Mijn paard schudt ook, vooral als het regent of gaat regenen. In het begin was hij niet te hanteren in de regen. In de wei is er niets aan de hand als het regent. Blijkbaar leidt gras voldoende af. In de paddock moet je hem niet laten staan als het regent, want dan let hij niet meer en ik ben veelste bang dat hij zichzelf wat aandoet. Aan de hand en onder het zadel is hij nu hanteerbaar: bereikt door hem goed aan het werk te zetten in de roundpen of onder het zadel. Ik kan nu veilig een buitenrit maken. Vliegen (te bestrijden met vliegenspray en vliegendeken) en pijn zijn ook aanleiding om te schudden. Hij schudt anders bij pijn, en het is fijn dat ik dat nu herken, want dan laat ik hem meteen door een fysiotherapeute of osteopaat nakijken. Stress is ook een reden. In ons geval is afwisseling belangrijk om stress te voorkomen. Ook zo stil mogelijke zitten in het zadel, evenals rustige handen en benen, helpen. Het hoofdschudden komt en gaat, maar nu drie jaar later zijn de scherpe kantjes ervan af en duren de periodes dat hij niet hoofdschudt langer. Ik vermoed dat een allergie ook een rol speelt. Ik heb een pollennetje uitgeprobeerd, maar hij proest en schudt net zolang tot het ding van zijn neus af gaat. Nu ben ik begonnen met bach bloesem therapie en dat helpt. Ik ben eraan begonnen omdat ik denk dat hij ergens in het verleden toch iets heeft meegemaakt en de tic is aangleerd. Hij misbruikt het hoofdschudden namelijk wel eens. Vooral als hij vindt dat ik hem beledigd heb. Soms heb ik zelfs het idee dat hij mij uitlokt. Zeker weten doe ik het natuurlijk niet. Het is moeilijk om dan niet boos te worden en stoicijns door te gaan waar we mee bezig waren en hem dus te negeren. Het is in ieder geval een gecompliceerd probleem.