[WN] Western gereden paarden ontspannener?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: Western gereden paarden ontspannener?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 22:04

eh julia ik rij western tegenwoordig Ja

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 22:08

Weet ik, heb al een aantal topics van jou en je western KWPN-ers gezien Lachen Maar zeg het er alleen nog maar een paar keer bij, omdat het zeker niet mijn bedoeling is dressuurruiters hierop aan te vallen. Ik vertel alleen de dingen die mij opvallen, de dingen die ik vaak in mijn omgeving zie. Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 22:13

oh ik dacht dat het op mij sloeg Haha!
Maar het hangt echt erg van de ruiters af. En het soort stal waar ze staan. Bij ons werken veel dressuurruiters ook met grondwerk, zeiltjes, enge dingen in de bak e.d. Komt omdat er veel springruiters en westernruiters ook staan. Dus iedereen pikt dingen van elkaar op. Juist heel leuk.

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 22:18

Bij zo'n soort pensionstal stimuleer je elkaar inderdaad om verschillende dingen te doen met je paard Lachen Hier in mijn omgeving zijn er een aantal stallen waar alleen maar "dressuurmutsen" (noem ze toch maar even zo Nagelbijten / Gniffelen ) staan die echt iedere godganse dag bezig zijn met dressuur dressuur en nog eens dressuur. De manier waarop die meiden daar met hun paarden omgaan vind ik sowieso al helemaal verkeerd Maar daar kan ik nog wel een poosje over door foeteren Bloos En uiteraard is dit topic daar niet voor bedoeld!

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 14:38

@Rina:

Even een antwoord op jouw geplaatste antwoord: Ik zal de laatste zijn die zich bemoeit met het hoe en wat van andermans paarden; wat de een in een dag eet zal de ander een week mee doen.
Ik zeg alleen dat het zeer zeker voorkomt dat de "ruiter", Engels of Western, zijn paard liever een beetje eten geeft zodat hij zich rustig gedraagt, dan gewoon te voeren en zijn energie met rijden op te lossen. Ik kan niet in mijn antwoord terug vinden dat wie dan ook slecht is voor zijn paard als hij minder dan 4 kg krachtvoer krijgt.

Als jij dit er uit leest, spijt het me.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 10:01

Ik denk wel dat sommige paarden beter realxen bij western ja, ik heb het zelf ondervonden bij mijn hittepit draver. Het is zeker geen kwestie van gewoon de teugels los te gooien nee, het is veel meer dan dat. Het is het paard op eigen benen laten lopen zonder constant in de mond te zitten, en nog meer op je gewichtshulpen laten reageren, een fijnere communicatie, een meer ontspannen totaalbeeld...

Maar dat is mijn ervaring alleen. Ongetwijfeld zijn er ook van die strevers die stappen gaan overslaan en gaan rukken en plukken aan een scherpe stang, om maar 6 meter te kunnen doorglijden enz...en dat beeld hebben sommige mensen jammergenoeg hier van 'westenrrijden'

Misschien heeft het er ook onbewust iets mee te maken dat ik gewoon genoeg had van die verwaande, dure paarden ( mistens een bwp of kwpn hebben van 10000 en meer...) mensen met hun witte rijbroekjes die je uitlachen en roddelen a volonté terwijl ze zelf verslaafd zijn aan hun slof... Maar er zijn zeker genoeg ook andere hoor.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 11:00

Of paarden nu werkelijk relaxter worden van westernrijden zal van paard tot paard afhangen denk ik. Wel vind ik dat de algemene omgang van westernruiters met hun paarden en hun visie op het paardrijden relaxter is. Wat ik zo fijn vind aan westernrijden (en menig paard ook denk ik) is dat de hulpen worden geminimaliseerd, terwijl je op veel 'engels gereden' paarden bij elke pas moet aandrijven of ze staan stil. Dit is misschien niet een correcte manier van rijden maar je komt het wel erg veel tegen en dat vind ik spijtig.

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 11:39

Ik denk zelf dat het karakter van je paard bepaald of hij/zij relaxt is of niet. De Quarter is over het algemeen een wat rustiger paard tenzij het Reining of Cutting gefokt is. Dit zijn bloedlijnen die vaak zelf moeten kunnen werken en zijn dus ook anders met rijden. Bij de Dressuur/springpaarden zitten ook bloedlijnen die lastiger zijn: Amor, Uniform,Jazz. het zou niet uitmaken of je dat soort paarden Western gaat rijden. Het is wel zo dat je met Westernrijden meer dingen samen met je paard doet terwijl je met dressuur alleen dingen vraagt/oplegd. De mate van gehoorzaamheid moet echter wel hetzelfde blijven.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:34

Mijn paardje is er heel erg door veranderd..
Ze is van een hittepetitterige, schijterige nerveuze springpony naar een supermakke en superrelaxte westernpony gegaan..

Dus voor mij maakt het zeker verschil..

(Dus karakter zegt in mijn geval zeker niet alles...!!)

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:03

Hallo Doei!
Ik ben 3 jaar geleden langzaam overgetsapt met mijn KWPN-er van M-dressuur naar het westernrijden. Hij heeft nog steeds dezelfde trukendoos, maar ik heb wel gemerkt dat hij de manier van rijden prettiger vindt, hij is attenter.

Ook mijn shet die dressuurmatig is ingereden wordt nu omgetrund en die pikt de oefeningen snel op en heeft er plezier in. Hij heeft overigens ook nog steeds dezelfde streken als voor de overstap.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:39

AstraGirlie schreef:
Het is zeker geen kwestie van gewoon de teugels los te gooien nee, het is veel meer dan dat. Het is het paard op eigen benen laten lopen zonder constant in de mond te zitten, en nog meer op je gewichtshulpen laten reageren, een fijnere communicatie, een meer ontspannen totaalbeeld...

Je bedoelt dat je echt dressuur bent gaan rijden dus Knipoog

Een paard verandert niet door engels of western, een paard veranderd door de manier waarop het gereden wordt. Engels/western gelijk.

Met rukken en plukken wordt je paard niet rustig en ontspannen en met in de krul trekken ook niet Lachen

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 19:10

@ Rom: daar heb je inderdaad gelijk in... Lachen

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:29

Nu, ik reed eigenlijk al met waslijnen en veel minder contact en dat vond mijn dressuurlesgever toch niet goed...
En over het algmeen voel ik me toch beter thuis in de western wereld dan in de dressuurwereld die ik heb gekend op wedstrijd enz...

Maar ik snap wat je bedoelt, dat is een streefdoel van iedere ruiter, maar net zoals je verschillende interieurstijlen hebt, heb je die ook met paardrijden. En de past al beter bij je, dan de andere.

samiratjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 12:23

nou ik rijd niet echt western hoor
maar de ponykamp waar ik altijd heenga rijden we wel eens western
een trail,heb ook op westernles gezete
ik vind het voor mijn gevoel gewoon veel ontspannender
en heb daardoor een veel betere band met mijn pony gekregen

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 12:27

hmm ik weet niet..
wat ik wel weet is dat je eigenlijk bijna hetzelfde doet.

een goede vriendin van mij rijd western, en die had een probleempje met haar paard, die nam een dressuurles van mijn instructrise en zegt:

'goh, ik dacht dat dressuur alleen maar het in de krul trekken van het paard is en alles, maar dat is het niet, het lijkt eigenlijk zelfs best op western'

alleen rijd je op een lang teugeltje Knipoog

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 12:28

guppekop schreef:
'goh, ik dacht dat dressuur alleen maar het in de krul trekken van het paard is en alles, maar dat is het niet, het lijkt eigenlijk zelfs best op western'

hop, en weer iemand die het licht heeft gezien Cool

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 13:01

Romkabouter schreef:
guppekop schreef:

hop, en weer iemand die het licht heeft gezien Cool

wat bedoel je?? Blond

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 13:03

Zoals ik het zeg Haha!
Ik word altijd blij als ik zie dat er veel overeenkomsten worden gezien tussen de stijlen en dat het een groot grijs gebied is ipv zwart wit Knipoog

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 13:04

oowh zo Tong uitsteken ja klopt ja
haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 13:11

Ik denk niet dat het verschil hem in de discipline zit, maar aan wie er op hem zit Lachen

Trekken en schoppen hoort in geen 1 tak van sport en daar zal geen 1 paard lekkerder door gaan lopen Knipoog

Over de brok gesproken..."vechten" tegen de brok daar zie ik het nut niet van in Lachen
Ruwvoer vind ik nog altijd de basis van het voerrantsoen. Brok aan wat ze nodig hebben.
De een heeft aan kilo meer dan genoeg, de ander loopt fijner met wat meer Lachen