[WN] Achterlangs kruisen in de rollback

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 09:53

jackie schreef:
pas als de draai af is horen de voorbenen de grond weer te raken.

Ik moet op de wedstrijd de eerste nog zien die dit voor elkaar krijgt Knipoog

Overigens lijkt me dan ook dat een rollback duidelijk geen halve spin is Verward

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 12:29

Ik dacht dat de rollback een achterwaardse beweging was en een spin een voorwaardse! Maar ik kan het mis hebben...

Colinda

beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 12:49

Hoi,

Jolande; dat denk ik dus ook en heb een verhaal gekopieerd v. Randy Paul.

Maar op de één of andere manier 'lezen' sommige er over heen Scheve mond Verward
jackie, sonja, blaze en anderen die denken dat de roll-back een 'voorwaartse' beweging is.... probeer jullie theorie eens te onderbouwen... of is dat v. Randy Paul wel zo 'logisch' ?

Verder; Sugar Miss; op de videobanden die ik heb, zie je toch écht hele mooie en correct uitgevoerde roll-backs hoor.... Kwijl zonder 'horten & stoten' , een soepele draai in een 'sprong'....

En zo hoort 't... maar daar zal best heel wat jaartjes training voor nodig zijn Haha!

en idd... wat mij betreft is een roll-back ook géén halve spin. Het zijn op zichzelf staande oefeningen....
Maar hier zie je dus wél een paard 'kruisen' met zijn benen, en weggaloppeert...
valt ook niet mee... ik kan het ook niet hoor... Bloos maar weet wel hoe die dus moet... ik zal ook nog wel heel wat jaartjes nodig hebben, maar als je theorie klopt, zal ik de roll-back op een gegeven moment ook zo moeten kunnen doen Cool toch? Knipoog
Is ons gebrek aan ervaring en dergelijke... Knipoog
In dat opzicht heb ik in ieder geval respect voor de Amerikanen (niet met alles hoor, maar qua rijden e.d. Kwijl )

groetjes Jolanda

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 13:06

Een rollback moet idd in 1 sprong denk ik.
Denk hier maar eens over na:
Je wilt een rollback naar rechts.
Je paard moet daarna in de rechtergalop zijn correct?
Dus het paard zijn rechterbeen gaat eerst, dus linkerbeen achteraan.
Als je een tussenpas in de draai maakt, maak je het je paard wel erg moeilijk om VOOR zijn rechterbeen langs te kruisen en dan vervolgens een RECHTER galop te vragen.
In 1 keer omspringen lost dit probleem op, want er wordt niet gekruist.
Doe het maar eens na met je armen, er is echt een verschil!
*open voor ideeën*

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 13:14

Romkabouter schreef:
Doe het maar eens na met je armen, er is echt een verschil!
*open voor ideeën*

Heb je hier ruimte voor in je paddestoel Bloos

Overigens heb ik het gewoon met mijn benen geprobeerd Knipoog en met dat kruisen heb je aardig gelijk.

Colinda: die band wil ik dus echt graag zien *LOL* , maar daarover hadden we al een afspraak gemaakt.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 13:16

Mijn paddestoel staat voor iedereen met goede ideeën open Haha!
Met armen en benen werkt trouwens het beste mensen *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 13:18

Rom, aangalopperen in de rechtergalop begint met het linkerachterbeen, niet met een voorbeen.

De mijne zet z'n poten in een rollback naar rechts vanuit stilstand:
rechtervoorbeen opzij naar rechts, linkervoorbeen eromheen, rechtervoorbeen opzij naar rechts, linkervoorbeen erbij *klaar en wegwezen*
Achterbenen: Draait om rechterachterbeen (daar ligt het gewicht op) dus linkerachterbeen is vrij om de galop mee in te zetten.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 13:24

Ja, dat klopt ook wel. Maar zou het niet gemakkelijker zijn voor je paard als hij in 1 keer kan draaien en in de goede postitie komen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 13:33

Joh dat redt die pony nooit.... Ik zit er ook nog op met m'n dikke reet Haha!

Tuurlijk zou dat makkelijker zijn, maar dan moet je paard wel verduveld sterk zijn in de achterhand en flink wat ruimte hebben in de schouder, lijkt me.
Ach, ik heb de tijd, ik oefen nog wel effe door *LOL*

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 15:22

ik benader een rollback als een voorwaartse beweging, omdat je het als een achterwaartse beweging ziet je er snel de vaart uit haalt.

ja paard gaat dan achteruit lopen , of zijn kont wegdraaien.

vaak zie je een rollback uit 3 losse stukjes.
1) de stop........ff wachten
2) de draai....... ff wachten
3) eruit weglopen

ik bedoel niet dat je dat op wedstrijden ziet hoor , maar mijn ervaring met lesgeven is dat mensen vaak zo hun rollback oefenen

om te oefenen om je paard weg te laten lopen voor je been
doe ik vaak instap: vlot stappen , been eraan teugel en een kwart draai , of een halve , en dan weer wegstappen. en dat dan afwisselend links en rechts.

ik hoop dat het een beetje duidelijk is, maar ik wil het best een keer voordoen hoor Haha!

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 21:40

Sugarmiss"]
[quote="jackie schreef:
pas als de draai af is horen de voorbenen de grond weer te raken.

Ik moet op de wedstrijd de eerste nog zien die dit voor elkaar krijgt Knipoog

Overigens lijkt me dan ook dat een rollback duidelijk geen halve spin is Verward
[/quote]

klopt, een rollback is geen halve spin. en ik heb ook nog niet veel ruiters/paarden gezien die het goed doen........

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 14:25

Jos schreef:
ik benader een rollback als een voorwaartse beweging, omdat je het als een achterwaartse beweging ziet je er snel de vaart uit haalt.

ja paard gaat dan achteruit lopen , of zijn kont wegdraaien.

vaak zie je een rollback uit 3 losse stukjes.
1) de stop........ff wachten
2) de draai....... ff wachten
3) eruit weglopen

ik bedoel niet dat je dat op wedstrijden ziet hoor , maar mijn ervaring met lesgeven is dat mensen vaak zo hun rollback oefenen

ik hoop dat het een beetje duidelijk is, maar ik wil het best een keer voordoen hoor Haha!

Helemaal niet mee eens Jos.

Een rollback moet in 1 beweging. Je stopt, (wacht natuurlijk tot je paard stil staat) draait en bent meteen weer weg. De rollback vereist concentratie en kracht van je paard en het is heel erg frustrerend voor hem als je hem net voor de krachts explosie van het weer vertrekken laat wachten! Dat moet je dus nooit doen. Je zet een rollback in en je maakt hem af tot en met het weer weg galoperen zonder pauze er in.

De rollback is GEEN voorwaardse beweging maar een ACHTERWAARDSE!
Je paard breng zijn gewicht naar achter en draait dan en kan omdat zijn achterhand vol onder zijn lichaam staat, is direct weer vertrekken

Ik dacht dat het probleem van Sonja was dat haar paard te sterk op de achterhand leunde en daarom in de problemen kwam.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 16:07

moeilijk he iets uitleggen en lezen op internet

ik bedoel juist dus dat het niet uit die 3 losse stukje hoort te bestaan , maar dat je dat juist vaak ziet

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 17:13

Ik zit bij het lezen me in te beelden dat ik het doe en eigenlijk snap ik het dus niet.
In wedstrijden zie je dat het paard omspringt en weggaloppeerd (meestal scheef Bloos ). De stop vind ik trouwens ook erg scheef dan.

Moet hij nou omspringen en weg wezen of omdraaien (dus een beetje lopend zeg maar) en weg wezen. En het lijkt me ook niet de bedoeling dat het allemaal zo scheef en half af gebeurt. Liever wat rustiger en netter, maar ja da's mijn mening.
Wie weet het?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 18:20

Hij moet dus vanuit zijn hakken omspringen
Citaat:
The roll back is a half turn over the hocks to come out in the opposite direction and, in reining, to lope off straight away. It is of great benefit to have a horse that is naturally “over its hock” as it is hard to impossible to teach this. Horses not “over their hock” can perform a roll back but it never looks as good as a horse that can stay balanced on its hind end and move its front end smooth and fast, especially one-handed in the bridle.
(Jason Wordsworth)

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 18:52

je paard moet omspringen.
maar voordat je zover bent zal je nog vele "stapjes"moeten maken. Haha!

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 19:11

whaaaa nou weet ik nog niet of het voorwaarts is of achterwaarts!!! ik houd het maar op een voorwaartse achterwaartse beweging whhahahahahhah
enne ik oefen de rollback trouwens nu nog in stap omdat we daar net mee begonnen zijn... eerst maar eens de hulpen oefenen die explosies komen wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 19:25

En toch zie ik nog steeds niet in waarom een rollback een achterwaartse beweging is.
In mijn (niet deskundige Haha! ) ogen is het een voorwaartse beweging, vanuit en rond de achterhand. Vergelijk het maar met een wending om de achterhand. Da's ook een voorwaartse beweging om de achterhand heen. Ik ben er ook van overtuigd dat mijn probleem deels ontstaan is omdat ik zelf niet genoeg vooruit gedacht en gehandeld heb (en dat is heel erg verergerd doordat ik aan m'n linkerteugel heb zitten plukken)

Vandaag kreeg ik een PBtje van iemand die traint bij een behoorlijk gerenommeerde trainer (ik noem geen namen, als deze Bokker zich bekend wil maken dan lezen we dat hieronder wel) en deze Bokker heeft mijn probleempje aan die trainer voorgelegd.
Wat schetst mijn verbazing? Deze trainer zegt dus dat mijn probleem niet van links naar rechts zit, maar juist van rechts naar links OMDAT EEN PAARD ACHTERLANGS HOORT TE KRUISEN IN DE ROLLBACK, OMDAT HET EEN ACHTERWAARTSE BEWEGING IS.....

Nou snap ik er dus echt geen ene moer meer van...... Verward

Dus..... Heeeeeeeeeeeeeelp!!!!!

Volgens mij (verbeter me aub als ik het weer eens fout heb) zie je achterlangs kruisen alleen bij cuttingpaarden, omdat dat een snellere beweging geeft.
Maar in de reining wil je (ALS het paard al moet kruisen) toch een voorlangse kruising zien????
Ik vind ook een rollback die achterlangs gekruisd wordt niet mooi, omdat die beweging van 180 graden ( ALS dat al gehaald wordt, helaas) dan hakkerig wordt.
Wat is er nou mooier dan een goede stop, gevolgd door een mooie soepele draai (DUS voorlangs kruisen) en meteen weg in de juiste galop (wat al bijna niet mis kan als je paard het juiste pootje als pivotbeen gebruikt)

Wie oh wie geeft me nou de definitieve opheldering?(mijn eigen trainer was heeeeeel erg verbaasd over de uitspraken van die ene trainer dat m'n paard achterlangs zou moeten kruisen. Heb het uiteraard meteen met hem besproken, maar hij is het er niet mee eens. Ik ook niet)

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 19:28

ik ben het er niet mee eens.. volgens mij is het toch een achterwaartse voorwaartse beweging (kan het niet uitleggen maar ik zie het er beide inzitten..
maar die trainer is vaag
tis toch echt voorlangs!!!!!

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 19:37

als je een rollback naar rechts maakt, tilt hij zijn rechterbeen op , en springt daarmee in de rechtergalop aan
met het linkerbeen en met de achterbenen zet hij af.
dus volgens mij kan hij nooit met zijn linkerbeen over zijn rechterbeen kruisen want dan struikelt hij
ik heb het nu over een perfecte rollback met en sprong Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 19:41

Haha! Jos, het gaat over MIJ Haha! Nog niet helemaal perfect dus.... hihi

Dus ga even uit van minimaal 1x kruisen in de draai van 180graden. Hoe is dan de beenzetting van de voorbenen? (achterbenen staan buiten kijf, daar is iedereen het wel over eens)

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 20:58

we hebben net de videoband van All Dunning bestudeerd
(ook in slow motion Haha! ) en de benen kruisen voor langs.

hij zegt dat er ook paarden zijn die dat omspringen kunnen , maar daar moeten ze wel een natuurlijke aanleg voor hebben
hebben ze die niet , dan ziet hij liever een nette vlotte rollback , met dus dat stapje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 11:26

Yep, en da's nou net wat ik bedoel. Als je paard achterlangs kruist, is de beweging in tijd misschien sneller, maar de beweging wordt ook hakkeliger (nieuw Nederlands woord, net uitgevonden Haha! ). Als je paard voorlangs kruist, is het Stop, boemboemboem in de wending en Weg maar weer. Veel vloeiender.

Afijn, mede door de enorme stroom PBtjes geloof ik dat ik toch wel op de goede weg ben, dus vanmiddag maar weer lekker oefenen. Het duurt misschien even, maar dan wordt het nog wel wat!

Iedereen hartstikke bedankt voor het meedenken, vooral degenen die zelfs echt aan het speuren geweest zijn. Toppie!

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 14:11

Ik heb met mijn neus in de boeken gezeten en overal staat dat een paard bij een rollback zijn gewicht naar de achterhand breng en dan gaat draaien. Het is dus echt een achterwaards manouver! We hebben het niet over een turn around! of spin even voor alle duidelijkheid dat is niet het zelfde als een rollback ook gelezen in het boek van Bob Loomis.
Hij moet dan zijn, stel we gaan rechtsom, rechterbeen eerst weg zetten in zijn draai. Dan komt er links achteraan. Hoe je het ook bekijkt als je paard echt draait kan hij onmogelijk met zijn linkervoet voor zijn rechtervoet langs kruisen. Deze voet komt bijna naast maar altijd achter het eerste been neer. Bedenk je eens even wat er gebeurd als je paard deze voet wel voor de rechter voet kan krijgen Lips are sealed Zijn gewicht zal dan volledig op zijn rechter been steunen en zijn linker staat niet in een positie om het over te nemen. Dan krijg je dus een hakkeling in de draai. Nou ik Bob Loomis boek heb zitten lezen denk ik dat er twee dingen door elkaar gehaald worden. Ik denk dat Sonja aan het oefenen is om de draai te bevestigen. In principe maakt het denk ik niet echt uit als het langzaam gaat. Of hij nou voor of achterlangs kruist. Als een rollback goed uitgevoerd wordt kruist het paard zijn benen niet! Dat is fysiek onmogelijk! Precies zo als Jos zegt. Ik denk dat als een paard stapje voor stapje voorlangs kruist het dan meer om een reverse naar de wand toe gaat dan een rollback. Maar het is ook maar een manier om het te gaan leren. Mijn trainer zegt dat achterlangs kruisen helemaal niet verkeerd is. Het gaat om een achterwaardse beweging dus door het gewicht naar achter te brengen komt het bijna als automatisch dat hij achterlangs kruist of zijn voet naast de andere zet en niet er voor.

Colinda

beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 17:22

Dat roep (schreef) ik van het begin v. dit topic al Scheve mond , een roll-back is géén voorwaartse oefening... ja... ná de roll-back...

sorry voor de one liner...