[WN] KWPN ér in de western sport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Midasje

Re: KWPN ér in de western sport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 12:57

Ik ga eens rond neuzen en bedankt voor alle info Haha! Go jij! Go jij!

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 13:01

ik rijd western met een andalusier gaat prima hoor!
ik rijd voornamelijk reining maar oefen ook trail erg leuk om te doen! ik doe het nog niet zo heel lang, ik heb hiervoornog nooit western gereden en mijn paard ook niet en het is super leuk om zo samen iets te leren.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 14:28

Nou ik zie mijn naam voorbij komen.
En ik zal proberen zo eerlijk mogelijk te zijn.

Kun je met een KWPN-er western rijden?
Ja is dan het antwoord. Een KWPN-er is een paard en die kan gewoon met die rijstijl gereden worden. Net als ieder ander paard.

En zeker in de beginnersklassen gaat dat hartstikke mooi.
Een KWPN-er kan ook een slidingstop (geen prachtige van enkele meters, maar wel een technisch goede). Een KWPN-er kun je zeker ook leren joggen.

Maar... de bouw van een KWPN-er levert in de hogere klassen behoorlijke beperkingen op.
Omdat een KWPN-er een hoger ingeplante hals heeft bijvoorbeeld. En het gewenste beeld toch vooral het beeld is van een quarterhorse. Als je een KWPN-er zo gaat rijden, dan flikkeren ze vrijwel allemaal op de voorhand. Doe je dat niet.. dan kost de halshouding in de pleasure je punten. Hoe prachtig je jog of lope ook kan zijn.

Reining is een discipline waar je wel lol aan kan beleven, maar waarme je KWPN-er het nooit zal kunnen winnen van de gemiddelde quarter/paint/appie. Gewoon omdat ze anders gebouwd zijn, minder wendbaar en minder makkelijk gaan zitten voor de stop.

Horsemanship is een discipline waarin je wel mee kunt komen. Maar bedenk jezelf wel dat je altijd minder voorbereidingstijd/passen hebt dan iemand op een kleiner ras. En dat veel proeven zijn aangepast aan de maat van dat kleinere ras.

Als je bijvoorbeeld met een quarterhorse 6 galopssprongen de tijd hebt tussen de pilonnen (om een ander gevraagd item voor te bereiden) dan heb ik er bijvoorbeeld maar 3. En moet toch hetzelfde laten zien. Je moet dus scherper zijn. Maar zoals gezegd bij Horsemanship kan dat. En als je je wissels beheerst bij westernriding ook.

Het gaat doorgaans niet goed bij trail. Je kunt met een KWPN-er heel goed trail doen. Maar de jogovers en lope-overs liggen op ponymaat. Dat past dus gewoon niet bij de ruimere gangen van een groter paard dat ook nog eens gefokt is op die ruime gangen. Hetzelfde geldt voor een vierkant. Heb je een echt grote KWPN-er dan pas je echt niet in het vierkant van de hogere klassen.

Dus het antwoord is ja. Je kunt met een KWPN-er western rijden. Ik doe het met veel plezier. Maar je KWPN-er zal nooit een quarter worden en wordt wel beoordeeld naar de mate waarin je KWPN-er kan lijken/lopen als een quarter. Als je daarmee kunt leven, zou ik zeggen. Ga er voor. Want het is wél een heel fijne rijstijl.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 14:30

anya het scheelt wel dat haar paardjes 1.60 en 1.62 zijn
even groot als een flinke appie of paint

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 14:32

Ja dan heeft ze het een stuk makkelijker. Maar de gemiddelde KWPN-er zit doorgaans wel op 1.70
Lan is 1.68. En het is verbazingwekkend hoeveel een paar cm doet. Wiz is bijvoorbeeld 1.74. Heb ik van de week gemeten. Dus maar zes cm hoger. En volgens jullie een heel slagschip groter dan Lan Ja

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 14:34

Maar ze heeft verder toch geen wedstrijd ambitie? Dan maakt het ook niet veel uit qua halshouding en afstanden in de trail. Dan kun je gewoon genieten van westernrijden zonder je druk te maken hierom Haha!

Moniek

nou ik zal zeggen ga ervoor.
Ik heb zelf een haflinger van 1.45 en hij is zo geschikt voor de reining en dat terwijl hij er eigenlijk niet voor is gefokt.
Maar hij doet niets onder de quarters en heb al van veel mensen waaronder de profs gehoord dat ik vooral moest doorzetten.
Dus als jij het leuk vind en je paarden vinden het leuk dan moet je er gewoon voor gaan,en dan wil je echt niet anders meer hihi

Romkabouter

Anya, haar KWPN-ers zijn 1.60 Knipoog
Mijn SPB is net zo groot Knipoog

edit: dat was al gezegd Haha!

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 14:36

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 14:36

Ik schrijf het ook niet alleen voor haar op. Maar ik krijg die vraag wel vaker.
Ik had ook geen specifieke wedstrijdambitie eerst. Maar als die wel komt is het toch wel goed om te weten dat 'hoe mooi je ook door de beginners heen roetst", je op enig moment tegen een aantal beperkingen aanloopt die je met een kleiner ras niet hebt.

Ik vind dat daar wel eerlijk over moet worden gedaan.

Tuurlijk is pakweg de WRAN voor alle rassen. Maar sommige rassen hebben het een stuk makkelijker.

Zoals je bij de dressuur ook aanloopt tegen beperkingen als je met een Fries uitgestrekte draf wilt doen. Voordeel bij de dressuur is dan dat je met een 2 voor uitgestrekte draf alsnog een winstpunt kunt halen als je de rest maar goed genoeg doet.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 14:37

En verder eindig ik met:
als je dat geen probleem vindt, ja ga er dan voor, want het is wel een heel fijne rijstijl. Ja

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 14:38

rom ik dacht dat jij een tuiger had Clown

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 14:40

heeft ie ook.. maar die is zo goed in mimicri geworden dat het nu bijna een westernpaard is Haha! Knipoog

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 14:42

Anya schreef:
Maar... de bouw van een KWPN-er levert in de hogere klassen behoorlijke beperkingen op.
Omdat een KWPN-er een hoger ingeplante hals heeft bijvoorbeeld. En het gewenste beeld toch vooral het beeld is van een quarterhorse. Als je een KWPN-er zo gaat rijden, dan flikkeren ze vrijwel allemaal op de voorhand. Doe je dat niet.. dan kost de halshouding in de pleasure je punten. Hoe prachtig je jog of lope ook kan zijn.

Sorry, ik kan het niet laten op hierop te reageren. Wat jij hier zegt is dus niet waar. Iedere kwpnr kan met vlakke hals lopen, lager hoeft niet! Halshouding kost geen punten (qua hoogte), gebrek aan constantie en verzameling kost punten.
En wat dacht je de arabieren? Die zie ik ook regelmatig hoog scoren met een niet lage halshouding.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 14:42

spatter schreef:
rom ik dacht dat jij een tuiger had Clown

ja Cool

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 14:54

Ja, maar iedere kwpn-er heeft een kap op de hals, iedere arabier loopt met een volgens het regelboek te hoge halshouding. Of ze lopen op de voorhand. De halshouding van de gemiddelde quarter zit gewoon daar.. als ze nageeflijk lopen. Ze zijn zo geboren. Die halshouding realiseren bij een kwpn-er die gefokt is op juist met oprichting lopen en juist de voorbenen in een uitgestrekte gang ruimte te geven (met een ander schouderaanzet ook) zorgt ervoor dat het risico dat je een paard op de voorhand laat lopen levensgroot is. En dat geldt inderdaad ook voor Arabieren Ja
Zo hard zie ik die dan ook niet scoren in de pleasure op pakweg het NK. Tenzij het een wedstrijd voor Arabieren is.

Ik zeg ook niet dat het helemaal niet kan. Ik zeg dat het wel degelijk beperkingen oplevert.

Los daarvan heb ik dit niet zelf verzonnen: het zijn de woorden van een jurylid m.b.t. de bouw van een KWPN-er.

Het regelboek spreekt van natuurlijke halshouding en geeft dan aan dat de oren niet hoger mogen zijn dan de punt van de schoft. Tja voor een kwpn-er betekent dat dat je ze op de kop laat lopen. Probeer maar eens met je springpaard (wel neus voor de loodlijn houden).

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 14:58

We doen even een voorbeeld van verschil in bouw (en dat heeft dus weinig met maat te maken)

een kampioen kwpn-keuring

Afbeelding

En een willekeurige kampioen western pleasure uit de states
Afbeelding

Zoek de verschillen Ja Haha!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 14:59

eerlijk gezegd vind ik het ook niet helemaal kloppen, tenminste niet voor paardjes rond de 1.60
bij anya kan ik me er wel iets bij voorstellen

mijn 4 jarige 1.60 appie loopt zonder problemen tussen balkjes terwijl mijn 1.56 spattertje er stookhout van maakt en dat zou dan niet logisch zijn
trail moet een paard gewoon liggen, ze moeten willen kijken en willen aanpassen, zo niet is het een lange weg(en soms een zeeeeer lange weg Zij zijn groot en ik is klein! )

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 15:03

Anya schreef:
Het regelboek spreekt van natuurlijke halshouding en geeft dan aan dat de oren niet hoger mogen zijn dan de punt van de schoft.

Correctie: Een halshouding met oren niet lager dan de punt van de schoft Knipoog

Citaat:
666. Een goed pleasure paard heeft een aangename gang die in overeenstemming is met zijn uiterlijke verschijning. De veerkracht van de kogels moet de ruiter een aangename en soepele rit garanderen. Het paard draagt zijn hoofd ontspannen in zijn natuurlijke eigen houding, met de maantop niet lager dan de schoft. Het hoofd moet recht gedragen worden met de neus een fractie voor de loodlijn. Het paard is ontspannen, echter attent en bereid de lichtste hulp(en) van de ruiter aan te nemen en op te volgen. Als gevraagd wordt de gangen uit te strekken, dient dit te gebeuren in het zelfde ritme en gelijke soepelheid

Tuurlijk zul je minpunten krijgen als je paard loopt te sterrenkijken, maar dat is iets anders dan zijn natuurlijk houding Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 15:04

En dan hier de arabier-winnaar champion pleasure (ergens van het net geplukt).
Check de kap, de hogere hals, de neus achter de loodlijn om dat te bewerkstelligen en het verdwijnen van de achterhand.
Dit paard loopt niet in de natuurlijke halshouding waar het regelboek van spreekt. Maar idd de oren zijn gelijk met de schoft.

Haffies hebben het dan weer makkelijker.. dezelfde vlakke hals.

]http://www.beahrridgearabians.com/images/DudeSpg07SylFW.jpg

En Rom: er stond echt altijd met de niet hoger dan de schoft Ja
En de oren niet lager dan de schoft.
Dit is nieuw.
Kijk even in het oude regelboek Ja

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 15:05

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 15:07

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 15:09

Ook goed.. Ik kon er geen vinden van opzij die omhoog keek. Maar als je echt kijkt naard de bouw dan zie je een heel andere hals qua bouw.
een kortere hals. Een andere hals aanzet en een andere schouder.
Om over de vorm van de benen niet te hebben (dat is vooral van belang bij reining).

Correctie: het staat bij fouten...
die punten vermindering ten gevolg hebben.. een te hoge hoofdhouding.

En dan bedoel ik niet sterrenkijken.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 15:09

Anya schreef:
En dan hier de arabier-winnaar champion pleasure (ergens van het net geplukt).
Check de kap, de hogere hals, de neus achter de loodlijn om dat te bewerkstelligen en het verdwijnen van de achterhand.

Klopt, maar je zou er in de hogere klassen ook goed mee scoren. Dus het KAN wel Knipoog
En daarom ben ik het niet met je eens over de bouw Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 15:11

Je gaat toch niet bewust je paard op de voorhand rijden om dan maar voor het plaatje te gaan.