[WN] [RT] bokken bij aanspringen galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AstraGirlie

Re: [RT] bokken bij aanspringen galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 19:02

Bedankt voor jullie uitleg!

Ik heb hem nu juist een maand denk ik.
Hij begint het nu de laatste tijd te doen, het kan zijn dat hij mij gewoon aan het uitproberen is en merk dat ik niet eeuwig in het zadel blijf als hij bokt. Want hij bokt echt gericht om mij eraf te krijgen, er is niets om van te schrikken of dergelijke;
De vorige keer heb ik massas overgangen gemaakt, geen enkele zonder één bok, en dan gisteren de volle lading gehad...
Het probleem is ook dat ik ook maar een paar passen vraag, maar dat is al reden genoeg om te beginnen met bokken voor hem. Meestal ging het beter door hem idd op één teugel in de cirkel te halen en te doen stoppen, maar nu was hij me voor;

Degene die hem voor me had, zegt daar geen problemen mee te hebben gehad, maar trainde wel in een binnenpiste, wij hebben alleen een buitenpiste.

Ik heb nu ook een nieuw Billy Allen bitje gekocht, die groter is van maat, omdat k het idee had dat het vorige in zijn mond knelde een beetje. Kan het van dat zijn?

Mijn vriend zegt dat ik hem moet longeren voor het begin van rijden, maar ik ben bang dat hij dan pas echt opgewarmd is om te bokken, of niet?

Ik zal er op letten om op verschillende punten aan te springen, want nu deed ik het altijd juist voor bakrand omdat hij dan niet direct wegstormde.

Ik hoop dat het een tijdelijke- uitprobeer fase is, die hij snel achter zich zal laten, want zo vind i het gevaarlijk rijden worden als ik wil galloperen.

Ik ga morgen gewoon stap-drafjes overgangen rijden, om mijn vertrouwen terug wat op te bouwen en mijn been wat te ontzien, en dan hopelijk deze week wat beter nieuws!

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 19:21

Ik blijf het raar gedrag vinden...
Je zou bijna zeggen.. als ie bokt om jou eraf te gooien, dat ie niet zo vriendelijk is.
Wat ik al eerder tikte, mijne doet het ook af en toe, maar doet dat niet om mij eraf te krijgen ofzo. Het is een eerlijk, slim paard wat zoiets niet zal doen.

De vraag is nu; in hoeverre is hij nu bewust dat als ie bokt, hij jou eraf krijgt. En of ie daar gebruik van zal maken? Gewoonte maken..

Dus je zegt dat ie bokt bij overgangen naar galop en in buitenbak. De galop is een feit, de buitenbak niet. Dat weet je niet exact.
Degene van wie je m kocht... misschien deed ie het daar wel, maar niets gezegd? Hoe ging het met uitproberen? Wat was de reden van verkoop?
Hoe zette zij 'm in galop? enz enz

Ben eigenlijk ook wel benieuwd naar je bit. Kan het dan miss zijn dat je je teugels aanneemt als je de overgang maakt?
Die 'uitprobeer'fase, die zou allang voorbij moeten zijn.

Ik denk dat tevoren longeren niet zo veel nut heeft, dan krijgt ie alleen maar meer looplust. Wat je wel zou kunnen doen; je vriend de longeerlijn vast laten houden en dat jij gewoon rijdt.
Dan zou hij je kunnen helpen... Misschien ook eens eea filmen?

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 00:23

Past het zadel wel goed? Een slecht passend zadel kan een degelijke oorzaak van bokken zijn. Vooral in de galop omdat er dan nog meer druk en swung op de paardenrug terecht komt dan in stap en draf.
Ik heb namelijk het zelfde probleem gehad met mijn paint jaren geleden. Hij bokte tijdens het aanspringen en spurte wel eens weg maar had ook andere symptomen in draf, zoals hoofd scheef houden en een schouder weg drukken.
Fysio erbij gehad en die vertelde me dat het zadel waarschijnlijk niet goed paste want hij erge last van zijn schouder (bovenop het schouderblad). Ik heb hem toen meegenomen naar een zadelmaker en 'passer' en het was idd het zadel. Zadel was te krap en zelfs scheef (en dat voor een billy cook). Na een tijdje fysio therapie en een goed passend zadel was het probleem verholpen.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 08:52

Ik zal eens een 2de persoon naar het zadel laten komen kijken, je weet idd nooit. Ik zie geen andere symptonen in draf, maar zoals je zegt, komt daar wel de meeste druk bij vrij in galop.

Met uitproberen voor de verkoop was hij de rust en kalmte zelve, heb hem niet weten bokken, niet bij hen en niet toen ik erop reed. Hij heeft het ook niet gedaan zeggen ze daar.

Zij zetten hem ook in galop door lichtjes gewicht naar voren te plaatsen en buitenbeen erbij. Dat doe ik ook.

Ik neem misschien wel onbewust de teugels teveel aan bij aangalloperen omdat ik me dan onzeker voel, en hij dan die spanning zo eruitgooit, daar geloof ik wel in....

We hadden het toen geprobeerd met de longeerlijn die hij vasthield, maar was hij zo opgefokt dat hij niets meer normaal kon doen en rende hij rond als een gek, dat zouden we eens moeten herdoen.

Bedankt alweer voor de tips!

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 11:34

mijn paard is ook begonnen met bokken toen het zadel niet goed zat. terwijl dat ze allerlei trucs had om onder het werk uit te komen maar nooit gemeen bokte ofzo. pijn is wel een reden tot bokken. en om van die pijn af te komen moet jij eraf...

nu springt mijn paard af en toe raar aan in galop. Ws omdat ze moet wennen aan haar nieuwe zadel, zal het weer pijn doen?
maar onbewust bleek ik haar ook al in te houden. ik ging wel mooi naar voren zitten maar nam de teugels aan en kneep er wat in. ik hield mij alvast stevig vast waarop mijn instructrice concludeerde: jij trapt het gas en de rem tegelijk in! het enig wat je paard nog kan doen is omhoog komen. vooruit kan niet meer en achteruit kan niet meer.
zit ook wat in natuurlijk... misschien doe jij dit ook? (kan ik mij voorstellen na je ervaringen met de galop)
ik moet nu de teugels echt naar voren brengen en loslaten hangen. het is spannend maar werkt wel. ik heb voor de zekerheid mn fenders toch weer een gaatje korter zodat ik beter zit. die kunnen dan later wel weer wat langer.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 20:02

Ik ga het morgen eens proberen, echt volledig onstpannen zelf en de teugels meer meegeven naar voren toe, ik denk dat ik misschien niet genoeg ruimte geef, dat kan wel kloppen...
Duimen jullie? hehe Lachen