Olympische sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 16:47

Echt?? Gaan we dan ook een nederlandse afvaardiging afsturen Wen???

koetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 16:53

trickrider89 schreef:
Ik heb gehoord dat tijdens de volgende Wereld Ruiter Spelen niet alleen Reining te zien zal zijn maar meedere Western Onderdelen geintroduceerd zullen worden Cool

dat zou helemaal geweldig zijn!! Haha! Koe Koe Koe Koe

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 17:28

Pling ik heb gehoord dat het er aan ligt in hoeveel landen de sport beoefend word en hoe populair het is over de hele wereld , neem nu bijv de barrel race Haha! (ik weet ik heb het altijd over barrel racing Bloos ) Is in de USA enorm populair en nu groeiende in vele landen zoals Brazil, China, Italie , Frankrijk heeft nu nog maar een paar landen nodig waar de barrel race ook vertegenwoordigd word (zoals NL Pling ) en maakt dan een goede kans om vertegenwoordigd te worden op de Wereld Ruiter Spelen Cool Cool

Westex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 14:55

Ik lees in dit topic wat uitspraken over 99% kans dat reining in London olympische sport is. Even wat zaken op een rij:

Sinds eind jaren 90 wordt er vanuit de States op aangestuurd om reining als olympische discipline op de agenda te krijgen. De beslissingstrajecten hieromtrent zijn ingwikkeld en onoverzichtelijk. Feit is wel dat er wat stappen gemaakt zijn.

In 2000 is reining FEI erkend. Dat betekent dat reining officiële discipline is geweest bij wereld ruiterspelen in 2002, 2006 en straks ook in 2010 in Kentucky.

Feit is ook dat er sprake is van toevoeging van 1 olympische ruiterdiscipline waarbij het dan zou gaan tussen reining en endurance (beiden FEI erkend). De gedachte is dat de States en in toenemende mate Europa achter reining staan terwijl het Midden Oosten meer voor endurance zou zijn.

Wil reining London halen als olympische sport dan moeten er nu op korte termijn een aantal belangrijke beslissingen genomen worden, eerst binnen FEI verband en dan nog in IOC verband. Gegeven de snelheid van het proces tot nu toe (en het feit dat we moeten afrekenen met endurance) is het geen zeer grote kans dat we London gaan halen als officiële Olympische discipline. Wellicht als demonstratiesport.

Aan de andere kant je weet nooit..... Maar 99% lijkt me wat hoog ingeschat.

CustomSAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 18:12

Volgens mij is London nog niet haalbaar, het is in veel landen volgens mij nog te veel in opkomst, neem Nederland als voorbeeld. Doordat het in de States erg groot is maak je er nog geen olympische sport van. Neem landen als een Kazachstan (ik noem maar even wat), heeft iemand daar al is van reining gehoord? M.a.w. het is nog te 'klein' denk ik.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 19:28

Sorry hoor, maar als je dit ziet http://www.youtube.com/watch?v=grriGJiZntE dan is reining toch maar een heel flauw aftreksel van paardensport....
3-jarige paarden kunnen het al...
Niet echt olympische-spelen-waardig volgens mij...(en ik ben zelluf westernruiter Knipoog )

Neem dán bijvoorbeeld trail of westernriding (op WK nivo...).

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 19:34

storrum schreef:
Sorry hoor, maar als je dit ziet http://www.youtube.com/watch?v=grriGJiZntE dan is reining toch maar een heel flauw aftreksel van paardensport....
Niet echt olympische-spelen-waardig volgens mij...(en ik ben zelluf westernruiter Knipoog )

daar ben ik het niet mee eens.. trail kun je nog op een bospony doen, reining is wel 1 van de meest ingewikkelde en spectaculairste onderdelen ^^

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 19:35

Trail op WK niveau doe je ook niet zomaar op een bospony Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 19:37

YouthReiner schreef:
storrum schreef:

daar ben ik het niet mee eens.. trail kun je nog op een bospony doen, reining is wel 1 van de meest ingewikkelde en spectaculairste onderdelen ^^

Als je echt goed trail rijdt is dat een stuk moeilijker dan reining. Reining vind ik het leukst en spectaculair, maar een goede trail is zo moeilijk.
En lang niet alle pony's kunnen goed trail.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 19:47

storrum schreef:
Sorry hoor, maar als je dit ziet http://www.youtube.com/watch?v=grriGJiZntE

Super en dit dan voor de derde keer. Go jij! Go jij!
Ze kunnen zeggen wat ze willen, maar ze flikt het toch maar even weer. Ja Cool
Sorry voor het offtopic Bloos Haha!

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 19:55

Ik heb er ook hele tijd aan zitten denken idd.. Over waarom western geen Olympische Spelen-sport is..
Ik hoop dat het in Londen wel een mogelijkheid is.. Want dan zit ik elke dag aan de buis gekluisterd.. nu niet.. Bloos!

Inderdaad is reining spectaculairder (wat een moeilijk woord Tong uitsteken) om te zien, vind ik.
Voor iedereen is dat natuurlijk weer anders.. Knipoog

We zullen zien of het doorgevoerd word..

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 22:49

storrum schreef:

Dat zegt meer over het talent van dressuur paarden dan over Reining als sport Cool Cool Cool Knipoog

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 08:20

Adrienne schreef:
storrum schreef:

Dat zegt meer over het talent van dressuur paarden dan over Reining als sport Cool Cool Cool Knipoog

Ja zo kun je het ook bekijken Clown Haha!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 09:15

YouthReiner schreef:

Dan ga jij maar een trail doen met een bos pony op WK nivo, en de reining vind ik niet spectaculair genoeg voor een OC

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:03

Ik denk als het Western Rijden een Olympische sport word dat dan toch de reining als 1ste uitgekozen word. En ik hoop dat dit het geval is en niet de endurance (omdat ik een western ruiter ben) Als de Reining de nieuwe Olympische sport word is dit goed voor het gehele Westernrijden (alle onderdelen) over de hele wereld Cool

mijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:06

zou wel heel erg leuk zijn:-)

Marjelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:30

Wel jammer ja dat Reining (nog) geen olympisch erkende sport is, maar misschien komt dat vanzelf:)
Ik vind het prachtig om naar Anky en de anderen te kijken maar zou het ook ontzettend leuk vinden als
Reining of een ander onderdeel van de westerntak ooit nog eens op de Olympische spelen te zien zal zijn.
Zogauw er maar paarden bij de OS te zien zijn vind ik het al super:D

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 17:55

Ik heb Willem Alexander er gister niets over horen zeggen, terwijl hij toch een aantal nieuwe Olympische sporten aan het opnoemen was.

Ik denk dat het probleem met de reining is dat het eigenlijk maar op twee continenten op hoog niveau beoefend wordt: Noord-Amerika en Europa. Als een sport Olympisch wil worden moeten dat er minstens 3 zijn dacht ik (kan ook 4 zijn). Er zal dus nog veel werk verricht moeten worden in Zuid-Amerika en Australië.

Ik denk dat wat dat betreft Endurance meer kans maakt.