Simonus schreef:Leg me nu eens uit SM waarom je voor een wedstrijd geen uur zou mogen inrijden. Thuis trainen we onze paarden allemaal op leningheid, uithoudingsvermogen etc. en als we op een wedstrijd komen zouden we dan alleen maar een half uurtje mogen stappen, draven en galopperen? Dat is vragen om blessures. ..
In mijn ogen is er een duidelijk verschil tussen inrijden (c.q. warmlopen) en trainen.
Trainen is het leren van iets, dat doe je thuis. Op een wedstrijd hoef je het geleerde slechts uit te voeren in de wedstrijd zelf en zou je niet meer dan een opwarming nodig hebben om te presteren. En opwarmen is nodig om blessures te voorkomen. Cooling down ook trouwens
Het ene paard zal wat heter zijn dan de ander en heeft misschien meer inrijden nodig om wat overtollige energie kwijt te raken. Overigens kun je dit met longeren ook bereiken. Een ander paard zal de energie hard nodig hebben om te presteren, wil het geen futloze proef worden.
Soms zie je in de inrijbak ruiters soms meer dan 20x spinnen en zeer vaak stops/rollbacks maken. Dit heeft IMO niets meer met inrijden te maken.
Citaat:
Ik heb nu voor het eerst met eigen ogen de bak in Kreutz mogen aanschouwen, mochten wij in 2004 het niveau hebben om een goede proef te kunnen neerleggen, dan zullen we toch echt maanden van te voren kilometers moeten gaan maken. Daar red je paard het echt niet als zijn uithoudingsvermogen gelijk loopt met een training van een uurtje per dag
Een reiningproef duurt misschien 3 minuten, het is geen uithoudingsproef gelijk aan een endurance
. Tuurlijk zal een paard konditie genoeg moeten hebben. Maar voor een uitbarsting van 3 minuten heb je geen opwarming nodig van meer dan een uur.
Citaat:
Wanroij heeft niet eens een EHBO post voor mensen, laat staan voor paarden. Ja, je kan een nummer van een vee-arts bellen, heb ik thuis ook. Maar op wedstrijden waar zoveel paarden en mensen komen is het echt geen overbodige luxe om een EHBO post en een vee-arts aanwezig te hebben.
Op zich geen slecht idee. Maar hoeveel mensen waren er nu helemaal op die dagen (en hoeveel paarden). En is er statistisch gezien aanleiding voor om daar iets aan te veranderen
Dat de reining in de andere bak gehouden moest worden was idd jammer (voor het publiek), maar voor de paarden duidelijk beter. Anders zouden er waarschijnlijk meer reiners al zijn omgekeerd en naar huis gegaan.
Het is niet de eerste dat een wedstrijdorganisatie 'aangenaam' verrast werd door een verandere bodem. Helaas is het op korte termijn vinden van een andere lokatie niet altijd mogelijk.