[WN] mokken over kritiek op inrijden jong paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 16:22

sil schreef:
volgens mij is die bolle best gezond en vooral gelukkig!!!!!
groeten van sil en sanwood

En dat kan ik beamen Sil, niet alleen jij beMINd dat paard maar Colin was er ook helemaal weg van. Hopelijk wordt Buddy net als jouw Sanwood en dan hoeft hij van ons niet eens aan de TOP van de sport te zitten, maar gewoon lekker mee kunnen met de rest zou al enorm zijn!

Groetjes terug, Lil

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 17:12

Hoe ging het gezegde ook alweer Verward "Uitzonderingen bevestigen de regel".

Natuurlijk ben ik blij voor Sil dat Sanwood het nog zo goed doet en ik hoop dat Xono nog net zo lang van Buddy zal kunnen genieten.

Maar vaker hoor je toch het tegendeel.
Zelf heb ik thuis het resultaat staan van te jong ingereden, te veel onverwerkte stress dmv dwangmatige training en moeten presteren.
Een vorige 'trainer' kon haar op het laatst alleen maar 'engels' rijden en dan bedoel ik niet de ontspannen soort Verdrietig
Als je met een zadel aankwam zag je het wit van haar ogen al Frusty

Nu -na 4 jaar- is ze weer redelijk te rijden en heeft ze weer lol onder het zadel, al schiet de stress er af en toe nog in. Maar 'werken' is nog steeds uit den boze.

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 20:38

Sugarmiss schreef:
Zelf heb ik thuis het resultaat staan van te jong ingereden, te veel onverwerkte stress dmv dwangmatige training en moeten presteren.
Een vorige 'trainer' kon haar op het laatst alleen maar 'engels' rijden en dan bedoel ik niet de ontspannen soort Verdrietig
Als je met een zadel aankwam zag je het wit van haar ogen al Frusty
Nu -na 4 jaar- is ze weer redelijk te rijden en heeft ze weer lol onder het zadel, al schiet de stress er af en toe nog in. Maar 'werken' is nog steeds uit den boze.

Maar ik denk niet dat dat zo zeer te danken is aan de leeftijd waarop ze is ingereden, maar ook de manier waarop. Als je een paard inrijdt, van welke leeftijd dan ook, is het lijkt me zowiezo belangrijk om in de gaten te houden wat het paard aan kan en wat niet. Dat is bij haar dus duidelijk niet gedaan.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 22:41

een 'te' jong paard geeft vaak niet aan of het te veel is.
daar zijn ze te jong voor Huilen

ze laten zich overdonderen en vinden eigenlijk ook alles wel leuk.
later blijkt pas dat het vaak te veel was, maar dan is het al te laat.

bij mensen gebeurd dit ook wel eens Haha!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 00:31

Jos, jawel hoor. Paarden laten duidelijk merken wat ze moeilijk vinden Lachen

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 09:03

oke

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 12:21

Nja, de mijne in ieder geval Knipoog

celinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 13:41

Ik vind dat je gewoon moet kijken wanneer je paard er klaar voor is. Mensen groeien toch ook niet even hard? Dus sommige zijn er gewoon sneller klaar voor dan andere en gewoon consequent zijn in de dingen die je met je paard doet en niet te vaak rijden. Ik denk dat het dan geen kwaad kan

Trixy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 10:56

XoNo schreef:
Sil: je hebt helemaal gelijk Lachen Sanwood is helemaal toppie, en heel erg braaf Lovers En zeker gelukkig bij jullie!!! Bovendien vind ik die rug ook wel meevallen, verder kan hij nog eeeerg hard galopperen (vindt hij stiekem ook wel leuk Haha!) Lovers Gewoon een superpaard die Sanwood!

Helemaal mee eens. Sanwood heeft stiekem een speciaal plekje in mijn hart (niet tegen Amy zeggen hoor!!! Haha! ) Want mijn les op Sanwood was tevens ook mijn eerste (en enige *snik*) ervaring met een sliding. Geweldig!!!

Maar dit wordt erg off-topic en ik hou verder mijn mond wel weer... Schijnheilig

Malabarista

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 11:55

Ik ben nou ook bezig met mijn bijna 3 jarige Quarter merrie... maar dat noem ik er op gaan zitten ipv inrijden... want ik ga er af en toen eens opzitten 1x in de week en dan stap ik een paar rondjes ...of niet.. dan stap ik alleen op en af...en dan haal ik het zadel er al weer af. Dat had ik ook een paar keer gedaan voordat ze 8 maanden de wei opging. Wel longeer ik haar 3/4x in de week... (als ik dat al wel doe... soms is het minder)...en dan ga ik met haar spelen, dat doe ik meer dan longeren eigenlijk nu ik er bij nadenk... ja ja, gister mn/haar/onze eerste 4 passen spaanse pas... oeps nu ga ik wel erg off-topic Clown

chrico

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 13:10

Jos schreef:
een 'te' jong paard geeft vaak niet aan of het te veel is.
daar zijn ze te jong voor Huilen

ze laten zich overdonderen en vinden eigenlijk ook alles wel leuk.
later blijkt pas dat het vaak te veel was, maar dan is het al te laat.

bij mensen gebeurd dit ook wel eens Haha!

Helemaal mee eens Voor een jong paard begint het als een spel en wij mensen willen dan alleen maar meer, want hij loopt toch prachtig Lips are sealed

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 14:36

sil schreef:
tja, ik ga niet PLUSSEN en ga niet MINNEN....maar het FEIT is :
dat ik (pl)KUS mijn bijna 15 jarige hengst die als 2 jarige is ingereden en als juniorpaard aan de nederlandsetop heeft mee gereden en als senior paard met een nieuwe ruiter is begonnen in de zelfde disipline en het best netjes heeft gedaan bij de amateurs daarna is hij verder gegaan naar mij om in totaal andere disiplines te worden geschoolt en te worden uitgebracht. kortom een leven vol hard werken van jongs af aan en wat beMIN ik die kanjer waar je een kind van 6 op kan laten galoperen, die ik zelf kan showen of morgen bepakt en wel naar zuid-limburg kan rijden omdat hij zo mak is!
en versleten??... ja een rug die bij een 15 jarige hoort en hier en daar een gal maar lopen en hem kan je geen groter plezier doen dan met een knoertes harde rundown een meter of 4 te glijden, volgens mij is die bolle best gezond en vooral gelukkig!!!!!
groeten van sil en sanwood

Euhm, ja en wat wil je hier nu mee zeggen?? Dat hij nu gelukkig zou zijn, kan ik me iets bij voorstellen, maar waarom is hij toentertijd verkocht??
Misschien toch iets teveel voor zn kiezen gehad als jong paard, wie zal het zeggen? Lips are sealed

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 15:56

Sjuimpje schreef:
De Plus 1 van Sugarmiss:
Die plus wordt wel vaker aangedragen,
eigenlijk zeggen die mensen dat ze niet kundig genoeg zijn om een paard als 3 jarige de baas te kunnen.

een goede opvoeding van jongs af aan doet wonderen

westernworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 16:19

natuurlijk speelt het fysiek van een jong paard mee in de overweging om een paard te gaan inrijden,maar ook zijn psyge???speelt mee.
shannon: daar ben ik mee begonnen toen hij twee jaar was.wat ik noem bitwijs maken,het bit in de mond leggen,niets anders,dan longeren met een kaptoom,dat 1 a 2 keer per week,natuurlijk wel aan de hand wandelingen maken tussen de bollenvelden door,wennen aan het verkeer naar duinrel toe,met drie jaar een zadel erop gelegen,met dubbele longeerlijnen,leren sturen door achter hem te lopen,mijn broertje gevraagt over het zadeltje te gaan liggen niet constant maar 3 a 4 keer per week een paar minuutjes,hij was drie en half opstappen afstappen, en voorzichtig met longeerlijn inrijden,niet ik,ik vond mij zelf te zwaar voor shannon,mijn broertje was lichter,daar mee bezig geweest,met mate, tot hij vier was toen zonder lijnen iets zwaarder trainen,en nu onder het zadel mee met mama,silvonne,naar het strand,shannon heeft altijd heel veel gelopen en hij zag volgens mij het werken als plezier,naar het strand was een feest,en rusten in restaurant meyendell een verademing, ik mis die tijd wel Huilen

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 18:30

Zoals jullie vast wel bekend is worden ijslanders vaak pas op 4 of 5 jarige leeftijd ingereden, lopen daar zoveel rotzakken tussen Verward , nee dus.
Het argument wat wordt aangevoerd dat een twee jarige makkelijker te beleren of te overdonderen wordt hiermee dus gelogenstraft.
Amen

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 18:43

phoenix4ever"]
[quote="Sjuimpje schreef:
De Plus 1 van Sugarmiss:
Die plus wordt wel vaker aangedragen,
eigenlijk zeggen die mensen dat ze niet kundig genoeg zijn om een paard als 3 jarige de baas te kunnen.

een goede opvoeding van jongs af aan doet wonderen
[/quote]
Oud topic, maar goed:
Het gaat om de KWALITEIT niet om de KWANTITEIT, als je een veulentje die eerste paar maanden dat het bij de moeder loopt eerlijk en consequent behandeld heb je er nooit geen omkijken meer naar en kan je hem zonder problemen voor jaren wegzetten.

naiomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 12:33

wil ff wat kwijt, de western organisaties maken het je ook niet makkelijk want die onderdelen zijn soms op leeftijd en als je wil presteren dan moet je wel vroeg beginnen snap je wat ik bedoel?? als je pas met 6 begint in te rijden dan moet je op wedstrijden al met shangs rijden terwijl je paard nog geen eens een volledige snaffle training heeft gehad, en zo ken ik er nog wel 10 opnoemen, dus je bent eigenlijk van meerdere dingen afhankelijk, kijk als trainers/verkopers ken ik het me heel goed voorstellen tijd is geld, dus conclusie vroeg beginnen met training.
nou ik hoop dat jullie begrijpen wat ik probeer te zeggen,
groetjes naiomi

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 15:31

nee conclusie het systeem veranderen er vooral niet in mee gaan.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 17:30

Ik heb nu sinds een maand het product van een goed opgevoed veulen lopen. Voor een 2 jarige hengst is Digger voorbeeldig; bijt zo goed als niet, loopt keurig met je mee, heeft respect voor je persoonlijke ruimte, leert snel en zonder angst en staat keurig stil met poetsen.
Het is absoluut een gedrild paard maar gewoon een diertje wat veel in goede en liefdevolle handen is geweest. Lovers

Nu doe ik van alles met hem om de 1 a 2 dagen , wandelen, sacking out (niet echt nodig Haha! ), obstakels nemen, opzadelen, hoofdstel in, dubbele longe en 1 a 2 x per week longeren. Dit alles (behalve wandelen) tussen de 10 en 30 minuten, afhankelijk van wat ik doe. Voor de rest staat hij overdag lekker buiten en 's nachts op stal. Ik let goed op of het niet teveel voor hem is.

Ik geloof er niet in om je paard tot zijn derde in de wei te gooien en dan pas eruit te halen als je wat van hem wil.
Juist door ze al op te voeden en het leven te laten leiden zoals ze in de toekomst ook zullen gaan leiden is niks vreemd, beangstigend of moeilijk voor ze.
Ik zal er zeker niet op stappen voor zijn 2,5 jaar om er op te gaan rijden maar als ik denk dat hij klaar is voor een beetje stappen onder de man (5 minuutjes) dan zal hij ergens rond maart/april (hij wordt 3 in mei) gezadeld worden. Knipoog

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 18:43

Ik denk dat er voornamelijk gevoed wordt en maar weinig jong spul OPgevoed Knipoog

Malabarista

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 23:52

Met Vera ben ik het compleet eens. Goeie manier om je paardje handzaam te maken, langzaam aan, niet in een keer door m te breken ofzo.

Maar ff over van die bepaald soort mensen die hun paard pas met 5 als het is uitgegroeid zadelmak gaan maken... dan is ie in de .... (ik kan ff niet op het woord komen) fleur van zijn leven! De meeste KWPN-ers zijn dan uitgegroeid tot wolkenkrabbers! Hebben 5 jaar van hun jeugd genoten... vrij en geen mens heeft zich met hen bemoeid en dan gaan ze ermee beginnen hoor... daar zul je het krijgen...Ik heb dat zo vaak gezien dat alles dan in één keer moet... dan krab je jezelf wel een paar keer over je bolletje..nietwaar? en dan komen ze met slof dit en hulpstuk dat... dan lijkt het me toch beter om gewoon lekker rustig te beginnen en het paard langzaam aan dingen te leren... lekker een paar jaar overdoen Lachen Laatst was er weer eentje een paard aant longeren wat net een maand of wat zadelmak was....helemaal met de neus op de borst getrokken... dan loop ik altijd maar zo snel mogelijk weg

val me nu niet aan alsjeblief Clown ik beschuldig niemand Tong uitsteken ik zeg alleen wat ik vaak zie

edit: Ik heb ook ooit gezien dat een Quarter toen ie nog geen 3 was al spat had op alle 4 zijn benen en meer... daar waren ze al flink mee gaan stoppen... en ja dat is dan weer het andere uiterste natuurlijk... was echt zonde van het beestje... Verdrietig

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 00:20

cornelie schreef:
Ik denk dat er voornamelijk gevoed wordt en maar weinig jong spul OPgevoed Knipoog

Hahaha! Da's een goeie! *LOL*

Opvoeden gebeurd vanaf de geboorte; de merrie en de kudde laat het veulen (en 1 jarige, 2 jarige) ook niet maar aanklooien en zien alles door de vingers. Nee, daar wordt flink verteld wat wel en niet mag
Wat maakt onze relatie dan anders met onze paarden?
Probeer jij maar eens een drie jarige hengst op te voeden als hij nog nooit in handen is geweest. Je hebt te maken met een puber, trek maar een lijn door naar de mens Haha! Wij beginnen onze kinderen ook niet op te voeden als ze puber zijn Knipoog
Maar er (te) vroeg op rijden is een ander verhaal, dat heeft niets met opvoeden te maken, meer met ongeduld

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 01:34

Mijn hengst is in de kudde beter opgevoed als ik thuis had kunnen doen,
ik kocht hem als happerig, bijterig krengetje, gooide hem in het land met nog 10 hengsten en kreeg een heel zoet mannetje terug.
Ook al was hij the leader of the gang.
Dat had ik zelf nooit beter kunnen doen en ondertussen kreeg hij elke dag niet belastende fitness training want als leader moet je wel je positie verdedigen natuurlijk.

wannabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 03:04

Hello all, Haha! ik wou hier toch even op in haken ook al weet ik dat het niks uitmaakt wat ik zeg of schrijf Tong uitsteken ,maar denk eerst 2 keer na voor je uberhaubt iets gaat doen met je paard. Het is mij nl. gebeurt om mijn paard bij een trainer te zetten op 3,5 jarige leeftijd omdat ik dacht dat ik het niet zelf kon ) er de tijd niet voor had' en nu blijkt dat diegene mijn paard helemaal naar de klote heeft gereden en het beestje is pas 5 en heeft nog geen wedstrijd gelopen. dus 1 advies doe het zelf maar met mate en erken je gebreken voordat het te laat is

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 17:25

Wannabe, nu moet je niet alle trainers over één kam scheren. Mijn instructeur en instructrice hebben mijn paard erg goed getraind.