) ambulance, ziekgemeld (wegens behoorlijk gekneusd) en geen enkele vraag van verzekeraar, werkgever, of wat dan ook. Zelfs geen invulformulier. Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
) ambulance, ziekgemeld (wegens behoorlijk gekneusd) en geen enkele vraag van verzekeraar, werkgever, of wat dan ook. Zelfs geen invulformulier.
).Anya schreef:Als je op een lespaard van de eigenaar van de manege door een nalatigheid van de eigenaar (slechte bakbodem, paard is te fris voor je rij-ervaring) valt en iets breekt. Dan kán de ziektekostenverzekering die onkosten verhalen op de manege-eigenaar. Hij heeft daarvoor tenslotte een bedrijfs-WA. Overigens gebeurt dit in de praktijk dus nog bijzonder weinig.Dit ligt anders op een manegepaard. De manegehouder is immers ook eigenaar van het paard en de ruiter is geen eigenaar maar heeft les. De manegeeigenaar is dan zelf verantwoordelijk en omdat hij een bedrijf heeft, valt dit niet onder de privé WA (zoals het wel zou doen als mijn bijrijder van mijn paard kukelt). Daarvoor heeft hij dus een bedrijfsWA nodig, en dan kom je uit bij bedrijfsverzekeringen die gekoppeld zijn aan verplichting van de cap e.d.
Anya schreef:Paintless het kán ook anders.. maar niet als je aangesloten bent van de FNRS (koepelorganisatie van een groep maneges, maar zeker niet alle maneges.. ) of de KNHS. Beiden hebben aangegeven dat het verplicht is een certificaat veilig paardrijden te hebben. Dat is een hele riedel regels waaraan moet worden voldaan. Bijvoorbeeld het verplicht rijden met een cap, maar ook het opruimen van de springbalken als er dressuurles is (bij een vereniging hier in de buurt wordt dus ook geen dressuurles meer gegeven, maar dressuurmatige springtraining).
Deze clubs hebben ook een collectieve verzekering. En die verzekering heeft die capverplichting opgenomen.
Voor de KNHS geldt ook nog eens dat de verzekeraars dit niet hebben verzonnen. Maar de veiligheidscommissie van de KNHS zelf.. de verzekeraars hebben het overgenomen voor aangeslotenen.
Dus ja..het is natuurlijk mogelijk de cap niet verplicht te hebben. Kost eventueel wat meer, maar dat is een keuze. Dit is alleen mogelijk als je niet aangesloten bent bij de FNRS of de KNHS.
Anya schreef:Is dat zo??ik val van mijn paard door eigen fout. Zelf aansprakelijk.
Dit ligt volledig anders bij manegepaarden
DubbelDun schreef:@Rob: is niet waar.
Anya schreef:Dát is wel waar
Anya schreef:. Manegehouder is alleen op te verhalen als hij een onrechtmatige daad pleegt en een ander paard is niet in zicht.
Staat leuk bij reining ook
Rob_H schreef:Als er geen afspraak was dat de eigenaar dit toe stond, zou ik als eigenaar een geval van diefstal bij de politie melden.Er is jurisprudentie waar een ruiter zonder medeweten van de manege eigenaar met een manege paard naar buiten ging.
Ze kukelde er van af en er was inkomsten derving.
Er kwam een zaak en de eigenaar van de manege (dus de eigenaar van het paard) werdt voor 30% aansprakelijk gesteld.