[WN] goed op de circel laten lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Re: goed op de circel laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 08:54

Ja natuurlijk valt het paard dan ergens anders dan naar binnen, het paard is niet recht! De methode van Rom zou kunnen werken, MITS de ruiter weet waarom hij/zij die oefening doet.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 09:25

Dat geldt toch voor alle oefeningen Verward

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 10:34

Ja inderdaad, lijkt mij ook Rom. En je hoeft niet zo fel te reageren hoor Waratje... Nors opkijken

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 10:45

Ik doe precies hetzelfde als ROM Ja

Heb ik van Dell Hendricks geleerd en dat werkt super! Dat van op de cirkel over de schouder heen naar buiten trekken dat je paard dan precies aan de andere kant naar binnen valt was voor mij een eye opener Ja

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 10:50

Marieke schreef:
Heb ik van Dell Hendricks geleerd en dat werkt super! Dat van op de cirkel over de schouder heen naar buiten trekken dat je paard dan precies aan de andere kant naar binnen valt was voor mij een eye opener Ja

Precies, voor mij ook. Haha! Daarom zei ik dat er dus ook bij (pagina hiervoor)...

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 10:51

Ik had je ook willen quoten Toekie Haha!

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 19:30

Marieke schreef:
Ik doe precies hetzelfde als ROM Ja

Nu ik erover nadenk is dat inderdaad zo. Paard valt op de 1 plek naar binnen en op een andere weer naar buiten. Typisch een probleem van een paard die niet geleerd heeft op eigen benen te lopen.

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 19:57

Splash schreef:
Nu ik erover nadenk is dat inderdaad zo. Paard valt op de 1 plek naar binnen en op een andere weer naar buiten. Typisch een probleem van een paard die niet geleerd heeft op eigen benen te lopen.

Dat heeft daar helemaal niks mee te maken Haha!
Mijn paarden lopen super op eigenbenen. Het is dat het paard dan (onbewust) die kant op wil. Dus wanneer je bijv op de rechter cirkel zit en het paard loopt op een bepaalde plek van je cirkel iets weg over zijn linker schouder zal hij gegarandeerd precies op dezelfde plek er tegen over naar binnen komt vallen. Dat is omdat het paard de drang heeft om die bepaalde kant op te gaan. Het enige wat je hoeft te doen is daar waar hij over zijn schouder naar buiten valt hem rustig naar binnen over de cirkel te sturen (zoals ROM aangaf) totdat hij zich weer op die cirkel gefocused heeft dan is je probleem van naar binnen vallen automatisch opgelost.

Wanneer je een paard hebt dat bijvoorbeeld het grootste deel van de cirkel naar binnen valt. Stop je hem, draai je hem om en corrigeer je hem op de andere cirkel omdat hij daar dan gegarandeerd over de schouder naar buiten valt. Wanneer je de bovengenoemde stuuroefeningen doet zal hij zich weer op de cirkel focussen. Zodra hij die cirkel dan goed loopt en je de andere cirkel weer op gaat, zul je zien dat het probleem van naar binnen vallen vrijwel helemaal is opgelost!

Lang leven de stuur oefening Haha!

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 22:23

Ik heb altijd ervaren dat een paard dat over de schouder naar binnen of naar buiten valt niet goed op eigen benen loopt. Hij zoekt onbewust toch steun aan je handen,benen of zelfs bakrand. Dus ik denk dat wel te maken heeft met het wel of niet lopen op eigen benen.
Als je dus oefeningen gebruikt om het paard te leren op eigen benen te lopen is dit probleem ook meestal opgelost omdat hij onhankelijk van been en handen kan blijven lopen.
Nog een goede oefening is veel gebruik maken van de tweede hoefslag.

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 23:28

Een paard die niet op zijn eigen benen loopt zoekt aanleuning op je handen. Dat hoeft helemaal niks met over de schouder lopen te maken hebben. Een paard kan prima op eigen benen lopen maar niet helemaal recht zijn.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 01:54

Marieke schreef:
Een paard die niet op zijn eigen benen loopt zoekt aanleuning op je handen. Dat hoeft helemaal niks met over de schouder lopen te maken hebben. Een paard kan prima op eigen benen lopen maar niet helemaal recht zijn.

Een paard dat niet op eigen benen kan lopen kan ook aanleuningen zoeken op je benen. Het HOEFT niet de oorzaak te zijn maar het KAN wel. Een probleem kan meerdere oorzaken hebben.
Neem dat voorbeeld van de bakrand. Een paard kan volledig in balans aanvoelen totdat je hem op de tweede hoefslag zet. Een paard kan dus aanleuning zoeken op je handen, bakrand maar ook je benen.

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 11:00

Splash daar heb je helemaal gelijk in Ja

chicopicaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 13:44

en wat voor oefeningen voor rechtrichten gebruiken jullie dan ?

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 18:40

chicopicaro schreef:
en wat voor oefeningen voor rechtrichten gebruiken jullie dan ?

Wat je kunt doen is van pionnen een vierkant maken in het midden van de bak (weg van de hoefslag). Blijf aan de buiten kant van de pionnen. Buig je paard lichtelijk om de pion en rijd hem daarna recht richting volgende pion en zo blijf je door gaan. Doe deze oefening in beide richtingen. Begin in stap als dat goed gaat ga dan over in draf en als dat goed ga over in galop. Dat hoeft natuurlijk niet in 1 dag, neem de tijd. Er kan soms weken overheen gaan. Doe deze oefening niet te lang per keer maar dat geldt voor ieder oefening.
Er zijn hier vast mensen met meer oefeningen die je zou kunnen doen voor het rechtrichten.

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 16:34

chicopicaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 17:12

Leuk man , kijk daar hebben we wat aan filmpies hihihi wanneer komt deze dvd uit eigenlijk ?

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 17:29

emmm, interessante uitleg hoor!
Als ik het eea goed begrijp stuur je dus steeds je paard in de tegengestelde richting waar het paard zelf naar toe gaat. Deze stuuroefening heeft dus tot doel je paard te leren dat hij tussen de teugels MOET blijven.

Maar hoe leer je dan je paard voor bv een horsemanship een cirkel van 10 meter doorsnee of kleiner te laten lopen??
Ben erg benieuwd of deze "methode" dan ook nog op gaat!

gr. johanna

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 17:53

Mmm, ik kan de fimpjes niet zien. Te langzame internet verbinding hier. Krijg je als je in de middle of no where woont Knipoog

Frosti4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 18:05

chicopicaro schreef:
Leuk man , kijk daar hebben we wat aan filmpies hihihi wanneer komt deze dvd uit eigenlijk ?

ja wanneer komt die dvd uit? wil hem ook!

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 18:21

@Johanna de paarden worden door deze stuur oefeningen super gevoelig op de kleinste hulpen. Zodra ze de teugel voelen wijken ze ervan af. Je kan ze echt alle kanten uit sturen, ook je kleine cirkel in, zelfs kleine cirkels in contra, maakt niet uit wat je doet of waar je heen gaat. Dat moet dus voor de horsemanship geen probleem zijn, sterker nog, dan ga je scoren omdat je door onzichtbare hulpen je paard het cirkeltje in stuurt.

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 05:58

Leuke filmpjes! Wanneer komt de DVD uit??

Marieke je hebt inderdaad gelijk dat de paarden door deze oefening heel gevoelig worden voor de neckrein.
Dat je op deze manier je paard kunt leren stappen, draven en galopperen in een cirkel die een doorsnee heeft van 10 meter of minder geloof ik absoluut niet. Sterker nog het is niet eens mogelijk!!
Je hebt nl te maken met een paard dat aan beide zijden zijn spieren niet op de zelfde manier gebruikt (link of rechts gebogen, net als link of rechthandige mensen)
Het merendeel van de paarden is rechts gebogen. Dat betekend dat het paard aan de rechterkant korte en strakke spieren heeft. Aan de linkerkant heeft het paard lange slappe spieren. Dit heeft tot gevolg dat het rechter achterbeen verder naar het zwaarte punt grijpt. Dit is een stuwend achterbeen dat lang en recht is. Dit heeft weer tot gevolg dat het linkervoorbeen verder naar voren gebracht wordt. Paard "loopt" weg over de rechter schouder en loopt de cirkel uit. Vooral in een kleine cirkel zal dit gebeuren omdat het rechterachterbeen er nog verder onder gebracht wordt!
Het linker achterbeen is een dragend achterbeen dat niet ver genoeg naar het zwaarte punt gebracht wordt. Het paard zal linksom dus ook naar binnen vallen.
De grote truc is het paard zodanig te trainen dat beide achterbenen gelijk naar het zwaarte punt grijpen. Dit kan alleen maar door er voor te zorgen dat beide achterbenen evenveel stuwen als dragen. Het gevolg hiervan is dat het paard rechtop kan open, op een rechte lijn of op een cirkel.
Bovenstaand is DE oplossing (mits geen lichamelijk problemen) op heel veel problemen; paard springt niet aan in de juiste galop (andere kant wel), overkruist gaan, paard kan geen rechte lijn lopen, paard kantelt zijn hooft bij het sturen, paard gaat niet recht achterwaarts, paard laat zijn been in de spin/piviot niet staan, paard kan niet wisselen zonder om gegooid te worden, paard hangt op mijn hand, enz enz enz.

Tja, hoe train je nu je paard??? Knipoog

Rijd Uw paard voorwaarts en richt het recht (G.Steinbrecht)

Bovenstaand is mijn bescheiden menging over hoe je een (western) paard traint, ben natuurlijk geen Dell Hendricks !
Ik ga nu weer fijn meelezen Knipoog

gr. johanna

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 12:55

Wat een ingewikkeld verhaal Haha!

Dat probleem wat jij omschrijft los ik juist op door deze stuur oefeningen.
Wanneer je het sturen niet onder controle hebt, dus wanneer er een schouder hier of daar uit steekt, hoef je niet eens te beginnen aan een andere manouvre. . Door het contstant herhalen van het naar binnen sturen daar waar je paard over de schouder naar buiten loopt, voel je het paard op een gegeven moment recht onder je komen te lopen helemaal op zijn eigen benen zonder enige vorm van aanleuning. Je moet wel die schouder mee nemen he. Contstant weer neem je die schouder mee naar binnen.

Zodra hij recht op zijn cirkel is, kan je je tempo gaan versnellen. Hoe harder je gaat, hoe meer het "probleem" uitvergroot zal worden. Zodra hij recht is op zijn cirkel in een hoge versnelling, kan je al je andere dingen gaan doen. Dit zal er namelijk ook toe leiden dat hij recht is in zijn spin, recht is in zijn run down of wat je ook maar wilt. Alles komt weer terug bij het sturen...

Ik kan mijn paard zulke kleine cirkels laten galoperen met de kleinste hulp dat het bijna piroutes zijn. Dus jouw quote

Citaat:
Dat je op deze manier je paard kunt leren stappen, draven en galopperen in een cirkel die een doorsnee heeft van 10 meter of minder geloof ik absoluut niet. Sterker nog het is niet eens mogelijk!!

Gaat er bij mij niet in

Maar goed, ook ik ben niet Dell Hendricks.... Haha!
Deze manier van rijden heeft het paardrijden wel een stuk makkelijker gemaakt Ja

(Wij doen uiteraard ook veel lenigheids oefeningen met de paarden, we kunnen heupen, schouders, you name it, alle kanten uit maouvreren... Knipoog )

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 13:46

johanna29 schreef:

Jazeker wel, als je paard ook genoeg verzameld is. Zonder verzameling kun je sowieso geen cirkel van 10 meter rijden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 14:13

En zonder rechtgericht paard geen verzameling, en zo zijn we weer rond Clown

chicopicaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 14:32

recht>verzameling>circel , goed ik weet wel waar ik aan moet werken hihihi