[WN] Waar moet het met de WRAN naar toe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: Waar moet het met de WRAN naar toe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 21:09

nu ik erover nadenk.. ik ook.. van mijn paard gekukeld (mijn jongste paard dus met cap) (overigens op de bips en niet op mijn hoofd ) ambulance, ziekgemeld (wegens behoorlijk gekneusd) en geen enkele vraag van verzekeraar, werkgever, of wat dan ook. Zelfs geen invulformulier.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 23:00

Dat gaat ook niet gebeuren.Dat gebeurt pas op het moment dat jij de manege aansprakelijk stelt.
En dan is de kans nog heeeeeeeeeeeeeeeel gering dat dat lukt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 10:27

@Rob: is niet waar. Een verzekering (de ziektekostenverzekering is ook een verzekering) heeft het recht het uitgekeerde bedrag te verhalen bij de 'schuldige' partij. Door ziekenfondsverzekeringen gebeurt dit nog niet op grote schaal.
Vaak ook omdat de baten niet voorbij de kosten komen, maar als de neerwaardse spiraal in de gezondheidszorg zo doorgaat én het rijk minder subsiedie zal verlenen kon dat wel eens reden zijn om het wel te gaan doen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 10:32

Dát is wel waar, en dat zullen ze ook wel doen als je van een manegepaard kukelt.. maar verhalen op pensioneigenaar als je van je eigen paard kukelt, heeft alleen kans van slagen als er sprake is van een onrechtmatige daad van de pensioneigenaar... Dat gaat voor de eigen energie van het paard. Bijvoorbeeld omdat je valt omdat je paard struikelt over een slecht onderhouden bakbodem met gaten erin. Dán heb je als prive persoon op eigen paard wel kans van slagen.

Dit ligt anders op een manegepaard. De manegehouder is immers ook eigenaar van het paard en de ruiter is geen eigenaar maar heeft les. De manegeeigenaar is dan zelf verantwoordelijk en omdat hij een bedrijf heeft, valt dit niet onder de privé WA (zoals het wel zou doen als mijn bijrijder van mijn paard kukelt). Daarvoor heeft hij dus een bedrijfsWA nodig, en dan kom je uit bij bedrijfsverzekeringen die gekoppeld zijn aan verplichting van de cap e.d.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 10:37

en dát vind ik dan wel weer vreemd want de verzekering van de manege waar ik rij stelt dat niet verplicht. wel optioneel, maar dat is het altijd volgens mij. (kinderen tot 16 jaar verplicht, daarna optioneel)
ze hebben het na gevraagt en de verzekering keurt ook lessen op manegepaarden zonder cap goed.

dus dan zou ik een andere verzekering nemen. het kan namelijk ook anders.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 10:39

ik citeer:
"*** kan u vertellen, dat:

onze instructeurs gediplomeerd zijn en allemaal meer dan 10 jaar ervaring hebben;

wij goed en voldoende verzekerd zijn;

onze verzekeraar ons schriftelijk heeft gevrijwaard van het verplichte gebruik van helmen totdat de wet daartoe aanleiding geeft. Wij houden u dus op de hoogte van eventuele veranderingen in de wet die het gebruik van helmen verplicht zou gaan stellen."

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 10:39

dus als het in de wet verplicht wordt, móét het, anders mág het

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 10:44

Paintless het kán ook anders.. maar niet als je aangesloten bent van de FNRS (koepelorganisatie van een groep maneges, maar zeker niet alle maneges.. ) of de KNHS. Beiden hebben aangegeven dat het verplicht is een certificaat veilig paardrijden te hebben. Dat is een hele riedel regels waaraan moet worden voldaan. Bijvoorbeeld het verplicht rijden met een cap, maar ook het opruimen van de springbalken als er dressuurles is (bij een vereniging hier in de buurt wordt dus ook geen dressuurles meer gegeven, maar dressuurmatige springtraining Knipoog ).

Deze clubs hebben ook een collectieve verzekering. En die verzekering heeft die capverplichting opgenomen.

Voor de KNHS geldt ook nog eens dat de verzekeraars dit niet hebben verzonnen. Maar de veiligheidscommissie van de KNHS zelf.. de verzekeraars hebben het overgenomen voor aangeslotenen.

Dus ja..het is natuurlijk mogelijk de cap niet verplicht te hebben. Kost eventueel wat meer, maar dat is een keuze. Dit is alleen mogelijk als je niet aangesloten bent bij de FNRS of de KNHS.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 10:46

Anya schreef:
Dit ligt anders op een manegepaard. De manegehouder is immers ook eigenaar van het paard en de ruiter is geen eigenaar maar heeft les. De manegeeigenaar is dan zelf verantwoordelijk en omdat hij een bedrijf heeft, valt dit niet onder de privé WA (zoals het wel zou doen als mijn bijrijder van mijn paard kukelt). Daarvoor heeft hij dus een bedrijfsWA nodig, en dan kom je uit bij bedrijfsverzekeringen die gekoppeld zijn aan verplichting van de cap e.d.
Als je op een lespaard van de eigenaar van de manege door een nalatigheid van de eigenaar (slechte bakbodem, paard is te fris voor je rij-ervaring) valt en iets breekt. Dan kán de ziektekostenverzekering die onkosten verhalen op de manege-eigenaar. Hij heeft daarvoor tenslotte een bedrijfs-WA. Overigens gebeurt dit in de praktijk dus nog bijzonder weinig.

Als je als privé-persoon van je eigen paard valt door frissigheid en er is verder geen 'derde' aansprakelijk, dan zal je ziektekostenverzekering deze kosten gewoon zelf dragen.

De ziektekostenverzekering en de WA zijn dus echt 2 heel verschillende dingen Haha!

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 10:49

Anya schreef:
Paintless het kán ook anders.. maar niet als je aangesloten bent van de FNRS (koepelorganisatie van een groep maneges, maar zeker niet alle maneges.. ) of de KNHS. Beiden hebben aangegeven dat het verplicht is een certificaat veilig paardrijden te hebben. Dat is een hele riedel regels waaraan moet worden voldaan. Bijvoorbeeld het verplicht rijden met een cap, maar ook het opruimen van de springbalken als er dressuurles is (bij een vereniging hier in de buurt wordt dus ook geen dressuurles meer gegeven, maar dressuurmatige springtraining Knipoog ).

Deze clubs hebben ook een collectieve verzekering. En die verzekering heeft die capverplichting opgenomen.

Voor de KNHS geldt ook nog eens dat de verzekeraars dit niet hebben verzonnen. Maar de veiligheidscommissie van de KNHS zelf.. de verzekeraars hebben het overgenomen voor aangeslotenen.

Dus ja..het is natuurlijk mogelijk de cap niet verplicht te hebben. Kost eventueel wat meer, maar dat is een keuze. Dit is alleen mogelijk als je niet aangesloten bent bij de FNRS of de KNHS.

bij ons wordt niet gesprongen en geen dressuur gereden, maar volgens mij is het ook geen FNRS manege. hoeft ook niet.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 10:53

Ja, dat klopt.. Het is echt heel simpel.

ik val van mijn paard door eigen fout. Zelf aansprakelijk.
Ik val van mijn paard door fout van een andere ruiter (bv. paard van een ander begint te bokken, is niet in de hand te houden, daardoor krijg ik op mijn paard een ongeluk). Ik ben deels zelf aansprakelijk (eigen energie eigen paard) en deels is die ander aansprakelijk (die combinatie veroorzaakt mijn val). Ze zullen wellicht deels proberen te verhalen als de toedracht bekend is.
Ik krijg rijdend een trap op mijn knie van een ander paard.. ruiter andere paard aansprakelijk.
Ik val van mijn paard wegens gaten in de bakbodem of omdat de pensionhouder vuurwerk afsteekt: onrechtmatige daad pensionhouder: dus pensionhouder aansprakelijk.

Ik val van paard van mijn vriendin. Mijn vriendin aansprakelijk (haar paard, haar WA).

Dit ligt volledig anders bij manegepaarden Ja

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 10:55

Het is voor het eerst dat ik een topic over caps echt met interesse zit te lezen Ja

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 11:10

Anya schreef:
ik val van mijn paard door eigen fout. Zelf aansprakelijk.
Dit ligt volledig anders bij manegepaarden Ja
Is dat zo??
Als ik in een manegeles van een manegepaard val, terwijl er verder geen andere oorzaak is die ik iemand anders aan kan rekenen (geen slechte bodem, fris paard, gedrag van derden) dan kan ik daarvoor toch niet een manege-eigenaar verantwoordelijk stellen.
Dan ben ik gewoon zelf verantwoordelijk.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 13:00

Nee, dat hangt ervan af. Als jij de volledige fout maakt en je kunt super rijden, dan ben je zelf verantwoordelijk. Maar er is iets als de eigen energie van het paard waar je als ruiter dus niets aan kunt doen. Paard bokt ervan door bijvoorbeeld en de manegeklant is een beginner. Het paard staat bekend als bokker en toch is er een beginner opgezet. Manege aansprakelijk. In ieder geval deels. En er wordt les gegeven. De lesgever moet dan kunnen aantonen geen foute aanwijzingen te hebben gegeven, geen inschattingsfout te hebben gemaakt m.b.t. ruiterkunst e.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 13:19

Klopt, is inmiddels jurisprudentie over. Paard kan altijd schrikken en een keer bokken, daar wordt niet moeilijk over gedaan. Maar als een paard bekend staat om schrikreacties en bokpartijen dan wordt je als manegehouder volledig aansprakelijk gesteld wegens het inzetten van 'ongeschikt materiaal' tijdens les.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 13:51

DubbelDun schreef:
@Rob: is niet waar.

Anya schreef:
Dát is wel waar

Niet waar ,wel waar.
Als we nu 2 dingen gescheiden houden
Ruiter op paard van manege.
Ruiter op eigen paard.
Bij optie 1 is het wat ik schreef inderdaad niet waar.
Bij optie 2 is het wel waar.

Dat je heel fraaie scenario’s kunt verzinnen over hoe het misschien ooit gaat worden is heel mooi.
Maar op het moment is er jurisprudentie over ongevallen met paarden van maneges en waar de ruiter te allen tijde nog voor een gedeelte zelf aansprakelijk was.

Mijn ziektenkosten verzekering heeft mij medegedeelt dan zij bij een dergelijk ongeval niet gaan verhalen op wie dan ook.Om de simpele rede dat zij daar niet voor zijn.

Dus maak ff goed onderscheid in:
Eigen paard
Manege paard.

PS
OOPS Sandra was nog ingelogd Cool
Laatst bijgewerkt door Sandra_H op 05-01-08 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 13:52

Maar dat voorbeeld gaat al weer veel verder (en terecht konklusie) als mijn simpele voorbeeld van een ruiter die gewoon simpelweg van een paard afvalt.
Ook dat gebeurt nl Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 14:21

Rob (sandra) heeft gelijk.
Een ruiter die gewoon van eigen paard valt.. niet verhalen. Heeft mijn verzekering niet gedaan, die van Sonja ook niet. Manegehouder is alleen op te verhalen als hij een onrechtmatige daad pleegt en een ander paard is niet in zicht.

Persoon valt van manegepaard (zonder les o.i.d.). Eigenaar van het paard is altijd tenminste deels verantwoordelijk (vanwege eigen energie paard). Tenzij die kan aantonen dat ruiter paard een grove fout heeft gemaakt (want is eigenaar en eigen energie paard).

En zo simpel is het. Daarom is het ook absolute bullshit om mensen met eigen paard te verplichten met cap te rijden om verzekeringsredenen anders dan als voorwaarde van de manege zelf (omdat het een FNRS manege is bijvoorbeeld). En daarom is het al helemaal bullshit om mensen in level 2 op het paard van een ander te verplichten met hoed te starten. De eigenaar van het paard is hooguit aansprakelijk. En eigenaar en ruiter moeten dat lekker uitvechten. Het is alleen als een level 2 ruiter start op een manegepaard een reele eis.. dat wil zeggen als die voorwaarde in de bedrijfsverzekering van de manege staat.

Alleen bij kinderen is het geen bullshit.. je wordt voor kinderen geacht om meer dan gemiddelde veiligheidseisen in acht te houden. Daar zou die helm bij kunnen horen. Maar overigens ook (en net zo terecht) een bodyprotector!! Het is maar waar je de lat legt, en waar de jurisprudentie begint en ophoudt.

En dus zijn er twee mogelijke redenen waarom de WRAN opeens besloot dat dit moest worden ingevoerd.

1. het bestuur heeft teveel gekeken naar de jurisprudentie voor manegehouders en die doorgetrokken naar eigen paard bezitters.. dus het huiswerk niet goed gedaan.

2. het bestuur heeft het hoofd laten hangen naar de KNHS en de voorwaarden om aan te sluiten en het om die reden alvast ingevoerd.

Maar de aangevoerde reden: namenlijk vanwege risico-aanvaarding (begrip bestaat niet meer in de verzekeringswereld overigens).. daar klopt geen hout van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 14:30

Is het nou zeker dat er wordt gestemt over aansluiting bij de KNHS?

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 14:46

Anya schreef:
. Manegehouder is alleen op te verhalen als hij een onrechtmatige daad pleegt en een ander paard is niet in zicht.

Niet helemaal correct.
Er is jurisprudentie waar een ruiter zonder medeweten van de manege eigenaar met een manege paard naar buiten ging.
Ze kukelde er van af en er was inkomsten derving.
Er kwam een zaak en de eigenaar van de manege (dus de eigenaar van het paard) werdt voor 30% aansprakelijk gesteld.

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 14:54

even op de hoofdvraag terug te komen, ook de endurance-vereniging waar ik lid van ben, heeft problemen met de KNHS.
Nu rijden wij wel met cap, maar zijn vrij in keuze van kleding en harnachement, iets waar de KNHS graag wat aan zou willen veranderen. Maar waar ligt de grens? Wanneer gaat de KNHS accepteren dat niet iedereen zo rijdt als een dressuur-iemand? Clown

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 15:03

@RobH ja maar dat is dus weer het paard van de manege-eigenaar. Niet een privé paard van een privé eigenaar.

Magicjoy: kleding aanpassen.. waarom dat? Wat willen ze dan???
OMG ik zie het voor je... witte broek, zwart jasje, befje en speld... voor in de pleasure Ja Staat leuk bij reining ook Haha! Haha! Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 15:09

Rob_H schreef:
Er is jurisprudentie waar een ruiter zonder medeweten van de manege eigenaar met een manege paard naar buiten ging.
Ze kukelde er van af en er was inkomsten derving.
Er kwam een zaak en de eigenaar van de manege (dus de eigenaar van het paard) werdt voor 30% aansprakelijk gesteld.
Als er geen afspraak was dat de eigenaar dit toe stond, zou ik als eigenaar een geval van diefstal bij de politie melden.
Dus iemand kan mijn paard stelen en vervolgens ben ik nog verantwoordelijk/aansprakelijk als er dan iets gebeurd ook....het moet niet zotter worden.

Maar ja dat het recht nogal eens krom is is wel bekend Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 16:06

ja dat klopt.. stel een iemand haalt mijn paard zonder toestemming uit de stal, mijn paard trapt... dan nog ben ik aansprakelijk. Krom maar waar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 18:53

Magicjoy, wat voor kledingeisen zouden ze willen opleggen dan Verward