[WN] Hoe was jullie eerste westernervaring?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LiNdA1986

Re: Hoe was jullie eerste westernervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 14:24

Lijkt mij ook wel leuk om een aantal westernlessen te volgen.

Heb zaterdag eigenlijk mijn eerste westernervaring gehad. Mijn tante heeft 6 westernpaarden en met 2 daarvan hebben we meegedaan aan de Woudloop Track op de Veluwe. Ging erg goed en vond het erg leuk. Was wel even wennen om met een lange teugel te werken en de hulpen zijn ook ietsje anders.
Mijn tante kan mij ook wel lesgeven, maar die woont 45 minuten bij mij vandaan en hier in de buurt zit ook niet echt een westernmanege.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 15:26

tjs ik kreeg een vriendje die western reed en had een grote bek toen ik eens een beginners westernwedstrijd gezien had.
dat kon ik ook heus wel met mijn toenmalige paard, dacht ik Bloos
dus ik werd uitgedaagd om dat te bewijzen Haha!
toch maar een lesje genomen om niet helemaal voor banketstaaf te staan en tja ik vind het leuk Lachen

westernlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 22:40

Hallo!

Ik ben ruim een jaar geleden overgestap van engels naar western. Voorheen altijd gesprongen en dat is me goed bevallen, maar op een zeker moment kwamen er wester- ruiters bij ons op stal. Ik mocht af en toe op hun paarden rijden en ik was al snel helemaal om! Ik heb toen een tijdje niet meer gereden en ben vorig jaar met mijn zus gestart met westernlessen nemen bij Anita van Rijn bij de Westernhorse stable te Schijndel. Dit bevalt ontzettend goed en ik heb elke keer een goed gevoel aan het einde van de les. ik heb het gevoel alsof ik veel eerlijker ben tegenover het paard waar ik op rij. Daarnaast geeft Anita echt geweldig les en is ook nog een super lieve meid waar je ontzettend veel lol mee hebt. Ook al is ze heel succesvol in de westernsport, ze doet gewoon heel normaal en dat waardeer ik enorm. Is dus een tip als je goed en leuk les wil! Haha! Ik heb gee eigen paard, maar rij op paarden van Anita en haar man Nico. Ik wil wel snel een eigen paard maar ben nog aan het studeren dus dat zit er nog even niet in Huilen

Groetjes!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 08:32

Hmmm.... ik was 18 en werkte op een stal in Austerlitz.
De zoon van de egenaar had daar een eigen western-stalletje en daar ben ik begonnen....dat was in 1990!!!
Toen waren er maar een paar stallen waar western werd gereden. We gingen naar Willem Burgmeijer, Henk en Frans Flaton om te lessen.
Toen Jan naar Frankrijk vertrok ben ik ook vertrokken bij die manege.

Mijn eigen paard is in 1995 omgeschoold naar de Western.
Ik heb hem nog steeds. Hij is nu 19 en doet alles nog.
Hij is wel met pensioen wat wedstrijden betreft maar ik rij elke dag...

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 11:09

Misschien wil ik in de toekomst ook westernlessen gaan volgen.
Ik rijd nu ruim 10 jaar Engelse stijl en wil de western erbij gaan leren.
Nu vraag ik mij alleen af of je dan in een beginnersles komt? Of in een les van mensen die al kunnen rijden, maar van Engels naar Western gaan?

Begrijp je wat ik bedoel? Niet dat ik in een beginnersles weer die evenwichtsoefeningen moet doen Knipoog

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 11:11

mijn eerste westernervaring was SUPER. moest wel gewoon met een wat langer teugeltje rijden. Alleen soms wilde die me even uitproberen en als dressuuramazone wilde ik gelijk met de teugels oplossen en dat mocht niet. Was wel even slikken, maar daarna ging het super.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 11:16

LiNdA1986 schreef:
Misschien wil ik in de toekomst ook westernlessen gaan volgen.
Ik rijd nu ruim 10 jaar Engelse stijl en wil de western erbij gaan leren.
Nu vraag ik mij alleen af of je dan in een beginnersles komt? Of in een les van mensen die al kunnen rijden, maar van Engels naar Western gaan?

Begrijp je wat ik bedoel? Niet dat ik in een beginnersles weer die evenwichtsoefeningen moet doen Knipoog

Die oefeningen doe ik na 32 jaar rijervaring nog steeds regelmatig, ben ik niet te goed voor geworden. Daarom verschiet ik ook niet als in de horsemanship de beugels uit moeten in draf en galop Knipoog Maar vooruit dat was je vraag niet.

Ik denk dat als jij bij je toekomstige westernleraar aangeeft al zoveel jaar ervaring te hebben, hij je niet indeelt bij mensen die nog nooit een paard van dichtbij gezien hebben. Maar je moet natuurlijk wel even wat basisdingetjes onder de knie krijgen. Misschien is het dus handig om even een paar privélesjes te nemen voor je de groepsles in gaat. Kunnen ze je meteen op het juiste niveau indelen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 11:17

mijn 1e westernles was een beetje apart...
Er werd gevraagt of ik al reed, ja, reed al 10 jaar engels, en kreeg gelijk sporen aangemeten. Paard waar ik opzat liep niet helemaal lekker naar mijn idee, maar kreeg te horen dart hij aan het begin altijd stijf was, zou vanzelf over gaan.
Er werd een balkje in de bak gelegd waar we overheen moesten galoperen en gelijk daarna op de rem....

Naja, toen had ik zoiets van zal wel, nu kijk ik er toch heel anders tegenaan

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 12:30

Ook ik heb altijd Engels gereden.
Maar dat heb ik, op het buitenrijden na, nooit echt leuk gevonden. Het rijden op zich wel, maar ik zat altijd met een tegenstrijdig gevoel op het paard. De hulpen spreken elkaar vaak zo tegen en het is zo'n duw en getrek verhaal.

Westernrijden trok al tijden meer, maar er waren voor mij geen mogelijkheden te switchen.
Het relaxte, samenwerkende plaatje van westernrijden spreekt mij voornamelijk aan.

Mijn eerste ervaring met westernrijden was alleen niet zo heel positief.
Ik ging naar een manege hier in de buurt en mijn eerste privéles ging redelijk, paard was niet echt aan de hulpen (manegeversie van een westernpaard...en dan de hulpen niet goed kennen was geen combi) maar goed, alle begin is moeilijk.
De tweede les mocht ik desondanks toch de groepsles in. Met 3 ruiters kregen we les, alleen ging het toen helemaal mis. Omdat ik enigszins onzeker op het paard zat en door mijn gebrek aan westernervaring onduidelijke hulpen gaf, werd het paard het zat en ging hij keihard door de bak heen sjezen. Daarna werd pijnlijk duidelijk hoe goed hij kon stoppen, en hoe hard je er dan vanaf kan vliegen als je niet goed zit.
Dus plof, daar lag ik zand te happen, de littekens van die lange rare losse teugels Haha! heb ik nog steeds op mijn arm (hou ze nl altijd keurig vast).

Afijns, omdat ik mijn eigen paardje had gekocht, wilde ik toch wel graag doorzetten met westernrijden, voor wanneer hij ouder is.
Dus rondgekeken en gevraagd en uiteindelijk terecht gekomen bij Arabieren en Westernliefhebster Krista Sterrenburg.
Ik heb nu mijn vertrouwen weer terug, zelfs in het western rijden en het gaat langzaam best lukken Lachen
We gaan nu maar eens iets aan mijn doorzitten doen, want tsja, dat moet nu eenmaal bij westernrijden, maar wie de gouden tip voor mij heeft draag ik op handen!! Pfff, wat vind ik dat toch lastig.

Verder heb ik erg veel plezier in en van de lessen van Krista, dus we zetten stug door. Het komt wel!
Tegen de tijd dat Dhariyat oud genoeg is kan ik goed rijden Lachen Haha!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 17:53

corine1981 schreef:
De hulpen spreken elkaar vaak zo tegen en het is zo'n duw en getrek verhaal.

Als ik dit zo ontzettend onjuiste beeld ooit nog eens uit de wereld zou kunnen helpen zou ik een blij persoon zijn Lachen
Want als je _goed_ les hebt gehad is het geen duw en getrek!

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 19:41

Hihi wat een leuk topic, rijd sinds pas western echt lessen zeg maar..

Paar x op westernpaardjes van stalgenoot gereden, dat was nog wel de manier die ik beetje snap..

Maar heb sinds pas les bij Pauls Western Stables en daar is het echt wel anders hoor! Was echt wennen, was moeilijk om paard te sturen etc! Ik leek wel beginner man, ookal rijd ik al 7/8 jaar dressuur ofzo! Maar het komt wel goed hoop ik Haha!

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 20:12

27 mei vertel ik savonds wel hoe mijn eerste ervaring was Clown

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 19:17

Ben sinds kort bezig met de "overstap" van engels naar western. Volgens mij moet is het allemaal niet zo zwart wit eerlijk gezegd. Er is heel veel van het engels dat je in hetwestern kunt gebruiken en andersom. Het merk zelf dat mijn paard het heel goed oppikt, ik heb daarentegen nog heel veel moeite. Hopelijk valt het kwartje snel Haha!

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:27

Romkabouter schreef:
corine1981 schreef:
De hulpen spreken elkaar vaak zo tegen en het is zo'n duw en getrek verhaal.

Als ik dit zo ontzettend onjuiste beeld ooit nog eens uit de wereld zou kunnen helpen zou ik een blij persoon zijn Lachen
Want als je _goed_ les hebt gehad is het geen duw en getrek!

Tsja, ik denk dat mijn lessen er wel mee door kunnen. Maar als ik zo om me heen kijk zie ik het toch ernstig vaak hoor. Die paarden worden in de krul getrokken ipv gereden...

Nicki01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:04

Mijn 1e ervaring was in de Ardennen.
Daar ben ik met vriendinnen een trail door de Ardennen gaan maken.
Was meteen verkocht.
Vooral over hoe ze daar met de paarden om gingen en hoe de rijstijl was, uiteraard.
Nu is dat niet bij iedereen zo, maar dat is in iedere tak van de paardensport.

Ik wil in ieder geval niet meer terug naar de dressuur, geef mij maar western.
Voor het zadel alleen al, hihi

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 10:12

nou, ik ben in aanraking gekomen met het wesdternrijden nadat ik bij een collega wat paardne voor haar mocht rijden.
ik had zo'n 10 jaar dressuurervaring, had eigen paarden gehad en reed heel fanatiek wedstrijden, had privéles, reed in de federatie. Tijdens mijn studie zat ik bij een studentenpaardrijverenging waar ik ook meedeed aan wedstrijden, een echte dressuurmiep dus....(maar niet zo'n aanstellerige meid hoor! haha)
Maar die collega reed western en endurence. dus met haar arbiertjes op buitenrit, los teugeltje, rijden op je zit, heerlijk.
Na een tijdje ben ik toch eens een beginnerscursus western gaan volgen in Marum op de WSW. oooh en wat voelde ik mij ineens weer een beginner... zowieso moet je echt opnieuw leren opzadelen bijv. En tuurlijk heb je een voordeel met je jarenlange ervaring omdat je weet hoe een paard voelt, je weet hoe de draf, stap, galop zou moeten aanvoelen, je bent niet bang enz.
Maar waar zaten al die knoppen nu? waar is de rem? het stuur?
Het was wel wennen hoor!
Maar na die cursus (5x les) was ik om, dit was stoer! dit was relaxed! dit was leuk!
En nu rijd ik een paardje in met behulp van mijn super instructrice Paulette Zorn.
En het maffe is dat het zo natuurlijk is dat western rijden, dat mijn paard alles zo oppikt en ik af en toe niet eens doorheb dat ik op een groen paard zit! en dit natuurlijke spreekt mij dan ook erg aan!
Ik ben om! doe helemaal niet meer aan dressuur, maar ben lekker bezig met trail en pleasure!

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 22:23

Ik heb altijd recreatief gereden op mijn draver maar op een gegeven moment (ongeveer 7 jaar geleden) wilde ik eens iets anders. Dressuur en jumping zeiden me weinig. De renbaan vond ik leuk maar daar kreeg ik geen toestemming van mijn ouders voor.
'Barrel-race' leek me ook wel leuk en via via kwam ik in contact met mijn eerste westerntrainer. Ik wist verder niets van het western rijden af, dacht dat ik echt ging leren 'barrel racen'. Vrij kortzichtig dus maar ja, wist ik toen veel. Haha!
Na de eerste les werd me al meteen duidelijk gemaakt dat het veel meer inhield allemaal en al snel maakte ik kennis met verschillende onderdelen. Ik heb een hele tijd gelest op paarden van andere mensen en nadien nog een paardje aangeschaft om mee te gaan westernrijden.
De onderdelen trail, horsemanship en showmanship vind ik zelf het leukst. Alhoewel ik met mijn jonge paint me toch ook eens aan de reining wil wagen!
En barrel-race...vind ik nog steeds gaaf maar het is er nog altijd niet van gekomen! Haha!

Wat mijn eerste wedstrijd betreft in 2001: 4 deelnemers in de horsemanship rookie op een wedstrijd van de ffea en heel onverwachts werden we eerste. Die beker staat nog steeds naast mijn bed. Bloos

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 22:32

Toen ik nog dressuur reed kreeg ik uiteindelijk les van een duitse militairist waar ik ontzettend veel van geleerd heb in een ongeloofelijke korte tijd.
Die man is weggetreitert door een stel 'Deurnetrutten' (jaloezie uiteraard). Dat is zo uit de hand gelopen dat die man er volledig mee gestopt is.
Toen kon ik geen instructeur meer vinden die mij nog kon boeien en het enige wat ik nog om me heen hoorde: ooooowwww.... moet je die zien... die kan echt niet rijden Misselijk
Ik heb dus in eerste instantie een andere richting gekozen vanwege de mensen en niet vanwege de rijstijl.
Mijn eerste westernlessen was in een huismieppengroep en heb er ontzettend veel lol gehad (niet veel geleerd, die instructrise was met de mannen bezig die niet op het paard zaten Sigaar )
Nu rij ik van alles, voornamelijk western, maar mijn doel is om bij de 'profs' uit de buurt te blijven en lol te hebben met het rijden.

irmadehoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 00:06

Na steeds zere knieën na een lange buitenrit heb ik een westernzadel gekocht. Evelien van Euro-horse vroeg bij het passen van het zadel of mijn paard nog ingereden moest worden, zo gestresst was hij altijd in de bak. Een poosje heb ik mijn engelse zadel gebruikt voor in de bak (les) en mijn western voor buiten. Toen ik na een jaartje westernles ging nemen, ontdekte ik dat mijn paard ook ontspannen in de bak kon lopen, echt geweldig. Ik had eindelijk de cirkel van spanning opbouwen doorbroken, daar heb ik nog elke dag plezier van.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 08:41

dan ik ook maar Knipoog

Nadat ik eindelijk op volwassen leeftijd mijn eigen paardje had wonende in brabant, ben ik begonnen met engels rijden
op de manege in het dorp had ik nou niet bepaald leren rijden, alleen geleerd onder alle omstandigheden te blijven zitten Tong uitsteken
In '92 kwam ik Sjaak Marsman tegen die een buitenrit aan het maken was in de duinen en ik heb hem gelijk aangesproken
We mochten bij hem in Beverwijk vakantie houden en daar zag ik voor het eerst western en heb ik mijn eerste lessen gehad, van Sjaak !

ik weet het, je hebt verschillende manieren van rijden, maar zoals ik dressuurles had, ging dat volledig tegen mijn eigen gevoel in.
Sjaak kreeg mijn dressuurpaard veel lekkerder aan het lopen en ik ging veel beter rijden.
Dus toen ik een jaar later aan kinderen wilde beginnen werd het dressuurpaard verkocht en ging ik weer lekker terug op een pony(mijn welsh-cob rakker) en kocht een westernzadel.
Maar zoals dat altijd gaat, zoek je les, gaat het leuk, doe je een beginnerswedstrijdje en voor je het weet rij je af en toe een leuke wedstrijd.

Missfi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 15:41

Vrijdag heb ik mijn eerste western lessen gehad..en ik vond het zalig! ik heb altijd gewoon dressuur gereden op mn eigen paardjes maar sinds een jaar heb ik geen paard meer...dus nu was de drang naar paardrijden zodanig groot dat ik het niet meer kon uithouden..dan heb ik gezocht naar een ranch in de buurt waar ik kon western rijden.

Waarom ik dit wou? welja ik ben altijd geintresseert geweest in cowboys en indianen...en een tijdje geleden heb ik naar een aflevering op Vitaya (belgische zender) gekeken over engelsen die nog nooit paard hadden gereden..en ze moesten naar amerika toe om in een paar weken tijd te leren western rijden...dan moesten ze ook meedoen aan een westrijd..ik vond dit nu zodanig leuk dat ik het ook wou doen. en daarmee ben ik nu begonnen met western rijden:)

Carzuel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 09:32

Vorige week moest ik een vriendin van met daan een oefen western wedstrijd brengen. Waar ze het super goed had gedaan. Maar op het einde zochten ze nog vrijwilligers voor de BARREL-RACE. Ik vroeg aan haar of ik daar mee mocht doen. Ik vond het super kicken. Ik was vierde geworden en had nog nooit iets met western gedaan. De volgende BARREL-RACE ben ik weer van de partij...!

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 12:19

Mijn eerste westernervaring was echt een openbaring Haha!
Net als iedereen (denk ik) ben ik als kind op een manege begonnen, lid geworden van de NPC en met een paar manegepony's reden we af en toe eens een verenigingswedstrijd. Ik beperkte me tot dressuur (B), want springen vond ik doodeng Haha! Het was altijd leuk, heb het zelfs nog eens tot clubkampioen geschopt in de B dressuur, na me een keer of wat in de week ervoor gruwelijk te hebben laten afbekken tijdens wat intensieve privélessen van mijn buurmeisje, die tegenwoordig mijn schoonzus is Tong uitsteken

Ik ben bij western terechtgekomen na mijn verhuizing naar Assen, waar ik bij de Puzsta Ranch terecht kwam. Daar ben ik op Ranger gezet, een kruising Quarter/IJslander. Die reageerde op m'n zit! Wow! Ik kon hem op mijn gewicht door de bak sturen en harder en langzamer laten gaan, ook in galop. Kon bij wijze van spreke de teugels neerleggen en met m'n armen over elkaar rondrijden. Ik vond het helemaal geweldig, ik was racepartijen gewend en we moesten de pony's vrijwel altijd flink in de mond hangen om weer een beetje veilig tot stilstand te komen Nagelbijten / Gniffelen Ik durfde nauwelijks meer te galopperen en ik had er in de westernlessen nog 2 zitten, die enigszins getraumatiseerd waren door race- en valpartijen tijdens manegelessen. Bij ons alledrie is het weer goedgekomen, we durfden zelfs na verloop van tijd over strobalen te springen, die ze in de bak hadden gelegd Clown

Ik vind dressuur schitterend en springen ook prachtig, maar alleen om naar te kijken. Voor mij is en blijft het western, hoewel er ook behóórlijk dressuurmatig aan getraind moet worden en de frustratie af en toe behoorlijk hoog is als het niet lukt Knipoog

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 12:36

ik heb ooit 1 les western gehad. ik vond het wel leuk, maar nu ook niet zo leuk om de overstap te maken. Het was vond ik een beetje saai (maar dat zal dan wel een de lesgever gelegen hebben) we hebben bijna de hele tijd gestapt.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 19:59

Ik had een paardje waar ik dressuur wedstrijden mee reed, alleen in de zomer. Dit beestje werd steeds vervelender en slomer, rijden was niet leuk meer en buiterijden was gevaarlijk geworden Duivel .
Mijn zus reed voor de lol wat western en fam. van een oud vriendin van mij hadden een western stal dus ik had er wel wat van geproefd.
Ook was ik naar (ik meen) Ermelo geweest 3 dagen lang, daar was een grote wedstrijd.
Ik vond dit wel erg leuk lijken en wou dat wel eens proberen.
Mijn eerste lessen heb ik gereden op een manege in Oosterwolde (10 jaar geleden). Ik mocht hier op Chuckee, wat een gaaf beetsje. Ik heb met hem een trail wedstrijd gereden (na 3 maanden les) en heb toen de ervaren rijders van chuck er uit gereden Tong uitsteken .
Daarna mocht ik op Dandy een lieve merrie met nare ervaringen, niet iedereen mocht hier op, ik vond het wel een compliment. dat ik er wel op mocht
Met mijn eigen beestje heb ik ook nog wat lesjes gehad maar die heb ik kort erna moeten verkopen.

Nu heb ik een nieuwe pony maar weet nog niet wat ik met haar ga doen.
Western vind ik wel leuk maar dressuur ook nog steeds (tja kan geen keuze maken Vork ) Inmiddels heb ik wel een eigen rijstijl ontwikkeld maar dat ga ik nu niet uitleggen.