[WN] Slide plates op de wei...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Slide plates op de wei...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 14:01

Net als de stal en een paddock Haha!

Geen paard meer houden is de enige manier om ongelukken 100% te voorkomen.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 14:04

idd! goed gezecht dubbeldun

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 00:22

Mijn paard staat zomer en winter buiten in een vaste groep. Ik vind dat hij 's winters geen ijzers kan hebben ivm het glibberige land en eventueel sneeuw. Maar 's zomers zou wel kunnen. Je kunt dan alleen 's zomers sliding stops trainen.

Is er iemand die het zo doet? En levert dat problemen op? (Ik kan me iets voorstellen van een spontane sliding stop terwijl de plates er net af zijn....Ziek)

Dit is natuurlijk geen optie voor een serieuze reiner, maar dat ben ik ook niet. Ik wil alleen dat mijn paard een enigszins acceptabel stopje kan maken.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 08:16

Wij staan met een paar westrern ruiters op een normale stal.
De paarden gaan in de winter altijd in groepjwes van 3 of 4 in een kleine paddock. In de zomer in de wei.

Vaste afspraak is: in de wei geen achterijzers en paarden met plates gaan niet in de wei of de paddock.

Ik kan er best mee leven, heb al eens enorme wonden gezien van klappen met een sliding plate. Zo'n plate veroorzaakt meestal een ernstiger wond dan een gewoon of geen ijzer.
( natuurlijk kan het ook daarmee misgaan)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 11:35

Onze paint had toen we heb kochten (2 maanden geleden) achter plates, maar die hebben we er afgehaald. In de vochtige wei mkaat ie nog steeds prachtige slidings. Ze doen dat in de natuur immers ook Haha! !
Nu ook voorijzers er af gehaald, bevalt goed, meer grip nu de bodem overal zo vochtig is geworden.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 18:21

ElCamino schreef:
Vaste afspraak is: in de wei geen achterijzers en paarden met plates gaan niet in de wei of de paddock.

Dus jullie paarden moeten daan maar de hele dag binnen staan?

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 09:37

Hier komen de paarden met slidingplates gewoon buiten,de 1 in en wat groter of kleiner weitje ,dan de ander,maar staan gewoon op gras/zand/ blubber.

Ik hou de paarden met en zonder ijzers wel zo veel mogelijk gescheiden ivm ongelukjes, bij trappen.
Dus fokmerries (zonder) in 1 groep en rijpaarden kunnen andere groepen/setjes vormen, MITS het klikt!
Dus het is iedere keer ,bij verandering,de situatie opnieuw bekijken.
hengsten (ook als ze sliders hebben) staan sowieso alleen,maar wel op kleine weitjes/paddocks!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 10:07

Ik heb de afgelopen jaren maar één heel vervelende wond gezien. Dat was mijn eigen paard. De wond zelf viel nog wel mee. Het was de botvliesontsteking die volgde die vervelend was. Overigens uitgedeeld door een merrie met 'gewone ijzers'.
Kortom: wat een onzin argumenten. Plates zullen vast wat 'scherper' zijn, maar ze zitten doorgaans aan kleinere hoeven (behalve bij mijn paard dan Haha! Haha!). Het lijkt me belangrijker een goede groep samen te stellen. Wordt er ook niet getrapt, houden ze het bij dreigen.

JJ: ik had niet anders verwacht qua buitenbeleid eigenlijk OK dan! Go jij! Go jij!

vigel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 10:43

die van ons staan ook altijd met plates op de wei, nu even niet want we hebben een veulentje in de kudde en dat vind ik dan toch net weer iets te riskant dus nu staat alles zonder ijzers

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 12:45

@MQTE: Ja, de paarde moeten dan of de plates af... of gaan niet in de paddock. Dit is een vaste afspraak op stal.
Ook de paarden met achterijzers gaan alleen in de wei als ze niet slaan...anders eruit...
In de zomer staat mijne dan in de paddock als de rest in de wei staat.
In de winter staan ze met groepjes van 3 of 4 in een klein paddockje dus de meppers gaan eruit.

Zijn niet mijn regels maar de stalregels.

Zelf maakt het me niet zoveel uit.
Hier zijn niet zoveel bedrijven met een goede accomodatie in de buurt die tevens paddocks hebben en over weiland heb ik het al helemaal niet...

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 13:59

Wat je natuurlijk ook niet moet vergeten, is dat "een groep" genoeg ruimte heeft , zodat ze ver genoeg van mekaar kunnen staan , zou er wat rangorde-strijd zijn.
Veel paarden op een klein stukje vraag je sowieso om problemen.
BV een weiland van ongeveer 1 hectare daar zet ik niet meer als 10 paarden op, meer geeft geheid meer onrust.
Zo voorkom je ook ongelukjes door trappen, met of zonder ijzers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 14:03

Ik kijk even mee.
Mijn boterham krijgt morgen zijn plates om en dan de groep maar wat veranderen. Zodat ie staat met paarden die hij niet schopt...

Waar ik trouwens benieuwd naar ben: Wordt trail niet moeilijker met plates? Aangezien er dan ook wat uitsteekt aan de achterkant of niet Blond

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 14:08

Nee Lachen

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 14:47

Nee hoor kan best.
Het enige waar ik last vanhad was als ik met plates nog moest barrelen of de koeien in moest.
Gelukkig had ik in die tijdeen smid als vriend, had pasklare reeds op maatr gemaakte cuttingijzertjes in de auto en tjoepte die er snel onder....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 14:48

Niels als je zó dicht op je balken zit dat je last van de plates hebt, dan ging het toch al wel mis Knipoog

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 22:36

@ romkabouter....ik zei al...wellicht een domme vraag en ik snap dat je dit natuurlijk niet doet tijdens het rijden i.v.m de stops maar ik dacht wellicht voor op de wei.
een vriendin van mij(paard heeft dichte ijzers achter) heeft hoefschoenen op de wei aan omdat ze continu uitglijd(klei he) en al 2 keer een geneusd heup heeft gehad....ik weet niet of dat past met jullie ijzers mar wellicht een optie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 08:42

Is dat niet vrágen om verdraaide gewrichten, als je een hoefschoen over ijzers doet?

lovemyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 20:10

bij ons op stal worden in de zomer de paarden met plates in weiland paddocks apart gezet ..
ik vindt het fijn als mijn paardje lekker op het weiland kan staan.
ikzelf heb er nooit problemen mee gehad ..
groetjes denise

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:04

Anya schreef:
Je verliest hooguit een keer een ijzer in een heel drekkige wei.

Tell me about it Rolleyes
mijn paardje heeft net plates gekregen en ze liggen er alweer onderuit...

wei op klei x plates = Blauw oog