[WN] Wat kost een Quarter van gemiddelde kwaliteit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

storrum

Re: Wat kost een Quarter van gemiddelde kwaliteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 17:25

sevke schreef:
Een afstammeling van Topsail Whiz kost algauw 10000 of meer. Niet zo verwonderlijk als je het dekgeld ziet Haha!

Sevke, dit staat in de 3e regel van TS:

"Kortom....dier hoeft geen topsport te kunnen bedrijven"

Dus ik denk niet dat ze een afstammeling zoekt van Topsail Whiz...

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:13

sevke schreef:
@Uriah : een veulen kost dikwijls meer dan een jaarling of tweejarige. Bij een veulen koop je een droom, een verwachting. Een veulen koop je voor het papier.
Dat is net zo bij de andere rassen.
Hetgeen de TS zoekt ? Afhankelijk van de bloedlijnen zou ik zeggen tss 5000 en 10000 €. Een afstammeling van Topsail Whiz kost algauw 10000 of meer. Niet zo verwonderlijk als je het dekgeld ziet Haha!

ben ik het niet mee eens ,bij andere rassen koop je ook een veulen voor het papier maar voor veel minder euro's

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 20:45

MSQuincyTE schreef:
Splash je vergeet alleen de dure postzegel die het kost om ze naar hier te laten komen

Ik had het nog niet eens over de paarden die van hier komen maar gewoon op NL'se bodem geboren zijn.
En als je hier een paard koopt en over wilt laten komen vallen die kosten ook best mee. Als je maar wilt Knipoog .
Andersom is veel duurder (van NL naar Amerika) en ik kan het weten Bloos

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 20:46

Uriah schreef:
sevke schreef:
@Uriah : een veulen kost dikwijls meer dan een jaarling of tweejarige. Bij een veulen koop je een droom, een verwachting. Een veulen koop je voor het papier.
Dat is net zo bij de andere rassen.
Hetgeen de TS zoekt ? Afhankelijk van de bloedlijnen zou ik zeggen tss 5000 en 10000 €. Een afstammeling van Topsail Whiz kost algauw 10000 of meer. Niet zo verwonderlijk als je het dekgeld ziet Haha!

ben ik het niet mee eens ,bij andere rassen koop je ook een veulen voor het papier maar voor veel minder euro's

@Uriah: Er zijn toch genoeg veulens die voor 10.000 euro en veel meer weggaan binnen het KWPN. Gelukkig kijken ze daar wel meer naar de merrie. Maar als je een bewezen merrie en een tophengst kruist, het veulen ziet er goed uit en beweegt ook goed, dan staan ze met hun eurootjes te zwaaien hoor. En zeker de Amerikanen ... maar dan geldt weer het principe van vraag en aanbod. De vraag vanuit Amerika naar warmbloeden is vrij groot. Het kwalitatieve aanbod van warmbloeden is in de States dan ook beperkter dan hier in Europa.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 20:47

@splash: wat vreemd dat dat duurder is??
Waarom is dat ??

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 20:51

Splash schreef:
En als je hier een paard koopt en over wilt laten komen vallen die kosten ook best mee. Als je maar wilt Knipoog

In januari betaalde ik 4100 dollar. Ik wil wel graag minder betalen hoor, maar volgens mij is het tegenwoordig alleen nog maar meer? Met brandstof toeslagen etc?

Of heb ik iets gemist? Clown

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 20:52

ging iets mis...
Laatst bijgewerkt door storrum op 06-06-08 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 20:53

Maar de dollar is nu wel lekker gunstig Haha!

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 20:54

Toen ook, maar vond het best wel veel geld eigenlijk...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 20:57

Tja altijd nog voordeliger dan de Can-$$ .

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 22:16

storrum schreef:
Splash schreef:
En als je hier een paard koopt en over wilt laten komen vallen die kosten ook best mee. Als je maar wilt Knipoog

In januari betaalde ik 4100 dollar. Ik wil wel graag minder betalen hoor, maar volgens mij is het tegenwoordig alleen nog maar meer? Met brandstof toeslagen etc?

Nee hoor je hebt niets gemist, bedrag is nog steeds hetzelfde Knipoog Tis dat de dollar zo gunstig staat, dat maakt een klein beetje verschil Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 00:33

storrum schreef:
Voor mensen die een quarter al snel te duur vinden heb ik hier een interessant stukje dat ik een paar jaar geleden tegen kwam in een duits magazine:

Niets vernietigd kapitaal sneller en zekerder dan paarden fokken.

Ik wil proberen om het thema paardenkoop en bijbehorende prijs duidelijk te maken uit mijn oogpunt als paardenfokker; hoe de prijs voor een jong paard tot stand komt.

Vaak vraagt een geïnteresseerde klant waarom een 3-jarige 6000 euro moest kosten, wanneer de hele paardenmarkt overvol is van hele brave goed gereden QH die niet meer kosten dan 4000 (uit privebezit).

Hier komt het antwoord:

Allereerst wil ik vertellen wat ik al vaak met klanten meegemaakt heb:

Veel geïnteresseerden besluiten niet tot koop over te gaan omdat de prijs van hun droompaard 500 tot 1000 euro te hoog is en onderhandeling niet het gewenste resultaat brengt. Zo ver zo goed.

Als ik hen er dan op wijs dat een paard dat men op 3-jarige leeftijd koopt en dat een normale paardenleeftijd bereikt van ongeveer 25 jaar in deze totale tijd ongeveer 100.000 euro kost dan wordt ik vaak verbaasd aangekeken.

Deze berekening is heel eenvoudig en kontroleerbaar. Bij een normale stalhuur van ong. 250 euro per maand, daar komt bij de hoefsmid, wormkuren, verzekering, entingen, en dan moet het paard gedurende deze tijd niet eenmaal ziek worden!
De dierenartskosten komen daar nog bovenop. De kosten van toebehoren etc. zijn hier niet eens meegerekend.

Op grond hiervan kan ik niet begrijpen dat bij een verkoop vanwege 500 of 1000 euro verschil een paard niet gekocht wordt of zelfs een 'tweede keus' paard wel genomen wordt vanwege het prijsverschil.
Een goedkoper paard is natuurlijk niet automatisch slechter. Men kan ook zeer goede paarden voor minder geld kopen wanneer men tijd en wat geluk heeft. Er wordt regelmatig een 'echtscheidings-paard' zeer gunstig aangeboden.

Hoe komt de prijs voor een 3-jarige BIJ DE FOKKER tot stand?

(Natuurlijk is dit van fokker tot fokker verschillend).

Ik zal geen afschrijving en onderhoudskosten voor het bedrijf en gebouwen van de fokker rekenen, hoewel deze er natuurlijk wel zijn.

Aanschaf fokmerrie:
Gaan we uit van een doorsnee koopsom van 5000 euro. Alleen maar om een getal te noemen, je kunt natuurlijk fokmerries voor het veelvoudige kopen. We gaan uit van een gebruiksduur van de fokmerrie van 10 jaar dus zijn de kosten per veulen al 500 euro, alleen voor de aanschaf van de moeder.

Dekking
Gaan we uit van een gemiddelde dekking van 750 (ook hier geldt weer dat je veel duurdere dekkingen hebt.
Krijg je meteen te horen:"ja maar de fokker heeft de hengst zowiezo bij hem dat kost dus niks..." daar staat dan tegenover dat de hengst veel concurrentie heeft, hij moet dus bijv. NRHA of NSBA en DQHA ingeschreven worden, hij moet het hele jaar gevoerd en verzorgd worden...... dus we gaan uit van 750 euro dekgeld.

...we zijn dus al bij 1250 euro voordat het begint....

Dan komen de inseminatiekosten, echo's, enz. Rekenen we een keer heel weinig met 150 euro (3 - 4 x echo, + dierenarts + laboratorium)

... We zijn nu bij 1450 euro...

... en nu is hopelijk de merrie dragend. Wanneer we beginnen met rekenen wat gebeurt als de merrie een jaar niet draagt of een levenloos veulen krijgt dan komen we snel op andere bedragen. Maar we gaan hierbij uit van het beste voor de fokker.

... De merrie draagt ...
Dan krijg je de nodige entingen voor de merrie (abortus-enting) en bij een draagtijd van 11 maanden + 4 weken pauze voordat ze weer dragend is rekenen we ongeveer 100 euro dierenartskosten, 150 euro hoefsmid, en voer en onderhoudskosten voor 1 jaar, is 1200 euro.

Alles gaat goed, het veulen komt, na een slapeloze nacht, 's morgens om 4.20 op de wereld.

Bij de eerste ademstoot van het veulen, hopelijk zonder hulp van de veearts, heeft het de fokker tot nu toe 2.850 euro gekost.

In het ideale geval verkoopt de fokker de kleine onder de merrie weg voor bijv. 4000 euro. Dat klinkt goed. Voor de koper natuurlijk een enorm bedrag, omdat hij in de krant voor ditzelfde geld altijd een gereden paard van dit ras vinden kan.

Voor de fokker echter is dit een nettobedrag dus (zonder btw) van ongeveer 3.740.
Blijft er voor dit paard 890 euro over, voor een heel jaar. Vóór de belasting.

Dat is per maand ongeveer 75 euro voor een geproduceerd veulen, die voor een goede prijs verkocht wordt, niet ziek is geweest, een gemakkelijke geboorte heeft gehad en verkocht wordt voordat hij de eerst keer een hoefsmid heeft gezien. Het optimale verloop dus.

Met je hand op je hart. Voeren, uitmesten, halstermak maken, eerste grondoefeningen leren, voor 75 euro maandloon?
Degene die overtuigd is dat hij dit zelf ook voor dit bedrag zou doen kan ons meteen een sollicitatiebrief sturen!

Normaal quote ik geen lap tekst om er alleen een oneliner onder te zetten, maar ik zou niet weten hoe ik deze tekst zou moeten croppen omdat ik het er helemaal mee eens ben. Ik had dit stukje namelijk ook op een Duitse Website gelezen...en dat zijn de kosten die je maakt als je zelf land hebt en de hengst hebt staan....

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 01:01

Ja ik ben het ook helemaal met die tekst eens. Ik ben zelfs een paar weken geleden nog enigzins uit mijn slof geschoten toen er op een ander forum ook zon soort topic stond en er daar ook zo makkelijk gedacht werd over het fokken en de kosten daarvan.

Diegene die denkt dat hij/zij winst kan maken op het fokken van veulens, echt gelijk mij een email sturen. Ik leg er nl elk jaar geld bij. En dan heb ik echt geen foute paarden. Het schiet bij mij dan ook echt wel een beetje in het verkeerde keelgat als men zegt een veulen mag niet zoveel kosten. Nee wij als fokker, die ons best doen wat leuks (en verbeterends) op de wereld te zetten. Het op te voeden en de basisdingen te leren, en dan moeten wij maar, voor een ander, een deel van het paard betalen.....
Ik kan me dus ook heel goed voorstellen dat een heleboel fokkers ermee ophouden.

En echt ik heb geen rare prijzen op mijn paarden (fokpoducten) staan. Maar als ik al geen 2000 euro meer voor een veulen kan krijgen houdt het echt heel snel op. Voor dat geld kan ik beter wat anders gaan doen.

@TS ik heb ook nog een paar hele aardige Quarters te koop Schijnheilig Knipoog

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 02:41

storrum schreef:
Splash schreef:

Heen (naar Amerika bedoel ik) is echt een stuk duurder dan van Amerika naar NL. Waarom dat is weet ik ook niet precies. Ik denk dat Europa gewoon in het algemeen duurder is met dat soort dingen.
Die 4100$ (om en nabij) is idd nog steeds hetzelfde want dat heb ik laatst nog opgevraagd bij Ned-Point omdat mijn TW misschien naar NL ging maar dat is niet door gegaan.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 11:01

Eigenlijk is het heel simpel. Fokken is relatief duur, maar dat zie je niet altijd terug in de prijs van de veulens.

Ja natuurlijk gaan er binnen het KWPN ook veulens weg voor 10.000 - 20.000 euro. Maar doorgaans is dat er wel eentje op de pakweg paar honderd. Je ziet vaak dat veulens in een omgeving worden opgekocht en dan bij de opfokker groot gebracht. Uiteindelijk blijken daar dan 2 toppers tussen te zitten en de rest gaat voor veel mindere prijzen.

Bij een KWPN-veulen mag je blij zijn dat je het dekgeld eruit hebt. Zoveel mensen fokken een veulentje voor de lol. En dan is het aanbod groter dan de vraag. Een heel aardige KWPN-er waar je het goed mee kunt trekken in de sport kost rond de drie jaar oud, net zadelmak tussen de 4000 en 6000 euro. En daar koop je echt een heel aardig paard voor. Dat dat paard gedurende die drie jaar meer heeft gekost dan dat hij opbrengt is een ander verhaal.

Voor dat geldt koop je geen gezonde quarter van drie jaar. Ze zijn beduidend duurder. En dan heb ik het dus niet over de toppers, maar over de paarden die leuk meekunnen. Als er western op staat is het gewoon duurder Ja

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:28

Het aanbod is ook kleiner. Ze gooien de warmbloeden gewoon naar je kop ! Het lijkt wel of iedereen die een merrie heeft, er wel een veulen wil uit fokken, ongeacht de kwaliteiten van de merrie.
@Uriah : bij het warmbloed kost een veulen meestal ook meer dan een jaarling of tweejarige. Dat wou ik zeggen. Niet dat de prijsklasse hetzelfde is. Voor een veelbelovend warmbloedveulen, uit goede bloedlijnen langs vaders én moederskant, betaal je ook heel wat meer dan een tientje.
Mensen uit onze buurt fokken BWP's. Die veulens zijn al verkocht als ze een aantal dagen oud zijn voor duizenden euro's, over het algemeen naar het buitenland.

Verder ben ik het er wel mee eens dat iets duurder is als er "western" op staat. De wedstrijden. De paarden. Het tuig. Waarom ? Ik zou het eerlijk gezegd niet weten... Bloos

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:39

En bijkomend is wel dat in onze regionen iedere gek twee quarter op elkaar mag zetten en dan komt er een quarter uit. Niet persé een goede, maar wel een quarter. Daar zit geen controle op vanuit het stamboek.

Dat is dus bij het KWPN wel anders. De merries zijn vaak al uit predikaatlijnen en gekeurd op exterieur, prestaties liggen vast. De hengsten worden zwaar geselecteerd.

In de VS zal dat bij quarters ook wel zo werken, maar in deze regio dus niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:41

@Anya: in Amerika is het niet anders. De regels van het stamboek zijn wereldomvattend.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:43

ja dat snap ik wel, maar daar is de genenpool ruimer en zal het dekgeld van een gemiddeld aardige hengst dus wellicht zo laag zjn dat je daar nog voor kunt kiezen. Maar ik heb in Ned en Duitsland echt wel quarters gezien die eigenlijk niet geschikt zijn voor een ruiter (qua bouw).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:50

Hier zijn ook leuke hengsten met een interessant dekgeld. Je moet je alleen niet blind staren op pedigree en wedstrijdverleden als dat niet je ambities zijn.
En anders alleen kiezen voor een hengst bij de auctions, scheelt ook de heft van 'normaal'.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:54

als meer hobbyfokkers dat zouden doen, zouden er minder zwaar overbouwde quarters rondlopen denk ik.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 20:37

Anya schreef:
En bijkomend is wel dat in onze regionen iedere gek twee quarter op elkaar mag zetten en dan komt er een quarter uit. Niet persé een goede, maar wel een quarter. Daar zit geen controle op vanuit het stamboek.

Dat is dus bij het KWPN wel anders. De merries zijn vaak al uit predikaatlijnen en gekeurd op exterieur, prestaties liggen vast. De hengsten worden zwaar geselecteerd.

In de VS zal dat bij quarters ook wel zo werken, maar in deze regio dus niet.

Nee hoor, gebeurd hier net zo vaak en hier wordt je dus dood gegooid met quarters en paints.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 20:40

Splash is de kwaliteit dan gelijkwaardig aan pakweg de normaal geprijste kwpn-ers (dwz je kunt er leuk op meekomen in de sport) of ligt dat voor die groep bij jullie dan juist lager of hoger?

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 21:02

Splash schreef:
Nee hoor, gebeurd hier net zo vaak en hier wordt je dus dood gegooid met quarters en paints.

Ja maar in Amerika is de quarter (denk ik) "breed no 1" dus dat lijkt me logisch.
In Nederland zijn dat de KWPN'ers.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 13:32

In Belgie wordt anders in het BWP ook maar een goeie gang aan gefokt ! Niet alle goedgekeurde hengsten zijn de naam waard, en iedereen met een merrie met papieren "poeft" er wel eens een hengst op...
Nu gaan ze in het Quarter trouwens ook een soort hengstenkeuring verplichten. In Belgie dan toch, althans...