[WN] Even een vraagje..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dana82

Re: Even een vraagje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 08:16

Normaal gezien gebruikt men de mouth shutter alleen als het paard z'n mond maar blijft openhouden. Dat gebeurt niet vaak. Het jonge paard zal in het begin inderdaad met het bit spelen en zich afvragen wat dat ding in z'n mond zit te doen. Maar na enkele keren zal het opvallen dat het paard steeds meer ontspannen z'n mond toehoudt.
Ikzelf heb het bit maanden voordat ik ging rijden al ingedaan en zo aan de hand gaan wandelen, echter wel aan het halster, zodat er op het bit géén druk kwam. Na een 4-tal keer lag het bitje al rustig in z'n mond.
Ook met het rijden houdt hij zijn mond al toe, zelf als er druk op het bit wordt gegeven (hij is nu 2 maanden onder het zadel). De mouth shutter is een dus eigenlijk een tijdelijk hulpmiddel voor "extreme" gevallen.
Maar ieder z'n manier van trainen natuurlijk.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 12:54

Tja, over een tijdje zal het paard in kwestie idd wel door iemand bereidt zijn.... sneu voor het paard, en ook voor het volgende paard van die eigenaar...

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 14:08

Effe nog on topic. Wat bezorgt dat mens (waarover het topic uiteindelijk gaat) het western rijden weer een ongelooflijke slechte naam.
Tja, je kan weinig beginnen hé. De dierenbescherming? Zolang het paard er goed uitziet en goed gestald staat, doen zij niets hoor. Ze zal nog flink afzien met haar paard (en maar te zwijgen over de lichamelijke klachten later) en dat paard zal daar de dupe van zijn. Jammer maar helaas, dan zal dat kind gewoon een volgend paard kopen om om zeep te helpen... Verdrietig . Zo triestig en toch gebeurt het veel...
Jij kan je mening zeggen en zelfs kwaad worden, maar dat gaat niet helpen.
Ik heb volgende advertentie op het internet gevonden:
Prachtige Quqrter Horse ruin, 2 jaar, donker bruin met dikke, lange, manen en staart.
27.04.2006
Reining gefokt.
Super braaf en heel makkelijk in de omgang.
Zadelmak en beginselen van cirkels, stops, rollbacks en spin.
Leert graag en makkelijk.

Boos! Boos! Verdrietig

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 15:10

De benaming 'mouth shutter' ken ik niet. Een neusriem heet hier een caveson.
Ik gebruik de neusriem niet om de mond dicht te snoeren. Hij zit redelijk los en niet te hoog, niet te laag. Het moedigd het paard aan de mond niet ver te openen omdat hij dan de druk van de neusriem zal voelen als hij dat wel doet.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 16:10

http://equisportsource.com/cavason_lg.jpg = caveson

http://equisportsource.com/shutter_lg.jpg = mouth shutter

http://www.statelinetack.com/largeImage ... edp=87186= noseband

er is ook wel enig verschil in scherpte, maar er bestaan ook mouth shutters van leer en neusriemen van touw ( die zie je hier weleens in de springsport).
http://www.linkwoodec.co.uk/media/RopeF ... nd_lrg.jpg

Eigenlijk zouden de laatste 2 ook mouthshutter moeten heten, maar dat heet dan weer "(rope) noseband".

Dus veel verschillende benamingen voor vrijwel een en hetzelfde ding. Knipoog

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 16:18

Bolieke schreef:
Effe nog on topic. Wat bezorgt dat mens (waarover het topic uiteindelijk gaat) het western rijden weer een ongelooflijke slechte naam.

Nee daar zorgt niet *dat mens* voor (wie het ook mag zijn.)Daar zorgt de TS voor en de mensen die het lezen en TS meteen geloven ondanks dat het een eenzijdig verhaal is.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 16:19

Caveson is toch een stuk breder dan een mouth shutter. Ik gebruik meestal een brede caveson.
De noseband is compleet is anders en heeft een totaal andere werking. Hebben wij in de winkel ook en wordt gebruikt om het hoofd van een paard laag te houden. Zit niet strak maar heel wijd en hoog om de neus. Kan waarschijnlijk wel 2 vuisten tussen neus en noseband. Een noseband wordt via noseband lead/strap tussen de benen aan de singel vast gemaakt. Wordt vooral vaak gebruikt bij barrel racing en roping.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 16:30

oeps

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 17:52

Rob_H schreef:
Bolieke schreef:

Nee daar zorgt niet *dat mens* voor (wie het ook mag zijn.)Daar zorgt de TS voor en de mensen die het lezen en TS meteen geloven ondanks dat het een eenzijdig verhaal is.

Wat doe ik dan om het western rijden een slechte naam te bezorgen?
Ik vraag gewoon of het klopt wat zij verteld omdat zij alles op western en quarters gooit.
Ik vind het namelijk niet geloofwaardig wat ze me verteld.

Heb nergens het western rijden zwart gemaakt, ik vraag juist eerlijk naar mening van andere western rijders..

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 19:10

Nee ik lees dit niet als vragen naar een eerlijke mening.
Het paard is nu 3 en jij bent al 2 jaar weg op die manege (door die ruiter)
Dus alles wat je schrijft is uit 2e hand je hebt het zelf al 2 jaar niet gezien,dus qua geloofwaardigheid zet ik grote vraag tekens achter het verhaal.
Maarja het neemt gretig aftrek dus ach dan zal het wel waar zijn. Cool

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 19:29

@Rob: je weet toch dat Bokt en de Telegraaf in één zin te noemen zijn... zie hier het bewijs Clown

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 08:55

@ twinducklin: Ik bedoel jou niet hoor Knipoog . Ik bedoel die kennis van jou, die het paardje om zeep helpt.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 16:16

@ Bolieke , van jou had ik ook niet aanvallend bedoeld.

@ Rob_H, waar schrijf ik dat ik al 2 jaar weg ben? Ik sta pas sinds 1,5 jaar niet meer bij die kennis op stal. Wel spreek ik haar nog zeer regelmatig en praat ze ook hierover, daarbij ben ik dus ook nog zelf langsgeweest bij het paard en hun training, zie mijn verhaal waarin ik schrijf dat het paard toen onregelmatig liep en een dikke knie achter had..

Jij geeft dus weer een typische reactie van bokt ( of eigenlijk van mensen die maar de helft lezen en ondertussen wel hun mening klaar hebben ) hierbij geef jij dus bokt een slechte naam!

Hoe luid dat gezegde ook al weer, de pot verwijt de ketel dat die zwart ziet?