[WN] Waarom is een cap zo´n taboe bij westernruiters?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Waarom is een cap zo´n taboe bij westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:17

Ik heb het altijd al raar gevonden dat Troxel niet Europees goed gekeurd zou zijn. Het lijkt mij dat juist in de VS waar die caps vandaan komen, dat de eisen veel hoger liggen dan in de EU. Maarja dat terzijde.

Daarbij moet je niet naar de westernruiters in het algemeen kijken maar naar ruiters uit iedere tak van de sport. En dat het nu verplicht is op de concoursen hoeft nog niet te betekenen dat ze thuis ook met cap trainen. Kijk maar eens op HAW, hoeveel mensen kom je daar wel niet tegen die zonder cap rijden? Sommige halen zelfs zonder zadel en/of hoofdstel de meest gevaarlijke stunts uit op hun paard zonder cap. Terwijl zo'n ding zo is aangeschaft, het is alleen of ze het zelf willen ja of nee. En dat is en blijft een eigen keuze. Niet alleen voor de westernruiters maar voor iedereen.

Ik ben westernruiter en rijd altijd met cap, voor mij hoort het gewoon bij paardrijden. Ik draag mijn cap nu al zolang ik op paardrijden zit en ik ben niet van plan om zonder te gaan rijden. Hoe lief de paarden ook zijn, dat maakt me niets uit. Cap hoort er gewoon bij voor mij en als je al van begin af aan ermee rijd dan heb je geen last van dingen als zweten ofzo, althans ik in elk geval niet Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:20

Sommige Troxels zijn wel goedgekeurd en voor de USA zijn alle Troxels goedgekeurd. Alleen voor Europese keuring moet er apart betaald worden en dat zal Troxel er niet voor over hebben omdat er niet zoveel soorten hier verkocht worden.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:23

waarom als ik een stem heb wordt er een besluit tot nader inzien (feb '08) gewoon doorgedrukt en wordt er nadrukkelijk gemeld dat er op de ALV geen aandacht meer aan besteed wordt? (ik heb geen stem, ik ben niet lid, maar zal dat in de toekomst misschien wel worden, is iets goedkoper met wedstrijden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:24

DubbelDun schreef:
Sommige Troxels zijn wel goedgekeurd en voor de USA zijn alle Troxels goedgekeurd. Alleen voor Europese keuring moet er apart betaald worden en dat zal Troxel er niet voor over hebben omdat er niet zoveel soorten hier verkocht worden.

Thanx voor de uitleg DD Lachen

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:28

Chewany schreef:
hallo karin

ik weet natuurlijk niet hoe de anderen erover denken maar voor mijn gevoel heeft het er meer mee te maken dat als je helemaal in je western outfit bent en je paardje staat helemaal paraat, en je moet dan ineens een cap op terwijl dat niet helemaal compatible is met je outfit dan staat dat niet echt western achtig, ik zelf rij dan nog geen wedstrijden maar ben wel druk aan het trainen en wij rijden ook netjes met cap, nu is het wel zo dat het verplicht is bij ons op stal maar ook voor je eigen veiligheid is het niet onverstandig. je kan gelukkig ook veiligheidspotjes krijgen waarover een hoed past dus ben je en veilig en het plaatje is helemaal compleet
als ik een wedstrijd tegenkom waar een cap verplicht is dan zou ik m ook zeker dragen maar als een hoed mag dan zou ik die dragen, ben dan ook in het bezit van een potje alleen nog geen passende hoed dus dan eerst maar de cap op Knipoog

Dat is maar net hoe je het gewend bent. Als iedereen bij de westernruiters over het algemeen met cap zouden rijden, en mensen die engels rijden over het algemeen met iets anders dan een cap ( Vork )
zou het al heel anders zijn.. Lachen

JB55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:32

Stel je een Kür op Muziek met Anky voor gekleed in boots met westernsporen, spijkerbroek en chaps met daarboven de voorgeschreven en gebruikelijke kleding van de Engles ruitersport en een " 10 Gallon Hat" met daaronder de skull voor de veiligheid ROFL Andersom dan toch ook niet, het hoort gewoon niet en ziet er gewoon niet uit.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:41

De cap blijft voor sommige mensen een moeilijk onderwerp. Ik ben er niet voor om mensen regels op te leggen, echter het dragen van een cap mocht van mij best verplicht worden bij paardrijden (engels, western russchisch of chinees). Het is een kleine moeite en ik ben er in ieder geval helemaal aan gewend. En dat verhaal dat het veiliger zou zijn zonder cap is de grootste onzin (wiplash e.d.en een gebroken rug zou je met cap op sneller oplopen) Net zo'n onzinverhaal als dat het veiliger zou zijn om zonder autogordel te rijden. Misschien in 1 op de 10.000 gevallen is het veiliger, in de overige gevallen lijkt het in mijn ogen een slappe smoes om iets wel of niet te dragen

Ik heb altijd een cap gedragen tijdens het rijden. Ik krijg vaak van alle kanten commentaar (eh, ben je bang om eraf te vallen e.d.). En ja, ik ben al vaker van mijn paard gevallen, en ja ik ben ook al vaker met paard gevallen Clown en nee, ik kan niet voorspellen dat ik er nu nooit meer af zal vallen, of dat mijn paard nooit meer zal vallen, dus vandaar

Sinds ik western rij vraagt men nog vaker wanneer ik mijn cap achterwege laat, nou niet dus Haha!
Ik moet toegeven dat het mooier uitziet zonder cap, maar ik rij niet om er mooi uit te zien Clown
Iedereen zijn ding, ik zal er geen opmerking over maken als iemand zonder cap wil rijden trouwens Knipoog

jwbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:42

Pannenkoek schreef:
WRAN(G) hè..........

OK dan!

Shotime

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:28

Als een cap voor alle onderdelen van de paardensport verplicht zou worden had ik een groot probleem denk ik.
Ben nog nooit een cap tegengekomen waarvan ik geen verschrikkelijke koppijn kreeg...
Heb toen ik klein was altijd met cap gereden, maar dat waren nog van die "kartonnen" dingen die zo om je
hoofd vormden, met zo'n elastiekje onder je kin door, die was ik altijd al kwijt nog voor ik de grond raakte Clown

Maar toen je echt een goedgekeurde cap moest hebben, z'on echte champignon, toen had ik vortaan alleen nog maar een cap op met wedstrijden, de tranen liepen aan het eind van de proef bijna over mijn wangen van de hoofdpijn.
Ik heb gewoon geen hoofd voor een cap, heb verschillende maten en soorten geprobeerd maar mijn hoofd is gewoon de verkeerde vorm denk ik Vork Heb laatst zelfs een paar troxels geprobeerd omdat ik het vooral op buitenritten eigenlijk toch wel veiliger zou vinden, maar zelfs die zaten echt ronduit vreselijk...

Ben echt onnoemelijk vaak van verschillende paarden gepleurd in mijn leven, zelfs een paar keer met paard en al gevallen en toch ga ik geen cap opzetten, dan moet je ook een helm op op de fiets, heb je wel eens gezien wat daar allemaal fout kan gaan, en de trap af en op zou ik ook niet meer doen zonder hoofdbescherming...
Ik zou gewoon maar niet meer buitenkomen eigenlijk... maar binnen is het ook gevaarlijk, tja, wat moet je dan.

Daarmee wil ik helemaal niet zeggen dat ik een cap belachelijk vind (al moet ik toegeven dat ik het ook niet vind uitzien bij een western showoutfit) als ik eentje vond die echt goed zat zou ik 'm meteen aanschaffen (hoef er zelf toch niet naar te kijken Tong uitsteken )

Maar ik vind het nog steeds ieders eigen keus, en als je wilt kun je het zo bont mogelijk maken (airbags enzo) maar capdragers die niet capdragers ijdel noemen omdat ze er geen (willen) dragen vind ik net zo erg als wanneer er andersom iets van gezegd word, al die bemoeienis.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:14

In mijn ogen is het vaak ook ijdelheid Knipoog (ben ik misschien een beetje kort door de bocht, maar als je iemand vraag waarom deze geen cap draagt is het antwoord 9 van de 10 keer, het ziet er niet uit)

En ik heb ook een hele zoektocht moeten maken voordat ik eindelijk een cap vond die wel lekker zit. Balen dat het bij jou nog niet gelukt is, want iedere keer hoofdpijn na het dragen van een cap wijst er toch echt op dat het ding niet goed zit (heb je al eens een LAS helm geprobeerd?)

Het feit dat je ook van de trap kunt vallen e.d. zodat je eigenlijk altijd een cap op zou moeten hebben vind ik erg overdreven eerlijk gezegd. Zo kun je altijd wel naar iets wijzen wat gevaarlijk zou kunnen zijn. Ik vind paardrijden op zich best een gevaarlijke sport, en ik ben het aan mezelf verplicht om het zo verantwoord mogelijk te doen (evenals aan mijn werkgever, mijn ziektekostenverzekering e.d. Knipoog )
Dat er dagelijks mensen zonder cap van paarden vallen die niets hebben overtuigd mij niet in het feit dat ik mijn cap wel wil dragen.
(ken helaas ook mensen die de val van het paard niet meer kunnen navertellen, en ik kan niet met zekerheid zeggen of ze dat wel nog zouden kunnen als ze een cap op hadden maarre baat het niet, dan schaadt het in ieder geval niet)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:19

Natuurlijk is het ook ijdelheid, maar waarom zou dat een ongeldige reden zijn?

Shotime

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:26

PlukenKrul

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:28

Romkabouter je "attitude" stoort niet alleen de TS, maar ook mij. Je valt haar wel degelijk aan en behandelt haar net als een debiele omdat zij wel een cap op doet?

Ik vind het persoonlijk ook vreemd dat dit bij western niet verboden is/was. In mijn ogen is de verplichting alleen maar positief. Dat het niet mooi bij je westernkleding zou staan is de domste drogreden die ik ooit gehoord heb.

De beste ruiter kan van z'n paard vallen, en je kan maar beter al het nodige gedaan hebben om het zo veilig mogelijk te maken. Het is gewoon een bewezen feit dat de cap zeer belangrijk is en zware letsel helpt voorkomen.

Dat mensen het dan uit ijdelheid niet dragen kan er bij mij niet in. Het mag dan een "reden" zijn, het is en blijft D O M.

Nu krijg ik alle niet-cap-dragende mensen over me heen, maar dat kan me vrij weinig schelen. Ik zeg dit uit je eigen bestwil, en als dat er bij jou niet in gaat: so be it.

De TS is iig slim geweest om niet af te wachten tot het haar zou overkomen, maar direct een cap te gaan dragen toen ze het zag bij iemand anders. Hopelijk volgen velen dit voorbeeld.
En verder doet mij dit altijd aan Barmat's topic denken. Ik zou die eens lezen als ik jou was Romkabouter. Maar waarschijnlijk doet dat je mening toch niet veranderen, aangezien je volgens mij vrij koppig vastberaden bent met je standpunt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:32

Plukkenkrul, ik denk dat je meer zoekt achter de woorden van romkabouter dan er staat.. er stoort mij niks.. er staat gewoon wat er staat... en dat zijn volkomen legitieme vragen.

je rijdt zeker geen western plukenkrul.. zo gezien je naam ook.
En dan is de vraag in dit topic niet voor jou bedoeld Knipoog
Er zijn wel heel veel topics waarin je die mening heel uitgebreid kunt ventileren Ja

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:37

PlukenKrul schreef:
De beste ruiter kan van z'n paard vallen, en je kan maar beter al het nodige gedaan hebben om het zo veilig mogelijk te maken. Het is gewoon een bewezen feit dat de cap zeer belangrijk is en zware letsel helpt voorkomen.
De beste ruiter (heet bij ons L1 of L2) kán dus idd ook van zijn paard vallen, maar die hoeven dus géén helm op. Dát vind ik pas dom Haha!

En je kan maar al het nodige gedaan hebben om het zo veilig mogelijk te maken....vandaar dat er alléén een helmverplichting id?? waarom dan geen stalen neuzen, bodyprotector etc ??
Dát vind ik meten met 2 maten.

PlukenKrul

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:42

Ik rijd inderdaad geen western, mag ik daarom deze sectie niet lezen?

Verder houd ik m'n mond wel weer stil, maar het leek me niet dat ik erg off topic ben gegaan en ik wilde graag m'n zegje even doen, wel wetende dat velen die waarsch. niet waarderen.

@DubbelDun
Natuurlijk, een zo veilig mogelijke situatie is nooit bereikt... maar elk begin moet er komen toch? Om je daar nu aan te ergeren zou ik persoonlijk niet doen.

vigel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:43

ik ben 35 jaar, waarom mag ik niet zelf uitmaken of ik op een wedstrijd wel of niet een cap draag ??? en waarom ben ik dan DOM als ik geen cap op wil ?? Ook al is mijn mening dat ik het er op de wedstrijden er echt niet uit vindt zien, ook ik geef elk jaar een hoop geld uit om voor een tof wedstrijd outfit en daar hoort in mijn ogen gewoon een mooie hoed bij
vroeger reed ik mij ook altijd af gevraagd waarom ik niet met zo'n mooi hoedje mocht rijden? terwijl mensen die hoger reden dat wel mochten hun paarden waren meestal een stuk heter dan die van mij ??
Laatst bijgewerkt door vigel1 op 02-01-08 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:43

PlukenKrul schreef:
Ik rijd inderdaad geen western, mag ik daarom deze sectie niet lezen?

Verder houd ik m'n mond wel weer stil, maar het leek me niet dat ik erg off topic ben gegaan en ik wilde graag m'n zegje even doen, wel wetende dat velen die waarsch. niet waarderen.

@DubbelDun
Natuurlijk, een zo veilig mogelijke situatie is nooit bereikt... maar elk begin moet er komen toch? Om je daar nu aan te ergeren zou ik persoonlijk niet doen.

misschien kan je dan beter goudvissen gaan fokken... Is wel veilig!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:44

Beste plukenkrul: de vraag werd gesteld aan westenruiters... en daarmee is je anatwoord erg off topic.. En als je vindt dat er sprake is van een persoonlijke aanval, dan is er altijd een tem-knop Ja

Je zegje waardeer ik in topics waar de vraag aan alle ruiters wordt gesteld.. dus niet alleen aan westernruiters.

Ik vind je visie enigszins kortzichtig, maar het is een vrij land Ja Dus jouw visie is evenveel waard als de mijne Ja

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:45

@Nielsd: nooit van de killer goldfish gehoord... heette Wanda geloof ik Clown

PlukenKrul

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:46

nielsd schreef:
misschien kan je dan beter goudvissen gaan fokken... Is wel veilig!

Moet ik dit grappig vinden?

En waarom aldoor vergelijkingen geven? Het gaat toch om JOUW hoofd en JOUW lichaam.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 19:47

Kom, laten we elkaar niet persoonlijk aanvallen.

Maar nu nog eens, kun je de WRAN tegenhouden door spontaan niet te starten in een bepaalde klasse omdat er een cap-verplichting is?
Daar doelde ik op met het openen van dit topic.
Begrijp me niet verkeerd, het is maar net hoe je het opvat, maar ik las in veel topics dat sommige westernruiters niet starten als er een capverplichting is.

Waarom is mijn vraag. Bloos

vigel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:48

ja en daarom vind IK ook dat IK de gene moet zijn die beslist of ik zo'n cap wel of niet op wil zetten

PlukenKrul

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:49

Anya schreef:
Beste plukenkrul: de vraag werd gesteld aan westenruiters... en daarmee is je anatwoord erg off topic.. En als je vindt dat er sprake is van een persoonlijke aanval, dan is er altijd een tem-knop Ja

Je zegje waardeer ik in topics waar de vraag aan alle ruiters wordt gesteld.. dus niet alleen aan westernruiters.

Ik vind je visie enigszins kortzichtig, maar het is een vrij land Ja Dus jouw visie is evenveel waard als de mijne Ja

In dat opzicht heb je inderdaad gelijk en zal ik mijn gezeur ergens anders neerzetten Knipoog.
Je laatste zin is zeker waar, laten we het daarbij houden.

Dan ga ik nu snel een algemeen cap-topic zoeken waar ik m'n gezeur kwijt kan!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:49

Ik doe wel een cap op, zeker met mijn nieuw paard, liever een veilig (soms ietwat zweterig) hoofd dan een hoofdletsel als het dan toch zou gebeuren. En ja, natuurlijk kan je dan voor alles bescherming gaan uitvinden, maar je moet toch ergens beginnen. Alleen voor de foto doe ik hem even af, maar dan probeer ik ook geen nieuwe dingen uit.
Of je nu engels of western rijdt, dat maakt toch niets uit...
Het is ieders persoonlijke keuze, en ieders persoonlijk hoofd Lachen