[WN] Het grote geheel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Romkabouter

Re: Het grote geheel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 13:53

Adrienne schreef:
Al die brandhout ruiters komen dus echt origineel uit de dressuur. Dus dat "brandhout" waar je het hier over hebt is voor 99,9% uit de eerder dressuur rijdend "brandhout" is ontstaan!

Als deze engelse brandhoutruiters meteen waren begonnen met western, waren ze nog steeds brandhoutruiters. Dat komt omdat sommige mensen het gewoon niet kunnen.
Velen zijn overgestapt naar western omdat ze denken dat dit makkelijker is. Veel goede dresuurruiters blijven wel dresuurrijden en zoeken geen uitvlucht voor hun eigen onkunde.

Adrienne schreef:
Je krijgt het hoe wat waarom te horen. Dat heeft tot gevolg dat je het paard als een geheel leert te beoordelen en niet als een hoofd hals houding apart of een onder tredende achterhand apart maar als totaal plaatje.

Als je goed les krijgt, krijg je dat altijd, ongeacht discipline.

Citaat:
Dat brandhout van jou zal nooit veranderen in welke discipline dan ook deze mensen willen niet leren, willen niet zien!

Dat is dan weer wel waar.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 15:15

Adrienne schreef:
ikke schreef:
ik ga, zoals wel vaker, met Rommie mee, begin eens met de balk in je eigen oog, voordat je gaat zeuren over de splinter bij de ander.
Ik zie veel brandhout in de western(sport) en evenveel "pennies-met-shetties" al zijn dat dan vaak Quarters, de mentaliteit is gelijk. Diezelfde ellende zie ik evengoed in de dressuuer en "NH" of wat daar voor door wenst te gaan.

Er zijn nog steeds weinig tot geen mensen die kunnen zeggen dat ze "puur" western geschoold zijn. Al die brandhout ruiters komen dus echt origineel uit de dressuur. Dus dat "brandhout" waar je het hier over hebt is voor 99,9% uit de eerder dressuur rijdend "brandhout" is ontstaan!

Nee, zelfs Rieky Young heeft een dressuurachtergrond en dat was geen straf om naar te kijken.
Adrienne schreef:
Ik hoor ook tot de groep die heeft leren rijden toen er een western zadel in zicht kwam. Daar voor hoorde ik ook tot de groep van "ignorant people " en ik kan niet zeggen dat ik voor die tijd op een bagger manege les had. Maar gewoon op een goed gekeurde x sterren manege!

Er is veel veranderd, heel veel veranderd sinds ik op een western paard ben gestapt. In mijn instelling, mijn kennis en puur in mijn horsemanship!
Dat is denk ik wat hier door velen bedoelt wordt. Je krijgt het hoe wat waarom te horen. Dat heeft tot gevolg dat je het paard als een geheel leert te beoordelen en niet als een hoofd hals houding apart of een onder tredende achterhand apart maar als totaal plaatje.

Dat brandhout van jou zal nooit veranderen in welke discipline dan ook deze mensen willen niet leren, willen niet zien!

Maar als je dezelfde hoeveelheid tijd, geld en energie in dressuur had gestoken, was je ook op een goed niveau gekomen, heeft namelijk niks met discipline te maken maar alles met inzet.
Datzelfde geldt dus ook voor dat brandhout; dat komt er niet en gebruikt een andere discipline enkel als uitvlucht voor hun eigen onkunde.

Wat die sterrenmanege betreft, dat is relatief. Ik heb op andere plekken in 1/10 van de tijd meer geleerd dan daar (op diezelfde sterrenmanege)

Ik ga voor de verandering maar weer met Rommie mee.......

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 20:35

Jonges jonges wat schrijf ik nou?!?!?

Citaat:

Jullie kunnen de rest zo vaak quoten en zo veel commentaar geven als julie willen Rom en Ikke maar dit is mijn ervaring en blijkbaar ben ik niet de enige!
Je kunt het ontkennen zo veel je wilt en schrijven dat het als ik anders les had gehad bla bla bla. Maar dat haalt niets uit. Dit is MIJN ervaring die is net zo waar als die van jullie.

Misschien moeten jullie daar eens wat langer over na denken voor dat je weer begint om ieder, die een van jullie ideeen afwijkende mening heeft, voor te schotelen dat ze er anders over zouden denken als ...............
Laat toch eens een keer de mening van een ander in zijn waarde.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 22:55

Ik gaf je toch gelijk met die quote Verward

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 13:54

Met die quote wel ja. Is misschien wat ongelukkig er neer gezet Bloos Vriendjes zijn?

Ik denk ook echt dat we het over het geheel gezien wel eens zijn en ik begrijp wel wat jij steeds schrijft over dressuur en als iemand zus of zo dan.. Zoals al meerderen hier klopt dat tot op zekere hoogte ook wel. Maar de ervaring van een ander is net zo waar!

Een aantal mensen hier op Bokt hebben duidelijk het gevoel dat ze hebben pas te hebben leren rijden toen ze over stapten en dat ze met meer gevoel en uitleg les krijgen als vroeger bij de dressuur lessen.

Dat is geen aanval op een andere rij-stijl, maar hun en ook mijn ervaring!
Dat het anders zou zijn geweest als ze in jou ogen "beter" dressuur les hadden gehad is gewoon onzin. Dat suggereerd ook steeds dat mensen die zich meer kunnen vinden in de western sport en de manier van les geven, per definitie altijd slecht dressuur les hebben gehad.

Mij zie je ook niet schrijven dat mijn dressuur lessen voor de overstap bagger zijn geweest want dat was ook niet zo. Maar toch ben ik van mening dat ik pas heb leren rijden toen ik western ging rijden.

O, Ikke daar heeft hoe veel geld ik er in gestopt zou hebben niets mee te maken! Dressuur past gewoon niet bij mij, ook niet als ik daar een ton aan lesgeld in zou stoppen!

Zo dra mensen schrijven dat ze een positievere ervaring hebben met paardrijden in het algemeen sinds de overstap naar western is dat voor jou en in dit geval ook Ikke een aangrijp punt om weer te schrijven dat het in de dressuur ........
Hou daar toch gewoon eens mee op. Iemands ervaring is gewoon iemands ervaring.

Dat het alle twee het zelfde doel heeft, omgaan met paarden en ze zo goed mogelijk trainen staat hier totaal buiten.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 14:36

Wat ik me nu afvraag is in hoeverre ook meespeelt dat je een overstap gemaakt hebt naar een eigen paard. Manegelessen zijn meestal nogal beperkt en daarbij zit er nog behoorlijk verschil tussen de ene manege en de andere. Ik heb mijn basis ook gewoon op een manege gehad (er was toen niet eens western voorhanden Clown ) en heb daar een nette basis voor het rijden geleerd, inclusief enige theoretische onderbouwing. Dingen als omgang met het paard kwamen pas om de hoek kijken op ponykampen, dan ben je hele dagen met de paarden bezig en leer je veel andere zaken erbij.
Maar nog steeds is dat niet vergelijkbaar met de stappen die je zet als je een eigen paard koopt en daar mee om leert gaan. Als je je lessen niet toevallig op de manege kunt krijgen, zoek je een fijne instructeur die bij je op stal kan komen of waar je zelf heen gaat. Met een eigen paard ben je ook veel meer bezig met leren omgaan met dat specifieke paard en niet meer met de algemeenheden die je op een manegepaard leert. En je loopt problemen tegen het lijf die je op een manege niet hebt, gaat eens kijken hoe anderen daarmee omgaan en leert daar dus weer van. Hierbij is de discipline die je rijdt niet van belang.
Toen ik mijn merrie kocht was ze door een "western" rijdende figuur met heel veel gebrek aan begrip en kennis mentaal bijna kapot gemaakt en zaten er zoveel problemen in, dat ik heel snel aan goede begeleiding moest om er mee om te kunnen gaan. Die vond ik toen toevallig ook in de westernhoek. Maar goed, die instructrice stopte, je zoekt een andere en uiteindelijk heb ik nu les van iemand die toevallig uit de dressuurhoek komt. Maar wel eentje die snapt hoe je met bepaalde karakters paarden om moet gaan en dat heel goed kan overbrengen.
Wat ik ondertussen heb geleerd: je hebt goede, minder goede en slechte instructie in alle stijlen van rijden. Zoek een goede en leert veel bij, labeltje is minder van belang.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 17:50

Oke, ga ik mijn ervaring met dressuur en western ook maar even melden. En let wel, dit is mijn ervaring, gewoon simpel zoals ik het heb beleeft.
Ik ben begonnen met dressuur bij een van de grootste maneges van Zuid Nederland welke aangesloten is bij de FNRS en erg hoog aangeschreven staat in de wijde omgeving (om aan te geven dat het geen la-la manege is Haha! )
Wat de les betreft en wat ik geleerd heb sluit ik aan bij de ervaringen van Bolieke. In de les waar je met een man of 8 in zat reden we in een slangetje achterelkaar aan, snelste voorop, langzaamste achteraan en gaan met die banaan. In het midden stond de instructrice naar iedereen op en aanmerkingen te brullen, 'schup eronder', 'trek hem in de krul' enz enz. doorrijden! Inderdaad geen geluid waarom iets op een bepaalde manier moest. In galop voor het eerst? Hou het zadel maar voor bij de schoft vast, laat de teugels maar los en het paard volgt het slangetje wel...
Na drie maanden heb ik de overstap naar western gemaakt, ik was het meer dan zat. Wat een verademing was dat zeg! Iedere ruiter kreeg ondanks de groepsles individueel les, je moest zelf los van de groep oefeningen uitvoeren. Hier heb ik pas leren sturen en waarom iets op een bepaalde manier gedaan moest worden. In het begin was het knap lastig, want ik moest alles afleren wat ik in die drie maanden naar mijn hoofd geslingerd had gekregen. Vooral die benen he, ik moest toch maar niet zo veel en hard been meer geven, want vooral in het begin scheurde ik door de bak, omdat dat westernpaard het signaal 'je moet harder' van me kreeg Clown
Ook met mijn handen moest ik veel minder doen, minder helpen, minder begeleiden. Kortom, in de western heb ik leren rijden wat niet betekend dat ik uitgeleerd ben, integendeel, ik leer nog steeds bij en moet nog heeeel veeeel leren, maar dat geeft verder niet, dat hoort erbij.
Citaat:
Wat ik me nu afvraag is in hoeverre ook meespeelt dat je een overstap gemaakt hebt naar een eigen paard.

Een eigen paard heeft bij mij geen invloed op, ik had zowel in de dressuur als in de eerste vijf jaar western geen eigen paard gehad waarmee we konden rijden (mijn zus Adrienne ook niet overigens). Dus in principe drie maanden dressuur bij een manege en 5 jaar western bij een destijds nog manege voor ik met een eigen paard ben begonnen.

Ik kan zelfs hier neer zetten dat als ik niet de kans gekregen had western te gaan rijden ik nooit aan een eigen paard begonnen zou zijn. Heel de dressuur stijl past niet bij me, nu nog niet nu ik andere nog dressuur zie rijden en les zie krijgen vaak op een manier die me totaal niet aanstaat. Die paarden die met zo veel druk gereden worden dat ik er soms beroerd van wordt. Ik geloof dat ik tot nu toe pas 1 dressuur instructrice langs heb zien komen waarvan ik denk dat als ik dressuur zou rijden, ik les van zou nemen. Niet best dus.

Maar nogmaals, dit is mijn ervaring en mijn mening zoals ik het beleeft heb. Er kunnen dus reacties komen van 'dan heb je verkeerd dressuurles gehad want dat hoort zo niet' of 'dan is dat een slechte dressuurmanege', maar dat neemt niet weg dat er meerdere zijn met de zelfde ervaring als ik, dus het komt vaak voor of mensen uit dressuurland het nou graag horen of niet. Dressuur is niet zaligmakend, integendeel... Western is ook niet perfect, daar zitten ook rotte appels tussen de instructeurs, maar mijn persoonlijke ervaringen zijn alleen maar goed geweest.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 18:55

Jolande schreef:
Een eigen paard heeft bij mij geen invloed op, ik had zowel in de dressuur als in de eerste vijf jaar western geen eigen paard gehad waarmee we konden rijden (mijn zus Adrienne ook niet overigens). Dus in principe drie maanden dressuur bij een manege en 5 jaar western bij een destijds nog manege voor ik met een eigen paard ben begonnen.

Ik kan zelfs hier neer zetten dat als ik niet de kans gekregen had western te gaan rijden ik nooit aan een eigen paard begonnen zou zijn. Heel de dressuur stijl past niet bij me, nu nog niet nu ik andere nog dressuur zie rijden en les zie krijgen vaak op een manier die me totaal niet aanstaat. Die paarden die met zo veel druk gereden worden dat ik er soms beroerd van wordt. Ik geloof dat ik tot nu toe pas 1 dressuur instructrice langs heb zien komen waarvan ik denk dat als ik dressuur zou rijden, ik les van zou nemen. Niet best dus.

Maar even los van alle hokjes, zeg je feitelijk: ik had niet prettig/fijn/goed les op de eerste manege, ben op een andere manege gaan rijden en kreeg daar wel goed/prettig/fijn les, toch?

Dat veel dressuurruiters rijden op een wijze waar ik niet langer dan 5 minuten naar kan kijken geldt evengoed voor western. Kom eens langs, dan zal ik je hetzelfde beeld wat je van dressuur schrijft, ook van western laten zien.
De dressuur waar jij aan refereert heeft net zo min iets met paardrijden te maken als het western waar ik naar verwijs.

Ik ken ook maar weinig "dressuur"instructeurs waarvan ik les zou willen hebben, maar dat geldt feitelijk voor alle lesgeefmensen. Ik ken nogal wat mensen die pretenderen les te kunnen geven, maar slechts een enkeling zou ik in mijn bak willen voor les. Mijn huidige lesgeefmens komt dus trouw elke twee weken 125km rijden voor vier mensen les.

joany_pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 19:54

LOL lesgeefmens hahahaha

t is allemaal 1 pot nat vind ik.....je kan het of je kan het niet je wil het of je wil het niet en dan moet je nog de mogelijkheden hebben om het goed te kunnen leren.

k bedoel hoeveel meisjes of jongens willen paardrijden maar hebben geen geld genoeg om naar zo'n bv sterrenmanege te gaan? wat gaan die dan doen? precies! naar zo'n wokkie wokkie manege,simpelweg omdat ze er geen geld voor hebben maar wel willen. die kinderen/mensen hebben geen idee dat de instructies die ze krijgen helemaal nergens op slaan en zolang ze nergens anders les kunnen krijgen zullen ze dat ook nooit door krijgen.
soms gaat het niet om willen of kunnen soms is het geld ook wel eens het probleem..er is bijna geen enkel lesgeefmens hahaha die je voor weinig les gaat geven hoor omdat jij toevallig niet zo veel geld hebt maar wel goed les wil krijgen...

ja en over die mensen die alleen maar denken dat als ze hun paard maar slaan,schoppen,de meest walgelijke bitten erin gaan gooien omdat ze anders niet kunnen winnen van een paard en dan niet te vergeten extra veel gaan showen(denken ze) als er mensen omheen staan zeg ik maar niks...

voor die mensen heb ik dan altijd maar een vraag;doe je het voor jezelf omdat je er lol in wil hebben of doe je het voor een ander omdat je even wil laten zien hoe 'goed'(oneerlijk) je bent en wat je denkt allemaal te kunnen..

als je maar schik hebt eerlijk bent tegenover je paard. dan ben je (vind ik) pas goed bezig. Wat voor dicipline je dan ook beoefend

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 20:33

Adrienne schreef:
Zo dra mensen schrijven dat ze een positievere ervaring hebben met paardrijden in het algemeen sinds de overstap naar western is dat voor jou en in dit geval ook Ikke een aangrijp punt om weer te schrijven dat het in de dressuur ........

Dat komt dus omdat mensen in die dressuur meestal "vastlopen" en "niet zo meer in de krul willen trekken" verhalen hebben.
Maar ondanks dat dat hun ervaring is van de dressuur wil ik altijd die mensen in laten zien dat dressuur dat helemaal niet hoeft te zijn.

Ik strijd tegen dat beeld, net als dat ik strijd tegen het feit dat western niet alleen maar teugels losgooien en sliding stops maken is.

Vaak stappen mensen dus om verkeerde redenen over. Vastlopen in de dressuur als overstap reden is een blauwdruk voor vastlopen in de western. En dan gaan ze weer iets anders proberen. En dat is mijn ervaring Knipoog

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 20:41

Jolande schreef:
In de les waar je met een man of 8 in zat reden we in een slangetje achterelkaar aan, snelste voorop, langzaamste achteraan en gaan met die banaan. In het midden stond de instructrice naar iedereen op en aanmerkingen te brullen, 'schup eronder', 'trek hem in de krul' enz enz. doorrijden! Inderdaad geen geluid waarom iets op een bepaalde manier moest. In galop voor het eerst? Hou het zadel maar voor bij de schoft vast, laat de teugels maar los en het paard volgt het slangetje wel...

Nou eh, goed aangeschreven manege of niet, deze manier van les krijgen slaat helemaal nergens op. En als je dan na 3 maanden ben overgestapt heb je eigenlijk helemaal nooit dressuur gereden.

Jij hebt in je westernles pas goed les gekregen. Zoals ik altijd heb les gehad. Want ook in een groeples kun en hoor je individuele aandacht te krijgen!
Sowieso is 8 in een les teveel, maximaal 6!

In vind het daarom jammer dat je wel je mening klaar hebt over dressuurrijden, maar er dus eigenlijk helemaal geen kaas van hebt gegeten. Dat bedoel ik niet aanvallend, maar 3 maanden groeples van 8 man op een manege is niet echt een rijke ervaring te noemen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 21:24

Hmmmm, met 3 maanden slechte les op een manege die kwaliteit had moeten leveren heb jij je mening klaar over het verschijnsel dressuurrijden? In drie maanden les (zelfs al is het goede) kom je nog niet verder dan de beginselen van het "boven blijven", dat heeft nog niets te maken met dressuur. Magere onderbouwing voor een nogal nadrukkelijke mening over "dressuur"
Jij (en je zus?) hebben dus inderdaad alleen maar ervaring met een verhuizing van een slechte manege naar een betere manege. Dat is niet rijstijlafhankelijk.
Mijn lessen op de manege waren duidelijk anders, er werd niet in een rijtje achter elkaar gereden, maar er werd nadrukkelijk aangegeven dat de hele bak gebruikt moest worden en dat de groep zich moest verdelen over de ruimte. Met regelmaat ook knoop in de teugels en beugels over het zadel gekruisd allerlei oefeningen voor je balans (en voor de lol!) en in de zomer veel buitenritten in het bos (manege lag midden in het bos). Daar ben ik dus ook voor de rest van mijn leven "verpest" met het buitenrijvirus Clown
Deze manege leidde niet op tot hoog niveau, maar het stuk dat ze deden, deden ze wel degelijk. Met dit als basis ben ik verder rond gaan kijken en toen bleek dat paardrijden eigenlijk altijd wel zo'n beetje op hetzelfde principe neerkwam. Je leert wat vaardigheden bij en wat kunstjes, maar de basis is hetzelfde: een onafhankelijke zit en levende hand bij de ruiter en een paard dat op 4 benen loopt en niet op de voorhand hangt (jaja, iets kort door de bocht Tong uitsteken )
Mijn conclusie is dan ook niet dat integrale omgang met het paard of uitleg over het waarom van oefeningen en/of hulpen afhangen van een rijstijl, maar van de kwaliteit van de lesomgeving. Dat de westernsport in Nederland gedeeltelijk is voortgekomen uit onvrede over de leskwaliteit van veel maneges kan natuurlijk wel een woordje meespelen in het voordeel van de daaruit voortgekomen westernmaneges Clown

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 23:37

Even heel zwart-wit:
Mensen komen in aanraking met paardrijden, en dat is dan toch vaak dressuurrijden (of wat er voor moet doorgaan Knipoog). Wanneer zij hun les niet leuk vinden of vastlopen, gaan ze op zoek naar iets wat beter lijkt. Omdat je wilt veranderen maar toch doorwilt binnen de paardensport kom je bij Western uit... Als je het naar je zin hebt binnen de dressuur kijk je vaak niet veel verder (behalve bv. Rom in dit topic, ik hou van je Tong uitsteken )

Ik ben zelf geen geweldige dressuurruiter, en ook geen geweldige Westernruiter. Ik beheers een heel klein beetje de basis. Ik zie de verschilletjes tussen de stijlen in bijvoorbeeld de manier van hulpen geven. Maar ik zie vooral het geheel, het grotere geheel zoals hier genoemd word: de principes van de omgang met paarden en het trainen: die blijven gelijk. Lachen

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 09:12

Ben het helemaal eens met TurdusMerula, slechts weinig mensen starten direct met western rijden, dus de overgrote meerderheid zal toch één of andere reden hebben gehad om over te schakelen net als ikzelf. En ja, ook mijn ervaring met dressuur (10 jaar gereden op wel evenveel verschillende plaatsen, en zelf ook dressuur gereden met eigen paarden,...) is op een bepaald moment versprongen, nadat ik stage heb gedaan op een western manège, ik vond het persoonlijk een hele andere kijk, een hele andere omgang, een mooier geheel vormen voor mij...

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 10:54

Ik moet nu toch wel lachen, precies die mensen waarvan ik het al had verwacht, Ikke, Warratje en Rom, reageren precies op die manier die ik al verwacht had. Maar waar jullie op doelen daar gaat het niet om. Het gaat om wat ik zelf voor mij zelf heb beleeft, niet zoals het zou moeten zijn in jullie ogen. En ja ik weet drie maanden is kort maar ik ben o zo blij dat het niet meer dan drie maanden geweest zijn, des te minder om af te leren. Ik baseer mijn mening niet puur op die drie maanden die 15 jaar geleden zijn gebeurd, ik ben niet blind, ik ben later ook nog op dressuurmaneges gaan kijken maar al wat ik zag vond ik niet indrukwekkend en zeker geen reden om mijn mening gebaseerd op mijn eigen ervaring te herzien. Ook in prive lessen die ik zo rond me heen gezien heb, en ik heb op diverse pensionstallen gekeken, zijn alleen gebaseerd op het perfecte dressuur-plaatje en niet op de weg er naartoe en het waarom.

Ikke ik hoef niet te komen kijken bij jou, ik weet hoe jij rijdt daar hebben we vaak genoeg voor samen gereden. En als je goed gelezen hebt schrijf ik ook in mijn voorgaande reactie dat ook in de western rotte appels zitten, dat zal ik nooit ontkennen, maar persoonlijk heb ik nooit op zo'n manier les gehad. Omdat ik niet blind ben als ik naar een wedstrijd ga kijken weet ik bij wie ik zeker nooit les zal gaan nemen. Dat zie je al in de warmrijbak gebeuren en is voor mij reden genoeg daar weg te blijven.

Mijn mening is nog steeds dat je geen engelse dressuur nodig hebt om western te kunnen rijden, anders zouden al die amerikanen ook een vet probleem hebben Knipoog .

Ik vind het super dat mensen die dressuur rijden het goed naar hun zin hebben, iedereen zijn eigen ding, maar ik hoor niet bij die groep. En nogmaals, dit is mijn eigen mening, mijn ervaring, daar kun je je in vinden of niet, beide prima. Laat eenieder daarbij in zijn of haar waarde met zijn of haar ervaringen. Het gaat er niet om dat mensen overtuigd moeten worden van het tegendeel van wat ze meegemaakt hebben. Het kan zo horen te gebeuren of niet, maar feit blijft dat het gebeurd of mensen het leuk vinden of niet.

joany_pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 11:16

ik wist trouwens toen ik begon met paardrijden nog geen eens van het bestaan van western rijden af....ik ben toen ik erachter kwam eigenlijk vrijwel meteen eerst begonnen met sparen(en mn ouders toen nog lief aankijken) aangezien ik niet wilde beginnen met een zadelmarktzadel.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 17:36

Jolande schreef:
Mijn mening is nog steeds dat je geen engelse dressuur nodig hebt om western te kunnen rijden, anders zouden al die amerikanen ook een vet probleem hebben Knipoog

Zijn we het daar in ieder geval over eens Knipoog
En jij reageert ook precies zoals ik al verwachtte, dus ook dat zijn we met elkaar eens.

Verder twee punten:
- ik blijf agiteren tegen de idee dat western cowboyjte spelen is
- ik blijf agiteren tegen het idee dat engels alleen maar in de krul trekken is

Lachen

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 18:06

Jolande schreef:
Mijn mening is nog steeds dat je geen engelse dressuur nodig hebt om western te kunnen rijden, anders zouden al die amerikanen ook een vet probleem hebben Knipoog

Ik denk dat iedereen gewoon een goede basis in een paard moet rijden ( Dus een onspannen over de rug gereden, nagevelijk paard met de achterhand eronder gereden. Die rechtgericht in balans over vier benen loopt) En als je niet weet hoe, vraag het een goede insructeur/trice ongeacht van welke discipline.
Welke richting je daar dan mee op wilt, dressuur, western enz kun je dan altijd nog kiezen.
Maar het hangt ook van de mentaliteit van de ruiter af hoever hij zich daarin wil verdiepen.

Citaat:
Verder twee punten:
[/quote]

Hier ben ik het dan ook helemaal mee eens. OK dan! (en dat gebeurd niet zo vaak Knipoog )

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:32

sliding schreef:
Ik denk dat iedereen gewoon een goede basis in een paard moet rijden ( Dus een onspannen over de rug gereden, nagevelijk paard met de achterhand eronder gereden. Die rechtgericht in balans over vier benen loopt) En als je niet weet hoe, vraag het een goede instructeur/trice ongeacht van welke discipline.

Mee eens, ieder paard moet een goede basis krijgen.

sliding schreef:
Welke richting je daar dan mee op wilt, dressuur, western enz kun je dan altijd nog kiezen.

Eigenlijk wil je dus zeggen dat de basis van het rijden niet specifiek een bepaalde 'stijl' is, maar gewoon het los maken van je paard. Hier kan ik me eigenlijk best in vinden, beide rijstijlen hebben een zekere overlap, er zijn nu eenmaal maar zoveel wegen die naar rome leiden om een paard los te rijden. Er zijn wel kanttekeningen bij mijn ervaring is dat bij western de paarden vooral in het begin met minder druk gereden wordt terwijl in de dressuur al wel gelijk richting de aanleuning gereden wordt. Dus daar moet je wel rekening mee houden anders moet je je westernpaard die aanleuning weer afleren en dat is sonde.

Romkabouter schreef:
Verder twee punten:

Mee eens, maar zou leuk zijn als beide uitspraken ook waargemaakt zouden worden. Nog steeds wordt western door veel dressuur mensen als cowboytje gezien, en nog steeds wordt in de dressuur te veel de nadruk op die krul gelegt. Vooral bij Friezen overigens die zie ik enorm vaak achter de loodlijn getrokken worden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 22:03

Goh, laat ik nou vandaag net weer les hebben gehad van mijn dressuurjuf en we deze keer toekwamen aan een stukje verzamelen aan de losse teugel. Hoezo "in de krul trekken"? Duivel
Misschien is er zelfs voorbij de basis nog niet eens zoveel verschil? Clown

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 22:27

@ Rom
Citaat:

Telkens met opmerkingen komen dat het in de dressuur ook zo moet helpen de westernsport voor geen meter Rom!
Telkens mensen vertellen dat, de redenen waarom ze over stappen, zich beter thuis voelen of beter zijn gaan rijden sinds ze voor western hebben gekozen onzin zijn. Dat ze die in de dressuur ook vinden. Daar help je de western sport ook niet mee.

Zo als ik al schreef begrijp ik waar je vandaan komt met je opmerkingen maar ze zijn bij 9 van de 10 van dit soort onderwerpen totaal niks zeggend!

@ Waratje
Dit zijn nou de reacties waar ik dood moe van word. Weer een "maar eigenlijk moeten wij dat in de dressuur ook" opmerking. Dit soort opmerkingen zijn zo loos als maar kan.

Hebben totaal niks te maken met of iemand wel of niet zich beter thuis voelt in een bepaade sport daar waar dit topic eigenlijk over gaat.
Maar o wee er zal in de westernsport eens iets anders of misschien wel beters te vinden zijn dan in de dressuur Scheve mond Daar moeten we boven op zitten meteen ontwortelen want dat kan niet waar zijn.

Dat zijn opmerkingen die juist getuigen van blindheid voor andere takken van sport, eigen sport boven andere stijlen willen plaatsen.

Nou proficiat Waratje je kunt je paard aan een losse teugel verzamelen! Voor mij en vele (western)ruiters met mij de gewoonste zaak van de wereld voor jou blijkbaar wereld schokkend!
Laatst bijgewerkt door Adrienne op 02-08-08 22:35, in het totaal 2 keer bewerkt

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 22:32

Jolande schreef:
Eigenlijk wil je dus zeggen dat de basis van het rijden niet specifiek een bepaalde 'stijl' is, maar gewoon het los maken van je paard. Hier kan ik me eigenlijk best in vinden, beide rijstijlen hebben een zekere overlap, er zijn nu eenmaal maar zoveel wegen die naar rome leiden om een paard los te rijden. Er zijn wel kanttekeningen bij mijn ervaring is dat bij western de paarden vooral in het begin met minder druk gereden wordt terwijl in de dressuur al wel gelijk richting de aanleuning gereden wordt. Dus daar moet je wel rekening mee houden anders moet je je westernpaard die aanleuning weer afleren en dat is sonde.

Als je de basis goed rijd heb je altijd een lichte aanleuning nodig.
Dit zowel bij de dressuur als bv de western. Dit is om het paard nagevelijk naar voren te kunnen rijden zodat hij zijn bovenhals en rugspieren ontspannen in verbinding heeft met zijn achterhand. Daardoor kun je met bijv schakelen en overgangen rijden je paard naar de verzameling rijden.
Deze verzameling kan met een hele lichte teugeldruk ( de aanleuning Knipoog ) onderhouden worden en steeds verder verfijntzodat de lengte van je teugel niet het belangrijkste is maar wel de nagevelijkheid.
Het is ook de verzameling die je nodig hebt om de western goed Cool te rijden.
En even voor de duidelijkheid de hoogte van de hoofdhouding wordt in de dressuur verkregen door het naar de hand rijden van het paard met onderhouding van dezelfde lichte aanleuning en niet door vasthouden en schoppen. daardoor behoud hij zijn los door het lichaam lopen.

Jolande schreef:
Mee eens, maar zou leuk zijn als beide uitspraken ook waargemaakt zouden worden. Nog steeds wordt western door veel dressuur mensen als cowboytje gezien, en nog steeds wordt in de dressuur te veel de nadruk op die krul gelegt. Vooral bij Friezen overigens die zie ik enorm vaak achter de loodlijn getrokken worden.
[/quote]

Dit zijn ook de mensen die helaas niet het paard voorop zetten bij het rijden.
De Friezen zijn dan weer een "probleem" apart. Knipoog
Doordat de Friezen als tuigpaard zijnde een hoge hals inplant hebben, hebben zij gauw de neiging alleen te knikken in de nek wat dan dus laat lijken dat zij nagevelijk zijn.
Maar ook zij kunnen lekker los nagevelijk de verbinding van de spieren maken en dat werkt eigenlijk net als bij elk ander paard.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 22:43

Citaat:
Als je de basis goed rijd heb je altijd een lichte aanleuning nodig.

Met het suptiele verschil dat je in de dressuur wilt dat het paard de hand blijft opzoeken en in de western niet.

Dat laatste is, zie ik bij omscholen van paarden, de grootste hindernis die genomen moet worden. Niet in alle gevallen onoverkombaar maar het kost veel geduld en tijd.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 23:07

Adrienne schreef:
@ Waratje
Dit zijn nou de reacties waar ik dood moe van word. Weer een "maar eigenlijk moeten wij dat in de dressuur ook" opmerking. Dit soort opmerkingen zijn zo loos als maar kan.

Hebben totaal niks te maken met of iemand wel of niet zich beter thuis voelt in een bepaade sport daar waar dit topic eigenlijk over gaat.
Maar o wee er zal in de westernsport eens iets anders of misschien wel beters te vinden zijn dan in de dressuur Scheve mond Daar moeten we boven op zitten meteen ontwortelen want dat kan niet waar zijn.

Dat zijn opmerkingen die juist getuigen van blindheid voor andere takken van sport, eigen sport boven andere stijlen willen plaatsen.

Nou proficiat Waratje je kunt je paard aan een losse teugel verzamelen! Voor mij en vele (western)ruiters met mij de gewoonste zaak van de wereld voor jou blijkbaar wereld schokkend!

Ik voel mij thuis in zowel de dressuur als de western. Haha!
Omdat er voor mij niet zoveel verschil zit. Ik leer nog elke dag bij.
Je hebt natuurlijk al lang wel door dat ik lang engels (dressuur) heb gereden en mijn man reed toen al western. Nu rijd ik western met het zelfde plezier.
Ik geef ook les en probeer daar ook zoveel als mogelijk de ruiter het ruitergevoel te leren.
Wel jammer @Jolande dat je met jouw opmerking hetzelfde doet als waar je dood moe van werd wees juist blij dat zij deze ervaring heeft meegemaakt daar wordt zij alleen maar een betere ruiter van. Knipoog

Citaat:
Met het suptiele verschil dat je in de dressuur wilt dat het paard de hand blijft opzoeken en in de western niet.

Dat laatste is, zie ik bij omscholen van paarden, de grootste hindernis die genomen moet worden. Niet in alle gevallen onoverkombaar maar het kost veel geduld en tijd.

zie bovenstaande;
Citaat:
Deze verzameling kan met een hele lichte teugeldruk ( de aanleuning Knipoog ) onderhouden worden en steeds verder verfijnt, zodat de lengte van je teugel niet het belangrijkste is maar wel de nagevelijkheid.

Dus als het paard een goede basis heeft, heb je dat probleem dus niet .

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 23:22

sliding schreef:
De Friezen zijn dan weer een "probleem" apart. Knipoog
Doordat de Friezen als tuigpaard zijnde een hoge hals inplant hebben, hebben zij gauw de neiging alleen te knikken in de nek wat dan dus laat lijken dat zij nagevelijk zijn.
Maar ook zij kunnen lekker los nagevelijk de verbinding van de spieren maken en dat werkt eigenlijk net als bij elk ander paard.

Dat het bij Friezen zo hoort, dat rijden achter loodlijn, is inderdaad wat ze mij ook vertelden toen ik hier een opmerking overplaatste, maar dacht, ik zet het hier maar niet neer, want dan zal de gene die het verteld heeft wel weer een dressuur-ruiter zijn die anders is dan hier graag gezien wordt.
Maar goed, ze vertelden mij ook dat dit bij Friezen normaal is. Ik vind het niet normaal, zelfs bizar, dat het gangbaar is een Fries zo in een krul te rijden dat je hoort dat hij moeite heeft met ademhalen. Maar dat is weer een heel ander verhaal waarschijnlijk Knipoog

Weet je wat het probleem is, ik wil best positief over dressuur zijn, maar ik zie het gewoon weg niet. Ik kan er niets aan doen. En dan kan iemand hier weer zeggen dat ik daar maar eens moet komen kijken, maar als je moet gaan reizen om positieve dressuur te zien, dan pas ik er voor.
Maar goed, ik hou er weer over op, dit blijft toch steeds op het zelfde uit draaien. Ik wilde eigenlijk alleen mijn ervaring hier neer zetten en het draaid weer op een welles nietes en je ziet het verkeerd verhaal uit en dat was niet de bedoeling.