[WN] wat is beter ? Verkopen, gewoon doorzetten of andere trainin

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Re: wat is beter ? Verkopen, gewoon doorzetten of andere trainin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 09:05

Maar dan staat hij al heel lang te koop, al voordat hij naar Wendy ging. Ik heb hem nl. al op Marktplaats zien staan, eerst als "onbeleerd" en nu dus als in training staand veelbelovend paard.
Wordt het toch een beetje een merkwaardig verhaal, zeker gezien de verhalen die je hier over hem hebt verteld en over de manier waar op je hem aanprijst.
Ik ga er tenminste van uit dat het hetzelfde paard is, al doen de verhalen anders vermoeden. Verward

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 10:17

Hoi speurneuzen Clown
ja jullie hebben gelijk, hij stond voor die tijd ook al te koop maar dat was voor een andere reden waar ik het hier niet over wil hebben
Ik heb even op mijn site gekeken en zag het staan ik zal het even uitleggen : toen ik hem kocht was hij al zadelmak gemaakt in haaksbergen, we hebben er zelfs opgezeten aan de lounge en toen was ie wel heel braaf maar wel een beetje onzeker dat vond ik helemaal niet raar want we hadden hem pas 6 weken
ik heb hem begin april bij wendy in training gezet en de eerste week was er niks met hem aan de hand behoudens dat ie ook daar een beetje onzeker/rillerig was , toen heb ik mijn website aangepast omdat ik alleen maar positieve berichten kreeg over hem van Wendy.
ik ben vergeten om het er weer af te halen maar ga dat nù doen overigens gaat het goed met hem onder het zadel en hij heeft helemaal niet meer gebokt de laatste 6 weken in training.
Hij is nu niet twijfelachtig zadelmak en dat ie lief is daar is geen woord over gelogen want het is een heel erg lief paard in de omgang daar mag ik hem toch wel over prijzen ?
IK ben degene die twijfelt aan mijn vermogen om hem de zekerheid te bieden die hij nodig heeft.
en dat was ook mijn vraag on topic lees maar eens goed

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 10:36

Ach, je weet hoe het gaat hier op Bokt. Maar de goede raad om, een goede, trainer in de arm te nemen zou ik opvolgen als ik jou was. Waar je die moet vinden is een ander verhaal!
Ik weet hoe het voelt, mijn Arabier is, en soms nog steeds, heel onzeker geweest onder het zadel wat zich uitte in weg ( willen) rennen bij het opstijgen en opzadelen, bokken, niet willen lopen,etc. Ook het resultaat van een onkundige trainer, die zijn fouten/ onkunde niet toe wilde geven.
Heb veel geduld en probeer niet te twijfelen aan je eigen kunnen, al is dat soms erg moeilijk als het mis gaat. Vertrouwen tussen jou en je paard is het belangrijskte wat er is.
Overigens is er niks mis met je paard "dressuurmatig" verder rijden. Als de basis straks weer helemaal in orde is komt de rest vanzelf, maar neem voor die basis de tijd. Een half jaar of meer is zeker bij een getraumatiseerd paard geen overbodige luxe. Tussendoor periodes van rust, bijv. een paar weken weidegang en het komt vanzelf goed. Jammer genoeg duurt het wel langer dan bij een paard wat van het begin af op de juiste manier is ingereden.
Succes ermee en denk eraan, dat de tijd nemen in dit geval belangrijk is en iedere, als is het minimale, verbetering " gevierd" moet worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 12:21

Blijkbaar heb je de knoop al doorgehakt of niet? Je hebt hem tenslotte eergisteren weer op marktplaats gezet...

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 14:42

Maar als ik het goed begrijp wilde je hem al verkopen voor hij in training ging bij Wendy?

Volgens Skippy staat hij dan nu op marktplaats en heb je denk ik dan al een keuze gemaakt, maar vooruitgang duurt altijd even. Klinkt een beetje of je hem al opgaf voor je hem naar een trainingstal wegbracht.

Geen kritiek verder, als je hem toch wilt verkopen, succes dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 14:43

Nog even een vraagje hoor... Je beschrijft dat ie af en toe wat rillerig is...in wat voor opzicht? Rillerig wordt namelijk ook wel als een symptoom genoemd van het Impressive syndroom...aangezien Impressive in de lijnen van je paard je zit, heb je hem laten testen? Ik heb geen idee of de dingen die jij beschrijft, hier ook een gevolg van kunnen zijn, maar misschien wel slim om te testen?

Zet nog even door joh, maar heb geduld! Dan komt t vast goed! Maar wel goede professionele hulp erbij vragen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 15:00

Twee maanden training is echt niet veel, en als het paard een verkeerde basis heeft gehad met inrijden al helemaal niet. Daarn is het kilometers maken.

Tip van Skippy is ook niet verkeerd. Laat op HYPP testen voordat je het paard de schuld gaat geven.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 09:16

Cassidy
ik ga mijn paard hier toch niet de schuld van geven ? waar slaat dit op ? Boos!

Skippy
Hij is rillerig in de vorm van brr wat eng en wanneer hij op de trailer staat, niet dat ie staat te rillen van ongemak of ziekte
bedankt voor je tip dit is iets wat ik zeker laat doen, Pling

en voor de rest van bokt :
als jullie iets willen weten wat hier nog niet beschreven staat pb me dan,
ik stel hier geen vragen om daarna als een soort oplichter of leugenaar uitgemaakt te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 09:31

Ik denk niet dat Cassidy t zo bedoeld als jij t opvat... Veel mensen zijn geneigd een bepaald gedrag toe te schrijven aan t karakter van een paard, terwijl er ook vaak onderliggende medische problemen kunnen zijn. Dat is denk ik ook wat ze bedoeld, sluit eerst uit dat t bijv. Hypp of iets anders is, voor je de problemen toeschrijft aan t karakter van je paard. Het komt maar al te vaak voor hoor, dat mensen denken dat iets aan karakter ligt, terwijl er meer aan de hand is, niets om je moeilijk over te voelen, wel iets om wat mee te doen.

Niemand maakt je hier toch uit als leugenaar? Men stelt alleen vragen omdat je advertenties en je verhaal hier af en toe tegenstrijdig zijn. Ik trek ook de conclusie dat je je besluit al hebt genomen omdat je 3 dagen geleden een nieuwe advertentie hebt geplaatst. Ik denk dat t wel heel belangrijk is dat je, wanneer je je paardje daadwerkelijk wil verkopen, eerlijk bent in t verhaal en ook zorgt dat de advertenties en je verhaal hier met elkaar overeenkomen...

Succes!

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 11:46

er staat in mijn advertentie:
voor de ervaren westernruiter, als je ooit een paard te koop hebt gehad dan weet jij ook wel dat je honderden mails krijgt met onnuttige vragen waar je daarna nooit meer iets van hoort. ik mail altijd terug dat ze mij even moeten bellen en dan hoor je vaak niks meer.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 12:09

Daar gaat t niet om PB, natuurlijk wordt je sufgebeld/gemaild. T gaat er hier om dat mensen in je advertenties andere dingen lezen dan hier op bokt, dat roept vragen op. Ik zou dus zorgen dat mn advertentie en mn verhaal hier meer overeen komen. Als er meerdere versies zijn van je verhaal, wordt t wellicht ook lastiger een koper te vinden voor je paard...

Sann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 13:55

Maar vraagje he!! Je zegt dus steeds dat hij zo lief en braaf is enz. en ik weet dat 100% zeker want ik ken het paard!! Maar waarom zou je hem dan in godsnaam verkopen man menigeen is jarloers op jou dat jij zo'n kanjer van een paard hebt!! Moet je kijken hoe ver jullie samen al zijn gekomen ik weet hoe ziek hij was en jij hebt er voor gezorgd dat hij weer helemal beter en mooi is en dat paard kun je niet nog vaker laten verhuizen joh weet jij wat hij allemaal mee heeft gemaakt!! waarom wil je hem dan nu weer kwijt???

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 16:26

Sanne ik heb hem er al afgehaald,
ik ga hem nu eerst laten testen op Hypp en zie daarna wel hoe het verder moet.
ik wil hèm niet kwijt, ik had alleen graag een paard gehad waarmee ik wat kan leren en dat is ie(nu)niet jammer maar helaas....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 16:59

Paintedblack ook van en met dit paard leer je! En misschien nog wel meer dan met een paardje dat alles braaf doet! Knipoog

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 17:24

't Klinkt alsof 't paard geen kans krijgt... had al eerder geschreven, ook per PB, dat dit dier - zo te horen - via foute methodes zadelmak gemaakt is waardoor hij nu totáál geen vertrouwen eheft. Elke nieuwe situatie is eng en spannend en daar zul je hem weer doorheen moeten helpen. Daarom mijn advies.. opnieuw beginnen met zadelmak maken en doen alsof'ie groen is en stapje voor stapje vertrouwen opbouwen.
En dit is júist een paardje waar je méga veel van kunt leren! Als het je met dit paardje lukt kun je't met elk paard...

westerninfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 20:23

Van ieder paard is te leren jong of oud! Gewoon doorgaan hoor, lekker relaxed oefenen en wil alles niet te snel. Zo'n paard moet je zeker een kans geven! gr.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 07:49

Als je voelt dat je toch geen klik hebt met je paard tijdens het rijden lijkt verkoop me geen verkeerde optie. Ik spreek uit ervaring: wij hadden jaren geleden een 8-jarige quarter merrie gekocht, prachtige buckskin, plaatje om te zien en heel lief. Maar na een aantal maanden rijden en trainen werd ze steeds vervelender. Diverse westerntrainers erbij/erop gehad, maar ze begon te bokken. Op het laatste stond ze een keer rechtop in stal toen ik de staldeur opende! Bij navraag in Amerika (waar ze vandaan kwam) bleek ze pas 3 maanden onder het zadel en altijd fokmerrie te zijn geweest!
Omdat wij toen nog heel onervaren waren in de omgang met een eigen paard en met westernrijden hebben we haar verkocht en is ze bij een lieve nieuwe baas gekomen die eigenlijk alleen buiten rijdt en dat gaat prima. Ze was - achteraf gezien - gewoon onbedoeld overvraagd.
Met de kennis en ervaring die ik nu heb (inmiddels hebben we 2 paarden) zou ik in zo'n geval gewoon 3 stappen terug doen, je paard rust geven (dwz niet rijden, wel veel "leuke" dingen mee doen) en eerst een goede vertrouwensband opbouwen. Maar dan moet je wel echt al een klik hebben (en niet alleen je paard mooi vinden aan de hand) want dit vergt wel veel doorzettingsvermogen en geduld. Ik denk dat het paard nu gewoon niet lekker in z'n vel zit en dat kost tijd. Aan jou de vraag of je die erin wilt steken ... dat kan niemand jou adviseren, maar beslis je zelf.
Succes ermee!

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 10:15

simodi
bedankt voor je goede raad

sann_e en alle anderen die mijn paard kenden in zijn erbarmelijke toestand

jullie kunt dit nu allemaal wel zo stellen en cody nu zo zielig vinden maar ik vraag me af als jij op die trainingsstal rondliep toendertijd waarom je niks gedaan hebt en zegt dat het zo'n goede stal is
waarom hebben ze hem dan toch getraind toen ie er zo slecht aan toe was ?
Geld ? dierenliefde in iig niet !hup toch een zadel erop en geld vangen !
waarom heb ik dan foto's gezien waarop een lange vent op Cody zat en het diertje bijna omviel van ellende ?
waarom heb JIJ dan toen niet de dierenbescherming gebeld en de fokker of die stal aangegeven?
nee, niet gedaan he ?
voor mij is het moeilijk is om te horen hoe jullie allemaal je hoofd hebben omgedraaid hiervoor
maar zo zie ik het wel,

wat ik inmiddels wèl heb gedaan ?
als eerste ben ik gaan kijken toen ik van hem hoorde en genoeg geld neergeteld voor een dier dat misschien niet eens mijn huis zou halen
De dierenarts gebeld omdat hij een vette longontsteking had en onderzoeken laten doen
goed voer en een warme dekens gekocht en een fijne stal met stro
vitamines en speciale mineralen gekocht en speciale brok
hem met rust gelaten en veel liefde en zorg gegeven
ik hem hem in training gezet op een professionele stal omdat ik dacht dat hij nog beter bevestigd moest worden voordat( ikzelf onervaren in de westernsport) erop ging zitten
op bokt om raad gevraagd en gekregen en opgevolgd
hem dagelijks worteltjes gebracht omdat me dat werd aangeraden op bokt
hem laten enten en ontwormd
iedere 6 weken de hoefsmid
ik zorg dat ie fris water weidegang 24/7 en een stal heeft
een ander zadel aangeschaft omdat ik dacht dat dat beter voor hem was
hij heeft contact met mijn andere paarden dus sociaal zit het wel goed
hij voelt zich fijn wanneer ik hem poets dus dat doe ik vaak
ik ga nu met hem wandelen ipv trainen
zijn dna is opgestuurd naar Van Haeringen en word getest op hypp
Elcid kijkt voor mij naar zijn foto's en helpt me hiermee Knipoog Dank je wel Elcid Knipoog
en ik heb zelfs overwogen om hem te verkopen
en er nachten van wakker gelegen ...................

Francis
ik heb geen schouderklopje nodig maar mijn paard verdient dat wel, niet aardig van je om te stellen dat hij nu geen kans krijgt want ik heb het beste met hem voor
ik hoop dat jij dat nu ook ziet

iemand nog tips ??????

PocoMisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:20

paintedblack schreef:
iemand nog tips ??????

JA! wees trots op jezelf en heb vertrouwen in jezelf en in jouw paard!!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:51

paintedblack schreef:
Francis
ik heb geen schouderklopje nodig maar mijn paard verdient dat wel, niet aardig van je om te stellen dat hij nu geen kans krijgt want ik heb het beste met hem voor
ik hoop dat jij dat nu ook ziet

PB, ik denk dat je m'n berichtje toch verkeerd begreep, of ik heb me toch niet duidelijk genoeg geformuleerd.
Wat ik bedoelde is dat het in ieder geval klínkt alsof je het vrij makkelijk opgeeft qua trainen. Niemand twijfelt er aan dat je niet het beste met hem op hebt, heb ik ook zéker niet gezegd. Wat ik bedoelde is dat je bij een paard wat duidelijk zo verkeerd behandeld is geweest geen wonderen kúnt verwachten in twee maanden tijd. Zoiets kost gewoon héél veel tijd.
Je vraagt om nog meer tips.. ik denk dat die hier al uitgebreid gegeven zijn en de belangrijkste is 'geef je paard tijd'... rustig aan, niet te snel willen, en voor zover ik het kan inschatten naar wat je hier geschreven hebt, gewoon zélf opnieuw beginnen. Niet uit handen geven want het paard heeft totaal geen vertrouwen in de mens, vertrouwt jou als vaste verzorger het meest dus jij kunt hem het beste dat vertrouwen onder het zadel ook weer geven.
En of dat dan op een western of dressuur manier gebeurt is totaal oninteressant... gewoon zoals jij het wilt/doet/kunt. Als hij eenmaal weer vertrouwen in 't rijden heeft is het western zo opgepakt.

Ben't met PM eens... vertrouwen hebben in jezelf en je paard.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 11:14

Francis
bedankt voor je uitleg misschien begreep ik het niet helemaal Ach gut
Ik vroeg niet om meer tips, dat was meer een ''hekkesluiter Knipoog ''
ik snap wel wat je bedoeld en blijf met hem doorgaan en hopen dat ik hier nog eens kan melden dat ik erop zit !
Het was niet rottig bedoeld naar jou toe maar ik werd een beetje moe van al die ''onderzoeken'' die gedaan werden terwijl ik het beste met mijn paard voorheb

en ik vond dat ik voor eens en altijd moet laten zien dat ,
degene die de ogen sluiten voor dit soort praktijken op trainingstallen niet met allerlei praatjes moeten komen over hoe fout ìk het doe wanneer ze ontdekken dat dàt het paard was dat zo zielig was en mishandeld werd ...... dat vind ik zo flauw
onderneem dan aktie als je zoiets ziet en ga niet de nieuwe eigenaar (met problemen)op de kop zitten

PocoMisss
Thanks OK dan!

Sann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 12:03

paintedblack : Op die stal in Haaksbergen is hij NIET zadelmak gemaakt, er is niet mee gewerkt hij stond snachts in een stal en overdag op de wei! Omdat hij toen van iemand anders was Konden ze er niets aan en mee doen alleen de dierenarts er steeds bijhalen deze heeft ook elke keer dat paardje in de gaten gehouden! Toen de eigenaar wou dat hij zadelmak gemaakt werd heeft hij hem op moeten halen omdat ze op deze stal Niet zo met zieke dieren om willen gaan!! Dus als jij nog een keer een paard zou kopen zoek dan jou informatie goed uit want hij is dus niet getraind in haaksbergen!!!!! en er is op die stal wel alles aan gedaan om hem beter te maken maar omdat de eigenaar het niet wou is er verder niets mee gedaan qua operatie en dergelijke!!!!

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 13:49

Sann_e schreef:
paintedblack : Op die stal in Haaksbergen is hij NIET zadelmak gemaakt, er is niet mee gewerkt hij stond snachts in een stal en overdag op de wei! Omdat hij toen van iemand anders was Konden ze er niets aan en mee doen alleen de dierenarts er steeds bijhalen deze heeft ook elke keer dat paardje in de gaten gehouden! Toen de eigenaar wou dat hij zadelmak gemaakt werd heeft hij hem op moeten halen omdat ze op deze stal Niet zo met zieke dieren om willen gaan!! Dus als jij nog een keer een paard zou kopen zoek dan jou informatie goed uit want hij is dus niet getraind in haaksbergen!!!!! en er is op die stal wel alles aan gedaan om hem beter te maken maar omdat de eigenaar het niet wou is er verder niets mee gedaan qua operatie en dergelijke!!!!

de toon die jij aanslaat staat me niet aan, Sann_e Boos!
ik heb veearts Heitkamp zelf gesproken die heeft hem in die tijd behandeld, hij heeft mij vertelt dat de fokker een heleboel geld heeft besteed aan medicatie en onderzoek om dit paard te helpen, hem valt niks te verwijten. Deze stukken zijn zelfs aan mijn eigen DA toegefaxt.
ik heb zelf die hoeve zelf gebeld en daar kreeg ik te horen dat die zwarte niet erg makkelijk was onder het zadel en de bonte was een stuk makkelijker geweest en ja dat ze wel mager waren maar dat dat niet bij hun gebeurd was ik heb foto's van mijn paard toen ie nog gewoon bij de fokker liep en toen zag ie er prima uit !
Niet goed geinfomeerd ?ik ben dagen bezig geweest om info te verzamelen en de fokker heeft mij alle telefoonnummers gegeven
je moet niet denken dat ik dit allemaal uit mijn duim zit te zuigen want ik zelf foto's gezien van een lange vent die op Cody zat bij die hoeve!
Ik ben steeds zo netjes geweest om deze stal niet rechtstreeks met naam te noemen op dit topic om geen mensen te beschuldigen maar nu gaat het me wel te ver om mij te verwijten dat ik beter informatie moet inwinnen als ik ergens en paard koop !
trouwens er is nooit enig geval van een operatie aan de orde geweest dus ik vraag me af of JIJ wel goed geinformeerd bent ! daarbij had die ***** hoeve ook de diernebescherming kunnen inschakelen als ze dan zo goed zijn ?

Sann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 20:32

sorry maar die tijd dat cody daar stond is er echt geen zadel op geweest niet dat ik weet iddgeval heb vande week nog aan haar gevraagt of het wel zo was en die lange man die er op heeft gezeten op de foto op marktplaats dat is dus niet geweest in haaksbergen!! Maar als jij het allemaal zo goed hebt uitgezocht dan geloof ik je en is dit mijn laatste bericht geweest!! Maar er is maar 1 stal in haaksbergen dan had je net zo goed de naam kunnen noemen!! Dat weet iedereen en als jij dus een probleem hebt met bepaalde mensen ga er dan rechtstreeks naar toe en niet via internet dit is wel heel erg laag!!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 13:01

Deze discussie lijkt me niet zo nuttig .....
PB onderzoekt de mogelijkheden met haar paard en het is juist prima om ook te overwegen om je paard te verkopen! Dat is helemaal niet altijd de gemakkelijkste weg, soms zelfs moeilijker, maar je moet ook eens aan het paard denken. Als de ruiter het gevoel heeft om niet verder te komen met dit paard (of dat nou komt door de rijtechnische kwaliteit van de ruiter of het karakter van het paard doet er niet toe) dan getuigt het juist van goed inzicht om te kijken of een ander baasje beter geschikt is om het paard verder te helpen!!! Ik vind de redeneringen dat ze al zo ver is en wat doet ze het paard aan etc dan eigenlijk wat kortzichtig, omdat helemaal niet gezegd is dat het paard erbij gebaat is om nog langer te blijven bij een eigenaar die denkt het probleem niet te kunnen oplossen. Dit getuigt juist van zelfkennis van de eigenaar, daar ontbreekt het veel ruiters helaas aan!