[WN] Aanschafprijs en advies quarter AQHA

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JSK

Re: Aanschafprijs en advies quarter AQHA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 14:59

DubbelDun schreef:
From Earth to Dofuzz...... dit is NL Knipoog
De paarden van 20.000 zijn al op één hand te tellen en die van 200.000 zul je hier al helemaal niet vinden Lachen
En volgens mij is de enige die met embryo-transfers werkte er ook mee gestopt Haha!

Ik had van livvy niet de indruk dat ze van plan was in Amerika te gaan shoppen op Worldshow niveau Lachen

sorry d dun maar ik weet quarters te staan hier in NL die minstens 2x 200.000 waart zijn. en veulens van minstens 20.000

JSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 15:04

DubbelDun schreef:
Natuurlijk is goede training van belang. Maar een paard wat het gewoon niet in zich heeft zal ook bij een goede trainer geen topniveau gaan halen.

daarom kun je beter gaan kijken bij mensen die er verstand van hebben. die hebben een naam hoog te houden en zullen je zeker niet een quarter aan smeren waar je uit eindelijk niks aan hebt. wendy van osch is echt een aanrader! daar langs gaan is echt de moeite waard

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 15:08

Klopt maar een paard wat heel hoog aan de top loopt kan ook een peesblesure krijgen en nooit meer kunnen lopen!
zo kunnen we nog wel n eindje verder gaan..
De bouw van het paard de potentie is toch een must om hoger op te komen als het paard dat niet heeft kom je er niet maar met een paard die dat wel heeft is de kans groter om wel verder te komen. als je een paard koopt weet je van te vore nooit of je er hoog mee komt het is altijd een kans de kans kan kleiner zijn de kans kan groter zijn. een heel goed paard met een verkeerde ruiter komt er ook niet zelfs als die al heeft gewezen wat hij kan...

voor een goed paard betaal je gewoon.. en je betaald geen slachtrpijs extra voor potentie Knipoog

als die redenering waar zou zijn waarom betalen mensen dan nog steeds veel geld voor een paard met goede bloedlijnen? dan zou iedereen toch n paard gaan kopen bij de slager of licht het nou aan mij Knipoog

JSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 15:11

jullie hebben allemaal gelijk maar waar ging dit topic nou over? iemand hier wil gaan westernen toch? laten we eens gaan kijken wat we voor leuks kunnen vinden voor haar

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 15:13

Nou ik die link die ik plaatste staat genoeg leuks Haha!

@JSK : mijn ene paard is mij een miljoen waard, maar een ander zal er geen duppie voor geven Clown

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 15:15

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 15:23

livvy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 14:09

Nou, allemaal hartelijk dank voor de tips en info (ook via pb)! Ik ben al een hoop wijzer geworden.

Voor de duidelijkheid: ik ben nu nog niet van plan om wat te kopen, dat zal pas eind volgend jaar worden. Ik heb kennissen en stalgenoten die quarters hebben, dus oefenen kan ik genoeg en mee op wedstrijd ook. Toch ga ik voor een jong paard, aan de ene kant omdat ik vind dat er met quarters veel te vroeg begonnen wordt (mijn mening..ik wil nu geen discussie uitlokken, want dat is niet mijn bedoeling van dit topic) en ik africhten een van de leukste dingen van het paardrijden vind. Vandaar dat ik zelf het beestje wil aanrijden op een tijdstip dat ik denk dat 'ie er klaar voor is.

Ik wil daarnaast best wat geld neerleggen voor een jong beest met potentie voor het hogere werk, maar juist omdat ik het paardenwereldje ken vind ik dat doodeng, omdat ik zelf geen verstand heb van quarters en mij dus vanalles aangesmeerd kan worden. Maar intussen heb ik al een aantal namen doorgekregen van mensen die er wel verstand van moeten hebben. En idd, ik hoef ook niet helemaal naar amerika om een topper te kopen. Gewoon een goeie die talent heeft.

Kunnen jullie me misschien links geven, namen of info, zodat ik wat meer bekend wordt met verschillende bloedlijnen (reining, cutting?). Welke hengsten goede paarden produceren etc.??

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 16:36

Qua reininglijnen heb je bijv. Hollywood Dunit en zijn kinderen, Topsail Whiz, Gunner, Smart Chic Olena (ook cutting) en allerlei Doc Bar nakomelingen.
Cutters zijn vooral nakomelingen van Peppy San Badger, Bob Acre Doc, Freckles Playboy, Dual Pep, Smart Little Lena, Dry Doc enz enz enz.. (kan nog wel even doorgaan Haha! )

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 20:16

livvy schreef:
Kunnen jullie me misschien links geven, namen of info, zodat ik wat meer bekend wordt met verschillende bloedlijnen (reining, cutting?). Welke hengsten goede paarden produceren etc.??

Misschien een idee om wat (reining en cutting-) shows te bezoeken en met het programmaboekje in de hand te kijken welke paarden het goed doen en welke types/bloedlijnen je aanspreken?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 20:57

@livvy : áls je een veulen/jong paard koopt en in de bloedlijnen zit Poco Bueno in beide voorouders laat het dan even testen op HERDA. Het is een kleine kans om in Nederland een homozygote vorm van deze genetische afwijking te vinden, maar je zult maar net die pech hebben.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 15:22

sonita schreef:
[EA-TK-PP] Quarter Horse merrie
reining met ''a lot of cow''

Mooi voorbeeld van een paard dat al lekker vroeg mee kan doen (lekker vroeg volwassen) en een trainer die het haar wel even leert.....

Persoonlijk zou ik ook voor een ervaren paard gaan. Je weet direct wat je er aan hebt, je kan ze aardig secuur laten keuren en je hebt niet alle opfokkosten en wachttijd erbij. Ik heb hier op Bokt al zo veel jonge paarden voorbij zien komen voor de verkoop die toch niet geschikt waren voor de dicipline waarvoor ze gefokt/gekocht waren of waarmee het na het inrijden niet klikt. Met een paard waarmee je kunt proefrijden heb je dat risico minder, zeker als ze ook al wat heeft gepresteerd, en je hebt er direkt plezier van!

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 18:49

het ging voor namelijk om de bloedlijn en de leeftijd,hoef je geen drie jaar mee te wachten,als men wil, lekker gas terug nemen en in het voorjaar mee gaan grond werken.
M.van Soldt haar methodes ben ik niet persoonlijk mee bekend,
heb wel haar vader les zien geven,dat was erg rustig en met techniek.
als ik deze link neer zet is het voor wat het is,''reining on top and cowy on the bottom''.
heb van bokt maar een paar mensen thuis zien trainen, verder, weet ik ook niet hoe de rest het doet, maar zo lang ik het niet zelf heb gezien zeg of schrijf ik daar ook niet over.

Deniies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:50

je kan ook een paard zoeken door middel van bemiddeling.
dit was eerst ook mijn keuze wat uiteindelijk niet is gelukt.
er zijn een aantal mensen die er goed verstand van hebben en je goed kunnen begeleiden in het zoeken naar het geschikte paard.
ik vind zelf de prijzen zoooo verschillend. maar voor een goed paard betaal je wel.

livvy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 12:12

Cassidy schreef:
Als je een Quarter zoekt voor de reining, moet je wel rekening houden met de bouw, de bloedlijnen en de maat van het paard. Ik weet niet hoe groot jij bent, maar veel reining gefokte paarden zijn niet groot, voor het totale plaatje ruiter op paard zou je daar rekening mee moeten houden. Het is niet zo extreem als bij de dresuur (" ben ik te groot voor die pony" ) maar een persoon van tegen de 1.80 meter op een Quarter van amper 1.40m kan wat problemen gaan geven. Toch moet je niet te groot gaan zoeken, hoe groter het paard, hoe moeilijker het wordt om snel te draaien en alle manoevres die in de reining gevraagd worden uit te gaan voeren. Grote Quarters bestaan, maar die zul je zelden op hoog niveau in de reining tegenkomen.

Bovenstaande kan ik goed inkomen, in de springsport hebben grotere paarden ook meer moeite met snelle wendingen. Wat is nu de gangbare maat voor een goed reining/cutting paard. Is dat allemaal rond de 1.40 –1.50? Is een quarter van 1.60 te groot voor de hogere klassen in dit werk?

Deniies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:04

mij werd zeker wel aangerade een kleinere quarter te nemen.
ik had eerst 1 van 1.62 hij kon een beetje reining maar meer kwam er niet meer uit. ook kreeg hij er last van ze benen van...
de reining/cutting gefokte paarden zijn ook meestal een stuk kleiner.

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 18:35

Margee schreef:
sonita schreef:
[EA-TK-PP] Quarter Horse merrie
reining met ''a lot of cow''

Mooi voorbeeld van een paard dat al lekker vroeg mee kan doen (lekker vroeg volwassen) en een trainer die het haar wel even leert.....

Persoonlijk vind ik het een beetje laag bij de grond om insinuaties te maken over een paard/advertentie waarvan je niets weet. Maar goed, ...
Ook het betrekken van mijn advertentie in een discussie, buiten mijn weten om, vind ik niet echt beleefd, maar goed...

Ik wil alleen maar zeggen dat mijn paard vanaf december 07 bij Mireille staat. Mijn paard is nu 2 jaar en 10 maand. En ja, er was al een paar keer (7 à 8) mee gereden in oktober en november. Ik wil mezelf daar niet voor hoeven te verdedigen. Dit ben ik trouwens ook niet van zin.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:26

Ik kan alleen maar oordelen over wat ik lees en dit staat er toch echt. Moet ik er dan vanuit gaan dat het er fout staat? Vergissinkje dat hij dus met 2 jaar en 10 maanden de basisgangen beheerst? Sorry dan......
Ik weet dat er verschillende meningen over onderwerp zijn en dit is dus de mijne. Of jij dit laag of niet laag vindt.......als het echt zo vind ik dit niet kunnen.......
Bovendien is het al eerder genoemd hierboven, er worden nogal wat paarden te vroeg gereden en de ts werd daar voor gewaarschuwd.

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 20:56

@ Margee: Begrijp me niet verkeerd, ik vind het helemaal niet laag dat jij vroeg inrijden verkeerd vindt. Ik vind het alleen niet echt passen, dat je mijn advertentie gebruikt om iets duidelijk te maken.

En natuurlijk ben ik ook tegen het inrijden op te jonge leeftijd! Ik wilde alleen maar benadrukken dat mijn paard 8 keer onder de man geweest is toen ze 2 jaar en 9 maanden was. En dat ze verder doorgereden wordt nu ze 2 jaar en 10 maanden is. Dit vind ik echt niet te jong.

Maar we verliezen de essentie hier uit het oog, en zijn en beetje aan het afdwalen!

Let's stick to the topic!

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 21:02

ik vind ook zo veel dingen niet kunnen.....maar ik hoef er niet bij elke kans m'n mond over open te doen.
verder ben ik blij dat, a; de gemiddelde quarter(ook al zijn ze eerder bereden) ouder word dan de meeste andere rassen.
B;de grote topsport quarters ouder worden dan hun lotgenoten in andere disciplines.
c;zeker de oudere (top)quarters er beter bij staan dan de meeste andere rassen.

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 21:07

JSK schreef:
....na een paar omwegen zijn we bij wendy van osch beland en daar hebben we just lord jack gekocht. we hebben ook iemand geregeld die ons goed les geeft dat is ons ook een pre en kunnen we jou ook aanraden!......

JSK schreef:
......... bijvoorbeeld van ricky jong of wendy van osch of andere mensen die weten waar ze mee bezig zijn. ............

JSK schreef:
...... wendy van osch is echt een aanrader! daar langs gaan is echt de moeite waard......

Livvy, misschien moet je toch maar eens bij Wendy langsgaan.
Haha! Haha! Haha! Cool Cool Cool
(Wendy is prima hoor, maar kijk ook nog even verder, want de westernwereld is wel groter.)

@ JSK: Leuk dat je zo'n enthousiaste "nieuweling" in de westernwereld bent. Maar misschien toch even verder kijken en leren voor je "oude rotten in het vak" als Johanna overmoedig de les gaat lezen...... Knipoog

Ik ken mensen die bij bepaalde trainers jaarsalarissen hebben neergelegd omdat DIT paard voor hen de futurity zou gaan winnen (Dsl, VS). Telkens hoorde ik niet anders dan hoe super dit allemaal zou gaan worden. Maar wat jammer nou, ze hebben allemaal niet eens gestart op de futurity. "Nee, paardje was toch net niet goed genoeg, maar ik heb hier op stal nu een Prospect staan, ja, die gaat het helemaal maken. Ja, goede bloedlijnen, en die kost voor jou maar ......" En daar ging weer een jaarsalaris.......... (en die personen verdienden niet misselijk!)
En denk eens aan Bonfire, super paard, maar heel gewoon gefokt.

Ik denk dat Ivvy eerst zich eens goed moet laten informeren in de westernwereld door veel naar wedstrijden te gaan en te lessen zodat ze weet waar ze het over heeft. En dan op zoek naar een goed paardje waar het mee klikt. Bijv een mooie Whiz-nakomeling die vertrekt op de rundowns, da's geen paard voor een amateur. Met een eenvoudig gefokt paardje die voor je door het vuur gaat, daar kan je veel verder mee komen (en ik spreek uit ervaring Haha! ) En DAT is net zo in de dressuur- en springwereld (een Jazz is ook niet voor iedereen weggelegd) Clown

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 21:56

Mee eens Natascha, heb dezelfde ervaringen.

livvy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 11:34

Natascha dH schreef:
Ik denk dat Ivvy eerst zich eens goed moet laten informeren in de westernwereld door veel naar wedstrijden te gaan en te lessen zodat ze weet waar ze het over heeft. En dan op zoek naar een goed paardje waar het mee klikt. Bijv een mooie Whiz-nakomeling die vertrekt op de rundowns, da's geen paard voor een amateur. Met een eenvoudig gefokt paardje die voor je door het vuur gaat, daar kan je veel verder mee komen (en ik spreek uit ervaring Haha! ) En DAT is net zo in de dressuur- en springwereld (een Jazz is ook niet voor iedereen weggelegd) Clown

Mee eens dat ik me goed moet laten informeren, wat denk je dat ik met dit topic doe Haha!, daarom (even lezen mensen) wil ik pas over een jaar of nog later een quarter gaan aanschaffen.

Ik ben het er echter niet mee eens dat je met een eenvoudig gefokt amateur paard verder kan komen dan met een nakomeling van een topper (het voorbeeld Jazz werd genoemd). Dat gaat alleen op als je met zulk soort paarden niet om kan gaan en dat is een gebrek aan ervaring en paardengevoel. Een goede ruiter en dat geldt mijns inziens ook voor westernruiters voelt aan wat een paard nodig heeft en kan 'm motiveren. En dan maakt de kwaliteit van het paard de doorslag hoe ver je komt. Dat is overal hetzelfde: in de dressuur, -spring EN westernwereld.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:36

@livvy : ik bestrijd niet dat er geen genetisch voordeel is als beide ouders zich bewezen hebben, maar kijk voor de lol eens naar de pedigree van een aantal presterden paarden met minder klinkende namen die duiden op presterende voorouders. Je zult verbaasd zijn hoe sommige paarden beter presteren in onderdelen waar ze niet voor gefokt zijn.
net zo goed als er ook voldoende paarden zijn waar wél van verwacht mag worden dat ze hun afkomst waar zouden moeten maken en dit dus juist niet doen.

In het eerste geval kun je een leuk paard voor weinig kopen in het 2e geval heb je een duur gekochte kat-in-de-zak Haha!

livvy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 13:27

Mee eens, ik ken er idd genoeg voorbeelden van. Daarom moet je niet alleen kijken naar pedigree, maar ook naar exterieur, beweging en werkwilligheid Lachen, voor de sport zowieso.

Maar als ik verder wil kijken dan m'n neus lang is zou ik toch gaan voor een (in mijn geval) merrie met een redelijk goede pedigree, gewoon omdat nakomelingen daarvan beter te verkopen zijn Geld, geld!