) Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
) beestenfreak schreef:(of zie ik dit nou verkeerd)

beestenfreak schreef:ok natuurlijk is het zadel bij western wel zwaarder(volgens mij) maar verder
. XxNadiehxX schreef:Bij dressuur vooral de houding en bij western vooral de actieve maar langzame gangen.
Elliebelle schreef:Ik vind van niet, het is wel een stuk ontspannender, je hoeft niet te klemmen en kunt gewoon van de mond afblijven.
Je paard doet alles op comando's en stemhulpen en zelf moet je alleen mee gaan/zitten in de oefeningen.
Bij de dressuur moet je veel meer denken aan het na voren rijden, nagefelijkheid, stelling en dan precies de figuren rijden.
Met western is het toch een stuk eenvoudiger want dan rijd je op de cirkel op je rijd rechtuit, geen slangenvoltes of door een S van hand veranderen en poespas.
Maar op topniveau is er denk ik geen verschil in moeilijkheidsgraad.
Romkabouter schreef:En western beter voor het paard? Hangt een beetje van het onderdeel af
mienmien schreef:XxNadiehxX schreef:Bij dressuur vooral de houding en bij western vooral de actieve maar langzame gangen.
En ook dat ligt weer aan het onderdeel dat je rijdt...........![]()
Sodeletuut schreef:Ik weet niet of het goed staat, maarja.
Ik had net een discussie met mijn moeders vriend.
Hij: Dressuur is veeeel makkelijker dan Western.
Want: Bij dressuur rijd je alleen op teugels en benen.
Dus: - In de buik duwen is harder
- Teugels strakker nemen is zachter
- Druk op rechterteugel zetten is naar rechts
- Drup op linkerteugel zetten is naar links
Ik was daar nou niet meteen blij mee. Want ja, er zijn wel mensen die zo dressuur
rijden. Maar ik zei: Dressuur kan ook op zit gereden worden. Het is niet alleen trekken
en duwen.
Waarop hij zei: Western is iets heel anders, dan luistert je paard alleen maar naar
'jou' commando's. Als je daar iemand anders op zet word het niks.
YouthReiner schreef:ik vond western rijden iets moeilijker..
storrum schreef:tja en rijdt nog maar 2 1/2 jaar westernYouthReiner schreef:ik vond western rijden iets moeilijker..
Dus jij bent al klaar
DinkyToy schreef:Denk dat ik jou wel begrijp, heb ook eerst engels gereden en ben later overgestapt naar western. En ja vond dat in het begin ook moeilijker, (je komt immers toch verschillen tegen en moet wennen aan een nieuw zadel) maar gelukkig kom je er dan al snel achter dat het allebei verrekte lastig is! En dan je eigenlijk nooit uitgeleerd bent!
cowboyberend schreef:maar ik denk dat qua rijden niet zoveel verschil in zit, qua trainen wel. bij dressuur begin je met een simpel B proefje als je wedstrijden rijdt... daarna wordt het veel meer en oplaatst dan moet er nog maar een bit bij voor de oefeningen.
en bij western doe je eerst meer, rijdt op 2 handen en daarna op 1 hand met minimale hulpen
maar beiden is een erg lange weg
beestenfreak schreef:weet niet maar heb denk ik meer met western dan met heel hoog dresuur. denk dat western beter is voor het paard dan draagt hij de hals gewoon natuurlijk in plaats van helemaal netjes aan de teugel enzo... ok natuurlijk is het zadel bij western wel zwaarder(volgens mij) maar verder.... (of zie ik dit nou verkeerd)