[WN] haflinger of fjord?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maras

Re: haflinger of fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 19:47

Welk ras je voor de "receratcie" het beste kunt gebruiken weet ik eigenlijk niet, is dat een nieuwe tak van sport Lachen

Maar als ik moest kiezen tussen een Fjord of een Haf dan ga ik voor de Fjord maar ik ben bevooroordeeld aangezien ik zelf een Fjord heb.

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 19:50

Eigenlijk maakt het zoveel niet uit want het ligt aan het paard hoe ze presteren en niet of t een haflinger of fjord is ... fjord kan absoluut in de sport ; mijne springt 130 cm (niet met mij hoor haha Tong uitsteken met mij maar 110 maargoed) en kan goed dressuuren en is nuchter maar koppig en dat zijn alle fjorden ze worden niet voor niks als drammers beschreven en daar moet je mee om kunnen gaan...

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 20:49

Spikers schreef:
Ja en ik zette er niet voor niets een paar smilies bij. Clown

Bloos Smilies zijn voor mij soms verwarrend.. met name de Extreme duivel

eh Knipoog Pling

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 20:50

Ik heb een leuke kruising Haflinger/Fjord, al zit er nog wat ander bloed in van de papa...... Haha!
Ik heb nog ergens foto's van een echte kruising Haflinger/Fjorden merrie (helaas niet van de echte moeder van mijn paardje). Prachtig beestje. Knipoog

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 21:16

Haflingerrr *LOL*

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 21:25

Fjord in de westernsport kan heel goed. Zo is er bijvoorbeeld zelfs een Nederlandse Fjord die bij de team penning goed heeft gepresteerd! Nou niet echt een discipline waar je Fjorden zou verwachten.
Ik hoop met onze Fjord naast recreatief western ook wel eens een wedstrijdje te gaan starten. Maar we moeten nog wel even dooroefenen, want op dit moment heeft hij regelmatig last van het feit dat hij een eigenwijze puberende Fjord is Extreme duivel Maar hij doet het wel op zo'n manier dat ik er eigenlijk alleen maar om kan lachen.

Wat betreft Fjord / Haflinger, volgens mij maakt dat niet zoveel uit. Je ziet inderdaad meer haflingers, ook wel alpenquarters genoemd, maar maakt Fjorden niet minder geschikt. Volgens mij moet je de keuze vooral laten afhangen van of je een klik met het paard hebt of niet. Toen ik mijn arabier kocht wilde ik absoluut geen bruine....en wat heb ik: een bruine, maar ik zou niet anders willen.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 21:54

Als ik voor mij zelf moest kiezen werdt het geen van beide

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 21:56

Een maflingerhaflinger
Clown

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 22:12

MSQuincyTE schreef:
Als ik voor mij zelf moest kiezen werdt het geen van beide

Wat is er mis mee een haf/fjord Slapen ?

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 22:49

Niks, maar voor mij zelf kies ik geen van beide, omdat ik ze niet bij mij vind passen

Shotime

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 01:14

Ik vind Fjorden vaak leukere koppies hebben die me meer aanspreken, heel persoonlijk.
Dus kijkend naar het ras zou ik voor een Fjord gaan.

Maar aan de andere kant, kijkend naar de westernsport zou ik dan weer voor een Haflinger gaan (maar dat komt omdat mijn voorkeur bij reining e.d. ligt)

Maarja, in het algemeen ga ik voor quarters dus weet niet wat mijn antwoord waard is Vork

Chiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 22:14

Is er een verschil tussen haflinger en fjord qua bouw voor western?
Bij ons op stal worden ook enkele haflingers bereden in western, maar geen fjord. EN ik heb echt heel toffe fjorden geredne toen ik nog engels reed. Zou het misschien toch wel overwegen om een fjord voor western aan te schaffen. Maar als een haf echt wel beter gebouwd is daarvoor misschien toch wel een haflinger...

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 22:19

Haflinger, zonder twijfel!! Ik heb niet zoveel met fjorden Knipoog

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 07:45

MSQuincyTE schreef:
Niks, maar voor mij zelf kies ik geen van beide, omdat ik ze niet bij mij vind passen

Wat kom je dan in dit topic doen Koe ze vroeg juist wat ZOU jij kiezen en niet wat zou je niet kiezen Clown

bol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 08:54

Hallo wat is er veel gereageert zeg, schrok er van was weekend weg dus vandaar van mijn kant nog geen antwoord.Ik zie dat er veel verschillende meningen zijn ik vindt ze zelf allebij er leuk, en volgens mijn kunnen ze het allebij.En het maakt iederdaad niet uit als je maar klik heb met een paard maar was erg benieuwd wat jullie vonden.Vrouwtje bij mijn op stal kan niet kiezen fjord of haflinger vandaar mijn vraag.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 10:30

Chiba schreef:
Bij ons op stal worden ook enkele haflingers bereden in western, maar geen fjord. EN ik heb echt heel toffe fjorden geredne toen ik nog engels reed. Zou het misschien toch wel overwegen om een fjord voor western aan te schaffen. Maar als een haf echt wel beter gebouwd is daarvoor misschien toch wel een haflinger...

er zitten veel verschillen als je kijkt naar bijvoorbeeld het wat luxer gefokte haflinger dan bijvoorbeeld een fjord.
meestal zijn de fjorden wat groffer gebouwd let wel ik zeg meestal omdat ik kijk naar de fokkerij van nu.
haflingersd worden wat luxer gefokt op het moment.
Verder spreek ik alleen vanuit een een reiner oogopslag en zie ik daar een haf beter in presteren dan een fjord.
een haf heeft daar in de bouw wat beter mee dan een fjord.
let wel ik spreek nu alleen voor de reining.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:52

MSQuincyTE schreef:
Het maakt niet uit welk paard je kiest

Het maakt juist heel veel uit welk paard je kiest, het maakt alleen vrij weinig uit welk ras je kiest. Tong uitsteken
Karakter is bepalend bij mij, ras niet.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 18:16

Paula1990 schreef:
MSQuincyTE schreef:

Wat kom je dan in dit topic doen Koe ze vroeg juist wat ZOU jij kiezen en niet wat zou je niet kiezen Clown

Ik mag toch wel MIJN mening zeggen, en als het je niet aan staat heb je pech gehad

amorlover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:05

Ik kies voor de fjord,ik vind haflingers wel leuk maar heb er eigenlijk niks mee.
De fjord spreekt mij gewoon meer aan het zal ook wel komen omdat ik zelf een fjord heb.

amorlover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:06

Paula1990 schreef:
MSQuincyTE schreef:

Ik mag toch wel MIJN mening zeggen, en als het je niet aan staat heb je pech gehad[/quote]

Wat zijn we weer vriendelijk tegen elkaar zeg Slapen Clown

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 14:26

Ik rij al jaren op fjorden waaronder fjorden die hfamilie zijn van elkaar en daar zit onderling al zoveel verschil in. Ik rij op een zelfgefokte Myrsteindochter die verschrikkelijk veel looplust heeft, goede gangen, wat modern gebouwd, gevoelige mond, eigenwijs, maar verder alles voor mij doet. Ik zou echt niet in willen ruilen voor wat voor paard dan ook.

Haar zusje was daarintegen een super rustig en relaxed paardje soms een beetje te relaxed. Kortom binnen een ras zijn ook veel verschillen. Er lopen ook veel moderner gebouwde fjorden rond met een flinke maat. Alleen op de keuringen willen ze toch liever de wat zwaarder gebouwde zien.
Ik heb altijd endurance gereden en rij sinds dit jaar ook western en dat gaat best goed saampjes.

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 14:44

er zijn veel verschillende karakters in een bepaald ras mijn fjord is nu een jaarling maar is een arabier in een fjordenkleedje.
en andere zijn weer hun rust zelfve.

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:58

Moniek schreef:
Chiba schreef:

er zitten veel verschillen als je kijkt naar bijvoorbeeld het wat luxer gefokte haflinger dan bijvoorbeeld een fjord.
meestal zijn de fjorden wat groffer gebouwd let wel ik zeg meestal omdat ik kijk naar de fokkerij van nu.
haflingersd worden wat luxer gefokt op het moment.
Verder spreek ik alleen vanuit een een reiner oogopslag en zie ik daar een haf beter in presteren dan een fjord.
een haf heeft daar in de bouw wat beter mee dan een fjord.
let wel ik spreek nu alleen voor de reining.

De fjorden worden ook steeds luxer ; fjorden hoorden vroeger rond de 1.40 schofhoogte te zijn nu is dat al veel hoger ; de mijne is ook 1.51 cm .. dus kwa haflinger/fjord maakt echt niet de bouw uit hoor .. dat ligt gewoon per paard verschillend net als het karakter uiteraard Knipoog

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 20:09

Ik zou ook voor een fjord gaan. Heb op verschillende fjorden en haflingers gereden maar ik vind een fjord lekkerder zitten.
En verder zijn ze kwa karakter wel het zelfde, maar ik heb het idee dat haflingers wat eerder bokkerig zijn.
Ik heb ook wel eens gehoord dat de benen/achterhand wat zwakker is van haflingers, maar dat hoorde ik een jaar of 15 geleden dus of dat nu nog zo is weet ik niet.

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 21:02

Das echt t idee want ieder paard kan bokkerig zijn ongeacht het ras Knipoog .. mijne kan er ook wat van Tong uitsteken maargoed heeft de eigenaar al iets gekozen @ TS ?