[WN] wat mankeert er aan mijn paarden..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Romkabouter

Re: wat mankeerd er aan mijn paarden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 09:30

crazycactus schreef:
Zelf vind ik Rina's prijzen reeel gezien de vraagprijzen bij bijv. grotere stallen, waarom zou zij als particulier goedkoper moeten zijn?

Laat ik het omdraaien: Waarom zou die grote stal ook zo duur moeten zijn?

De markt bepaald de prijs, en de markt is verzadigd. Leuke paarden te over, in alle rassen. En lang niet iedereen wil een topper om in de wedstrijden uit te brengen, ze willen gewoon een leuk dier om plezier mee te hebben.

dirkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 09:47

Ja, ik ben dat met je eens. (markt is verzadigd).

de meeste mensen willen een leuke quarter, om recreatief mee te ryden, ( maar stiekum zou het ook fyn zyn dat het een nakommeling is van die en die).
Toch, er zyn ook een X-aantal mensen die wel een goed sport paard zoeken, om mee te doen aan een wedstryd, of om er mee te fokken.

en zeg nou zelf, hoevaak hoor je niet op een wedstryd, dat ze een paardje hebben gekocht of zouden willen kopen, van een of andere goed presterende hengst (naam mag je zelf in vullen Haha! )

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 09:51

Dat is mooi maar als je een een goed presterende hengst op een matige merrie zet, komt er niet persé een goed presterend paard uit... Kortom: dan kun je tenminste beter wachten tot het paard een jaar of drie is en je beter kunt zien of de veelbelovende vader ook heeft doorgefokt in eigenschappen.

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 09:54

Volgens mij zit je wat aan de hoge kant met de prijs. Maar dat is waarschijnlijk het probleem niet.
Al zou je d'r te koop zetten voor 1500,00 dan ben je haar ook nog niet zomaar kwijt.
Ik heb sterk het idee (ik kan er best naast zitten hoor) dat de markt vol is. De consument is overmatig kritisch geworden.
Het is een slechte tijd om te verkopen en dat heeft niet met de economie te maken.

Toch succes met de verkoop Knipoog

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 09:57

Ben het met Anya eens... Ja

Waarom zegt men (de verkopers voornamelijk Knipoog ) dat een hollander voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten? Je kan het ook omdraaien.. Fokkers/verkopers van QH denken dat ze makkelijk geld kunnen verdienen misschien?
Een beetje in de lijn van de dekhensten wellicht? Als je een dekhengst hebt kun je geld verdienen .... ? Als ik zie wat er aan dekgeld gevraagd wordt voor een gemiddelde ongekeurde qh-hengst Verward

En als mensen ze niet willen, willen ze ze niet. Je kan ze moeilijk dwingen .... Knipoog

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 09:59

dirkje schreef:
en zeg nou zelf, hoevaak hoor je niet op een wedstryd, dat ze een paardje hebben gekocht of zouden willen kopen, van een of andere goed presterende hengst (naam mag je zelf in vullen Haha! )

Ja, maar dat hoor je dus op een wedstrijd. Dat betekend dat die mensen ook wedstrijdgericht zijn!
Het percentage wranleden dat op wedstrijden meedoet is ook bij lange na geen 100%, dus die vallen ook nog eens af.
De nvvr is minstens net zo groot als de wran, zoniet groter. En die mensen willen allemaal gewoon een leuk paard om mee buiten te rijden.
En dan betaal je dus echt geen 3500 euro voor een jaarling. Dat heeft niks met zuinigheid te maken, maar met verstand imo Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 10:00

Ik ben toevallig zo'n potentiële koper die een paint of quarter aan gaat schaffen.
Ik kan alleen voor mezelf antwoorden, dus geen algemene opmerkingen maken, maar wil wel op een aantal bovenstaande opmerkingen ingaan.

* De paarden van Rina: zal weinig tot niks mis mee zijn, maar voor mij persoonlijk voldoen ze niet aan het eisenlijstje (te jong). Derhalve geen onmiddellijke interesse.
(* Overigens zou ik geen 3500 neerleggen voor een jaarling. Ik geef liever wat meer uit voor een goed gereden paard, waar ik meteen mee aan de slag kan.)

Algemeen:
* zoals boven al genoemd heb ik een eisenlijstje. Ik schrijf bewust geen 'wensenlijstje' want ik heb eisen. Geen wensen. waarom ook niet? Ik heb een goed budget, ik weet wat ik wil, en ik wil de komende jaren vooruit kunnen met het dier dat we nu gaan aanschaffen. Dus waarom zou ik NU al laten?
* Ik koop ZEKER zo graag van een particulier als van een grote stal. Waarom zou ik een paar duizend meer gaan betalen voor een dier dat bij bv (roep maar even een naam) een Rieky op stal heeft gestaan (en waar dus waarschijnlijk een stagiair of stalruiter op gereden heeft ipv Rieky zelf)? Bovendien heb ik veel liever een dier dat alles rustig aan heeft mogen leren, lekker buiten heeft gelopen en al gewend is aan het leventje dat hij bij ons ook gaat krijgen.

Mochten verkopers blijkbaar al ernstig moe worden van kopers, nou ik kan je vertellen dat het andersom precies hetzelfde is. Dóódgegooid word je, met dieren die stomweg niet aan je eisen voldoen (qua leeftijd, opleidingsniveau of geschiktheid voor de ruiters die erop moeten). Of wat dacht je van de keiharde leugens waarom een paard weg moet? Of gescherm met afstammelingen (en ondertussen staat het paard erbij als een ouwe voddenknol in de drek, maar jaaaaaa er zit zo'n goede afstamming achter...) En als je dan vriendelijk bedankt voor de eer (met vermelding van reden, bv paard is me te jong of te eenzijdig getraind oid) dan krijg je nog van die stompzinnige antwoorden terug dat er over de prijs evt. nog wel te praten valt. Wat kan mij dat nou bommen? Paard voldoet niet aan m'n eisen, dus de prijs interesseert me niet... Koe

Blijkbaar gewoon allebei moeilijk, zowel paard verkopen als paard kopen Haha!

dirkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 10:02

fokken blyft gokken, anya.
kyk, je wil een recreatief paardje of een toppertje, natuurlyk kryg je dan verschil in de prys.

wat jottum zegt is ook waar.
rina kan wel gaan zakken met de prys, maar dat maakt geen fluit uit.......

en cer: een dekking van een leuk presterende hengst is niet goedkoop, en ik hoef je denk ik niet te vertellen wat voor onkosten je hebt, voor het veulentje er is of groot is.

en euh, nee, je kan ze moeilyk dwingen Haha!

Steaming

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 10:02

Mankeert niks aan je paarden denk ik, ligt aan de markt. Worden per jaar in Nederland ongeveer 200 quarter veulens geboren, de export daarvan is nihil, dus zullen in de buurt een plekje moeten vinden.
De normale paardenhandel heeft geen interesse in de amerikaanse rassen. Ter vervanging van paarden voor de westernsport zijn naar schatting per jaar maar enige tientallen paarden nodig. De rest zal dus een toekomst tegemoed gaan als recreatie paard of manegepaard fokpaard of grasmaaier.
Als recreatie paard moet je dus concureren met al die andere rassen en kruisingen. En op die markt is een goed papier vaak minder belangrijk dan een lief hoofdje en een leuk kleurtje en kopen de meeste mensen liever een paardje dat al onder het zadel is.
En de stijging van de voer prijzen en de verwachte nog grotere stijging zal ook wel geen goed doen aan de vraag naar paarden.

dirkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 10:04

Toch koop ik liever een paard, sonja. Haha!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 10:06

dirkje schreef:
en cer: een dekking van een leuk presterende hengst is niet goedkoop, en ik hoef je denk ik niet te vertellen wat voor onkosten je hebt, voor het veulentje er is of groot is.

Ja, en die onkosten zijn toch voor ieder ras gelijk? Of zijn QH duurder in onderhoud? (dan moet je ze al helemaal niet hebben Haha! )

Buiten dat je dan misschien van tevoren moet nadenken over fokken en het eventuele verkopen (niet specifiek deze situatie natuurlijk) en de bijbehorende prijs.

Met een ander merk paardje kan je misschien wel meer dingen doen voor minder geld, en later (mochten de omstandigheden er naar zijn helaas) ook weer met een ander doel verkopen.
Als je voor veel geld bijv. een reiner koopt, kan je daar waarschijnlijk alleen maar goed mee reinen. Maar voor een recreatiepaard hoef je zoveel geld niet uit te geven.
En als je wran (of NRHA) rijdt zijn er ook nog rassen waar je daarbij leuk mee kan komen die goedkoper zijn in aanschaf en eventueel ook voor andere doeleinden te gebruiken zijn?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 10:13

dirkje schreef:
fokken blyft gokken, anya.
kyk, je wil een recreatief paardje of een toppertje, natuurlyk kryg je dan verschil in de prys.

wat jottum zegt is ook waar.
rina kan wel gaan zakken met de prys, maar dat maakt geen fluit uit.......

en euh, nee, je kan ze moeilyk dwingen Haha!

Ja dat is zeker waar daarom fok ik ook niet.
En daarom zou ik als koper altijd mijn gok kleiner maken door te wachten tot het paard ouder is. Of een goedkoper veulen zoeken.

Kijk het is simpel volgens mij: fokken kan in Nederland niet uit. Tenzij je broodfokker of opfokker bent. Ik ken iemand die koopt in deze regio gewoon alle veulens op. Uit die 200 veulens die de opfok ingaan, komen 2 of drie toppertjes de rest is gemiddeld leuk (ook niet slecht dus) en een paar zijn echt slecht. Die 2 of 3 toppers maken de winst en gaan voor ettelijke tienduizenden euro's over de toonbank (figuurlijk). De rest gaat voor leuke prijzen de basissport en de recratie in.

En daar zit nu net het probleem; Hoeveel westerntopsport heeft Nederland?
Volgens mij hebben we 99% basissport en 1% topsport. En dat op een aantal van pakweg 3000 westernruiters (hou ik het hoog aan). Dan hebben we hooguit 30 potentiele topsportkopers. De rest zoekt een leuk basispaard.

En daar is de prijs/prestatieverhouding gewoon scheef.

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 10:18

Volgens mij ligt de markt helemaal niet op zijn kont. Paarden verkopen op dit moment juist goed Ja

Probleem is de leeftijd. Een jaarling is erg moeilijk te verkopen.
Zolang het paard ouder is dan 2 jaar, netjes gereden, mooi om te zien en onder de 15.000 euro is het zo verkocht, althans, zo ervaren wij dat...

dirkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 10:18

het onderhoud van je paardje kan je zo duur maken als je zelf wilt (denk aan hoeveelheid bix je voert, heb je zelf stalling of moet je stallen, voedingssupplement enz ).

weinig verschil in ras, denk ik, al hoewel zit je in de friezen, heb je qua fokken toch weer andere "problemen"( denk aan spoelen).

prys verschil heb je, en hou je!
het is maar net wat je wil/ zoekt/ fokt.
in ieder geval denk ik dat je als fokker eerst eens achter je oor moet krabben, voor je gaat fokken/verder wil fokken (voor de verkoop dan he).

en, zou ik nu een paardje willen kopen, dan denk ik dat ik nu iets heel leuks kan kopen, voor weinig!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 10:22

Onder de 15.000 euro.. zo dan, wat een geld zeg... Haha!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 10:22

Ik weet niet of het allemaal jaarlingen zijn die je te koop aanbiedt.
Ik heb dik 25 jaar op een handelsstal/fokkerij gewerkt voor KWPN-ers en Friezen.
Wij verkochten zelden of nooit de jaarlingen. Simpelweg, omdat daar nauwelijks markt voor is/was.
Mensen kopen graag een veulen....of een drie-jarige.
Maar enters en twenters niet zo snel. Je kunt ze moeilijker beoordelen. In de zin van jaarlingen zijn naarlingen en dat soort zaken spelen mee.
Daarom hadden wij ook nooit paarden in die leeftijd te koop staan/
Als we er al eens wat van verkochten, dan was het vaak op afstamming, of iemand die het dier als veulen op de keuring had gezien bijvoorbeeld en zijn zinnen er op gezet had en met een goed bod kwam.
Maar het kwam zelden voor.
Dus ik denk dat dat het probleem is.

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 10:24

Cer schreef:
Onder de 15.000 euro.. zo dan, wat een geld zeg... Haha!

Wij hebben paarden staan voor meer dan dat Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 10:27

Zijn quarters echt wel zo populair? De markt is overspoelt met paarden, western is toch een aparte discipline, een goed maar dure jaarling is echt voor de liefhebber en kennelijk is die markt niet zo groot.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 10:45

mag ik die van mij bij jou neerzetten marieke? Lachen

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 10:49

cissy schreef:
mag ik die van mij bij jou neerzetten marieke? Lachen

Bel Mireille daar maar even over, kan je het met haar overleggen Ja

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 10:56

had dr poosje terug al een mail gestuurd maar geen enkele reactie gekregen.... zal even bellen.

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 10:59

Haar internet ligt eraf, wordt aan gewerkt Ja

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 11:00

@ marieke wat blijft er dan voor Cissy over na aftrek van training en stallings geld? Knipoog ik neem aan dat mireille ze niet gratis opstal zet en ze voor niets beweging geeft Bloos

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 11:02

piggeljay schreef:
@ marieke wat blijft er dan voor Cissy over na aftrek van training en stallings geld? Knipoog ik neem aan dat mireille ze niet gratis opstal zet en ze voor niets beweging geeft Bloos

Daar maak je een afspraak over met haar....
Het hangt er ook van af hoe ver je paard is. Moet het nog dingen leren, of is het zo te verkopen. M.a.w heeft het training nodig of niet, maar dat bekijk je samen.

dirkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 11:14

lykt me ook niet meer dan logisch, dat hier afspraken over worden gemaakt.
mireille leeft ook niet van de wind (toch?) Haha!

maar in ieder geval is de oorzaak van dit gevolg, dat cissy haar paardje duurder gaat worden, want zy rekent haar onkosten natuurlyk door!, (toch?)