[WN] Eindelijk kan ik het vertellen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 10:22

SM, volgens mij geeft N/H + N/N 2x kans op N/N en 2x N/H = 50%
N/H + N/H geeft 2x kans op H/H 1x op N/H en 1x N/N is dus zelfs 50% op H/H en 25% op N/H.
Correct me if I'm wrong

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 10:34

Citaat:
SM, volgens mij geeft N/H + N/N 2x kans op N/N en 2x N/H = 50%

Als je het zo bekijkt, klinkt het logisch.
Maar ja ik ben dan ook nog wat grieperig

Sadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 10:36

Dus nog steeds niet opgeknapt, vervelend, sterkte ermee Lachen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 13:23

De ApHCC heeft het nu goed opgelost:

"Effective 01 January 2002, any horse applying for identification or registration in the Register of Appaloosa Horses and carrying a known and/or identified genetic disorder, including, but not limited to, HYPP (Hyperkalemic Periodic Paralysis) and SCID (Severe Combined Immunodeficiency), shall be denied identification or registration with the ApHCC.

Any ApHCC applicant or registered horse may be required, at the sole discretion of the ApHCC, to undergo testing to screen for any genetic disorder. Such testing will be performed by an ApHCC Authorized Representative, at the owner's expense, and the findings noted on the horse's certificate.

Failure of an owner to comply with a request of the ApHCC for such testing will result in the rejection of the Application for Pedigree Registration/Identification or withdrawing of registration/identification status of the horse. Such non-compliance may further be subject to review by the ApHCC Law Review Committee."

Geldt natuurlijk alleen voor paarden die nog geregistreerd moeten worden.

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 14:48

Bij de poesjes gebruik ik de volgende vergelijking (weliswaar voor de basiskleuren zwart en rood maar het principe is identiek).

Stel ma is N/N (N1/N2)
Stel pa is N/H (N3/H)
Veulen krijgt van elke ouder één gen
=> dan zijn de volgende combinaties mogelijk:
N1/N3 = negatief
N2/N3 = negatief
N1/H = heterozygoot positief
N2/H = heterozygoot positief

dus 50% kans

Stel ma is N/H (N1/H1)
Stel pa is N/H (N2/H2)
Veulen krijgt van elke ouder één gen
=> dan zijn de volgende combinaties mogelijk:
N1/N2 = negatief
N1/H2 = heterozygoot positief
H1/N2 = heterozygoot positief
H1/H2 = homozygoot positief

dus 75% kans

Het diagrammetje is makkelijk te maken als je bijvoorbeeld Excel voor de geest haalt.

Zet het genenpaar van ma gesplitst in cel A1 en B1 en dat van pa in cel A2 en B2.

Trek een lijn van A1 naar A2
Trek een lijn van A1 naar B2
Trek een lijn van B1 naar A2
Trek een lijn van B1 naar B2
en dan heb je alle mogelijke combinaties

Het is in dit geval wel zo dat het autosomaal dominant verervende eigenschap is, oftewel, in normaal nederlands, het hoeft maar op 1 gen van 1 van beide ouders te zitten en het is mis. Misschien zul je er niets of nauwelijks iets van merken, maar het is er wel. De kansberekening zou anders zijn als het een recessieve eigenschap zou zijn, maar naar ik begrepen heb, is daar bij HYPP geen sprake van.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd, want dat is een hele kunst om dat alleen in woorden te doen.

=^.,.^=

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 16:32

grinnik laten we allemaal weer biologieles gaan volgen over chromosomen bij bevruchting....

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 19:21

[quote="SugarmissMisschien is mijn rekenwijze fout, maar ik zie het als volgt:
Een veulen = 100% en bestaat uit 2 genenparen (één van de vader en één van de moeder) . De ouders bestaan ook elk uit 2 genenparen, dus beide ouders hebben 4 genenparen = dus 25% (4x25 = 100%). Het veulen krijgt van de vader 1 gen = 50% (vader is N/N dus 100% hyppvrij), van de moeder ook 50% (waarvan 50% kans op het hyppgen). 100+50 = 150:2=75% kans op hyppvrij; dus 25% op het HYPP-gen.
Bij een ouder die H/H is ligt dit dus anders en zal het veulen altijd N/H zijn. Als beide ouders N/H zijn is de kans 50% op N/H.[/quote]

Hmmm, een heel intresant rekensommetje, alleen kan en heeft een paard natuurlijk nooit 100 + 50. Ik vraag me af waar je die 50 vandaan haalt???

Een paard met een dominant gen, of dat nu HYPP is, schimmel, roan, wat dan ook, vererft ALTIJD 50%!

Behalve een paard dat homozygous is voor een gen, in het geval van HYPP, dus de paarden die H/H zijn. Elk veulen van een H/H paard is N/H!

K@rin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-02 20:04

Het heeft exact (op de dag nauwkeurig) een jaar geduurd voordat ik Sunny''s papieren in handen kreeg, en ze meteen daags erna weer opgestuurd heb voor naamswijziging en transfer.
Dat was omdat de moeder nog niet op de naam van de huidige eigenaar was overgeschreven, waarschijnlijk de dekking nog niet eens gemeld was, haar oudere broertje moest ook tegelijk papieren krijgen, en die eigenaar sprak geen engels en moest daarvoor iemand anders telkens laten bellen/schrijven. De eigenaar was een vriendje van de hengst-eigenaar en ik denk dat die dekkingen (3 jaar op een rij) niet helemaal zo goed doorgegeven waren bij de AQHA. Zowel van de moeder, vader, sunny en broertje moesten dus DNA kits besteld en teruggestuurd worden. Ze is dus parentage verified. Ik heb bij de AQHA gereclameerd waarom ze toen niet meteen HYPP getest hadden, maar als je de rules van de AQHA goed leest, staat er dat alleen wanneer de aqha een ouderschapstest verplicht stelt, (en dat is bij een veulen uit KI en ingevroren sperma) dan wordt er meteen HYPP getest, wanneer de ouderschapstest niet door de AQHA verplicht is maar door de eigenaar gewenst wordt (bijv. omdat je graag toch een registratiepapier hebt nadat je zelf laks bent geweest met de hele papierhandel), dan wordt er dus niet automatisch getest.

K@rin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-02 20:11

Zal nog even in jullie herinnering brengen hoe Sunny eruit ziet. Deze is in juni genomen.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door K@rin op 11-10-02 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 20:14

Wat een schitterende foto!Die wapperende manen en die zelfverzekerde blik.....

K@rin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-02 20:19

Ja he, op het origineel zit er ook nog een hele donkere dreigende lucht achter, is goed gelukt die foto.
En voor 1 ding is hypp natuurlijk wel een goed ding........namelijk spiertjes kweken, ik geloof echt wel dat al die extra spieractiviteit een bodybuilders effect hebben, ze is namelijk veel breder dan haar volle, oudere broer (die heeft dus waarschijnlijk N/N, maar de eigenaar ziet het nut van testen niet in)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 21:53

K@rin, ik kwam de volgende website tegen die misschien interessant voor je is. Wat je beslissing ook moge zijn betreffende Sunny, ik wens je er veel sterkte bij.

http://hypp.8m.com/hyppcare.html

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 14:04

Jee Karin, wat beroerd zeg om dit mee te maken.
Ik ben eens wat gaan rond snuffelen en heb het volgende gevonden. Misschien dat je hier wat aan hebt.

veel sterkte Adrienne

HYPP Treatment Information
If your horse has been tested and is positive for the mutation causing HYPP, and has not shown any abnormal clinical signs, do not change anything in your current management. If your horse does show any problems, you will probably want to know how to best manage an episode of muscle tremors or paralysis and how to prevent these episodes from occurring again. The following lists are emergency treatments for HYPP. Treatments that are effective include the following for an acute attack: For a mild episode (muscle tremors, horse not down) Exercise horse (walking or longeing) - Use caution as the horse could stumble and fall. Exercise stimulates adrenalin which helps replace potassium inside cells. Feed grain (oats, or corn-oats-barley (dry), or you can use light Karo syrup for a glucose supplement). Feeding carbohydrates supplies glucose which stimulates the release of insulin which promotes potassium uptake by cells. Give acetazolamide orally (3 mg/kg). This is usually 6 to 8 tablets if the tablets are 250 mg each. Acetazolamide increases potassium excretion from the kidney and also affects glucose metabolism. For a severe attack, immediate veterinary attention is necessary. If the horse is down and unable to stand, have your veterinarian: Place IV catheter and administer 23% Calcium gluconate (150 cc in 1-2 liters of 5% glucose / 500 kg horse). The majority of horses respond immediately to this and stand up. If no response, follow with 1 L 5% sodium bicarbonate intravenously. (Dose is 1 meq/kg). Still no response, give 3 L 5% dextrose IV, and monitor potassium levels in blood. All these treatments help to stabilize the muscle membranes and lower blood potassium. It is best to have the veterinarian draw blood prior to initiation of treatment and analyze the blood potassium and muscle enzyme concentrations. This can be helpful to confirm that the horse was suffering an attack of HYPP and not something else (like colic, for instance). For control of episodes: Regular feeding and exercise schedule. Avoid fasting or water deprivation. These horses do better if allowed access to a paddock or pasture rather than strict stall confinement. Daily or nightly turnout is helpful. Mix alfalfa with grass hay or oat hay and grain (oats best) to decrease potassium content of diet. Many owners report that their horses do very well on grass hay alone or pasture. Feed equal amounts of hay and grain two to three times daily. Avoid rapid changes in diet. Acetazolamide (Diamox) - a diuretic - (2 mg/kg orally twice a day). Many halter-horse owners continue to feed alfalfa hay as the only roughage but maintain their horses on this drug for all or most of their life. This drug is a forbidden substance as ruled by the AQHA and AHSA. It has come to my attention that acetazolamide is not always available from human pharmacies. Another drug which has been used is hydrochlorthiazide at a dosage of 0.5 mg/kg twice a day by mouth. Inform your veterinarian of condition prior to any general anesthesia as this may precipitate an episode of paralysis. If your horse is receiving medication, maintain them on therapy before and after surgery or anesthesia. Use common sense while hauling, be sure to stop and water the horses frequently (every 2 hours). Many horses with this trait are asymptomatic and have very successful careers. Most horses can be managed easily with good care and can still bring great pleasure to their owners. Please put this condition into perspective with regard to many of the other conditions that our horses can have.Information contained on this page provided courtesy of :University of California Davis, CA 95616-8744FAX: 530-752-3556

K@rin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-02 20:06

Bedankt girlz, de info en site waren me al bekend, maar blijf vooral meedenken. Ik heb thuis de brochure over HYPP van de AQHA al helemaal zitten vertalen (daar komt Adrienne haar stukje ook uit geloof ik)

Het grootste probleem met sunny is dat ze er zo angstig van wordt. Ik geloof dat er vanalles in dat lijfje gebeurd, ook niet zichtbaar voor het oog. Ze kan van slome coole quarter binnen 1 seconde veranderen in een paard op de vlucht, en dan houdt niets of niemand haar tegen. Ze zou je op zo''n moment finaal omver lopen, en dat doet een paard toch niet gauw. Ze is al door een anderhalve meter hoge heg gesprongen, over de straat gegaloppeerd (80 km en weg bij de andere paarden ipv richting de kudde), we hebben een struiken/bomen border die zo dicht begroeid is dat er echt geen paard doorheen kan, toch schiet ze daar midden in. ''s-morgens met hooi voeren gaat ze 9 van de 10 keer al bij haar hooiruif staan, de tiende keer probeert ze over je heen de stal uit te rennen. Rustig grazen in de wei en dan uit het niets met 4 benen de lucht in springen, allemaal van dat soort dingen. Ik heb al brandplekken en gekneusde vingers van het proberen toch dat touw vast te houden wanneer ze het op haar heupen krijgt. Bovendien durf ik haar echt niet aan iemand anders over te laten. Het is dat Boy veel te vet wordt van constant buiten staan anders bleven ze samen dag en nacht op de wei zodat ik er niet meer mee rond hoefde te lopen.
En dat alles terwijl ze tot begin dit jaar echt heel rustig en braaf was. Ik heb vanalles met haar gedaan, vuilniszak aan een stok en mee over haar hele lijf en hoofd zwaaien, over plastic, hout en rubber mat lopen, tussen de schommels door terwijl de schommels tegen haar lijf aan bungelen, gaf ze allemaal niks om. Het is echt KL*TE.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 09:25

Ik weet dat HYPP zich in heel veel verschijningsvormen kan uiten, maar misschien pin je nu alles vast op HYPP en is er ook meer met haar aan de hand.
Ik heb laatst een heel interessant artikel gelezen over onvoorspelbaar gedrag bij paarden wat als oorzak had dat er ergens in de hersens een drukplek was. Ik wil niet zeggen dat dat hier ook het geval is, maar eerder 'keep an open mind'.

K@rin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-02 13:53

Idd Sugarmiss, daar twijfel ik zelf ook wel over. Hoorde vandaag van mijn juriste dat ik daarmee ook te maken kan krijgen bij een rechtszaak, dat ik moet bewijzen dat de bijkomende gedragsstoornissen het resultaat van de hypp zijn en dat ze niet een andere bijkomende geestelijke afwijking heeft. Leuk hoe bewijs je dat.....

K@rin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-02 21:43

Sunny heeft maandagavond weer een (lichte) aanval gehad. Zag meteen dat het mis was toen ik haar uit de wei haalde, ze was erg stijf in haar kruis, sleepte met haar achterbenen, en over haar schouders en flanken bibberden alle spiertjes op en neer. Heb dit keer niet meteen in paniek de dierenarts gebeld maar haar druivesuiker gevoerd (glucose) zoals ik ergens gelezen had. Ze kreeg het warm, krulde af en toe haar bovenlip op, en veel zuchten en steunen. Stond ook erg opgetrokken in de liezen, heeft zo''n 20 minuten geduurd en werd toen langzaam aan minder tot het helemaal over was en ze weer hooi ging eten.
Ik snap nu echt niet waar die aanval vandaan kwam, ze krijgt behalve het kalium wat in hooi zit, absoluut geen kalium meer binnen (alleen nog wat zemelen en megabase vitaminen mengsel), dagelijks ritme was als gebruikelijk, stond lekker in de wei, geen stress, ze hebben niet rondgerend of zo. Dit komt dus gewoon uit het niets naar voren.
Vanmorgen was het weer de nervositeit die regeerde. Ze wou al meteen de stal uit toen ik hooi kwam brengen, en later met buiten zetten was het steigeren, springen en drammen. De wei in gesjeesd met het touw er nog aan, en eerst uitkuuren voordat ze zich weer liet pakken. Heb haar dit keer wel kunnen houden maar heb er wel een opgezette middelvinger aan overgehouden.
Heb beraad gehouden met ouders en dierenarts en de knoop doorgehakt. Aanstaande maandag om 12 uur gaat ze naar de slager. Dit is voor haar ook geen leven, en ik trek dit ook niet veel langer meer. K*T

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 21:48

Sterkte K@rin, bij haar laatste gang. Het zal niet makkelijk voor je zijn. Maak nog veel foto's en probeer veel tijd met haar door te brengen.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 21:48

ik ken het verschijnsel Hypp niet, maar ik vind het een verstandige beslissing.
voor jou en ik denk ook voor je paard.
ze is pas 3 jaar en dit houd je geen jaren vol

sterkte de komende dagen, Jos.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 06:04

De tranen sprongen me in de ogen toen ik je beslissing las. Ik denk dat het de juiste is, hoe rot ook. Dit gaat anders een keer gigantisch mis, of voor het paard of voor jou of een ander.
Heel veel sterkte de komende tijd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 08:01

Ik denk iid dat dit de beste oplossing is voor zowel je paard als jijzelf.
Veel sterkte de komende tijd.

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 08:35

Als mijn hart al pijn doet, wat zul jij dan wel niet voelen! Huilen Heel veel sterkte en denk aan haar hoe ze was voor haar aanvallen begonnen.

=^.,.^=

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 14:20

Heel veel sterkte.
Het is niet leuk dat je haar in moet laten slapen, maar ik denk wel dat het het beste is. Nou hoeft je paard iig geen pijn meer te lijden.

Francisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 21:36

Wat vreselijk allemaal zeg! Ik wens je ontzettend veel sterkte.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 22:20

Woorden schieten te kort voor wat jij nu mee moet maken. Er lag een toekomst voor jou en Sunny en die heeft nu zijn horizon bereikt, hoe graag jij het ook anders had willen zien.
Ik wens je alle kracht de komende dagen en de dagen erna....