[WN] Ervaring jeugdteam

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Ervaring jeugdteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 19:20

Als ze gezien hebben hoe de Duitsers met de paarden omgingen en dit stuitte dusdanig tegen de borst, dan liever de Penny-kant op Haha!

Buiten dat je kinderen rijvaardigheid bijbrengt, moet er ook nog respect voor het paard zijn c.q. behouden blijven.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 19:32

Ik ben ook voor 'n Penny-EK! *LOL*

Pling extra points for horsehugging!! Clown

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 20:11

Ik vind het heel erg leuk voor die kinderen dat het word aangeboden.
Ikzelf doe heel erg mijn best op het western maar het gaat langzaam vooruit doordat ik niet veel instructie krijg.
Ik heb een eigen western paard en train daar ongeveer iedere dag een half uur mee. En dan nog een uurtje het bos in.
Zlef heb ik nog nooit de kans op een wedstrijd gehad. Dus ik ben wel blij voor die kinderen.

Ps : ik ben 14 jaar.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 20:26

In een andere sport waarbij kinderen puur met hun eigen kunnen moeten presteren, redden ook alleen de echte talenten het.
Thuis zullen er veel verschillen zijn met de manieren van trainen en trainers, daar doe je weinig tegen.
Maar op zo een wedstrijd vind ik wel dat het gaat om de prestaties van de kinderen. Ongeacht hoe ze zijn getraind, moeten zij hun kunnen laten zien. Als trainers dan gaan inrijden vind ik dat wel jammer.
Maar aangezien het er thuis al anders aan toe zal gaan, zal het vaak weinig uitmaken.
Verwende kinderen zijn overigens niet alleen die van rijke ouders, dat hoeft aboluut niet.
Maar er zijn zat ouders die krom liggen en schulden maken voor hun kinderen. Alleen om te kunnen zeggen en te laten zien wat zij allemaal hebben.
Het ogen uitsteken is er altijd al geweest. Niet door de mensen die zo geweldig rijden of goed zijn voor hun paarden. En al helemaal niet de beste ouders of volwassenen die een lekker voorbeeld geven. En dat wordt overal doorgegeven, in elke sport.
Ik denk dat er ook erg veel jaloezie is, wat het niet beter maakt.
De echte gedreven en getalenteerden zullen vast wel overblijven als ze hun eigen paarden vollediog moeten trainen en bekostigen.

Magic27

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 22:35

Moderatoropmerking:
lange quote verwijderd
Laatst bijgewerkt door Cer op 26-07-07 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Magic27

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 22:38

Als je als trainer aan zoiets deelneemt en zulke dingen gebeuren heb ik alleen maar nog vraagtekens in mijn ogen .Als je in een forum er ook nog op wijst :hey joh, zo goed waren jullie nou echt niet ,word er beweert je gaat een oorlog beginnen en je wil alleen maar jennen . Lieve mensen , zo komt deze sport nooit uit de kinderschoenen . Er moet kritiek aangenomen worden , en de volwassenen die hier achter zitten moeten maar hun eigen belangen weg laten , tenslotte gaat het hier om de kids . Heeft iemand van de verantwoordelijke personen eigentlijk tot nu toe dabij stilgestaan hoe die zich voelen...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 23:49

Magic 27, het is nu een beetje een aparte quote geworden. Als je wilt reageren op iets, doe dat dan even apart, want zo staat het in mijn reactie, alsof ik dat heb gezegd. En dan is jouw reactie niet duidelijk, dank je wel.

Verder vind ik je reactie van, maar dat maken jullie er zelf van beetje vreemd. Ik ben geen jullie en heb niks met het jeugdteam te maken. Als je goed leest, ging het daar niet om. Ik verwees naar de weinige mogelijkheden soms in Nederland vergeleken bij andere landen.
En als je goed leest heb ik nergens een andere aanpak afgewezen of iets dergelijks. daar ging het me niet om en laat ik in het midden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 08:36

Klaasje schreef:
Kom jij al die mensen die een bijdrage willen leveren even brengen, Sonja? Als je PM't krijg je m'n adres Clown

Ik heb geen enkel belang om dat voor jullie te gaan regelen Klaas, daar doen jullie maar fijn zelf wat voor Knipoog
Maar om je een kleine hint te geven: de afgelopen anderhalf jaar heb ik tegen NIEMAND die op wat voor manier hulp kon gebruiken (ringsteward zijn, wedstrijd omroepen, patterns tekenen, organiseren, planning maken, tot en met keertje meekijken met rijden aan toe) "nee" gezegd. Terwijl ook mijn vrije tijd schaars en dus kostbaar is.
En zo zijn er nog heeeeeeel veel mensen die op wát voor manier dan ook best wel hun bijdrage willen leveren. In het groot en in het klein. Manegehouders die hun manege eens ter beschikking willen stellen, trainers die eens een clinic willen geven, fotografen die foto's willen maken en hun winst af willen staan voor een goed doel, vrijwilligers die hun handen uit de mouwen willen steken etc etc.

Ik kan jullie (of wie dan ook) niet helpen door bedragen te gaan sponsoren; daar heb ik zelf de middelen niet voor. En trainen kan ik jullie ook niet; daar ben ik nog lang niet goed genoeg voor. Maar als ik op mijn eigen kneuterige niveautje ergens kan helpen, zal ik dat altijd doen. Om óók op dat "onderste niveau" waar ik zelf zit, tóch een bijdrage te proberen te leveren aan "de westernsport".
Dat betekent dat als jullie eens omhoog zitten met een locatie, ik absoluut zal proberen om jullie kostenloos een dagje van "onze" binnenbak gebruik te laten maken, en indien daar behoefte aan is mijn trailmateriaal beschikbaar te stellen. Of als jullie bv een wedstrijd organiseren om sponsorgeld binnen te krijgen, je altijd mag bellen voor weet ik wat voor vrijwilligersklusje dan ook.

Echter, je wilt (op welk niveau je dan ook bijdraagt) wél wat terugzien voor wat je doet. Inzet bijvoorbeeld. Plezier, Sport, Teamwork; geef het maar een naam.
Wedstrijden waar ik een hele dag heb lopen werken, het niet "leuk" was en er over de hele dag nog geen kop koffie vanaf kon, hebben me maar 1x. Daar help ik niet meer. Wedstrijden waar echter alles op alles gezet wordt om alle ruiters (ook instap) een topdag te bezorgen en die er financieel niet uitkomen om ook maar een kwartje reiskosten uit te betalen, die kunnen me gerust bellen, en dan sponsor ik de extra prijsjes bij de linten ook nog wel als daar niemand voor is.
Zoiets zou dus ook voor een jeugdteam gelden: als jullie laten zien dat je je stinkende best doet ergens voor, dan enthousiasmeer je anderen. En dat kan zó veel teweeg brengen...

Kan je daar wat mee?
(*zie nu MacDonaldsreclame voor zich: Hmmmm lekkerrrr* *LOL* )

googies_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 09:32

wij hebben als team al een aantal maanden heel erg onze best gedaan met trainen en je er voor kaar te maken.
en op het EK zijn we de hele week als team samen gewerkt en we doen onze best heeel erg en dus vind ik dat je geen dingen moet zeggen van ik wil team work plezier en resultaten zie want DIE ZIJN ER.
dus daar hoef je noet aan te twijfelen.

Magic27

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 10:06

sorry superponny ,ik had mijn reactie verkeerd geplaatst....
Met jullie , bedoel ik de mensen in dit land en dit forum die nog steeds denken dat ze zo goed zijn en alles in orde is qua training , jeugdteam enz. Het zijn hier genoeg mogelijkheden en die worden ook vaak aangeboden MAAR ER MOET WEL WAT MEE GEDAAN WORDEN. Als je plezier wilt en aan het strand wil liggen dan moet je dat in je vakantie doen als er tijd voor is en niet tijdens en Youth Cup dan heb je namelijk met je kont in het zadel te zitten ....Dat moet eigentlijk niet ik hier vertellen dat zou iemand van de volwassenen sterren die mee waren de kids vertellen .

slootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 10:34

even ter aanvulling:
WHAT IS THE AMERICAN QUARTER HORSE YOUTH WORLD CUP?
This is an educational and leadership based event for youth members from around the world. The culmination of this event is a showcasing of skills learned in an atmosphere of friendly competition. It gives youth a unique opportunity to learn in a hands-on setting with other international youth horse enthusiasts. (zie verder http://www.AQHA.com)

Dit is de gedachte achter de World cup en volgens mij ook de gedachte achter het EK.
Ik denk dat het nederlandse team echt heen gaat voor de ervaring en het kennismaken met andere jeugd. Landen als bv duitsland gaan echt om te winnen.
Het nederlandse team heeft niet de ervaring, nog de middelen om in alles uit te blinken maar heeft volgens de oorspronkelijke opzet en gedachte achter het evenement alle recht om daar te zijn.

ps
ik heb niet alles gelezen maar ik kreeg het idee dat er heel erg uit werd gegaan van puur presteren en de gedachte achter deze wedstrijden toch iets anders is.

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 10:47

Wat mij iedere keer tegen de borst stuit is het afgeven op andere landen.
En sorry, je hoeft niet overal te winnen maar je gaat toch echt niet een hoop geld uitgeven, sponsoren zoeken ed, aleen voor de ervaring....

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:48

Magic27 schreef:
Als je plezier wilt en aan het strand wil liggen dan moet je dat in je vakantie doen als er tijd voor is en niet tijdens en Youth Cup dan heb je namelijk met je kont in het zadel te zitten .....

Tuurlijk...... Nors opkijken Dus vanaf dat er ontbeten is totdat je gaat pitten moet je met je kont in het zadel zitten! Dat helpt echt.... Ik heb even gesproken met één van de begeleiders en er is puur voor de broodnodige ontspanning, rust én teamgeest gekozen voor een bezoek aan het strand, in mijn optiek een heel slimme keuze. Ieder mens heeft namelijk ontspanning nodig en gezien de tijd die aan het strand is doorgebracht (wel 2 uur!) vind ik het erg flauw om dit te gaan vergelijken met een vakantietripje.

Slootje Bedankt voor het plaatsen van de uitleg van de AQHA Knipoog

Ik neem aan dat er nog een evaluatie komt van het EK waarin algemene verbeterpunten naar boven komen, ik ben zeer benieuwd welke dit zijn en welke plannen er komen om deze punten te verwezelijken en hoe wij hier in kunnen helpen. Ook ben ik benieuwd op welke verbeterpunten ieder voor zich heeft bepaald........

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:55

Magic27 schreef:
Als je plezier wilt en aan het strand wil liggen dan moet je dat in je vakantie doen als er tijd voor is en niet tijdens en Youth Cup dan heb je namelijk met je kont in het zadel te zitten ....Dat moet eigentlijk niet ik hier vertellen dat zou iemand van de volwassenen sterren die mee waren de kids vertellen .

Waarom vertel je dan, als jij alles zo goed weet waarom train jij het jeugdteam dan niet

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 12:06

Nou Slootje... door het plaatsen van jouw berichtje is in mijn ogen meteen de hele discussie beeindigd Haha!

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 12:25

O ja Klaasje Ik kan me voorstellen dat bij kinderen/jongeren het vragen om hulp nog niet de normaalste zaak van de wereld is, zelfs volwassenen hebben daar nog moeite mee. Dat jullie je best doen heb ik kunnen zien bij sommige trainingen en clinics waar ik bij was, dat hoef je voor mij niet te bewijzen Knipoog Ik zal met de begeleiders contact opnemen hoe ik jullie kan steunen.

MissPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 12:37

als moeder wil ik nu ook even reargeren op deze discussie...
Het uitgangspunt van de NQHA word duidelijk beschreven op de site en is precies dat wat slootje net duidelijk heeft gemaakt, en vanuit dat uitgangspunt hebben deze jeugdleden gereden.
Als je je vanuit dat principe de gehele EK mee gedaan en mee gemaakt hebt (wij dus) kan ik niets anders concluderen dat deze jeugdleden precies voldeden aan die normen! Ze zijn absoluut niet van mening dat diegene die gewonnen hebben het niet 'verdient' zouden hebben, het gaat erom dat ze vonden dat het uitgangspunt van de NQHA hier niet erg in terug te vinden was.
Persoonlijk ben ik niets anders dan trots op àlle jeugdleden die toch vol goede moed deze ervaring wilde meemaken en er àlles uit wilde halen wat voor hun op dat moment redelijk haalbaar was.
Het is al triest genoeg als je paard, waar je jarenlang op traint en je wedstrijden rijd zonder problemen, vlak voor zo'n wedstrijd het laat afweten! dan heb je alleen nog maar je trots en je kennis om er toch voor te gaan, dan maar op een paard waar je idd weinig van af weet, dan heb je in mijn ogen doorzettingsvermogen! paarden mogen na de inschrijving gewisseld worden, ruiters niet.
Wat betreft het stranduitje.....Het was door de FEQHA geregeld dat àlle jeugdleden die middag naar een pretpark zouden gaan en het Ned jeugdteam ervoor gekozen hadden om even te relaxen op het strand....anderhalf uurtje
Over 'verwende schijtkinderen' wil ik alleen dit over kwijt....weet wat je zegt, je mag idd overal je menning over hebben daar is dit ook voor, maar sommige uitlatingen gaan mij echt te ver! hier schuilt een respectloos eigenschap!
Deze jeugdleden zijn verre van verwend, ze moeten er ook idd hard voor trainen, tussen hun schoolwerk/examens en bijbaantjes door want ook bij ons groeid het geld niet op onze rug! en moeten we, net als zo veel andere, er veel voor laten om onze hobby te kunnen uitoefenen.
en als je dan op deze mischien wel 'onprofessionele' manier met, idg leanne, 7 medailles naar huis komt, kan ik alleen maar zeggen TOPPIE!.....door naar de volgende ronde!
petri

cheeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 12:49

Helemaal mee eens!

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 12:51

MissPeet schreef:
Het is al triest genoeg als je paard, waar je jarenlang op traint en je wedstrijden rijd zonder problemen, vlak voor zo'n wedstrijd het laat afweten!

Je paard is geen object, hij wordt niet expres ziek of kreupel. Hij staat niet op een morgen op en denkt 'weet je, ik laat mijn ruiter lekker stikken vandaag'! Zo voelt het bij een hoop ruiters als een paard ineens kreupel of ziek wordt :/. Je bedoeld het vast niet zo maar het doet mij altijd zeer als ik dat lees, ze doen het namelijk niet expres Knipoog

MissPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:12

zo bedoelde ik het idd niet, het was een 'gevoel' kwestie.
maxi hebben we als veulen en gaat om wat voor redenen dan ook nooit meer hier weg Lovers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:17

Uitje naar het strand of een pretpark vind ik alleen maar verstandig eigenlijk. Even weg uit de wedstrijdomgeving en lekker ontspannen en met elkaar lachen is denk ik (zéker voor de jeugd) juist erg goed om daarna weer vol te kunnen concentreren.

MissPeet schreef:
Over 'verwende schijtkinderen' wil ik alleen dit over kwijt....weet wat je zegt, je mag idd overal je menning over hebben daar is dit ook voor, maar sommige uitlatingen gaan mij echt te ver! hier schuilt een respectloos eigenschap!

Dat is jouw mening en dat is prima. Mijn visie is dat het pas respectloos is als je ons land en onze sport mag (!!!) vertegenwoordigen op een EK, en je dan onvoorbereid/ongetraind de ring in komt. En dat heb ik op de volgende wijze verwoord (ik zal je de originele quote geven want die staat op een Boktdeel waar niet iedereen toegang heeft geloof ik), waar ik nog steeds achter sta:

Sonja schreef:
Ik word heel triest als ik foto's van een EK zie waarbij dan een deelnemer vertelt dat ze pas voor de vierde keer in een Engels zadel rijdt, in de hunterclass op een EK.

Dat betekent dat ons land verwende schijtkinderen als afvaardiging stuurt die niet eens oefenen om ons land te vertegenwoordigen. (hoeveel talent iemand (of z'n paard) dan misschien ook heeft hoor, daar oordeel ik niet over)

En iedereen maar zeiken over hoe het niveau hoger te krijgen. Nou eehhhhhh.... door eerst eens serieus te gaan TRAINEN misschien????

Hoe vaak (of door wie dan ook, interesseert me niks) ik ook aangevallen word, ik blijf erbij: als je naar een EK uitgezonden word dan oefen je tot je d'r bij neervalt. En daarna sta je op en oefen je verder. Dus ga je niet onvoorbereid de ring in. Dan zet je jezelf, je paard, je trainer en je complete sport TE KAK.
Je gaat als kunstschaatser toch ook niet meedoen aan het EK lange afstanden terwijl je nog niet weet hoe je je noren onder moet knopen?

Enige wat je me nav bovenstaande quote kunt verwijten is dat ik het over kindEREN heb ipv een kind. Misschien heeft de rest er wel voor getraind. In dat geval is in ieder geval ook de trainer die het ongetrainde kind opstelt lekker fout bezig imo. Zowel richting sport als opvoedkundig richting kind.

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:21

Ik zou de hele dag trainen een stuk kwalijker vinden dan ff lekker uitwaaien op een strand. Ontspanning is net zo belangrijk en doet niks af aan prestaties, draagt er eerder aan bij...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:24

OP een evenement ben je te laat om te gaan trainen. Dan moet het al voor elkaar zijn en hoef je de boel "alleen maar" (ga d'r maar aan staan Haha! ) soepel en in conditie te houden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 14:17

Ik snap best dat de organisatie iets heeft georganiseerd, omdat het een jeugd wedstrijd is. Dat doen mensen snel, omdat het ergens nog wel kinderen blijven natuurlijk.

Ik vergelijk het nogmaals met voetbal. Maar als je in de hoogste selectie kijkt heb je al je beste jongetjes bij je. Die worden overal door hun trainers aangeboden en door scouts overal in de gaten gehouden.
Die trainen harder en meer dan de breedtesport. Maar krijgen ook betere trainers. Als je dan ergens komt heb je inderdaad al langer getraind en het beste bij je. Kinderen of ouders die dat niet trekken, vallen vanzelf af.

In de paardensport is dat gewoon niet zo. Ondanks de bijbaantjes en ouders die kromliggen, moeten je ouders toch 200% achter je staan. Dat is echt niet bij elk paardenmeisje zo.
En ik denk dat er echt niet landelijk trainers gaan samenwerken.

En als er nog steeds mensen op elkaar afgeven of met hun neus in de lucht lopen, zullen kinderen overkomen als verwende kinderen. Maar dat komt door de volwassenen. Dat is niet bij iedereen zo, maar wel heel veel!! In de gehele paardensport helaas. Ik zie dat ook wel en snap wat voor nare smaak dat geeft.

Mensen liggen krom en moeten zelf hard trainen. Dan hoor je dat sommige kinderen hele goeie paarden krijgen en op bepaalde manieren reageren, is dat best slikken. Een aantal kinderen krijgt niet mee dat je er hard voor moet werken. En zelf veel talent moet hebben om een paard goed te trainen en bij zo een team te komen. Dat komt over als minder respect voor het paard. Maar goed, dat zie je in de top meer gebeuren. En nogmaals niet bij iedereen natuurlijk.

De toppers zullen hoger komen. Die gaan voor presteren en resultaten. Voor mensen die lol met hun knol naast de prestatie willen, zal het minder leuk overkomen, maar er zullen ook kinderen zijn die op een andere manier verder gaan. En door deze ervaringen ook heel fijn gaan trainen en bezig zijn met paarden.

Nederland zal voorlopig niet genoeg geld erin steken en lang niet genoeg samenwerken om een 100% prof jeugd neer te zetten. Maar ze zijn goed bezig geweest daar. En ik denk dat de organisatie echt rekening houdt dat ze iets organiseren voor jeugd. Dus het ook echt een leuke happening moet zijn, waar ze elkaar zien rijden en deze ervaring meemaken. Dat ze Duitsres het anders zien doen is dus ook een ervaring en misschien wel goed.

Jammer alleen dat het al zo moeizaam gaat met veel negativiteit bij de jeugd, want zo blijft het bij de volwassenen ook doorgaan en andersom. Misschien leert iedereen er wat van? Dat zou mooi zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 14:24

superpony schreef:
Mensen liggen krom en moeten zelf hard trainen. Dan hoor je dat sommige kinderen hele goeie paarden krijgen en op bepaalde manieren reageren, is dat best slikken.

(reactie gaat over jeugd in het algemeen hoor, niet over dit EK in het bijzonder ofzo. Dus eigenlijk offtopic maar eigenlijk ook niet Haha! ):
Weet je wat nou zo gaaf zou zijn? Niet alleen voor western hoor, maar voor de hele paardensport?
Dat er nog een keer iets zou komen als het Rabobank Talentenplan, maar dat dan NIET de kinderen van zeer bemiddelde ouders en/of de al beroemde ruiters uitgekozen zouden worden.
Daarmee bedoel ik absoluut NIET dat het hen niet gegund is om zich in de schijnwerpers te rijden. Maar zij komen "er" (en daarmee bedoel ik op hun eigen haalbare top) toch wel, omdat ze zich de betere paarden en trainers al kunnen veroorloven.

Of misschien zelfs wel in een samenwerking met een FNRS. Een soort van landelijke finale van W-proefrijders, waarbij dan een jaar lang training en startkaart met een gesponsord paard te winnen is.

Jongens DAT zou toch pas gaaf zijn!