[WN] WRAN en kosten KNHS ivm aansluiting/samenwerking

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jeddah

Re: WRAN en kosten KNHS ivm aansluiting/samenwerking

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 21:34

Ja, de nota kan ook via je rijvereniging gaan Margee. Ja

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 21:43

Rob_H wat er gaat gebeuren is ons een flinke poot uit draaien op de ze manier

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 21:47

MSQuincyTE schreef:
Rob_H wat er gaat gebeuren is ons een flinke poot uit draaien op de ze manier

nee dat is niet waar MSQ
afhankelijk van hoevaak je start is het voor de een ongeveer gelijk en voor de niet-vaak starters duurder.. zoals het er nu staat. Uitgaande van een aangesloten lid. En je moet lid zijn van een vereniging;

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 22:07

Rob_H schreef:
DD heeft ook geen stem (zover ik weet is ze geen lid van de wran.
En toch voel je je geroepen om dit topic te openen over hoe duur het allemaal gaat worden.
Wat wil je nu?????? Serieus aangeven dat men dit goed moet bespreken bij de onderhandelingen of wil je gewoon weer de boel opruien?????
Klopt, ik ben geen lid, en of je het geloofd of niet er zijn mensen die dat als een voordeel zien Haha!
Waarom wordt iets meteen gezien als opruien als iets NIET in het straatje past ??
Citaat:
Alle aspecten zullen besproken worden neem ik aan.Dus ook de kosten die betaald moeten worden.Of dat op dezelfde manier gebeurt zoals TS opsomt betwijfel ik.Maar dan nog mogen de organisaties beslissen om niet aan te sluiten.
Natuurlijk zal er eea besproken worden, maar geloof je nu zelf dat een kleine club als de Federatie is zulke grote veranderingen binnen de KNHS voor elkaar krijgt??
En mocht dat al het geval zijn, hoe denk je dat die andere clubs binnen de KNHS dat gaan vinden ??
Denk je nu heus dat een KNHS op dat soort 'oproer' zit te wachten !!

Citaat:
En ik weet dat DD slim genoeg is om dit ook te bedenken,dus denk ik dat je de boel aan het opruien bent.
Waarom???????? Wie wordt hier beter van????????
Klinkt behoorlijk paranoia vind je niet.

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 22:20

Ik denk ook niet dat het starten op zich per definitie duurder wordt bij de KNHS en dan vooral niet voor de mensen die veel starten. Een proef rijden bij de KNHS is al de helft goedkoper dan bij de Wran wedstrijden. Ik denk dat het probleem meer zit in alle bijkomende regeltjes en dat de FNW té klein is om idd een vinger in de pap te hebben.
Lid van een rij-vereniging ben ik al, omdat onze rij-vereniging ook een "westernafdeling" heeft Haha! Overigens heb ik het blad Paard&Sport niet, volgens mij is dat niet verplicht als je geen startkaart hebt. Mijn zoontje had eerst wel een startkaart met zijn pony en kreeg het blad wel, verplicht al dan niet weet ik niet.

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 07:21

Oefff, wat een discussie en een hoop leeswerk hier op bokt. Ik heb alles zo goed mogelijk gelezen maar voor mij is 1 ding DUIDELIJK aansluiting bij de KNHS NEVER!!!! nu niet dan niet en nooit niet!!
Waarom, omdat western ruiters een totaal andere cultuur hebben dan de engelse ruiters. En dan denk ik vooral aan de berg regels, wetjes, bepalingen enz. Er is en oud spreekwoord; twee geloven op 1 kussen, dan slaapt de duivel er tussen!! Geen aansluiting !!

In zou heel graag zien dat de FNW de tegen pool zou worden van de KNHS. Een eigen instituut die de belangen van ALLE western verenigingen behartigt in Nederland. Ik zou mij hier sterk voor willen maken zodat we onze eigen boontje kunnen doppen. Hoe tja dat is de vraag!!

gr. johanna

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 07:33

Ik snap het echt niet. Hoe kun je nu tegen iets zijn als niet duidelijk is waar je tegen bent.
Zet eens een voorstel op papier, duidelijk besproken met de KNHS, en laat daar je leden over beslissen.
Waarom gaan hier zoveel mensen ervan uit dat een vereniging als de WRAN bezig is iedereen te belazeren????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 10:59

Zou het nou niet gewoon handig zijn als WE (de leden dus, wie geen lid is heeft geen stem) gewoon eens aan ons bestuur vragen waarom we e.e.a. wel of niet zouden willen (maw: geef ons de voors en tegens van aansluiting) en de consequenties ervan? Wat hier gebeurt is slechts speculeren en elkaar opfokken, dus heeft imo totáál geen zin.

(Overigens vraag ik me even af of de WRAN zich gaat aansluiten bij de KNHS of de FNW? Want daar zit natuurlijk een wereld van verschil tussen.)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 13:03

@Sonja: de WRAN zít al in de FNW en de FNW gaat aansluiting/samenwerking aan met de KNHS.
Als alles doorgang gaat vinden komt er ipv de FNW een nieuwe vereniging.
Het is mij niet duidelijk of in die nieuwe vereniging iedereen zijn eigen gezicht blijft houden (zoals nu binnen de FNW wel het geval is) of dat het één grote ledenpot gaat worden die onder de KNHS komt te hangen.
Overigens bestond de FNW in het begin uit 5 clubs, waarvan de Appies al zijn afgehaakt per 1/1-08 en de rest van de clubs zullen dus ook op hun ALV zich uit moeten spreken voor aansluiting.

En natúúrlijk is het handig als je een goed overzicht zou krijgen van de voors en tegens óók op financieel gebied. Maar als een bestuur zo pro is kun je dan een goed beeld verwachten of een 'gekleurd' beeld ?? Denk aan de belasting; leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker Knipoog
En hoe zit het met de eigen onderzoeks'plicht' van ieder lid ??

Verder is het misschien ook zaak om je eens te verdiepen in de financiële achtergrond van de KNHS, want ook daar rommelde het in het verleden behoorlijk.

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 16:24

Anya schreef:
inschrijfkosten is eenmalig, startkaart niet. Die moet je ieder jaar opnieuw betalen. Startcoupons bleven geldig. Als ze op waren moest je nieuwe bestellen en betalen. Startcoupons zijn de briefjes waar je punten op ingevuld werden. Weet niet hoe ze dat bij western zouden willen doen.

Of hoe dat pakweg bij endurance of voltige of zo gaat.

De endurance kent geen startcoupons. Bij de endurance moet je startgeld betalen (naast lidmaatschap KNHS) per wedstrijd en dat bestaat uit gemiddeld 28 euro (voor een klasse I), start je in de hogere klasses, betaal je ook meer startgeld. Voorheen was de endurance ook zelfstandig bij de DER en betaalden we ook lidmaatschapsgeld alleen dat is nu wel duurder geworden nu we onder de KNHS vallen. De DER is tegenwoordig een onderdeel van de KNHS en heet nu KEV, oftewel we zijn opgegaan in de KNHS.
Er zullen ongetwijfeld voordelen zijn maar ik kan ze helaas niet vinden voor de ruiter zelf. Tuurlijk, er zijn nu veel meer ruiters die endurance rijden omdat het beter bekend is geworden, er is een stukje scholing bij gekomen maar toch... veel voordelen zie ik nog niet.

Bij de endurance kun je een combinatie vormen. Dat houdt in dat als je met verschillende paarden zou willen starten dat EN het paard een eigen startkaart heeft EN de ruiter een eigen startkaart heeft. Op die manier kun je verschillende paarden uitbrengen in wedstrijden. Op zo'n wedstrijd krijg je dan een combinatie nummer. Snappen jullie het nog???

Ik kan me nl. voorstellen dat je in de western ook verschillende paarden wilt uitbrengen. Ik weet niet hoe ze dat nu gaan doen dan?

Voordeel is dat je voor de endurance niet lid hoeft te zijn van een rijvereniging maar weer wel als je ooit zou besluiten dressuur te gaan starten....

Afijn, hele materie zo.

Groetjes, Susan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 16:38

DD ja dat weet ik dat de WRAN in de FNW zit. Is me niet ontgaan de laatste ALV's Knipoog

Wat ik bedoel is het volgende:

Als ik als lid nu op de agenda laat zetten dat ik graag een stemming wil over aansluiting van de WRAN bij de KNHS dan is daar een snel en simpel antwoord op: de WRAN gaat zich niet aansluiten bij de KNHS. Punt. Klap met de hamer. Volgend agendapunt.

Oftewel: we moeten het er over hebben wat de rol van ONS bestuur is binnen de FNW en of de leden van de WRAN zich nog kunnen vinden in de FNW als DIE zich aansluit bij de KNHS. (Als (lees ALS) die aansluiting de WRANleden inderdaad zo hoog zit)

Is dus een totaal andere discussie.
Gaat dus niet zozeer over de aansluiting alswel om de lobby en deelname in de Federatie.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 18:55

@Sonja: heel scherp en handig om duidelijk te hebben.
De vraag is dus of de leden accoord gaan met aansluiting van de Federatie bij de KNHS c.q. dat men het WRAN-bestuur geen toestemming geeft om op die voet verder te gaan binnen de Federatie.
En dat geldt natuurlijk ook voor alle overige nog aangesloten clubs.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:19

Ik denk dat je pas die beslissing kunt nemen als je weet wat de afspraken zijn die gemaakt kunnen worden.....

johnpppp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 20:29

Ik denk dat het alleen maar positief is als we aan sluing zoeken bij de knhs.
We mogen er toch ook wel vanuit gaan dat het bestuur van de fnw er goed over heeft nagedacht en dat ze niet spelen met onze gevoelens als westernruiters.
john

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 20:45

Niet? En wat zijn volgens jou de voordelen van het aansluiten dan, John?

johnpppp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 23:13

Als je je aansluit bij een grote club als deze kun je meeproviteren van een groot aantal dingen volgens mij.Ze zitten bij de wran en het fnw toch niet met oogkleppen voor ik denk dat hun de voordelen wel zien maar ze nog niet allemaal hebben verteld.Ik heb ook nog niet echt een sluitend verhaal gehoord van de tegenstanders ja alleen het cap verhaal maar dat vind ik echt kwats.
De meeste mensen zijn al aan het huilen voor dat ze geslagen zijn.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 23:51

Nou waar kunnen de westernruiters dan van profiteren

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 00:07

DubbelDun schreef:
@Sonja: heel scherp en handig om duidelijk te hebben.
De vraag is dus of de leden accoord gaan met aansluiting van de Federatie bij de KNHS c.q. dat men het WRAN-bestuur geen toestemming geeft om op die voet verder te gaan binnen de Federatie.
En dat geldt natuurlijk ook voor alle overige nog aangesloten clubs.

Laat de federatie wegblijven bij de NHS. De westernsport is er niet bij gebaat, de leden zijn er niet bij gebaat, wie heeft er dan wel baat bij?? Juist, de NHS. Het brengt hen geld in het laatje, het geeft ze meer macht in de paardensport (denken ze) en vooral: het geeft meer regels! Daarnaast betwijfel ik of de NHS in staat is om om te gaan met de andere mentaliteit binnen de westernwereld. Kijk naar de DER, die zijn wel ingelijft, maar verder zijn ze een buitenbeentje, om niet te zeggen dat ze het stiefkind van de NHS zijn.
Het heeft een reden waarom de NVVR zelfstandig is en blijft. Diezelfde reden gaat op voor de westernsport: baas in eigen handelen!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 09:39

johnpppp schreef:
Ik denk dat het alleen maar positief is als we aan sluing zoeken bij de knhs.
We mogen er toch ook wel vanuit gaan dat het bestuur van de fnw er goed over heeft nagedacht en dat ze niet spelen met onze gevoelens als westernruiters.
john

John, misschien vinden de leden het ook wel heel positief als de Federatie aansluiting zoekt bij de KNHS. Maar dat kunnen we pas goed beoordelen als we nou eens een keer duidelijk alle voors en tegens op een rijtje hebben gehad van ons bestuur. Blind tégen zijn is net zo dom als blind vóór zijn Knipoog

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 09:58

sonja als ik dat lijstje pas krijg op de ALV heb ik nauwlijks de tijd om er fatsoenlijk over na te denken want er wordt wel verwacht dat ik ook maar even gelijk stem voor "voor of tegen"

zo worden we steeds overrompeld op de ALV en weten we eigenlijk nauwlijks waar we nu voor stemmen met dat handje vol leden wat er op de vergadering komt

ik zou graag nu een lijst krijgen met alle overdenkingen zodat ik daar thuis op mijn gemakkie over na kan denken
kan bespreken met anderen enz
zodat ik ook echt weet waar ik voor kies als ik "ja of nee" zeg
dan kan ik ook mijn huiswerk doen, gerichte vragen stellen over dingen die ik niet snap of verdere uitleg over zou willen hebben
dan kunnen ook alle leden zien waar het over gaat en niet alleen het groepje wat er op de vergadering komt
alle leden mogen toch weten waar we naar toe gaan en hoe we verder moeten, hebben ze daar geen recht op?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 10:19

Tja, ik ben vanuit m'n zakelijke situatie ook gewend om te werken met voorbereidingsstukken, zodat iedereen zich in kan lezen en kan voorbereiden op een vergadering. Maar daarin ga ik ook uit van een gelijkwaardigheid van partijen tijdens de vergadering, en dat gevoel heb ik bij de WRAN niet. Ik heb als lid niet het idee dat ik als serieuze gesprekspartner gezien word.

(en het "grappige" (lees: catastrofale) van dergelijke gevoelens is dat mensen zich daar op een gegeven moment DUS ook naar gaan gedragen. Waardoor bv een bestuur zich vervolgens gaat beklagen over het gedrag van leden, waardoor leden zich nog minder serieus genomen voelen en nóg harder tekeer gaan, etc. etc. Met andere woorden; het draait allemaal weer om communicatie en gelijke belangen/gelijkwaardigheid)

johnpppp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 10:43

Ik ben het met jullie eens dat er nu eindelijk een lijstje met voor en nadelen moeten komen zodat we er rustig over na kunnen denken of we wel of niet met hun in zee moeten gaan.
aar ik heb er wel vertrouwen in dat de besturen van de wran en fnw wel goed voorbereidend werk hebben gedaan.En das wel heel prettig.
john

johnpppp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 10:48

zo worden we steeds overrompeld op de ALV en weten we eigenlijk nauwlijks waar we nu voor stemmen met dat handje vol leden wat er op de vergadering komt.klinkt positief spatter.
Maar misschien is dat wel tekenent voor de western dat WE liever zeuren en als het er op aan komt dat WE niet thuis zijn.
MISSCHIEN IS HET WEL MENSELIJK.
john
Laatst bijgewerkt door Vera op 16-01-08 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: In het kader van `size doesn´t matter` heb ik de lettertjes maar wat kleiner gemaakt :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 10:49

johnpppp schreef:
Ik ben het met jullie eens dat er nu eindelijk een lijstje met voor en nadelen moeten komen zodat we er rustig over na kunnen denken of we wel of niet met hun in zee moeten gaan.
aar ik heb er wel vertrouwen in dat de besturen van de wran en fnw wel goed voorbereidend werk hebben gedaan.En das wel heel prettig.
john

Maar als dat lijstje er niet komt, dan is het antwoord toch ook simpel: NEE! Als je de gevolgen niet kunt overzien, is dat het beste antwoord.
Daarnast wens ik te betwijfelen of alle nadelen wel aan bod komen. Het is mijn ervaring met de NHS dat ze alleen de voordelen presenteren en zodra je ingelijfd bent merk je de nadelen heel erg vlug!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 11:10

Ach John, wat zéker zo typerend voor Westernruiters is als zaniken, is het domme blindelings volgen van degenen met de grootste bek, en daarna al jankend de wonden likken van ontstane beschadigingen... Knipoog

In geval van twijfel niet inhalen, zou ik zeggen. Maar misschien neemt het bestuur de ontstane zorgen wel heel goed weg de 2e! Want inderdaad, je mag verwachten dat zij zich goed geïnformeerd hebben, en dus bv ook de ervaringen van de DER en de menners kennen. Dus ik verwacht zeker niet alleen een pro-verhaal, maar ook een eerlijk overzicht van de tegens.