[WN] overbouwde Quarter.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Re: overbouwde Quarter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 22:42

Adrienne schreef:
En dan hebben 8 van de 10 ook nog eens geen tot nauwelijks een schoft wat de boel nog eens extra vertekend.

Ja, en ik heb gezien hoe zo'n quarter met nauwelijks schoft (en overbouwd) veranderde in een quarter MET schoft en nauwelijks meer overbouwd. En nee, die was al lang niet meer in de groei, maar werd door de nieuwe eigenaar op een andere manier gereden.......

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 16:28

Een overbouwde Quarter is niet per definitie slecht, maar mijn theorie is dat ik geen overbouwde Quarter zou kopen, ze zijn er ook die niet overbouwd zijn, die zijn dan toch correcter gebouwd en makkelijker te rijden dan een paard die wel overbouwd is.

Kortom: niets mis mee, maar waarom zou je een overbouwd paard kopen?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 17:04

Omdat het karakter van dat paard je aanstaat? Duivel

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 07:07

Haha! Zou kunnen Tong uitsteken

Maargoed, zijn ook genoeg niet-overbouwde Quarters met een karakter wat me aanstaat Ja

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 09:42

Ah, maar soms koop je een specifiek paard met een karakter dat je past en laat dat nou in dit geval toevallig een quarter zijn..... Tong uitsteken

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 15:28

maarxono ook niet iedereen heeft de ambitie 9en het vermogen0 om te bereiken wat jij wilt en kunt bereieken met het juizte paard Knipoog
ik hbe mijn (overbouwde0 paard gekocht omdat ik een domme verliefde penny was en ben Knipoog

foxey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 08:58

hoy
quarters hebben idd een sterke achterhand maar het feut dat hij ze "hard zit" is gewoon een kwestie van verzamelen. door een goede training is dat snel opgelost ! na een half jaar stil staan is dat een beetje normaal dathij stram en stijf is hé zou beginnen met goed grondwerk en het zo opbouwen..ggrreetzzz Koe

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 17:25

Waratje schreef:
Adrienne schreef:
En dan hebben 8 van de 10 ook nog eens geen tot nauwelijks een schoft wat de boel nog eens extra vertekend.

Ja, en ik heb gezien hoe zo'n quarter met nauwelijks schoft (en overbouwd) veranderde in een quarter MET schoft en nauwelijks meer overbouwd. En nee, die was al lang niet meer in de groei, maar werd door de nieuwe eigenaar op een andere manier gereden.......

Als ik je verhaal goed lees wil jij beweren dat door anders rijden een paard een schoft krijgt? Dat lijkt me stug en eerlijk gezegt de grootste onzin, vooral gezien het feit dat een schoft gevormd wordt door bot vorminge "uitstekels" op de wervelkolom. Die groeien bij het ene paard hoger uit dan bij het andere. Wat mij betreft is dus botgroei stimulatie door een andere manier van rijden echt heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel ver gezocht! Gestoord

Zo als ik en volgens mij ook DD al schreven is overbouwd zijn of niet, een kwestie van de vorm van het skelet. Als de top van het heup bot en de top van het schouder bot in lijn staan is een paard ongeacht of het een dikke bespierde kont heeft of totaal geen schof niet overbouwd!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 17:33

Adrienne schreef:
Waratje schreef:

Als ik je verhaal goed lees wil jij beweren dat door anders rijden een paard een schoft krijgt? Dat lijkt me stug en eerlijk gezegt de grootste onzin, vooral gezien het feit dat een schoft gevormd wordt door bot vorminge "uitstekels" op de wervelkolom. Die groeien bij het ene paard hoger uit dan bij het andere. Wat mij betreft is dus botgroei stimulatie door een andere manier van rijden echt heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel ver gezocht! Gestoord

Ik zeg niets over botgroei stimulatie door een andere manier van rijden. Ik zeg alleen dat ik heb gezien dat een paard dat eerst nauwelijks schoft toonde na verloop van tijd door een andere stijl van rijden wel een schoft toonde. Dit gaat puur over de houding van het paard, niet over botgroei. Pling

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 17:56

Misschien leuk voor: "Foto's voor en foto's na?"

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 18:00

lijkt me dat het zadel dan een beetje geknepen heeft gezeten waardoor paard spieratrofie heeft gekregen en daardoor schoft weer zichtbaar is geworden? Heel vaak de oorzaak van arm bespierde schoften nl....

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 18:14

Citaat:
Mijn quarter is ook een paar cm overbouwd. Enige dat ik ervan merk is dat het daardoor meer moeite kost dan bij een niet overbouwd paard, om haar helemaal verzameld op de achterhand te krijgen.
Verder merk ik geen enkel verschil.

Het kost inderdaad wat meer tijd en moeite. Maar vergeet ook niet dat je het door de bouw van het paard ook gewoon niet zo zult zien als bij een 'normaal paard.

Mijn beide paardjes zijn overbouwd. Ik heb het hier over een haflinger en een kruising quarter(v; generals golden boy). Mijn haflinger heb ik zo ver gekregen dat hij behoorlijk ging verzamelen. Maar die toont absoluut niet zo in verhouding tot de rijpaarden om hem heen. Gewoonweg omdat hij dan dubbel zo ver zou moeten zakken om dezelfde lijn (hellingsgraad) in zijn rug te krijgen. Nou moet ik zeggen dat hij ook nog eens een laag ingeplante zware hals heeft.
Mijn kruising quarter is nu 5 jaar en iets meerdan een jaar onder het zadel. Toen ik hem kocht kon ik niet weten dat hij overbouwd zou worden. Hij was namelijk nog maag 1,5 jaar oud. Wel merk ik het nu in de training. Het is voor hem veel lastiger om zijn balans te vinden onder het zadel en met een lekkere bolle rug te gaan lopen.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 22:55

Waratje schreef:
Ik zeg niets over botgroei stimulatie door een andere manier van rijden. Ik zeg alleen dat ik heb gezien dat een paard dat eerst nauwelijks schoft toonde na verloop van tijd door een andere stijl van rijden wel een schoft toonde. Dit gaat puur over de houding van het paard, niet over botgroei. Pling

Dit kan gewoon niet waratje! De wervelkolom verplaatst zich echt niet omhoog of iets anders geks door een andere manier van rijden! Waarschijnlijk is het inderdaad zo iets als hier boven al genoemt wordt. Of het was gewoon een heel erge laatbloeier en groeide zijn/haar schoft pas veel later er uit dan gebruikelijk.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 08:38

Bij zijn oude houding hing hij in zijn schouders, doordat hij bewust opwaarts is gereden en zijn kont en buikspieren beter is gaan gebruiken heeft hij geleerd om zichzelf in een beter frame te dragen. Daardoor is zijn ruggegraat omhoog gekomen, waar die eerst tussen de schouderbladen inhing. Foto's, hmmmm, weet ik niet of er duidelijke foto's van zijn en of de eigenaar toestemming geeft om ze te plaatsen.
Enne, niks niet laatbloeier, hij was 10 toen dit aan de orde was. Alleen altijd op de bekende verkeerde westernwijze neerwaarts gereden, inderdaad niet voorwaarts. Duivel

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 13:17

Ik blijf er bij dat wat je beweerd anatomisch gezien echt onzin is!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 13:19

Mag je gerust vinden, ik heb het zien gebeuren (en toen hij een tijdje stilstond door omstandigheden ook weer wat terug zien vallen in de oude gewoonte).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 13:23

Je bedoelt dat zijn schoft weer verdween tussen zijn schouderbotten...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 13:29

DubbelDun schreef:

Yep, een stukje, niet helemaal terug naar oorspronkelijke positie.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 20:47

Waratje schreef:
DubbelDun schreef:

Yep, een stukje, niet helemaal terug naar oorspronkelijke positie.

"De wens is de vader van de gedachte" is in dit geval denk ik de meest geschikte reactie Knipoog Knipoog Knipoog Cool

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 20:58

Ik ben er vrij gerust op dat hij over een maand of 2 weer keurig zijn schoft laat zien. Als jij je comfortabeler voelt om te geloven dat ik me dingen inbeeld, ga vooral je gang. Liever dat geloven, dan dat er misschien niet altijd even goed gereden wordt op die kwartjes? Extreme duivel

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 17:59

Sorrie maar dat kan echt niet, een schoft groeit niet van een volgroeid paard. Enige wat ik me kan voorstellen is dat de bespiering minder is geworden bij de schoft en deze daardoor beter zichtbaar wordt of het paard is veel afgevallen. Of het paard wordt ouder waarbij de rug wat in lijkt te zakken en de schoft duidelijker wordt, dat zie je ook vaker gebeuren. Maar een schoft veranderd niet van hoogte dat is anatomisch niet mogelijk.
Ha haa en ik bedenk me nu ook dat je dan advertenties zou krijgen als 'te koop, paard, ruin 15 jaar oud, in vakantieperiodes schofthoogte 1.68m, in periodes waar hij intensiever gereden wordt heeft hij schofthoogte 1.75m, hou hier rekening mee bij aanschaf van een passend zadel' Clown

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 18:01

Bij westernzadels toch niet?? Die passen toch altijd Knipoog

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 18:06

ha haaa, dat is waar ook dat was ik even vergeten Clown Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 21:36

Jolande schreef:
Sorrie maar dat kan echt niet, een schoft groeit niet van een volgroeid paard. Enige wat ik me kan voorstellen is dat de bespiering minder is geworden bij de schoft en deze daardoor beter zichtbaar wordt of het paard is veel afgevallen. Of het paard wordt ouder waarbij de rug wat in lijkt te zakken en de schoft duidelijker wordt, dat zie je ook vaker gebeuren. Maar een schoft veranderd niet van hoogte dat is anatomisch niet mogelijk.

Nope, de bespiering is juist meer geworden bij de schouder en de rug. Hij is in een jaar tijd uit verschillende zadels (oplopend in breedte bij de schouder) gegroeid. Het is geen botgroei, maar een verandering in houding waardoor de schoft omhoog komt ten opzichte van de schouderbladen. En dat is bij dit paard een verschil van zeker 2 à 3 centimeter. Maar als je het niet gelooft, vraag het maar na bij Ikke (die ken je toch persoonlijk?), die kent het paard ook van zeer nabij Tong uitsteken

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 11:06

@warratje: ik geloof best dat dat paard gegroeid is in de bespiering als hij anders gereden wordt, dat heb ik bij een aantal volwassen dressuurpaarden die overgeschakeld zijn naar western ook zien gebeuren, hier kwam ook na een jaar het moment waarop het zadel niet meer paste vanwege de spierontwikkeling. Ook achterhanden die ineens veel beter ontwikkelden. Ik geloof ook best dat het paard zich anders is gaan dragen en daardoor wellicht gegroeid lijkt maar dit staat los van het feit dat een schoft niet hoger of lager kan worden. Mijn ervaring is eigenlijk meer dat als een paard meer bespiering heeft op de schouder dat dan de schoft minder zichtbaar wordt, terwijl bij ielere paarden de schoft net veel duidelijker uit steekt, maar fysiek wordt de schoft daar niet hoger of lager van, dit is puur optisch.