RanchGirlSas schreef:http://equisearch.com/horses%5Friding%5Ftraining/western/reining/rein022203/
heel goed artikel uit de Horse & Rider over hoe je je paard leert recht lopen.
als je hiermee begint, zul je merken dat het paard ook recht in de bochten zal lopen.
je moet er altijd voor zorgen dat de schouders van je paard, voor zijn achterhand blijven. dit doe je met behulp van de control box, waarin je je handen plaatst. dit moet je zien als een cirkel van 20 cm aan elke kant van je horn.
je kan dat natuurlijk niet zien (zoals de meeste ruiters naar het hoofd van hun paard kijken, kun je niet de schouders en de achterhand tegelijk zien) maar dit moet je voelen.
dat doe je door recht op je paard te zitten en vooruit te kijken, dan ga je vanzelf voelen waar jij heen wilt en hoe jou paard daar naartoe gaat (schuin in het geval van een jong dier).
je kunt dat gevoel ook oefenen door zonder zadel te stappen en eventueel draven (alleen als je zelf een goede zit hebt).
maar ik zou zeggen, train niet te veel want daar wordt het ook niet beter van! maak vooral plezier met een jong paard en ga vaak met hem naar buiten. en probeer hem dan ook goed recht te laten lopen, dat is heel belangrijk. die stap wordt veel te vaak overgeslagen maar die gaat vooraf aan stelling, buiging en zijwaartse gangen!
Succes en rij ze!
Dank je voor het artikel, ga hem morgen even op mijn gemakje doorlezen. Overigens valt het qua trainen wel mee, ik rijd als hoofdtaak buitenritten maar ben eigenlijk sinds 2 maanden mijn buitenritjes wat aan het verleggen naar bakwerk... Voorheen kwamen we nagenoeg helemaal niet in de bak en alleen maar buiten langs de straat en in het bos, ik trainde vooral voor de endurance. Nu een beetje van beiden, is wel zo leuk en geeft ook afwisseling!
Groetjes, Susan