[WN] Kluisteren bij het inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 18:10

Dat er lieden zijn die dit een manier van opvoeden vinden is natuurlijk dieptriest. Maar dat de Quarter er op een (tamelijk) positieve/objectieve manier over schrijft vond ik eigenlijk nog triester. Huilen

Dat je verschillende trainingsmethode aan de kaak stelt als tijdschrift is een goede zaak. Dat daar manieren bijzitten waar wij niet vrolijk van worden is een tweede. Maar hier krijg je nog een werkbeschrijving bijgeleverd Lips are sealed
Je hebt altijd van die tr*thola's die denken dat ze dat ook wel even kunnen proberen omdat het zo lievelijk wordt beschreven in het artikel.

Ik vind dat Bea hier buiten haar boekje gaat en verantwoording had moeten nemen door dit soort praktijken geen pagina-ruimte te geven.
In en in triest.
Misschien moet Bea de Quarter maar gaan uittypen met haar handen aan elkaar gebonden, kijken of ze het dan nog leuk vindt......
(sorry, niet netjes maar zo denk ik er nu wel over Bloos )

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 20:42

Ik heb eens een trektocht gemaakt en we overnachtten toen bij een westernstal. Tot mijn verbazing werden de paarden na het rijden gekluisterd op stal gezet. Vastgebonden aan de tralies. En er lag hooi op de grond waar ze dus niet bij konden.

Ik vroeg me af waarvoor dat diende en wilde het vragen maar 'mevrouw' was lunchen en het paard heeft twee uur vastgestaan.

Ik snap er nog steeds niets van.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 20:54

Heike schreef:
Ik heb eens een trektocht gemaakt en we overnachtten toen bij een westernstal. Tot mijn verbazing werden de paarden na het rijden gekluisterd op stal gezet. Vastgebonden aan de tralies. En er lag hooi op de grond waar ze dus niet bij konden.

Ik vroeg me af waarvoor dat diende en wilde het vragen maar 'mevrouw' was lunchen en het paard heeft twee uur vastgestaan.

voor de tweede keer NOU JAAAAAAAAA waar gaat dit over, hoe maf kan je zijn! ongelovelijk toch......

seapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 20:59

Mijn vorige merrie is ook op die manier zadelmak gemaakt en dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Dit is in Amerika door een prof gedaan en hij heeft het netjes gedaan, (denk ik) In het begin merkte ik het heel erg dat ze gekluisterd is geweest. Ze nam hele kleine stapjes als het zadel net op haar rug lag.
Het is zo in Amerika hebben de ruiters niet een of twee paardjes zoals wij maar een stuk of twintig die tegelijkertijd zadelmak gemaakt moeten worden. Wij nemen er ruim de tijd voor maar die tijd hebben ze daar niet. Door te werken met kluisters, meestal bij de wat moeilijkere paarden, gaat het werk wat sneller en zijn de paarden vrij snel zadelmak en goed te rijden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 21:04

seapy schreef:
Mijn vorige merrie is ook op die manier zadelmak gemaakt en dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Dit is in Amerika door een prof gedaan en hij heeft het netjes gedaan, (denk ik) In het begin merkte ik het heel erg dat ze gekluisterd is geweest. Ze nam hele kleine stapjes als het zadel net op haar rug lag.
Het is zo in Amerika hebben de ruiters niet een of twee paardjes zoals wij maar een stuk of twintig die tegelijkertijd zadelmak gemaakt moeten worden. Wij nemen er ruim de tijd voor maar die tijd hebben ze daar niet. Door te werken met kluisters, meestal bij de wat moeilijkere paarden, gaat het werk wat sneller en zijn de paarden vrij snel zadelmak en goed te rijden.

Sorrie heb zelf een jaar in Amerika gewerkt en daar werd niks gekluisterd, heb ook dik 3 jaar voor een handelsstal gewerkt waar elke dag dat een paard op stal staat geld kost en daar werd ook niks gekluisterd. Als ik een paard met kluisters in moet rijden dan pas ik subiet!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 21:07

Er zijn in Amerika wel honderden zoniet duizenden stallen waar paarden zadelmak gemaakt worden, dus zoveel mensen zoveel methoden.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 21:19

Heike schreef:

Ik heb ook een keer zoiets gezien en toen mijn kwekje geopend. Ik kreeg toen als antwoord dat het paard anders ging rollen en vies werd......... (want tja, een paard wil nogal eens graag gaan rollen na het werk)

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 23:05

Zou dat de reden geweest zijn ja! Onvoorstelbaar. Sommige mensen.....

naiomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 12:38

Ik vind deze methodes ook vreselijk!!! Je wilt niet weten wat erin Amerika allemaal gebeurt ik wil dit ook liever niet vertellen ( dus doe ik t niet alleen voor mensen die het echt willen weten stuur ik het wel per pb'tje) Dat is pas vreselijk ik vind dat paarden daar trauma's aan overhouden en zeker lichaamsklachten!!( rugpijn enz.) Ik ken zelfs iemand proffesioneel die deze methodes gebruikt hij is zeer bekend voor de pleasure fans, ik walg van hem hij zit hier bij mij in de buurt en heb hem vaker te werk gezien!! Ik weet niet of ik zijn naam mag noemen Lips are sealed als jullie het willen weten hoor ik het wel.

Groetjes Naiomi

Please let's stop this nonsens it's animal cruelty!!;( Huilen
wil je wat goeds doen kijk eens op www.wspa.nl
Ik ben hier lid van!!!

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 18:26

Weet je trouwens wat ik laatst hoorde vallen? Kluisteren bij het dekken! Is dat gebruikelijk en nodig? 'Want dan kan de merrie de hengst niet schoppen'. Tja sorry hoor, maar ik zou ook gaan schoppen als er een man op me kwam waar ik echt geen zin in had! Ik weet dat ik verder helemaal niets over fokken weet en het ook altijd een beetje een rare business vindt (ik moet er vast nog aan wennen..) maar kluisteren tijdens het dekken? Why?

singlefooter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 19:19

Ik heb in Canada met een trainer gewerkt die deze manier ook gebruikte. Hij wist precies wat hij deed, deed de paarden geen pijn en bracht de juiste boodschap over. Overigens werd dit alleen bij de paarden gebruikt die moeilijk opgaven. Na 1of 2 training sessies was het niet meer nodig. Nogmaals, hij wist wat hij deed en de paarden leden er niet onder.

Verder hebben we deze manier gebruikt om de paarden tijdens het rijden vast te zetten.

Mijn paarden zijn aan kluisters gewent maar ik gebruik ze verder niet anders dan tijdens lange ritten.

Het is wel heel belangrijk dat dit soort methode alleen door proffesionals worden gebruikt anders maak je meer kapot dan goed. Het lijkt voor een leek gewelddadig en pijnlijk voor het paard, maar dat komt omdat dat is wat je ziet en vaak wordt er dan niet verder gekeken. Als het op de juiste manier wordt gebruikt doe je de paarden geen pijn.

Ik zou het zeker niet goedkeuren wanneer deze methode door leken werd toegepast die denken dat ze wel eens gezien hebben hoe het werkt. Elk paard reageerd anders en daar moet je wel op kunnen inspelen.

Sietske

singlefooter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 19:24

Wanneer een merrie op het juiste moment wordt gedekt blijft ze staan om de hengst te ontvangen. Toch kan het voorkomen dat het voor de merrie even onprettig is (bijv. bij de eerste dekking) Door kluisters te gebruiken bescherm je de hengst. Wanneer de merrie vast staat tijdens het dekken geef je haar geen kans weg te lopen voor de hengst wanneer zij dat zou willen, hierdoor kunnen merries gaan slaan. wanneer je de hengst en merrie bij mekaar in de wei zet gaat de natuur zijn gang (mits de hengst dit kent anders wordt het een regelrechte verkrachting) en doet de merrie niets wanneer de hengst haar dekt.
Mijn eigen merries lopen bij de hengst in de wei en ik heb niets geen problemen gehad met dekken.
Wanneer er merries van derden komen om gedekt te worden gebruik ik wel kluisters. Iedereen zegt "mijn merrie slaat niet" of "dat doet ze normaal nooit". Puur uit veiligheid en bescherming voor de hengst. Nu is mijn hengst in de kudde opgegroeid en heeft geleerd om met merries om te gaan. Hij springt er niet in een keer op maar "praat" met de merrie en wacht haar reactie af om te mogen dekken. Geeft de merrie aan niet klaar te zijn dan dekt hij ook niet.

Veel hengstenhouders die natuurlijk dekken gebruiken kluisters puur om de hengst te beschermen.

Sietske

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 13:49

Kluisters bij een dekking zijn heel normaal en zelfs aan te raden. Het gaat echt niet op om te zeggen 'als de merrie dekrijp is slaat ze een hengst niet af'. Merrie's die voor het eerst gedekt worden, of slechte ervarigen hebben of gewoonweg 'frigide' zijn, zullen zelfst op het hoogtepunt van hun hengstigheid een hengst af willen slaan. Het is dan puur ter bescherming van de hengst om de merrie te kluisteren.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 18:01

naiomi schreef:
Ik vind deze methodes ook vreselijk!!! Je wilt niet weten wat erin Amerika allemaal gebeurt ik wil dit ook liever niet vertellen ( dus doe ik t niet alleen voor mensen die het echt willen weten stuur ik het wel per pb'tje) Dat is pas vreselijk ik vind dat paarden daar trauma's aan overhouden en zeker lichaamsklachten!!( rugpijn enz.) Ik ken zelfs iemand proffesioneel die deze methodes gebruikt hij is zeer bekend voor de pleasure fans, ik walg van hem hij zit hier bij mij in de buurt en heb hem vaker te werk gezien!! Ik weet niet of ik zijn naam mag noemen Lips are sealed als jullie het willen weten hoor ik het wel.

Sorry hoor, maar om te zeggen "je wilt niet weten wat er allemaal in Amerika gebeurt"??? Alsof alleen in Amerika er idiooten rondlopen die zichzelf "trainers" noemen, en niet in Nederland! Tuurlijk gebeuren daar hele foute dingen, maar ook hele goede. Net als hier in ons kikkerlandje...

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 20:01

Echt respect is een gevolg van vertrouwen, de rest is door intimidatie. Iedereen weet toch zo onderhand ook dat een paard een vluchtdier is, dus waarom dan toch kluisteren als trainingsmiddel? Dit is imo gewoon een paard 'breken'. Maar ja, snel resultaat.

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 20:33

Tja, (om er nu even op terug te komen..) eigenlijk ook wel te begrijpen dat een merrie gekluisterd wordt bij het dekken.. nu ik er over nadenk. Natuurlijk wil je niet dat een merrie je kostbare hengst slaat, wat natuurlijk niet ondenkbaar is. Ik ben ook nog nooit aanwezig geweest bij een dekking dus ik had geen idee wat er dan gebruikelijk was. Het is begrijpelijk dat je een eventuele klap van een merrie naar je hengst wilt voorkomen..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 23:58

Honey was zo hengstig als de ziekte toen ze gedekt werd, lied de hengst ook met alle plezier toe, maar na "de daad" sloeg ze wel naar hem....
Vandaar dus eventueel kluisteren bij dekken