[WN] Wat voeren jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sassy4barrel

Re: Wat voeren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 22:26

Weet iemand of Omelene van Purina ook in Europa te verkrijgen is?
En het nieuwe western voer van Marstall al uitgeprobeerd? Ervaringen?
Ik ken een gelijk produkt als Weight Builder dit heet 'Fat Cat' dit heb ik een
tijdje aan een te dun paardje gevoerd en was wel tevreden erover Lachen
Ik voer ook Soja olie toe, ongeveer een half kopje per dag OK dan!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 00:11

Ik voer mijn Quarter pavo, pavo basic en pavo winners sportsfit, ze krijgt een kilo krachtvoer per dag, onbeperkt hooi en dan staat ze ook nog regelmatig op het gras, en mijn paard is niet te dik meer gelukkig, dat was een paar jaar geleden wel het geval

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 04:22

@francis: Heb het net met mijn trainer erover gehad en hij zei dat hij ik het gewoon bij canola olie moest houden. Hij had het zelfs deze week nog met zijn dierenarts erover gehad (omdat 1 van zijn paarden ook moeilijk op gewicht is te houden) en die adviseerde juist canola olie.
Nou weet ik het ook niet meer, ik ga eens kijken of ik iets kan vinden op een Amerikaans forum.
Over weight builder zal ik morgen navragen aan mijn baas. Die verdiept zich wel vaker in dat soort dingen.

mienmien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 07:46

Wij voerden een grote kwpner 1 derde fles zonnebloem olie bij elke dag.

Dit om het dier op gewicht te houden en te krijgen. (dit paard had een enorme overbeet en kon zijn eten slecht malen. De darmen konden het daardoor niet goed verteren. Door olie bij te voeren heeft het paard nog een aantal gelukkige jaren gekregen. )

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 08:42

Pride loopt normaal op 250 ml zonnebloemolie, 1000 mg vit E (vanwege de olie moet dit 2 mg per kg gewicht zijn), gemengd met Fibergy van D& H (dit is lucerne gemengd met gehakseld stro). Als hij echt vol in training was (endurance) kon het oplopen tot 500 ml per dag. Je merkt dan echt verschil, heerlijk soepel en mooi van gewicht.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 08:49

cornelie moet wel lachen om jou beschrijving Haha!
paard loopt op olie, met de olieprijzen van tegenwoordig een duur paard Knipoog , de mijne loopt op gras/hooi

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 12:00

Gelukkig heb ik een Hanos/Makro/Sligro pas Haha!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 12:53

Wij voeren onze paarden ( Arabier, Lusitano en Paint) granen ( tarwe, haver, gerst, mais, zemelen ) , Lucerne en hooi. Ze krijgen er wel een vit. suppl. bij en geweekt lijzaadmeel.
De Paint en Lusitano krijgen ca. 1,5 kg graan per dag, de Arabier ca. 0,5 kilo. Hooi bijna onbeperkt en lucerne ( zonder toevoeging uit grote balen) 3 a 4 kg per dag.

Deze combi hebben wij in overleg met een paardenarts gemaakt nadat onze paarden een lever/ nier overbelasting hadden opgelopen door kuil en biks( op pensionstallen). Bij ons komt er dus geen biks/ muesli of kuil in, onze paarden zijn in prima conditie, met keihard voeten en een mooi glanzend velletje.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 12:55

Hoeveel hooi geef jij er nog bij ??

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 13:23

DubbelDun schreef:
Hoeveel hooi geef jij er nog bij ??

Ik denk dat we gauw op ca. 6 a 7 kg per paard uitkomen, ze krijgen nu ook vrijwel iedere dag vers gemaaid gras, dan krijgen ze dus een portie hooi ( ca. 2 kg) minder.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 13:24

Toch ook nog best wel veel hooi dus.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 16:21

Citaat:
Mature horses require 10 to 12 percent crude protein in their diets. Many native or prairie grass hays contain just 6 to 8 percent. A fortified grain concentrate can be used to supplement the ration, increasing its energy, protein, vitamin and mineral content.

If testing the hay is not an option or if the hay varies from week to week, you need to estimate the nutritional quality of the hay and weigh a sample of it. The starting point for a 1,000-pound horse is at least 10 pounds of hay per day. Textbooks, such as Equine Nutrition and Feeding by David Frape (available from Blackwell Publishing, 1-800-862-6657) can give you approximations of nutritional contents of various types of hay.

Uitgaande van deze percentages ( 10 a 12 % ruwe proteine) is 6 a 7 kg niet zo veel. 10 pounds voor een paard van 1000 pounds ( minimaal ca. 5 kg voor een paard van ca. 500 kg).
Veel paarden krijgen te weinig ruwe stof, wat debet is aan maag en darm maar ook gedragsproblemen.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 23:22

cornelie schreef:
Pride loopt normaal op 250 ml zonnebloemolie, 1000 mg vit E (vanwege de olie moet dit 2 mg per kg gewicht zijn), gemengd met Fibergy van D& H (dit is lucerne gemengd met gehakseld stro). Als hij echt vol in training was (endurance) kon het oplopen tot 500 ml per dag. Je merkt dan echt verschil, heerlijk soepel en mooi van gewicht.

Is dat echt waar dat hij daar soepel van word? raakte hij dan niet aan de dunne van als dat olie?

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 06:56

Nee, juist omdat hij zeer weinig suikers binnenkrijgt is er weinig kans op spierverzuring etc. En als je het opbouwt dan is er niks aan de hand.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:59

Weet iemand wat 'ground flaxseed' is ?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:44

trickrider89 schreef:
Weet iemand wat 'ground flaxseed' is ?

Gemalen lijnzaad ofwel lijnzaadmeel.

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 16:39

Mijn paard krijgt 's ochtends 2 kilo draversbrok van havens en 's avonds 2 kilo draversbrok.
Hij krijgt ook nog elke dag slobber, als ik hem rijd (zo'n 5x per week) krijgt hij dan 1 kilo
muesli en 1 kilo zemelen, als ik hem alleen longeer krijgt hij 0.5 kilo muesli en 1 kilo zemelen.
Hier doe ik dan Ostoflex en Biotine bij. Ook krijgt hij nog 2x per dag hooi..
Maar ik rijd dan ook wel veel reining wedstrijden met mijn paard..
Hij is wat aan de dikke kant, maar hij is ook gewoon grof gebouwd, en ik zie ze liever wat
voller dan te mager! Knipoog

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 16:53

Zo, ik ben eruit. Ik houd het bij de Safe Choice en Alfalfa als basisbrok. Daarnaast 1 cup corn oil (geen canola olie meer) per dag en enkele handjes rice bran voor de spijsvertering, vit E en nog wat extra vet.
Dit dan voor Jay (de hardkeeper in training). Sue en Ice houd ik hetzelfde want die doen het goed.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:30

de rice bran is ook al toegevoegd vet hé... is héél vet zelfs.. maar idd, de vezels zijn ook goed voor de spijsvertering. Klinkt prima.. neem aan dat je daarnaast wel ook gewoon hooi voert of gras of alfalfa... voer je alfalfa als brok? Jij kunt het toch juist zo mooi als hooi krijgen daar? Daar ben ik nou juist zo jaloers op...

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 18:22

Dat klopt maar het alfalfa hooi is onbetaalbaar hier op het moment daarom is voor velen een geperste alfalfa brok een goede oplossing. Tuurlijk krijgen ze hooi (2 x daags) en staan dag en nacht op de wei (komen alleen smorgens en savonds binnen om te eten).
Ik weet dat in rice bran veel vetten zitten daarom geef ik het ook maar Jay vind het niet te vreten dus vandaar dat ik er maar een paar handjes van door het voer doe. Misschien went ze er aan en kan ik later meer rice bran voeren en minder olie.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 18:28

Ahzo.. ja, daar zullen de prijzen natuurlijk ook flink omhoog gegaan zijn.

Hee, kadootje bij je naam! CONGRATS ON YOUR BIRTHDAY SPLASH!

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 21:04

Even terug naar de beginpost:
Geen krachtvoer/meusli bijvoeren, maar wel een vitamine supplement/ weidekoek bijvoeren, omdat de nederlandse weides hier en daar wat vitaminen/mineralen missen. Denk vooral aan de vitame E en selenium, aangezien je hem ook rijdt.

Als hij dan nog wat te dik blijft, dan is minder minder weidegang de enigste oplossing, dus dat moet je dan afwegen wat je belangerijker vind.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 21:10

Francis schreef:
Ahzo.. ja, daar zullen de prijzen natuurlijk ook flink omhoog gegaan zijn.

Hee, kadootje bij je naam! CONGRATS ON YOUR BIRTHDAY SPLASH!

Thanks Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 10:21

Jeetje ik schrik van de hoeveelheden die het paard van YouthReiner eet...
Hoeveel hooi en gras eet 'ie verder nog op een dag?

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:38

YouthReiner jou paard krijgt wel heel erg veel kracht voer op een dag