[WN] Western echt veel moeilijker dan dressuur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beestenfreak

Re: Western echt veel moeilijker dan dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:52

weet niet maar heb denk ik meer met western dan met heel hoog dresuur. denk dat western beter is voor het paard dan draagt hij de hals gewoon natuurlijk in plaats van helemaal netjes aan de teugel enzo... ok natuurlijk is het zadel bij western wel zwaarder(volgens mij) maar verder.... (of zie ik dit nou verkeerd Tong uitsteken)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 13:30

beestenfreak schreef:
(of zie ik dit nou verkeerd Tong uitsteken)

ja Haha!

Een dressuur gefokt paard houdt zijn hals van nature hoger. De halsinzet is heel anders.
En western beter voor het paard? Hangt een beetje van het onderdeel af Knipoog

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 13:46

beestenfreak schreef:
ok natuurlijk is het zadel bij western wel zwaarder(volgens mij) maar verder

De zadels zijn misschien wel zwaarder, maar heeft een veel groter draagoppervlakte waardoor dat gewicht (en van de ruiter) veel meer verdeeld wordt. Dus ja, hier ben ook wel een beetje verkeerd in Knipoog .

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 20:25

Ik rij het nu beide, en vind het beide lastig.
Het lastigst is nog om op je paard te zitten, en hem niet constant te corrigeren vind ik.
Ik vind het gewoon beide een uitdaging!
Bij dressuur vooral de houding en bij western vooral de actieve maar langzame gangen.

mienmien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 22:23

XxNadiehxX schreef:
Bij dressuur vooral de houding en bij western vooral de actieve maar langzame gangen.

En ook dat ligt weer aan het onderdeel dat je rijdt........... Bloos Bloos

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 06:54

Het lijkt wel of je vriend denkt dat westernpaarden dit zo uit zichzelf doen. Het een is niet moeilijker of makkelijker dan het ander, basis komt overeen, einddoel is anders. En bovendien gebruik ik in mijn training veel 'engelse' elementen.- schouderbinnenwaarts, travers en renvers, appuyementen, slangenvoltes etc. Een paard blijft een paard en je zult hem alles moeten leren.

knollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 08:23

Elliebelle schreef:
Ik vind van niet, het is wel een stuk ontspannender, je hoeft niet te klemmen en kunt gewoon van de mond afblijven.
Je paard doet alles op comando's en stemhulpen en zelf moet je alleen mee gaan/zitten in de oefeningen.
Bij de dressuur moet je veel meer denken aan het na voren rijden, nagefelijkheid, stelling en dan precies de figuren rijden.
Met western is het toch een stuk eenvoudiger want dan rijd je op de cirkel op je rijd rechtuit, geen slangenvoltes of door een S van hand veranderen en poespas.
Maar op topniveau is er denk ik geen verschil in moeilijkheidsgraad.

Oei...ik ben het hier toch niet mee eens hoor!
De basis van dressuur en western ligt echt niet ver uit elkaar, je paardje gaat echt niet als een robotje vanzelf langzaam maar actief, met een lage halshouding en op zijn eigen benen lopen. Je zult hem hier toch ook echt voor moeten rijden...jij kijkt naar het einddoel en slaat de weg er naar toe over Haha!

En alleen op de cirkel en rechtuit rijden doet ook niet iedereen Knipoog

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 08:38

Romkabouter schreef:
En western beter voor het paard? Hangt een beetje van het onderdeel af Knipoog

Hangt net zo goed, zo niet meer, een beetje van de ruiter af... Knipoog

Ik weet wel toen ik net de overstap maakte van dressuur naar western, ik western heul moeilijk vond omdat de hulpen zo anders waren dan dat ik geleerd had op maneges. Maar ook dus daardoor dat western heel anders was dan dressuur.
Nu ik al wat langer, lees een jaar of acht, western rij, zie ik minder verschillen en meer overeenkomsten; net als crow gebruik ik ook tijdens trainen veel 'engelse' elementen om het paard te gymnastiseren.

Het is idd allebei paardrijden, allebei verdraaid moeilijk om het tot in de puntjes goed te doen en in allebei de gevallen is het hard werken om de knopjes er op te krijgen. Maar ook kan het allebei bij verkeerd gebruik schadelijk zijn voor de psyche en/of de gezondheid van het paard, lopen er bij allebei klojo's en fijne ruiters rond en kan het allebei heel mooi zijn om naar te kijken.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 08:41

Sorry Elliebelle, maar al wat je daar schrijft daar klopt nu eens echt niets van.

Het eerste waar we op oefenen is die nageeflijkheid, stelling, naar voren rijden. Wij rijden veel cirkels maar ook slangenvoltes, wijken voor het been en ga zo maar door! Dus eigenlijk juist het omgekeerde wat je beweert. Pas op het einde van een jarenlange training, krijg het beeld van de westernruiter die met losse teugels rijdt en bijna geen hulpen geeft.

Als je je gewoon effe informeert door op het internet te surfen of hier wat topics te lezen, weet je dat het zo eenvoudig allemaal niet is.

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 13:01

mienmien schreef:
XxNadiehxX schreef:

En ook dat ligt weer aan het onderdeel dat je rijdt........... Bloos Bloos

zoals pleasure en HMS (A)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 13:15

Sodeletuut schreef:
Ik weet niet of het goed staat, maarja.

Ik had net een discussie met mijn moeders vriend.
Hij: Dressuur is veeeel makkelijker dan Western.
Want: Bij dressuur rijd je alleen op teugels en benen.
Dus: - In de buik duwen is harder
- Teugels strakker nemen is zachter
- Druk op rechterteugel zetten is naar rechts
- Drup op linkerteugel zetten is naar links
Ik was daar nou niet meteen blij mee. Want ja, er zijn wel mensen die zo dressuur
rijden. Maar ik zei: Dressuur kan ook op zit gereden worden. Het is niet alleen trekken
en duwen.
Waarop hij zei: Western is iets heel anders, dan luistert je paard alleen maar naar
'jou' commando's. Als je daar iemand anders op zet word het niks.

Misschien moet je moeders vriend maar eens een dressuurlesje gaan halen. Ik heb nog wel een goede suggestie voor een adresje, gegarandeerd dat hij "engels rijden" dan opeens niet meer zo gemakkelijk vindt Haha!
En dan mag hij ook nog eens uitleggen hoe het zit met de westernmanegepaarden, die doen hun kunstjes toch ook voor veel verschillende ruiters? Tong uitsteken

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 10:29

ik vond western rijden iets moeilijker.. maar dat kan ook komen omdat ik van mijn 6e tot mijn 13e engels heb gereden en daarna pas met western begon.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 20:41

YouthReiner schreef:
ik vond western rijden iets moeilijker..

Dus jij bent al klaar Clown

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 21:35

storrum schreef:
YouthReiner schreef:
ik vond western rijden iets moeilijker..

Dus jij bent al klaar Clown
tja en rijdt nog maar 2 1/2 jaar western Knipoog

maar ik denk dat qua rijden niet zoveel verschil in zit, qua trainen wel. bij dressuur begin je met een simpel B proefje als je wedstrijden rijdt... daarna wordt het veel meer en oplaatst dan moet er nog maar een bit bij voor de oefeningen.

en bij western doe je eerst meer, rijdt op 2 handen en daarna op 1 hand met minimale hulpen
maar beiden is een erg lange weg Knipoog

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 23:31

goh, ben ik nou zo moeilijk te begrijpen of wat?

DinkyToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 21:55

Denk dat ik jou wel begrijp, heb ook eerst engels gereden en ben later overgestapt naar western. En ja vond dat in het begin ook moeilijker, (je komt immers toch verschillen tegen en moet wennen aan een nieuw zadel) maar gelukkig kom je er dan al snel achter dat het allebei verrekte lastig is! En dan je eigenlijk nooit uitgeleerd bent!

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 16:23

DinkyToy schreef:
Denk dat ik jou wel begrijp, heb ook eerst engels gereden en ben later overgestapt naar western. En ja vond dat in het begin ook moeilijker, (je komt immers toch verschillen tegen en moet wennen aan een nieuw zadel) maar gelukkig kom je er dan al snel achter dat het allebei verrekte lastig is! En dan je eigenlijk nooit uitgeleerd bent!

idd!

k_hermus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 21:39

cowboyberend schreef:
maar ik denk dat qua rijden niet zoveel verschil in zit, qua trainen wel. bij dressuur begin je met een simpel B proefje als je wedstrijden rijdt... daarna wordt het veel meer en oplaatst dan moet er nog maar een bit bij voor de oefeningen.

en bij western doe je eerst meer, rijdt op 2 handen en daarna op 1 hand met minimale hulpen
maar beiden is een erg lange weg Knipoog

Dit is een hele goede uitleg!

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 14:24

beestenfreak schreef:
weet niet maar heb denk ik meer met western dan met heel hoog dresuur. denk dat western beter is voor het paard dan draagt hij de hals gewoon natuurlijk in plaats van helemaal netjes aan de teugel enzo... ok natuurlijk is het zadel bij western wel zwaarder(volgens mij) maar verder.... (of zie ik dit nou verkeerd Tong uitsteken)

de paarden lopen wel aan de teugel Knipoog
maar niet opgericht.