[WN] Je eerste western ervaring...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Je eerste western ervaring...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 12:53

Oh jij! Hahaha! Ja nu kan ik het me idd herinneren met dat carrousel etc, zat al in je profiel te kijken maar zag niets Clown. Leuk dat je ook op bokt zit Ja Whis en ik zijn nog steeds dikke maatjes. Jij zal je droompaardje vast nog wel tegenkomen, er lopen zulke mooie en lieve paarden rond bij Eef!

Je bent hier trouwens ook welkom hoor: [MHK] Starnmeer Westernbokkerstopic
Nou, mss zie ik je wel eens op een zaterdag. Ben er vaak 's ochtends maar wil nog wel eens blijven hangen Haha!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 13:17

Mijn eerste westernles was een wedstrijd omdat ik mee was als chauffeur.

Dat ging prima, verder weinig dressuurtics af hoeven te leren. Dat sommige mensen les krijgen in western en hun handen zo breed moeten zetten heb ik nooit begrepen, dat heb ik bij western ook niet hoeven leren. Je maakt het jezelf ook alleen maar moeilijker als je daarna met 1 hand wilt.

De enige tic die ik af heb moeten leren is het paard steun geven aan de voorkant. Maar dat is een tic die je zeker bij een jong paard nog steeds nodig hebt. De teugels los gooien en wat rondjes rijden kan iedereen wel Knipoog

Chiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 17:08

Noor1986 schreef:
Chiba: Mag ik vragen waarom je eerst negatief was over western? Had je er eerst een verkeerd beeld bij ofzo?

Ik had er inderdaad helemaal een verkeerd beeld over! Nooit info over opgezocht of zo, maar het weinige wat ik er van gezien had was bruut. En dan denk je dat dat western is. Veralgemen is dus nooit goed Knipoog En dan met van die scherpe sporen en zware bitten rijden... haha. Maar nu weet ik gelukkig beter! Er is een hele nieuwe wereld voor me open gegaan Haha!

Noor1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 16:12

Ik hoop dat ik niet te veel last krijg van dressuurtics, ik rijd namelijk nog steeds dressuur / recreatief. Ik rijd wel niet intensief dressuur, vaak gaan we lekker met de paarden naar buiten de laatste tijd omdat er alleen een buitenbak is die dus steeds te nat is Knipoog

Denken jullie dat ik me helemaal op western zou moeten gaan richten? Wil ik op zich wel maar een eigen paard wil ik (nog) niet omdat ik graag reis en ook niet het geld en genoeg tijd ervoor heb. Toch wil ik wel vaker blijven rijden dan 1x in de week dus ik wil waar ik nu rijd zeker nog niet opgeven. Ik kan helaas deze paarden niet western aanleren omdat ze al gebruikt worden door de eigenaar voor (vooral) endurance, springen en dressuur. En natuurlijk het probleem dat er geen goede grond is voor western!

Denken jullie dat dit een probleem zou zijn als ik 2 verschillende dingen zou doen als je kijkt naar eigen ervaring?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 16:57

Noor1986 schreef:
En natuurlijk het probleem dat er geen goede grond is voor western!

Ik neem aan dat je gewoon een bak met zand hebt? Wat is dan het probleem Verward

Noor1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 08:00

het is geen los zand... het is echt van die buitengrond zeg maar geen speciale bakgrond Knipoog Volgens mij moet de grond toch los zijn om er western reining in te rijden? En daarnaast issie natuurlijk hier in Nederland om de haverklap nat Knipoog

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 08:12

Om reining te rijden heb je wel een goede bodem nodig (nou ja, alleen voor de stops)
Om stops te rijden heb je een harde onderlaag met een paar cm losse grond nodig, zeker niet alles los want dan is je paard snel kapot.
Voor de rest is western nog heeeeeeeeeeeeeeeeeeel veeel meer dan reining en zit er bij reining nog veel meer dan alleen sliding stops Knipoog

Noor1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 08:21

ja dat is waar, alleen heb ik helaas dan nog steeds geen paard waar ik mee western kan rijden...

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 08:29

Je kunt met elk paard western rijden Ja

Als je bedoelt dat je nog geen paard hebt, dan wordt het idd lastig Scheve mond

kjcm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 22:49

na een flink aantal jaartjes dressuur/springen/drafsport gedaan te hebben, ben ik op zoek gegaan naar iets anders en ik liep er toevallig tegen aan nadat ik net voor t eerst weer een 10 ritten kaart had gekocht op de manege. ik heb de lessen afgemaakt maar,
ik ben begonnen in augustus 1993 en binnen 3 maanden had ik m'n eigen quarter gekocht.
dat ik tot dat besluit kwam, was heel snel, binnen een paar dagen en ik heb er nog nooit spijt van gehad.... Go jij! Go jij!
mijn eerste les ging evengoed niet van een leien dakkie, het was verwarrend voor me, loslaten a.d. voorkant hand die kant op, hand die kant op...pfff Verward maar ik was gauw gewent en ik heb nooit meer iets anders gewild.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 13:13

@Noor, Enya rijdt Western met haar kwpn'er. Als dat geen 'voorbeeld' is... Knipoog Je kunt met elk paard Western rijden...

Noor1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 14:18

Ja maar dan moet hij wel omgeschoold worden natuurlijk, ik ben zelf niet de eigenarese dus ik kan dat niet beslissen Knipoog Aangezien zij er wedstrijden endurance en soms dressuur meer rijd gaat western rijden niet lukken! Maar ik blijf wel even zoeken om te kijken of iemand een bijrijder kan gebruiken! Ik geef de hoop niet op! En in de tussentijd blijf ik gewoon lessen op Sylvia's paarden, is alleen dan maar 1x in de week. Het liefst rijd ik elke avond maar daar heb ik geen budget voor! Knipoog

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 14:17

Ik heb vanavond mijn 2e westernles en heb er onwijs veel zin in!
Bij mij op stal staan meer westernruiters en het heeft mij (en mijn poown) veel meer aangesproken dan de 'engelse' manier van rijden. Ja

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 22:13

ook hier een dressuurruiter die overgegaan is naar western.Na wat vervelende toestanden was ik helemaal klaar met dressur, dat stijve,die kleding ik wilde gewoon wat anders.Na veel googlen kwam ik op de criollo.Cowboylaarzen aan spijkerbroek en lekker met 1 hand rijden.Totaal anders, alle hulpen zijn anders maar mijn paardje is geduldig en vergeeft mij mijn fouten.Nog steeds heb ik moeite met 1 hand in galop,idd met dressuur had ik toch wel erg veel steun daaraan.Maar ik rijd alleen maar buiten, heb geen les en we komen er samen wel uit.Het zal best allemaal niet helemaal goed zijn wat ik doe maar ik voel me er lekker bij en ik geloof zeker dat mijn paardje ook plezier heeft.Tis totaal een andere wereld dit rijden en ik vind t heel leuk en relaxed.De spullen erom heen vind ik ook veel leuker en ik moet zeggen dat ik als ik nu naar dressuur kijk ik er eigenlijk steeds meer moeite mee heb.
Om een voorbeeld te geven, het nageeflijk rijden in dressuur is in mijn ogen niet vaak een gekozen houding van t paard,maar goed trekken en flinke neusriem doet wonderen.

Ik ben nu zover dat ik iets met mn benen aandrijf mijn paardje heel nageeflijk loopt en als ik dan zeg braaaf goed zo
gaat hij steeds losser lopen.Nu ben ik al zover dat ik deze woorden maar hoef te zeggen en hup daar gaat ie al,zonder teugels trekken of wat dan ook.
Ik vind dat mooi.
Ik wil niemand voor zn hoofd stoten hoor over dressuur rijden maar ik heb mijn keuze gemaakt en t rijdt zo geweldig.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 23:31

connie1964 schreef:
Om een voorbeeld te geven, het nageeflijk rijden in dressuur is in mijn ogen niet vaak een gekozen houding van t paard,maar goed trekken en flinke neusriem doet wonderen.

En dat is nu wat dressuur juist niet is Knipoog

Maar mooi dat je voor de western hebt gekozen Ja

Noor1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 08:14

@romkabouter: wat bedoel je met 'En dat is nu wat dressuur juist niet is'?

Ik verwacht dat met dressuur het paard ook nagevelijk is en dat je dan ook niet steeds hoeft te trekken maar zie ook vaak genoeg dat mensen echt aan het zagen zijn. Ik denk dat de top sporters goede hulpen geven en dat het paard dan ook vanzelf ontspannen wordt en in een goede houding gaat lopen. (is dat wat jij ook bedoelt?)

Maar western lijkt me, wat ik tot nu toe mee heb gemaakt, een stuk ontspannerder en natuurlijker voor het paard (ook met uitzonderingen want sommige mensen zijn ook super lomp met scherpe sporen en ijzer om het bit en dat soort erge dingen, gelukkig komt dat bijna nooit voor).

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 08:30

Noor1986 schreef:
Ik verwacht dat met dressuur het paard ook nagevelijk is en dat je dan ook niet steeds hoeft te trekken maar zie ook vaak genoeg dat mensen echt aan het zagen zijn. Ik denk dat de top sporters goede hulpen geven en dat het paard dan ook vanzelf ontspannen wordt en in een goede houding gaat lopen. (is dat wat jij ook bedoelt?)

Ja

Noor1986 schreef:
Maar western lijkt me, wat ik tot nu toe mee heb gemaakt, een stuk ontspannerder en natuurlijker voor het paard (ook met uitzonderingen want sommige mensen zijn ook super lomp met scherpe sporen en ijzer om het bit en dat soort erge dingen, gelukkig komt dat bijna nooit voor).

Ik denk dat je dan nog niet lang genoeg met de western in aanraking bent geweest Knipoog

Volgens mij ontloopt het elkaar procentueel gezien niet zoveel qua trekkers in schoppers. In ieder geval niet in de wedstrijd sport.

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 08:32

Er zijn lompe mensen in de dressuur en ook in de western, en er zijn meerdere manieren om paarden nageeflijk te rijden, zowel bij dressuur als western. In beide disciplines heb je zagers. Dressuur is dan ook niet per definitie goed trekken en neusriem aansnoeren, dat wordt ook op andere manieren gedaan.

Noor1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 08:49

Ja dat dacht ik al... gelukkig leer ik het op een paardvriendelijke manier Knipoog

_Anneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 19:56

mijn allereerste westernervaring was dit:
http://85.17.225.80/61750001-61800000/6 ... _UvT9.jpeg

later alleen maar engels gereden en het een jaartje geleden weer opgepakt. dat was in het begin heel moeilijk en verwarrend omdat ik helemaal gefocussed was op dressuur en nu ineens mijn teugels helemaal los moest laten. maar nu gaat het erg lekker. ik heb altijd les gehad van ed gosen in woudenberg, waar ik nu ook werk in de vakantie dus dat is wel erg leuk!

Noor1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 09:13

Je ziet er wel erg schattig uit op die foto! Knipoog Het zat dus stiekem toch al in je bloed Knipoog

Zijn er mensen die al van kleins af aan zijn begonnen met western? Ik hoor toch nou dat de meeste later zijn begonnen, na dressuur enzo... ben wel benieuwd Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 09:56

Noor1986 schreef:

Mijn eerste westernles (als je het zo zou willen noemen) was de eerste les die ik had op mijn net gekochte, volstrekt verreden (westernstijl) merrie en mag dus als zodanig niet echt als "westernles" de geschiedenis in Clown
Het westernrijden heb ik een aantal jaren met haar gedaan, maar na verloop van tijd verschoven we via doma vaquera toch naar het wat klassiekere dressuurgenre omdat dat beter effect had bij mijn merrie. Dressuren doen we voor de discipline en om het lijf goed gegymnastiseerd te houden, zodat we vooral nog lang lekker buiten kunnen rijden.

Wat betreft het trekken en zagen om een paard "nageeflijk" te krijgen, dat is geen correct dressuurrijden. Daartegenover staat dat het paard op de voorhand laten rondkrabbelen (veel gezien bij "westernruiters") ook geen correct westernrijden is.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 10:51

Op ponykamp!
Toen heette het nog de Puszta Ranch van de familie Vlieger in Zeijen, Rosworld nu. En wat baalde ik! Bloos
Mocht ik opeens niet meer op de IJslanders zeg! Die kerstvakantie nog wel en in de zomervakantie opeens niet meer?!?
2 weken ponykamp western... Misselijk

Dat gevoel heeft welgeteld 1 uurtje geduurd.
Na de 'proefles' was ik helemaal lyrisch!
Terug op de manege na ponykamp een klein gelukje: een nieuwe kleine paardenmerrie, die niet te hanteren was met 'gewoon' engels rijden...
Helaas alleen door mij te hanteren ala western riding (merrie dus weg), maar vanaf toen veranderde er veel.
De nieuwe maneesbaas werd wel gevoelig voor deze manier van rijden.
Prompt kwam er ook een westernruiter met paard op de manege rijden en alles ging een stukje sneller.
Gekeken welke manegepaarden geschikt waren om western op te rijden en voorzichtig werd er eea aangeschaft en geprobeerd.
Mr X, de Haflinger kwam erbij, totaal geen achtergrond info bekend, vandaar de naam. Westernzadel en ik erop en we zien wel.
Samen hebben we de krant gehaald. Cool
Ben Rudolf Terlingen van manege Hitland van toen nog steeds erg dankbaar.

Na de geboorte van mijn dochter ben ik weer ff engels gaan rijden (Kim in maxi-cosy op de tafel voor het raam), maar ben ermee gestopt. Puur omdat ik het niet leuk vond. Al dat gedoe om aan de teugel te rijden, nee.
Kim heeft als baby dus veel paardeninprint meegekregen en hoera!!!! Go jij! Go jij! Dat wilde zij ook zelf gaan doen. Met 10 jaar mocht ze.
Na de gebruikelijke manegelesjes, kwam er een eigen pony in zicht: Tommie.
Helaas wilde Kim dressuren en springen toen, een kast vol met oranje rozetten en bekers als resultaat en ik ?
Ik reed western op hem. Ging prima allemaal. Iedereen blij. Tom koppelde het soort rijden aan de persoon, zeg maar.

Sinds kort krijgt Kim westernles en is er een nieuwe uitdaging. Ook voor Tom.
Ik ben in stilte lyrisch, maar ben blij dat ik nu legaal op peerdlief kan stappen en mijn, nu ons, ding kan doen wat mij het beste ligt. Nagelbijten / Gniffelen
Egoïstisch, anderen een wil opdringen? Echt niet! Kim is bijna 17 en wilde zelf iets anders.
En Tom?
Pas maar op! Die gaat verschijnen op western wedstrijden met Kim! Cool

Zo! 22 jaar in een notendop...
Dus die eerste western ervaring is aardig blijven hangen, denk ik zo? Knipoog

Noor1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 13:30

Leuk verhaal zeg! Misschien dat ik over een paar jaar ook met een mooi verhaal kan komen Knipoog

Je bent wel inderdaad een mooi voorbeeld van een mooi 'eerste western ervaring' verhaal Knipoog Hopelijk krijg ik er nog meer te horen!

@waratje: ook leuk om te horen dat het ook wel eens andersom is, ik kan me voorstellen dat als je een eigen paard hebt dat je doet waar jij en het paard zich het beste bij voelen.

Fijn dat ik allerlei verschillende verhalen te horen krijg!

Heavenknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 14:40

Mijn eerste Westernles was bij manege Buitengeest [dacht ik o,O]
Verder rijd ik eigenlijk alleen dressuur. Ik vond het echt super leuk een keer Western te rijden! Het liefst was ik meteen helemaal overgestapt, maar westernlessen waren daar nogal prijzig XD