[WN] Hulpteugels op het inrijterrein?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Re: Hulpteugels op het inrijterrein?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 13:27

PeterV schreef:
Sonja schreef:
Beetje offtopic maar ik wil het weten en ik ga d'r geen heel topic voor openen op Tack: maar wat is in vredesnaam een Jerkline?

Rodeo Equipment
http://www.rodeomart.com/PRO-RODEO-EQUI ... P-Bit.html

Weer wat geleerd Knipoog , was het toch niet zo slecht om die fout te maken
Clown .
nu nog een plaatje van hoe het aan een paard hangt, want daar kan ik me niet meteen een voorstelling bij maken ( of dat wil ik misschien niet!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 13:32

Dank Peet. Maar eehhhhh Verward Ik snap 't nog steeds niet. Het is dus een touw, en ik zie een soort T-stukje-achtig iets voor aan het bit, en een rondje voor om de zadelknop met een ring eraan. Hoe werkt dat dan? Van het bit naar het zadel als een soort van bijzetteugel ofzo?

@ Spatter,
drawrein is idd wat WB al zegt een slofteugel. Die kun je op 3 manieren gebruiken.
1 = van onder de buik (aan dat ringetje van de singel) door de bitringen naar de handen van de ruiter. Dat is voor begrenzing van het hoofd omhoog, als je bv een paard hebt dat de kop in de nek gooit.
2 = Van de zijkanten (hoog om de singel) door de bitring en dan naar de handen van de ruiter. Kan gebruikt worden voor extra schoudercontrole als een paard zich bv extreem over de schouder weg laat vallen in wendingen/circels, en om stelling af te dwingen (hoewel dat doorgaans resulteert in hoofd kantelen maar dat zal de gemiddelde drawreingebruiker worst zijn Haha! )
3 = van tussen de voorbenen door de keelriem heen en dan naar de ruiterhand. Is de "milde variant" van toepassing 1 waarbij de slofteugel druk op het kopstuk geeft ipv in de mond als het hoofd te hoog gedragen wordt.

Nadeel van slofteugels/drawreins is dat ze vaak gebruikt worden om iets af te dwingen ipv om iets te begrenzen. En het griezelige van het "western"slofteugelgebruik is dat de trensteugel doorgaans neergelegd wordt, en er alleen op de slofteugel gereden wordt. Het paard kan dan letterlijk geen enkele andere kant meer op dan daar waar de drawrein 'm dwingt.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 13:33

Afbeelding
Deze foto heb ik gevonden van een paard met jerk lines, maar om nou te zeggen dat het me nu duidelijk wordt, nee!

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 13:36

ElCid schreef:
Afbeelding
Deze foto heb ik gevonden van een paard met jerk lines, maar om nou te zeggen dat het me nu duidelijk wordt, nee!

Kortom met geweld naai je een olifant

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 13:38

sonja bedankt
ik gebruik dat spul allemaal niet ook niet toen ik dressuur reed ooit

die foto maakt het echt niet duidelijker, wat een hoop rommel rond zijn hoofd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 13:40

Goh Peet, ik dacht met een trapje Haha!

Ook na de foto gezien te hebben snap ik de werking van de jerkline niet. Als je aan dat witte touw bij de teugels trekt, dan trek je die ring onder z'n neusband richting de band om z'n hals. Maar wat schiet je daar mee op?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 13:41

Het is zo'n wirwar van lijnen en teugels dat het wel heel heftig in moet werken, maar hoe? De tiedown lijkt verbonden met de jerk line, dat zou dus beteken dat als het paard zijn hoofd onhoog doet hij niet alleen vai de neus maar ook in de mond een niet mis te verstane opdoffer krijgt en dan loopt er ook nog een lijn ( the rope?) vanaf het zadel door de tiedown en de jerkline terug naar het zadel. Als je paard dan nog niet stopt en wil blijven staan..........

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 13:44

Sonja schreef:
Goh Peet, ik dacht met een trapje Haha!

Ook na de foto gezien te hebben snap ik de werking van de jerkline niet. Als je aan dat witte touw bij de teugels trekt, dan trek je die ring onder z'n neusband richting de band om z'n hals. Maar wat schiet je daar mee op?

Volgens mij zit de neus riem via, via vast aan de buik singel, en kan je met dat extra touw via de hals en strop ring nog iets meer kracht zetten op wat het doel ook maar moet gaan billijken.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 13:45

De jerkline wordt zover ik weet verbonden van bit naar lariat (lasso).
Elke druk die het gevangen kalf op de lariat geeft, zal er dus voor zorgen dat het paard druk op het bit voelt en achterwaarts zal lopen.
Ik heb in de H&R ook uitvoeringen gezien die werkte mbv de meest vreselijk gekartelde neusriemen Scheve mond

Een goed getraind ropingpaard gaat achterwaarts bij druk van de lariat aan de zadelknop, overigens...

[edit]op deze foto zit hij idd aan de tie-down bevestigd[/edi]
Laatst bijgewerkt door Wranglerbutt op 30-08-07 13:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 13:45

Ik haak af. Ik ga wel gewoon lessen Haha!

Terug naar het topic: ik was een van degenen die dacht dat het mocht, een slofteugel in de inrijring. Ik dacht dat een martingaal ook mocht met losrijden.
Heb me d'r nooit in verdiept. Als ik een hulpteugel nodig heb om een paard te rijden heb ik in de wedstrijdring nog niet veel te zoeken met dat dier.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 15:16

Sonja schreef:
Ik haak af. Ik ga wel gewoon lessen Haha!

Terug naar het topic: ik was een van degenen die dacht dat het mocht, een slofteugel in de inrijring. Ik dacht dat een martingaal ook mocht met losrijden.
Heb me d'r nooit in verdiept. Als ik een hulpteugel nodig heb om een paard te rijden heb ik in de wedstrijdring nog niet veel te zoeken met dat dier.

Ik ben het helemaal met Sonja eens! Als we een paard zo moeten toetakelen c.q. optuigen (nee nee, ik zeg nog niet "aftuigen" Verdrietig om hem, volgens jouw normen, "netjes" te laten lopen, zou ik maar beginnen met een uitgebreide postzegelverzameling... daar kun je dan met je vervelende en ongeduldige handjes niet veel kwaad mee Duivel

Ik weet absoluut niet wie het betreft, en ik wil het niet weten ook, maar als je je paard met hulpteugels op het inrijterrein moet rijden, is er in mijn ogen iets finaal verkeerd aan 't gaan in de omgang met je paard... heel sneu eigelijk... voor het paard dan Huilen Huilen

Maar ja, dat is mijn mening..

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 15:17

ElCid wat een ingewikeld iets wat er op die foto te zien is

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 15:22

OK, I"m back..

Ten eerste, ElCid, ik moet je even mijn verontschuldigingen aanbieden.. ik was degene van de foute vertaling, kwam er later idd zelf ook achter dat jerklines iets anders zijn dan drawreins (hoewel je bij sommig gebruik van drawreins ze best als 'jerklines' zou kunnen vertalen, maar dat terzijde Knipoog )

Verder heb ik via een APHA judge uitsluitsel gekregen over het gebruik van draw-reins in de inrijbak... dit is bij de APHA toegestaan (bij NSBA bijv. niet).

Waar wel erg streng naar wordt gekeken is 'inhumane treatment'. Als dus drawreins op een inhumane manier gebruikt worden (waar, als ik de getuigeverslagen mag geloven, in dit geval sprake van was) kan en zal er ingegrepen worden. Het is dan dus aan de officials c.q. judge om dat te beoordelen.

In dit specifieke geval had men dus ondanks dat draw reins regelementair toegestaan zijn in de inrijbak, toch aan de bel moeten trekken bij officials over het gebruik ervan, en had men ook gewoon in kunnen/mogen/moeten grijpen.

Goed, kreeg er nog een heel verhaal bij over inhumane treatment, maar aangezien dat zowiezo al een heet hangijzer is hier in Nederland, laat ik dat maar achterwege. Ik heb wel de indruk dat daar in Amerika beter op gelet wordt én eerder bij ingegrepen wordt dan hier, maar daar kan ik me (gezien verhalen die ik van WorldShowgangers vernomen heb) ook sterk in vergissen.
Feit is wel dat de PETA daar een veel grotere invloed heeft dan hier bijv. een Dierenbescherming, en dat die mensen dus ook shows e.d. af gaan om op dat soort gedrag te controleren én aan de bel te trekken... Maar goed, dat terzijde.

Kort door de bocht: drawreins mogen in de indrijbak.

DiamondsTex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 15:43

een bit of een hulpteugel is net zo hard als de hand van degene die ermee rijdt is.
ik snap niet dat in het buitenland iedereen met weet ik veel wat voor bitten en teugels en weet ik het allemaal kan inrijden, en dat er in nederland weer moeilijk moet worden gedaan. misschien moeten deze mensen is wat vaker op het paard gaan zitten ipv achter de computer.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 15:47

Wat een ongelofelijk domme opmerking,
misschien hebben al deze bokkers wel gewoon met een laptop met flexibel toetsenbord op hun paard, en kunnen ze dus al rijdend hun zegje doen Misselijk Knipoog

Whoa, rijdt toch best l Clown astig

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 16:57

DiamondsTex schreef:
een bit of een hulpteugel is net zo hard als de hand van degene die ermee rijdt is.

Dat is de meest voor de hand liggende dooddoener die er is natuurlijk.
Natuurlijk heb je gelijk, maar als dat het enige kriterium mag zijn Cool
Citaat:
ik snap niet dat in het buitenland iedereen met weet ik veel wat voor bitten en teugels en weet ik het allemaal kan inrijden, en dat er in nederland weer moeilijk moet worden gedaan. misschien moeten deze mensen is wat vaker op het paard gaan zitten ipv achter de computer.

Zegt dat iets over de rijkwaliteiten van 'de buitenlanders' (dat ze het blijkbaar nodig hebben Cool ) of over de paardvriendelijke insteek van de Nederlander Haha!

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 17:05

Of het officieel mag of niet, ik ben van mening dat hulpteugels gewoon NIET op een wedstrijd terein thuis horen. Als je ze moet gebruiken vlak voor je de ring in gaat betekend dat gewoon dat je nog niet (paard en/of ruiter) klaar bent voor een wedstrijd.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 17:09

DiamondsTex schreef:

Volgens mij ben jij er dus eentje die wel vaker met een hulpteugel rijdt. Trouwens, wat doe jij dan achter de computer.
Sorry hoor, ik heb vanmorgen vroeg al 2 paarden gereden (zonder hulp teugel) en zit nu eventjes met een boterhammetje achter de computer ja!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 17:19

Ik wou net zeggen 'wat een rare tijd voor een boterham', maar ja die grote plas zit erussen hè Lachen

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 17:25

DubbelDun schreef:
Ik wou net zeggen 'wat een rare tijd voor een boterham', maar ja die grote plas zit erussen hè Lachen

Haha! Yep, het is hier 7 uur vroeger.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 17:31

Ik begrijp eigenlijk niet waarom er altijd zo'n ophef is over hulpteugels, maar nooit over "hulp kuiten" in de vorm van die dikke sporen die, naar mijn ziens nooit rollen, maar altijd prikken, en zelfs bij de beginners van de beginners toegestaan zijn. Lips are sealed

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 17:36

Jeddah schreef:
Ik begrijp eigenlijk niet waarom er altijd zo'n ophef is over hulpteugels, maar nooit over "hulp kuiten" in de vorm van die dikke sporen die, naar mijn ziens nooit rollen, maar altijd prikken, en zelfs bij de beginners van de beginners toegestaan zijn. Lips are sealed

Ik begrijp het wel, omdat dit soort van hulpmiddelen vaak in combinatie gaan met de sporen, al dan niet of wel rollen. Zelfs als de ruiter in kwestie geen sporen zal om hebben bij dit soort van hulp middelen, wordt ik er echt niet blijer van.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 17:41

Zoals Peter zegt, is het zelden of/ of maar meestal en/ en. Kort en cru gezegd moeten dus heel veel ruiters, zelfs op wedstrijden, nog heel veel leren voordat ze fatsoenlijk kunnen paard rijden. Want ja, ik kan me ook ergeren aan die sporen en dat geprik, zonder beengebruik. Het is ook niet voor niets dat er, als het goed is, niet alleen een bit controle plaatsvind maar ook een op wondjes en bloed!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 17:53

Op zich zit ik er niet meer dat iemand hulpteugels óf hulpkuiten wil gebruiken MITS dit op een normale manier gedaan wordt.
De mevrouw die vorig jaar drawreins gebruikte had daar van mij mee door mogen rijden. Ze reed heel netjes en beschaafd (vroeg me eigenlijk al af waarop er überhaupt drawreins aan hingen) en er was niks 'inhumane' aan.
Ik ben er zelf niet bij geweest maar begijp van ooggetuigen dat het er afgelopen weekend een stuk minder 'humane' aan toe ging. En daar moet dan wel tegen opgetreden worden vind ik.

Daarnaast ben ik van mening dat hulpteugels gewoon überhaupt niet thuis horen op een wedstrijd.. als je die (nog) nodig hebt ben je gewoon niet aan wedstrijden toe, al dan niet met dat betreffende paard.
Wat sporen betreft vind ik dat weer net wat anders.. ik zie een spoor als verfijning van je hulp (hoewel'ie idd vaak genoeg niet als zodanig gebruikt wordt) en dus hoort een spoor in mijn ogen wél op een wedstrijd thuis. Alleen ben ik het helemaal met je eens Jeddah, dat'ie wat mij betreft in de beginnersklasses afgeschaft mag worden... Ik leerde vroeger op m'n engelse manege dat je sporen moet verdíenen...
En wat misbruik van sporen betreft.. ook daartegen zou gewoon opgetreden moeten worden, maar zoals ik al eerder schreef.. dat hele 'inhumane treatment' is hier zo'n heet hangijzer... geen mens durft z'n mond open te doen en achteraf heeft iedereen 't er over.. dan vraag ik me af waarom niemand z'n mond gewoon eerder open doet... Nu heeft de DPHC gelijk als ze zeggen 'we wisten het niet'... had iemand z'n mond open gedaan dan had een vereniging ook een standpunt in kunnen nemen en in kunnen grijpen. En dan hoef je je er zelf verder niet mee te bemoeien, maar even naar een official lopen en vragen of ze es even willen gaan kijken is al genoeg. Doen zij er dan niks mee dan is dat hun keus, maar is het in ieder geval gemeld. Maar blijkbaar zien we hier nog liever lijdzaam toe en hebben er achteraf een boel ophef over dan dat we écht staan voor wat we zeggen en het melden...

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 18:00

Iemand ooit gehoord van bumper spurs? Deze sporen (als je het al een spoor kunt noemen) heeft absoluut geen scherpe punten en concentreren het druk punt beter op een bepaalde plek.
Ik ben echt een fan geworden van dit soort sporen. Had ze in NL nooit gezien en kwam er hier voor het eerst mee in aanraking. Helaas is mijn foto camera kapot anders had ik hier een foto geplaatst. Dit zou een ideale oplossing zijn voor mensen die hun kuitdruk wat meer willen concentreren zonder prikdingen.
Laatst bijgewerkt door Splash op 30-08-07 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt