storrum schreef:Voor mensen die een quarter al snel te duur vinden heb ik hier een interessant stukje dat ik een paar jaar geleden tegen kwam in een duits magazine:
Niets vernietigd kapitaal sneller en zekerder dan paarden fokken.
Ik wil proberen om het thema paardenkoop en bijbehorende prijs duidelijk te maken uit mijn oogpunt als paardenfokker; hoe de prijs voor een jong paard tot stand komt.
Vaak vraagt een geïnteresseerde klant waarom een 3-jarige 6000 euro moest kosten, wanneer de hele paardenmarkt overvol is van hele brave goed gereden QH die niet meer kosten dan 4000 (uit privebezit).
Hier komt het antwoord:
Allereerst wil ik vertellen wat ik al vaak met klanten meegemaakt heb:
Veel geïnteresseerden besluiten niet tot koop over te gaan omdat de prijs van hun droompaard 500 tot 1000 euro te hoog is en onderhandeling niet het gewenste resultaat brengt. Zo ver zo goed.
Als ik hen er dan op wijs dat een paard dat men op 3-jarige leeftijd koopt en dat een normale paardenleeftijd bereikt van ongeveer 25 jaar in deze totale tijd ongeveer 100.000 euro kost dan wordt ik vaak verbaasd aangekeken.
Deze berekening is heel eenvoudig en kontroleerbaar. Bij een normale stalhuur van ong. 250 euro per maand, daar komt bij de hoefsmid, wormkuren, verzekering, entingen, en dan moet het paard gedurende deze tijd niet eenmaal ziek worden!
De dierenartskosten komen daar nog bovenop. De kosten van toebehoren etc. zijn hier niet eens meegerekend.
Op grond hiervan kan ik niet begrijpen dat bij een verkoop vanwege 500 of 1000 euro verschil een paard niet gekocht wordt of zelfs een 'tweede keus' paard wel genomen wordt vanwege het prijsverschil.
Een goedkoper paard is natuurlijk niet automatisch slechter. Men kan ook zeer goede paarden voor minder geld kopen wanneer men tijd en wat geluk heeft. Er wordt regelmatig een 'echtscheidings-paard' zeer gunstig aangeboden.
Hoe komt de prijs voor een 3-jarige BIJ DE FOKKER tot stand?
(Natuurlijk is dit van fokker tot fokker verschillend).
Ik zal geen afschrijving en onderhoudskosten voor het bedrijf en gebouwen van de fokker rekenen, hoewel deze er natuurlijk wel zijn.
Aanschaf fokmerrie:
Gaan we uit van een doorsnee koopsom van 5000 euro. Alleen maar om een getal te noemen, je kunt natuurlijk fokmerries voor het veelvoudige kopen. We gaan uit van een gebruiksduur van de fokmerrie van 10 jaar dus zijn de kosten per veulen al 500 euro, alleen voor de aanschaf van de moeder.
Dekking
Gaan we uit van een gemiddelde dekking van 750 (ook hier geldt weer dat je veel duurdere dekkingen hebt.
Krijg je meteen te horen:"ja maar de fokker heeft de hengst zowiezo bij hem dat kost dus niks..." daar staat dan tegenover dat de hengst veel concurrentie heeft, hij moet dus bijv. NRHA of NSBA en DQHA ingeschreven worden, hij moet het hele jaar gevoerd en verzorgd worden...... dus we gaan uit van 750 euro dekgeld.
...we zijn dus al bij 1250 euro voordat het begint....
Dan komen de inseminatiekosten, echo's, enz. Rekenen we een keer heel weinig met 150 euro (3 - 4 x echo, + dierenarts + laboratorium)
... We zijn nu bij 1450 euro...
... en nu is hopelijk de merrie dragend. Wanneer we beginnen met rekenen wat gebeurt als de merrie een jaar niet draagt of een levenloos veulen krijgt dan komen we snel op andere bedragen. Maar we gaan hierbij uit van het beste voor de fokker.
... De merrie draagt ...
Dan krijg je de nodige entingen voor de merrie (abortus-enting) en bij een draagtijd van 11 maanden + 4 weken pauze voordat ze weer dragend is rekenen we ongeveer 100 euro dierenartskosten, 150 euro hoefsmid, en voer en onderhoudskosten voor 1 jaar, is 1200 euro.
Alles gaat goed, het veulen komt, na een slapeloze nacht, 's morgens om 4.20 op de wereld.
Bij de eerste ademstoot van het veulen, hopelijk zonder hulp van de veearts, heeft het de fokker tot nu toe 2.850 euro gekost.
In het ideale geval verkoopt de fokker de kleine onder de merrie weg voor bijv. 4000 euro. Dat klinkt goed. Voor de koper natuurlijk een enorm bedrag, omdat hij in de krant voor ditzelfde geld altijd een gereden paard van dit ras vinden kan.
Voor de fokker echter is dit een nettobedrag dus (zonder btw) van ongeveer 3.740.
Blijft er voor dit paard 890 euro over, voor een heel jaar. Vóór de belasting.
Dat is per maand ongeveer 75 euro voor een geproduceerd veulen, die voor een goede prijs verkocht wordt, niet ziek is geweest, een gemakkelijke geboorte heeft gehad en verkocht wordt voordat hij de eerst keer een hoefsmid heeft gezien. Het optimale verloop dus.
Met je hand op je hart. Voeren, uitmesten, halstermak maken, eerste grondoefeningen leren, voor 75 euro maandloon?
Degene die overtuigd is dat hij dit zelf ook voor dit bedrag zou doen kan ons meteen een sollicitatiebrief sturen!
Normaal quote ik geen lap tekst om er alleen een oneliner onder te zetten, maar ik zou niet weten hoe ik deze tekst zou moeten croppen omdat ik het er helemaal mee eens ben. Ik had dit stukje namelijk ook op een Duitse Website gelezen...en dat zijn de kosten die je maakt als je zelf land hebt en de hengst hebt staan....