[WN] Lip Chain in Halter klassen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Re: Lip Chain in Halter klassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 13:01

Ik heb inmiddels al aardig wat amerikanen op m'n dak daar doordat ik aangaf dat het hier als 'bad horsemanship' en 'cruel' gezien wordt. Ook vertelde ik dat je hier zelden een lipchain gebruikt ziet worden en dat 't toch altijd goed gaat.. ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat een hengst of meerdere hengsten 'ontploffen' of dat er flink problemen zijn. Niet zo erg tenminste dat zoiets nodig is.
Dat heeft natuurlijk, zoals zij ook wel aangeven (en daar moet ik ze wel gelijk in geven) dat onze Halterpaarden geen Halterpaarden zijn. Wij Halteren met onze riders, paarden die hoogstens maar dééls Halter gefokt zijn.. Aangezien de meesten van ons ook willen kunnen rijden op hun paard, mixen we bloedlijnen die in de US heel puur gehouden wordt. Zeker in de Halter.
En blijkbaar hoort dat 'hete' dus ook bij bepaalde bloedlijnen.
Daarnaast wordt er met Halterpaarden 'on the edge' gevoerd. Waarom kan men mij nog steeds niet goed uitleggen, daar je spieren er écht niet op voert (is ook iets wat ze zelf beamen overigens). Dus waarom in 's hemelsnaam die paarden zo heet voeren als 't voor de ontwikkeling van spieren niet uit maakt. Een vét paard willen ze nl. ook niet. Maar goed, rede even terzijde latend, het gebeurt. En ook dat is iets wat je met je rijpaard niet doet.. je wil d'r wel op kunnen blijven zitten, geen vliegles krijgen.
Dan komt er nog bij dat een rijpaard gewoon meer beweging krijgt, maar óók meer opvoeding (als ik hun argumenten dus aanhaal hé). Een rijpaard moet leren zich te gedragen tussen andere paarden dus wordt die veel 'korter' gehouden. Hij is ook vaker tussen andere paarden dan het gemiddelde Halterpaard, wat, om mooi te moeten blijven hoogstens (als'ie mazzel heeft) alleen in een paddockje komt. In een kudde buiten is gewoon ondenkbaar (dat ik Dot tussen andere paarden gezet heb terwijl ik haar nog in de Halter show vonden ze maar erg raar).
Al die factoren bij elkaar maakt dus dat 'men' in de US meer pressiemiddelen nodig heeft in de Halter dan wij in Europa nodig hebben (gemiddeld genomen dus).

Daarnaast wordt aangehaalt dat het niet zo 'cruel' is als wij denken/vinden. In de juiste handen ligt die ketting daar alleen en in princiepe gebeurt daar niets mee. Het daar liggen doet geen pijn en de paarden protesteren niet wanneer de ketting daar aangebracht wordt. 't Feit dat'ie er zit is voor de meeste paarden voldoende om gewoon braaf te zijn en werkt dus preventief, terwijl met een kettting onder de kin door je pas achteraf kunt straffen, terwijl het dus eigenlijk al te laat is. Een lipchain is niet anders/gemener dan sporen of een bit... 't ligt er maar net aan wie het gebruikt.
Nogmaals, dit zijn dus reacties van een US forum.. niet mijn woorden.

Overigens.. je MOET het niet gebruiken, dus idd zouden wij in Nederland gewoon een soort 'intentieverklaring' kunnen aannemen waarbij je aangeeft dat het zeer ongewenst is ofzo.
Overigens heb ik ook nergens in het rulebook van de APHA kunnen vinden dat je een paard níet met een bit in mag showen. Er is geen lijstje voor 'prohibited tack' o.i.d. dus voor zover ik nu kan nagaan zou je een paard dus met bitje in mogen showen (Overigens gaven verschillende mensen op't us forum aan dat dat inderdaad een goed alternatief zou zijn, juist omdat veel hengsten bij een bit niet denken aan 'dekken' maar aan 'werken'). Ik ben er nog niet helemaal uit (rulebook lezen duurt effe) maar voor zover ik me kan herinneren staat wel ergens dat het paard in een Halster getoont moet worden, maar je zou dus je halster zo kunnen aanpassen dat je er een bit bijaan kunt hangen... Is me dus nog niet helemaal duidelijk of dat wel of niet mag.
Maar om te denken dat je iets kunt veranderen in Amerika aan deze situatie... neuh.. vergeet dat maar. Lipchain verbieden zal je niet lukken, Amerikanen zijn juist voor gebruik van de lipchain. Maar een alternatief geaccepteerd krijgen is misschien haalbaar en daarmee geef je mensen dan in ieder geval een alternatief wat net zo effectief kan zijn maar toch vriendelijker is (in mijn ogen, maar zoals ik al zei, ze zien de lip-chain niet als cruel maar als gewoon een hulpmiddel net als sporen of een bit)

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 13:22

of het mag weet ik niet maar je kunt wel heel simpel ene paar kleine riempjes ana het bitje maken en die aan de zij ringen van de neusband
overigens vind ik dat als jj zo'n ketting door de mond nodig hebt je maar gewoon weg moet blijven van shows, ik walg er van Misselijk

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 13:40

Oh ja, lipchain versus ketting zo door de mond, daar werd dus van gezegd (ik weet het niet, heb beiden nog nooit toegepast c.q. uitgeprobeerd) dat een ketting door de mond juist pijnlijker is en ook voor meer schade zorgt als je er wel een keer aan moet zitten... iedereen prefereert dus lip-chain bóven ketting door de mond.
Vandaar dus waarschijnlijk dat die judge het liet veranderen in Haaksbergen.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 18:05

Ik vind als je dat soort dingen als lipchain en ketting door de mond moet gebruiken ,het paard niet klaar is voor shows.
Een ketting over de neus of kin heb ik minder moeite mee.
Misschien is een halster met verstevigde neusband zoals een bosal of een sereta(spaans) een betere oplossing.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 21:24

Francis schreef:
Oh ja, lipchain versus ketting zo door de mond, daar werd dus van gezegd (ik weet het niet, heb beiden nog nooit toegepast c.q. uitgeprobeerd) dat een ketting door de mond juist pijnlijker is en ook voor meer schade zorgt als je er wel een keer aan moet zitten... iedereen prefereert dus lip-chain bóven ketting door de mond.
Vandaar dus waarschijnlijk dat die judge het liet veranderen in Haaksbergen.

Zit je op een forum in Amerika? Zo ja, welke als ik vragen mag Knipoog

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 21:34

Francis ik vind het ook niet kunnen een ketting in de mond of over het tandvlees.
Geven die amerikanen hun paarden te veel voer dan?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 21:43

Veel Amerikaanse Halterpaarden staan niet alleen heel hoog in het ( kracht) voer maar ook nog eens heel veel op stal. Buiten training om de spieren er goed op te krijgen zijn er weinig die op eigen initiatief kunnen/ mogen bewegen.
Tijdens de Paint World Show heb ik 2 jarigen gezien, waar onze paarden als shetlanders bij in het niet zinken. Ook sommige van die merries zijn, door het teveel aan energie, vaak slecht te houden.

In Amerika is de Lip Chain misschien geaccepteerd en wordt het als normaal en zelfs wenselijk gezien, hier in Nederland is het volslagen belachelijk en niet nodig en zal het of een gemis aan juiste training/ discipline zijn of een soort van "wannabee" gedrag, "omdat ze het in VS ook zo doen". Met die 3 a 4 hengsten in een bak en vrijwel zonder publiek ( op de vroege ochtenden Knipoog ) moet je je paard toch gewoon in de hand kunnen houden en anders nog maar eens thuis flink grondwerk gaan trainen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 22:06

ElCid schreef:
In Amerika is de Lip Chain misschien geaccepteerd en wordt het als normaal en zelfs wenselijk gezien, hier in Nederland is het volslagen belachelijk en niet nodig en zal het of een gemis aan juiste training/ discipline zijn of een soort van "wannabee" gedrag, "omdat ze het in VS ook zo doen". Met die 3 a 4 hengsten in een bak en vrijwel zonder publiek ( op de vroege ochtenden Knipoog ) moet je je paard toch gewoon in de hand kunnen houden en anders nog maar eens thuis flink grondwerk gaan trainen.

Hélemaal mee eens. De enige keer dat ik't hier gezien heb was trouwens op een jaarlingetje... .
Ik dat een rulechange er never nooit door komt, die commissies kijken naar de Amerikaanse 'markt', niet naar Europa... maar een mentaliteitsverandering hier in Nederland bewerkstelligen moet lukken met bijv. een intentieverklaring van de club ofzo.. moet toch iets voor te verzinnen zijn?

Qaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 22:10

Hallo ik weet niet veel van western af maar dit vind ik toch erg naar om te zien.
Ik heb dit ook nog nooit gezien best triest.

horseylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 22:12

ik vind het gewoon zielig gebruik dan een hengstenbit!!
trek de baas toch ook niet met een ketting in de mond mee !

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 22:44

Komen die paard echt helemaal niet buiten verder!!!!!!!!!!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 23:26

Op veel grote stallen niet.. Paarden hebben daar wel vaak véél grotere stallen dan hier en vaak ook wel een uitloopje naar buiten. Veel amateur showers/fokkers zetten hun paard nog wel es een paar uurtjes in een graspaddock (wat wij een wei noemen noemen zij vaak nog een paddock), maar ze staan toch wel 't grootste deel van de dag op stal.
Maar ik vind het een beetje flauw om daar over te gaan vallen... Ga hier es naar de gemiddelde manege en kijk eens hoe veel de paarden daar buiten komen... Ik ken er zat waar de paarden nog minder beweging krijgen dan het gemiddelde halterpaard in Amerika hoor. Dus we moeten niet hypocriet gaan doen en met een vinger naar Haltershowers wijzen als hier zelfs gewone recreatie paarden voor 23,5 uur per dag op stal staan te koekeloeren... En dan zijn het hier vaak nog stalletjes van 2,5 x 2,5 of 3 x 3 als 't paard mazzel heeft. Dan heeft een paard in de US wat de hele dag op stal staat 't altijd nog beter, die heeft meestal minstens een box van 5 x 5 ofzo

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 16:16

Het op stal houden van halterpaarden is ook een heel ander issue, wat Francis zegt; hier in Nederland zijn ook zat paarden die zelden of noot buiten komenen in hokken staan waar ze hun kont niet in kunnen keren Boos! .
Of de halterpaarden daarom druk zouden zijn waag ik te betwijfelen, het is niet bepaald zo dat ze stil staan, de training die deze paarden is pittig en vergt de nodige energie, ondanks dat ze niet gereden worden.
Ik heb de lip chain hier tot nu toe alleen nog bij een paar 2-jarige hengsten gezien, overigens gaven die geen enkele blijk van teveel energie of weg willen lopen, dus waarom het dan gebruikt wordt is een raadsel, zal wel te maken hebben met bovenstaande wat ik geschreven heb Cool .
We kunnen contact opnemen met 1 of meerdere clubs en eens vragen hoe ze er over denken. Ik heb er al 1 gemaild, maar daar heb ik na 1,5 week nog geen antwoord van; ook een beetje jammer!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 16:23

Zoals ik al schreef ElCid, in Amerika zijn ze érg pro-lipchain, men beschouwt het als onverantwoord en gevaarlijk om het niet te doen. Blijkbaar is het risico van ontploffende hengsten daar toch vele malen groter dan hier. Overigens gaat het dan wel om het gebruik bij volwassen hengsten, de meesten zijn het er wel over eens dat het bij merries en ruinen niet nodig moet zijn en bij hele jonge hengsten (weanlings en jaarlingen) meestal ook niet.
Ik vraag me af of de amerikaanse clubs wel gaan reageren. Of heb je de nederlandse clubs gemailt?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 16:33

Een Nederlandse club.
Ik kan me er in Amerika, met enige moeite, nog wel iets bij voorstellen. De Halterklassen die ik daar gezien heb zijn gauw 10 x zo groot als hier, met zeer indrukwekkende, grote hengsten. Er is meer publiek, meer jury's en meer drukte. De kans dat daar een paard gek doet is misschien groter dan hier met een veel groter risico.
Overigens heb ik daar hoofdzakelijk paarden gezien die zich ( dankzij? of ondanks? ) de chain prima gedroegen, een enkeling wilde wel eens springen. Zelfs de weanlings daar staan, lang!, netjes te showen. Een kunst op zich Haha!

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:36

CherokeeChum schreef:
Ik vind als je dat soort dingen als lipchain en ketting door de mond moet gebruiken ,het paard niet klaar is voor shows.
.

Nou, dan kunnen ze in USA beter ophouden met showen want daar showen heel veel met een lipchain Clown
Allemaal niet klaar..... Haha!
Ik denk dat ze dáár best weten waar ze mee bezig zijn.

Sommige haltermensen hebben wel hele mooie sites met zeer bijzondere paarden. (Muziek hard aanzetten!!) heel natuurlijk ziet het er niet meer uit (vind ik), maar wel speciaal. Je moet er van houden Knipoog

http://www.triplecranchllc.com/CREELEYCARIBBEANKID.html

Let ook op de moeder van die hengst...... wouw!

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:47

storrum schreef:
http://www.triplecranchllc.com/CREELEYCARIBBEANKID.html

Let ook op de moeder van die hengst...... wouw!

AF-SCHU-WE-LIJK!!!! Misselijk
Typisch gevalletje van té ..... Té dikke broekspier, te steile beenstand... *brrr*
Doet me denken aan een Harley Davidson waar zo veel chroom, leer en bling aan is gehangen om 'm 'mooier' te maken, dat -ie niet meer te rijden is Scheve mond

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:53

Doet mij meer denken aan (hoop dat ik niemand kwets hiermee) dikbilstieren..

misschien wel een hele domme vraag hoor..en totaal offtopic: Worden ze ook voor het vlees gebruikt? Of zijn al die spierpartijen echt alleen maar om te showen?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 18:17

OEH, begin in Amerika niet over de consumptie van paarden!! Da's ABSOLUTELY NÓT DONE. Zelfs paarden naar de slacht brengen wanneer ze ziek/oud/zwaar geblesseerd zijn is daar taboe. Er zijn in heel Amerika maar een paar paardenslachthuizen en die stuiten op veel weerstand. Men begrijpt daar echt niet dat hier in Europa paardenvlees gegeten wordt. Net zoiets als wij naar Azie kijken m.b.t. het eten van honden.

Overigens vind ik 't muziekje té gek (ook leuk gezien de naam van't paard) maar is dat paard idd mij ook te veel van't goede. Ik mag graag Halterpaarden zien, maar 't moet natuurlijk blijven. Dit paard is zowat een 'freak'.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 18:32

Wranglerbutt schreef:
AF-SCHU-WE-LIJK!!!! Misselijk
Typisch gevalletje van té ..... Té dikke broekspier, te steile beenstand... *brrr*
Doet me denken aan een Harley Davidson waar zo veel chroom, leer en bling aan is gehangen om 'm 'mooier' te maken, dat -ie niet meer te rijden is Scheve mond

Maar wél leuke muziek Haha!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 19:26

Brr, wat een griezels, daar is niets "echt" paard meer aan, inderdaad net dikbillen Cool . Over een pencil neck gesproken en de moeder ziet er uit of ze opgepompt is.
Het muziekje is wel leuk Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 19:45

Hij mag dan N/N zijn, er zit mij iets te veel Impressive achter.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 19:51

Sorry hoor
Ik hou van een stevig paard maar dit slaat alles !
Walgelijk dat kleine koppie op zo'n dik anabole lijf, dat kan niet normaal zijn.
Ik heb zelf ook een haltertype merrie en hou van lekker gespierde paarden maar dit , nee....

en die lipchain ? toen ik het zag wilde ik gaan schreeuwen, wat een idiote manier van paarden voorbrengen slaat echt nergens op. Als je je paard niet op een waardige manier kan voorbrengen moet je gewoon thuisblijven en konijnen gaan fokken

Dubbeldun pas op hè ? hihihi

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 19:53

Halterpaarden worden karikaturen. Dit is toch niet meer waar het Quarter ras mee vergeleken kan (en wil..althans ik niet) worden.... Ben heel blij met de komst van de performance halter. Dan zie je tenminste paarden in de arena die nog wel onder het zadel kunnen Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:01

On the other hand... om de knuppel maar eens in het hoenderhok te gooien Knipoog

Citaat:
There is nothing whatsoever cruel about using a gum chain; in fact its a very good way to calm a horse. It gives a similar reaction to a twitch. There is an accupuncture point on the horses upper gum that releases endorphins when pressure is applied. There is also one on the horses poll, which is why the Stableizer was invented. Absolutely ingenious device. If you have horses who dont want vaccinations, or are problems being shod, or clipped, or anything, the Stableizer will just about put them to sleep. Horses need control, not abuse.

Ik weet niet of het waar is, die bewering wordt zowel positief als negatief gedaan m.b.t. de praam.