[WN] Filmpje Clinton Anderson en Mindy

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wranglerbutt

Re: Filmpje Clinton Anderson en Mindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 15:21

Waratje schreef:
Ik niet Ik wordt een beetje verdrietig van het filmpje Verdrietig

Ojee.... moet je een zakdoekje? Ach gut

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 16:12

Wranglerbutt schreef:
Waratje schreef:

Ojee.... moet je een zakdoekje? Ach gut

Pling Zo erg is het nou ook weer niet...... maar lief aangeboden, hoor Clown

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 16:14

Waratje schreef:

Verklaar je een s nader? Van welk filmpje? Die van Clinton of die van Wim? En waarom wordt je daar verdrietig van?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 16:26

Cassidy schreef:
Waratje schreef:

Verklaar je een s nader? Van welk filmpje? Die van Clinton of die van Wim? En waarom wordt je daar verdrietig van?

Filmpje van Wim wordt ik blij van, filmpje van Clinton niet.
Bij het filmpje van Clinton mis ik het "samen" gevoel heel erg en daarbij loopt het paard ook nog eens prut. Ik zie vooral veel ingestudeerde kunstjes, best knap werk, hoor, maar het maakt me niet blij.

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 19:14

Maar het is toch logisch dat het ingestudeerd is Blond Hij geeft een show, die kun je niet geven zonder in te studeren. Wim Vonck is in mijn ogen wat minder ingestudeerd aan het 'spelen' met zijn paard en dat ziet er ook iets minder 'gelikt' uit: maar wel erg gaaf Ja

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 12:14

Ben het, heel eerlijk gezegd, wel met waratje eens......

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 12:19

ik kende wim vonck trouwens nog niet. Erg leuk wat hij doet. Zijn paard heeft er echt lol in. En dat mis ik idd bij clinton

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 12:42

JoyRider schreef:
Maar het is toch logisch dat het ingestudeerd is Blond Hij geeft een show, die kun je niet geven zonder in te studeren. Wim Vonck is in mijn ogen wat minder ingestudeerd aan het 'spelen' met zijn paard en dat ziet er ook iets minder 'gelikt' uit: maar wel erg gaaf Ja

Het is maar net wat je wilt laten zien met je "show".
Wil je laten zien hoe leuk je met je paard kunt spelen vanaf de grond, dan ga je samen met je paard spelen in die ring en weet je van het ene moment tot het volgende niet precies (wel ongeveer, natuurlijk Knipoog ) wat je gaat doen en wat je paard gaat doen, je past je aan naar het moment (stijl van Wim Vonck).
Als je wilt laten zien wat je een paard allemaal kunt laten doen vanaf de grond, dan studeer je een patroon in, zorgt dat de kunstjes er allemaal keurig inzitten en dat je paard strak gehoorzaam is (stijl van Clinton Anderson).
Daar zit heel subtiel een wereld van verschil tussen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 12:45

Ik ben geen Clinton Anderson fan (ik heb een paar DVD's van hem en vind hem bijzonder onsympathiek overkomen) maar wat hij hier laat zien vind ik toch wel subliem. Hij heeft het paard volledig onder controle, OOK haar emoties en juist dat maakt hem naar mijn mening een geweldige paardenman!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 12:56

Waratje schreef:
Als je wilt laten zien wat je een paard allemaal kunt laten doen vanaf de grond, dan studeer je een patroon in, zorgt dat de kunstjes er allemaal keurig inzitten en dat je paard strak gehoorzaam is (stijl van Clinton Anderson).

Ik stel voor dat je het filmpje nog eens goed bekijkt. Als je goed kijkt past ook Anderson zich aan het paard aan (omdat die even wat anders begreep of wilde doen dan wat hij vroeg). Misschien voor de show, en misschien omdat het niet zo strak is ingestudeerd, maar onderdeel van zijn manier van werken met het paard.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 13:01

omg soms vraag ik me echt af hoe je dit kan bereiken of ook maar kan verzinnen om dat te bereiken.

Heel knap.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 13:46

Cassidy schreef:
Waratje schreef:

Ik stel voor dat je het filmpje nog eens goed bekijkt. Als je goed kijkt past ook Anderson zich aan het paard aan (omdat die even wat anders begreep of wilde doen dan wat hij vroeg). Misschien voor de show, en misschien omdat het niet zo strak is ingestudeerd, maar onderdeel van zijn manier van werken met het paard.

Cassidy, dit zien wij toch op een verschillende manier. Het heeft niet veel nut om over de details te gaan muggeziften als je insteek gewoon essentieel verschillend is. Jij bent een voorstander van totale controle, ik ben dat niet, daarmee hebben we een volstrekt verschillend uitgangspunt. Dat geeft niet, maar het betekent dat je verschillende dingen op een andere manier waardeert.
Ik hou dus mijn mening over die aanpassing van Clinton gewoon voor me Knipoog

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 13:55

Vind het het beide hele interessante filmpjes om te zien maar ieder zo een ieder zo zijn eigen stijl.

Welke DVD's zij er can Clint Anderson op de markt???????? Wil eigenlijk wel wat meer weten!

gr. johanna

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 13:59

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 16:57

Ik vind het uitdrukking van Mindy inderdaad minder plezierig dan van het paard van Wim Vonk.
Aan de andere kant is Mindy wel een quarter en heeft misschien een grotere "will to please" die je in het orenspel terugziet. Ze is nl wel helemaal gefocussed op haar baas.

Het paard van Wim Vonk gooit daarentegen regelmatig een oor/oog over het hek. Ziet er vriendelijker uit, maar maakt het ook wat minder "netjes", minder bij Wim.

Ik moet zeggen dat de demo's van Parelli ook altijd hetzelfde orenspel geven als bij Mindy, reden voor mij om Parelli niet zo heel hoog aan te slaan....

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 17:08

Hoe benadert een paard de leider van zijn/haar kudde? Welke houding neemt een paard dan aan? Ik heb daar echt geen idee van, ik geloof niet dat mijn paard me zo ziet ROFL

Als Mindy Clinton als kuddeleider ziet kan ik me haar houding goed voorstellen (waar ik overigens niks mis mee vind hoor ), ik kan me voorstellen dat het paard van Wim net iets minder respect voor hem heeft .. Zo maar een ideetje hoor Bloos

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 17:33

Mac schreef:
Ik ben geen Clinton Anderson fan (ik heb een paar DVD's van hem en vind hem bijzonder onsympathiek overkomen) maar wat hij hier laat zien vind ik toch wel subliem. Hij heeft het paard volledig onder controle, OOK haar emoties en juist dat maakt hem naar mijn mening een geweldige paardenman!

Onsympathiek is hij echt niet! Ik heb hem ontmoet en hij staat voor alles en iedereen open en is niet zoals veel van zijn collega's arrogant. Ook zijn clinic brengt hij goed en soms met humor over zodat de hele tribune plat ligt van het lachen.

Maar ik ben het wel eens dat zijn paarden soms wat weinig uitdrukking hebben. Hij brengt zijn oefeningen vaak met 'te'veel energie over. Sommige paarden hebben dit nodig maar gevoelige paarden kunnen hier helemaal niet tegen en worden 'te' onderdanig. Ik gebruik veel technieken die ik van hem heb geleerd maar met wat minder energie en meer spelenderwijs. Zo moet je toch altijd voor jezelf het beste halen uit iedere trainer/clinician.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 23:39

JoyRider schreef:
Als Mindy Clinton als kuddeleider ziet kan ik me haar houding goed voorstellen (waar ik overigens niks mis mee vind hoor ), ik kan me voorstellen dat het paard van Wim net iets minder respect voor hem heeft .. Zo maar een ideetje hoor Bloos

Tja, dat ideetje van jou klopt dus in mijn ogen niet Duivel
Ik weet van dichtbij hoeveel respect het paard van Wim voor hem heeft, ik betwijfel of Clinton zoveel respect krijgt van zijn paard. Gehoorzaamheid, ja dat wel, maar respect?

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 06:41

Hoe omschrijf jij het verschil tussen respect en gehoorzaamheid in de paardenwereld? Hoe wordt het een dan wel het ander verkregen: door de kuddeleider dus he, niet door de mens...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 08:56

JoyRider schreef:
Hoe omschrijf jij het verschil tussen respect en gehoorzaamheid in de paardenwereld? Hoe wordt het een dan wel het ander verkregen: door de kuddeleider dus he, niet door de mens...

Respect wordt verkregen door te zijn wie je bent, gehoorzaamheid kan ook op andere manieren worden geregeld. Je hebt kennelijk nog nooit het verschil gezien tussen een leidpaard en baaspaard?

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 09:36

Nee, leg eens uit Ja

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 10:44

Een baaspaard is het type "doe wat ik zeg, of ik sla erop", een leidpaard gaat haar (meestal merrie) eigen gang en paarden kiezen ervoor om haar te volgen omdat ze weten dat dat goed is. Zij regelt ook conflicten met een oordraai of een blik, er komt eigenlijk nooit geweld bij kijken. Ze weet wie ze is, ze weet wat ze weet en geeft dus rust en duidelijkheid voor de kudde.
De meeste mensen zien de baaspaarden als de dominante paarden, maar feitelijk zijn ze dus "slechts" wannabe baasjes Haha!
Want wil je een leidpaard "de baas" zijn, zul je heel wat persoonlijkheid in huis moeten hebben. Cool

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 10:51

En met wie zou jij dan Wim en met wie Clinton vergelijken?

Overigens geloof ik het wel te snappen: ik denk dat mijn paard de eerste is en haar buurvrouw een wannabee baas Haha! Die moet altijd op alles en iedereen jagen...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:01

JoyRider schreef:
En met wie zou jij dan Wim en met wie Clinton vergelijken?

Wim is een behoorlijk stabiele factor voor paarden, dus die zie ik meer aan de leidkant zitten. Als ik puur naar dit ene filmpje van Clinton kijk krijg ik meer de indruk van "baasje", maar ik heb de man nooit in het echt bezig gezien, dus hoe zuiver mijn beeld van hem is...... Wie weet valt het in de praktijk mee Tong uitsteken

JoyRider schreef:
Overigens geloof ik het wel te snappen: ik denk dat mijn paard de eerste is en haar buurvrouw een wannabee baas Haha! Die moet altijd op alles en iedereen jagen...

Precies, dat effect Knipoog

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:16

Maar dan vraag ik me toch af, als we het met dit fenomeen kunnen vergelijken: het buurpaardje krijgt echt niks gedaan bij de andere paarden, behalve dat ze geirriteerd wegrennen. Mijn paard krijgt wel respect, in mijn ogen hoor Knipoog Die straalt rust uit en wordt nooit lastig gevallen, ze hoeft niks te doen om de anderen bij een hek of eten weg te krijgen: ze gaan gewoon. Maar zou een wannabee-baasjesmens, zoals jij denkt dat Clinton is, in staat zijn een paard dit te laten doen. Want ik weet zeker dat een wannabee-baasjespaard het niet voor elkaar zou krijgen Knipoog