[WN] Prijs voor quarter met goede bloedlijnen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Peterina

Re: Prijs voor quarter met goede bloedlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 13:10

Wranglerbutt schreef:
Peterina schreef:
En daar moet je HEEL goed oppassen want de meeste Gunner's zijn doof!

De meeste? Verward Waar baseer je die uitspraak op?
Een aantal van zijn nakomelingen is doof, net als Gunner zelf, maar veel van zijn nakomelingen hebben een normaal gehoor Ja

Het doof zijn of niet ligt aan zijn kleur/aftekening. Je hebt met hem dus altijd 50% kans op een doof veulen en als je merrie ook genetisch drager is van de aftekening dan hebt je helemaal prijs.

Ik persoonlijk fok liever met een gezonde paard die alles mee krijgt en niet gehandicapt ter wereld komt. Een genetisch DEFECT paard zou ik nooit gebruiken in het fokkerij!
Maar ja, ik kijk niet naar $$$$$$$$$$$$$ wat wel het geval is met fokken met deze bloedlijn en deze hengst.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 13:34

Peterina schreef:
Het doof zijn of niet ligt aan zijn kleur/aftekening. Je hebt met hem dus altijd 50% kans op een doof veulen en als je merrie ook genetisch drager is van de aftekening dan hebt je helemaal prijs.

Het ligt dus wel aan de aftekening! Ja Je hebt 50 % kans op een bont veulen met de typische splash-overo aftekeningen, maar een splash-overo is niet altijd doof.
Het is voornamelijk de hoeveelheid wit aan het hoofd (nabij de oren) die daarvoor bepalend lijkt te zijn.
De kans op doofheid bij Gunner-nakomelingen is hierom niet in procenten te berekenen, behalve dat het zeker minder dan 50% zal zijn Haha!

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 14:29

Wranglerbutt schreef:
Peterina schreef:

Het ligt dus wel aan de aftekening! Ja Je hebt 50 % kans op een bont veulen met de typische splash-overo aftekeningen, maar een splash-overo is niet altijd doof.
Het is voornamelijk de hoeveelheid wit aan het hoofd (nabij de oren) die daarvoor bepalend lijkt te zijn.
De kans op doofheid bij Gunner-nakomelingen is hierom niet in procenten te berekenen, behalve dat het zeker minder dan 50% zal zijn Haha!

Dat zegt ze toch ook? Dat het ligt aan de aftekeningen/kleur.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 14:34

Splash schreef:
Dat zegt ze toch ook? Dat het ligt aan de aftekeningen/kleur.

Je hebt gelijk, ik had het eerste stukje van Peterina's bericht verkeerd gelezen Bloos
Mijn betoog was bedoeld om te duiden dat de kans op een doof veulen van een splash-overo ouder
minder dan 50 % is Lachen

pimmela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 17:23

maar volgens mijwordt er een beetje van het topic afgeweken. Clown
maar om even on-topic te gaan: Duivel
ik ben zelf ongeveeer een jaar geleden ook overgestapt van engels naar western. ik heb er bewust voor gekozen om een , jarige te kopen. hij heeft eerst een half jaar lekker op stal mogen staan en genieten van de aandacht. hierna heeft hij enkele maanden bij een welbekende trainer gestaan die hem western heeft bereden. nu ga ik er zelf mee aan de slag en g aik met mijn paardje lessen. het duurt allemaal wel wat langer maar dit heb ik er graag voor over.
het wat al eerder vernoemd is, wat wil je zelf? de tijd nemen of redelijk snel gaan.
mocht je nog iets van me willen weten dan hoor ik het graag van je,

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 13:34

Mijn dochter is twee jaar geleden ook overgestapt naar de western wereld en dit is zeer goed meegevallen. Ik kan daar 1 grote les uit trekken : zoek een goede trainer of trainster waar het mee klikt en die ook zegt waarom je iets zo moet doen. Zij / hij zal je met al wat er bij komt kijken ook helpen : materiaal keuze, paard zoeken, laten opleiden enz. Mijn dochter is bij verschillende trainers proeflessen gaan volgen en is naar hen gaan kijken op wedstrijd, vooral in de inrijbak, om zo een idee over hun wijze van paardrijden te vormen en we hebben een super keuze gedaan. De eerste maanden basis training gingen redelijk vlot maar hierna volgt een periode waarin die basis verfijnd wordt en dit is soms frustrerend want het hangt soms af van milimeters of het paard iets doet of niet. Nog veel succes.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:58

gunners heb je niet voor 10.000 euro!
ik weet 2 jaarlingen, voor 20.000 euro. het dekgeld alleen is al 8500 euro.
je moet net tegen een leuk, betaalbaar paardje aanlopen. ik zou er zeker 1 nemen, die al beleerd en ervaren is...

smartchic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 19:46

Sorry, maar zou je niet eerst eens besluiten / je laten informeren over de verschillendeonderdelen in het westernrijden? Dat lijkt me wel zo belangrijk. Het scheelt nogal of je een reiner of een pleasure paard aan wilt schaffen. Kijk goed rond in heel nederland (of erbuiten) en beslis dan eerst welk onderdeel jouw voorkeur heeft. Daarna zou ik me eens laten informeren wat voor een paard je wilt kopen en wat voor een ras en het prijskaartje dat daarbij hoort. Je hebt in Nederland verschillende goede westernmensen in verschillende disciplines. Ga er eens langs en steek je licht op. Zij kunnen je ook helpen met de aankoop van een paard.