[WN] [RT] houding vd ruiter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chery

Re: [RT] houding vd ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 08:49

Oke, ja het is echt iets waar ik aan moet werken. Want als ik dat doe, ga je ook scheef zitten.....

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 11:11

@shirefan: in principe moet je wel ieman op de grond bij je hebben, want zelf lukt dat volgens mij niet. Tom moest tenminste iedere keer als ik mijn beugel kwijt was mijn voet er weer in zetten.

Normaal steek je dus je voet in de beugel, maar dan zet je de beugel achter je hak. Dus in plaats van voren heb je de beugel achter. Dit moet je ook niet een uur lang doen, maar gewoon even om te oefenen. Ik vond het heel vermoeiend voor mijn benen.

Ik hoop dat je het nu snapt, anders moet ik een plaatje ofzo gaan zoeken Haha!

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 12:45

shirefan schreef:
Ik krijg zeker opmerkingen in de les over mijn houding en zit!!!
Zo wil ik m.n. als ik linksom bezig ben, ook teveel naar links hangen. Ik wil met mijn overgangen nogal vaak in een bochel gaan zitten en ik trek mijn hakken te vaak op!!
Dat laatste vind ik echt een probleem en vind ik voor mezelf heel moeilijk om te corrigeren.
Ook drijf ik te weinig met mijn kuit, vind ik ook moeilijk, omdat ik nogal korte pootjes heb, drijf je toch sneller met je hak.
Zo heb ik heel wat om op te letten tijdens het rijden.

Het hakken optrekken en in een bochel gaan zitten komen beide van het zelfde probleem namelijk dat jij je misschien toch nog wat onzeker voelt op het paard en dan kruip je in elkaar. Je moet proberen jezelf wat lang te maken zonder je benen dan ineens vooruit te steken (wat je vaak ziet als er wordt gezegt "hak uitdrukken"),Je hoeft namelijk je hak niet extra uit tedrukken als je gewoon rijd (in de slidingstop wel wat Cool ) maar hij moet zo ogen alsof hij op de grond staat. Een beetje op het achterste van je bibs gaan zitten zodat je niet met holle rug gaat zitten omdat je rechtop moet zitten (wat een zitten Clown ) ..
Probeer wat meer te ontspannen, makkelijker gezegt als gedaan, maar hoe meer je daar op let hoe beter dat het wordt.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 12:50

ikenindi schreef:
ik zei ook maar wat Knipoog ik krijg (helaas) geen western les, maar zelfs in mijn dressuurlessen wordt niks over mijn houding gezegd, terwijl die wel degelijk fout is... ik heb meer aan foto`s terug kijken of commentaar van de zijlijn in dat geval...

Dan wordt het eens tijd voor jou dat je een ander gaat vinden. Een instructeur die niet op gevoel en zit kan lesgeven verdient niks aan mij..

mistercooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:12

ik wordt helemaal doodgegooid met mn houding door mn trainer...

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 13:33

Ja, ik begrijp het nu hoor!!! Maar gisteren wilde ik gaan rijden en ze voelt niet helemaal lekker aan. Ze is iets kreupel voor, in de stap voelde ik het al, maar in de stap is niets te zien, in de draf loopt ze niet helemaal lekker. Dus maar even een paar dagen rust. Ik voel niets raars of warm o.i.d.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 18:24

spuit elf meldt zich Knipoog
Ik heb les van twee verschillende personen, die allebei wel degelijk op mijn houding letten. Wel rekening houdend met mijn beperkingen. Heb ik hele erge spierpijn dan zet ik mijn rug of schouders vast. Dan krijg ik steevast ontspanningsoefeningen bijvoorbeeld.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 09:45

Violaaa schreef:
Ik let zelf niet echt om mijn zit, meer op mijn handen.
Ik zit hoe ik het lekkerst zit, maar ik zie idd veel mensen
in verschillende 'zithoudingen' rijden Ja

Hoe jij het lekkerst zit is niet altijd het lekkerst voor je paard..

Een mens zoekt toch altijd zijn eigen comfort zone op.. Daarom is het ook zo moeilijk iets anders aan te leren. Soms denk ik wel eens dat we zo druk bezig zijn met het paard te trainen, dat we vergeten ons zelf te trainen.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 10:19

Dat klopt DD, daarom loop ik nu bij de manueel en oefen ik in de sportschool.
Na jaren heb ik door dat ik mijn rug verkeerd zet, een ruiter moet eigenlijk ook aan zichzelf werken maar voor mij kwam dat besef ook pas laat.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 20:06

Eigenlijk is het veel interessanter om te weten waarom je zou moeten zit zoals mensen in dit topic aangeven Knipoog

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 21:14

Mij word geleerd om te zitten zodat ik het paard niet belemmer in zijn bewegingen
Mee dansen op zijn ritme Haha!
Te veel naar voren leunen is een verstoring van zijn bewegings vrijheid op de voorhand bv

Het zelfde geld voor been en hand ligging
Wat zeer goed is voor een vrije zit is zonder zadel te rijden dan pas voel je je paard onder je bewegen en merk je ook wanneer hij uit balans raakt

Chex99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 16:16

Ik moet zeggen dat ik vanaf het moment dat ik Westernles kreeg ( en nog krijg ), ik altijd op mijn zit/houding gewezen werd als deze niet goed was. Gewoon een kwestie van de juiste instructies krijgen dus. Pling

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 09:02

Romkabouter schreef:
Eigenlijk is het veel interessanter om te weten waarom je zou moeten zit zoals mensen in dit topic aangeven Knipoog

Nou, barst los Tong uitsteken !

Dat je zit je paard beinvloedt lijkt me niet meer dan logisch, maar als je de perfecte zit aan moet nemen terwijl deze voor jou zelf niet comfortabel is (kramp, spierspanning), dan stoor je je paard meer dan dat je hem/haar helpt.

Ter illustratie: een paar jaar geleden had ik een (reining!)clinic waar dit aan de orde kwam. Er werd een opmerking gemaakt over een deelneemster (die overigens meer dan verdienstelijk kan rijden!) die heel erg met haar tenen naar buiten reed. De instructeur vroeg haar om af te stappen en een stukje te lopen. Daar ging ze, soepel, maar met haar tenen naar buiten gestoken. Als zij dus op haar paard haar tenen naar binnen zou moeten draaien, moet ze daarbij allerlei spieren aan gaan spannen die ze normaal gesproken niet gebruikt. Deze spanning zal het paard voelen en het zal daardoor andere dingen doorkrijgen dan bedoeld.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 11:23

Even afgezien van medische problemen is die bepaalde 'ideale houding' niet helemaal voor niks ontwikkeld natuurlijk. Ideale balans voor ruiter en paard, zwaartepunt en dragen vermogen van de rug zijn dan maar zo een paar dingen die aan de orde zijn.

In mijn persoonlijke geval is een zadel wat me in stoelzit dwingt bijv. funest. Ik zit volledig in balans én ook het lekkerst (mede door jaren drillen uiteraard) in de 'klassieke' houding (schouder heup hak).
Zit ik op een zadel wat mij in stoelzit dwingt, dan wil ik dus automatisch compenseren. Ik breng mijn been naar achter, waardoor mijn bovenlichaam voorover duikelt en voilá, een zit die totaal uit balans is, is het gevolg. Ik heb met een bepaald zadel zelfs gedacht dat ik gewoon niet meer kon rijden, zo vreselijk slecht kon ik zitten en in balans blijven. Totdat ik er dus door iemand anders die mijn rijden én mijn zadel bekeken heeft, me er op wees dat het niet aan mij lag, maar aan m'n zadel... Ik heb gewoon een 'Equitation seat' nodig. Een westernzadel waar de beugels onder het zwaartepunt van de seat liggen.

Wat mij wel vaker opvalt is dat mensen zo vaak zo'n beetje op de cantle zitten terwijl je dan aan de voorkant van de seat nog heel veel ruimte over ziet. Met zit gewoon te ver achterop het zadel. Dat veroorzaakt in mijn ogen ook vaak die stoelzit. Daar hoor je niet te zitten, dan zit je achter het zwaartepunt van je zadel.

Rood is waar ik veel mensen met hun kont zie zitten, groen is waar je zou moeten zitten. Vóór de cantle, niet er op. (weer even medische problemen buiten beschouwing gelaten natuurlijk)
Afbeelding

Overigens is dit plaatje dus duidelijk ook van een zadel wat een lichte stoelzit veroorzaakt, iets wat je idd vooral bij Reining zadels ziet, maar ook bij bijv. Barrel zadels (vandaar dat de BM, van oorsprong een zadel wat ontwikkeld is voor 't barrelracen, bij veel mensen voor een stoelzit zorgt), maar dan is het ook wenselijk, gezien de bewegingen die een paard dan maakt, die je moet kunnen volgen. Dan moet je meer 'achterop' kunnen gaan zitten.
Bij een equitation seat (en als het goed is ook bij de WP-zadels) zal de stijgbeugelbevestiging meer onder het punt van de groene lijn liggen, zodat een 'recht' been mogelijk is.