[WN] quarter met problemen na zadelmak maken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Re: quarter met problemen na zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 10:13

DD werkt misschien bij een ronde quarter met weinig schoft, maar niet bij die van mij
ik heb het altijd eigenaardig gevonden dat pads van die dikke stugge vierkante dingen waren
ik heb jaren gereden met een dikke wollen deken, maar rakker begint nu toch een wat oudere rug te krijgen en bij hem gebruik ik dus ook een pad met schoftuitsparing
die voorgevormde zijn leuk maar dan moet de rug van je paard wel die lijn volgen

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 11:00

DubbelDun schreef:
Citaat:
@LindyH: Beta-caroteen geef je niet snel te veel,
Dat is niet helemaal waar. Er is sinds kort uit onderzoek bij mensen gebleken dat een te hoog gehalte niet gezond is (kanker en kortere levensduur). Dit hoeft natuurlijk niet ook op paarden geralateerd te zijn, maar 'té' is nooit goed.

Ja oke, maar het kan geen kwaad om het een of twee weken over te doseren. Als dan blijkt dat het helpt kun je het weer afbouwen. Ik ben van mening dat je dat beter kunt doen dan meteen voorzichtig te voeren, want dan loop je het risico dat de werking niet duidelijk blijkt.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 11:13

Ja, maar daardoor de kans op overbelaste nieren/ lever krijgen lijkt me ook niet de juiste oplossing. Die moeten het teveel weer afvoeren dus die kans is niet denkbeeldig.
Ik zou toch echt eerst een DA laten kijken voordat ik hier zelf mee ging aandokteren.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 11:56

Ik denk dat ik gewoon vit A/D druppels/tabletjes ga halen bij de drogist , vit A/D neem je op via de ogen door daglicht ik weet dat baby's die borstvoeding krijgen dit ook extra bij moeten hebben.
Ik ga het in ieder geval proberen, zijn voer ga ik niet veranderen want dan weet ik nog niet of ie het daarvan heeft, hij krijgt wel een mineralen en vitamine supplement van subli bij ,maar dat had ie thuis ook al.
De paarden bij Wendy zien er allemaal super uit dus daar ligt het niet aan , een tekort daar geloof ik wel in.de bloedlijn van mijn paard is codys judgement x impress poolbar en dat schijnt niet het gemakkelijkste bloed te zijn Koe .
Ik heb hem gekocht bij Western Sunoa in Zuna en nu hoor ik van een andere koper ook soortgelijke problemen met haar paard van die fokker èn toevallig zadelmak gemaakt bij dezelfde stal....
Ik weet niet wat ik hier van moet denken maar het is wel heel apart

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 12:24

paintedblack schreef:
.
Ik heb hem gekocht bij Western Sunoa in Zuna en nu hoor ik van een andere koper ook soortgelijke problemen met haar paard van die fokker èn toevallig zadelmak gemaakt bij dezelfde stal....

Tja, dat geeft je wel stof tot nadenken. Maar intussen zit jij met het probleem. Misschien toch een, door de jaren heen, opgebouwd tekort aan essentiele voedingsstoffen. Gezien de plek waar je paard vandaan komt zou me dat niet verbazen.
Daardoor kan zijn tolerantie voor van alles laag liggen en jammer genoeg zie je tekorten tijdens de opfok vaak pas op latere leeftijd en de verstrekkende gevolgen daarvan.

Axefield

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 12:30

paintedblack schreef:

Gezien het aantal posts dat je hebt geplaatst, neem ik aan dat je nog niet zo lang "mee-bokt" Knipoog Onlangs heeft hier een topic gelopen bij Western Fokkerij waarin de fokker van jouw paardje "besproken" is. Buiten het feit dat velen het niet eens zijn met het fokbeleid van genoemde fokker, heeft hij ook zieke paarden (dikke wormeninfecties enzo) geadverteerd op Marktplaats. Ik weet niet of het zover kan gaan maar zou jouw paardje daar nog een erfenisje van kunnen hebben?

Genoemd topic: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=129&t=723748

Veel succes met jouw paardje !!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 12:32

Vitamine A zit over het algemeen wel voldoende in de gemiddelde brok en in de meeste supplementen, en overdosering van Vitamine A is wèl echt schadelijk. Beta-caroteen wordt in het lichaam wel omgezet in Vitamine A, maar die omzetting stopt als er voldoende Vit A is. Beta-caroteen is wat dat betreft dus veiliger. En het heeft ook nog andere functies dan voorloper van vitamine A. Een eventueel tekort aan beta-caroteen los je dus niet op door extra Vit A te geven.

Mijn paard stond ook op een grote en goede pensionstal met 50 kerngezonde paarden, maar ieder paard is anders. Het is echt niet de 'schuld' van de stal ofzo.

Dat er meerdere paarden zijn van dezelfde fokstal met dit probleem, zou misschien ook met erfelijkheid te maken kunnen hebben. Het werd bij mij wel vaak verward met gewone jongigheid of winterfrisheid. Iedere stal heeft er wel wat lastige paarden tussen zitten. Ik heb ook zo vaak gehoord dat het gewoon de leeftijd is en dat ik strenger moest zijn, ander bit moest proberen, bla bla bla. Alles geprobeerd, maar jij als kenner van je eigen paard ziet echt wel het verschil tussen joligheid of opstandigheid en hysterisch wegrennen alsof er de grootste leeuw ter wereld in zijn staart hangt; die enorme angst om niets, die dan opeens ook weer weg is.

paintedblack schreef:
zijn voer ga ik niet veranderen want dan weet ik nog niet of ie het daarvan heeft,

Wat bedoel je hier precies mee? Ik denk niet dat het voer wat hij nu krijgt slecht is en dat hij daar 'last' van heeft, maar meer dat ie gewoon iets extra's moet hebben. Of begrijp ik je nu verkeerd?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 12:36

Het geeft sowieso stof tot nadenken Knipoog

Als een paard 'rustig' is als hij wortels krijgt en uit zijn dak gaat als hij die niet meer krijgt (vooropgesteld dat dat zo snel kan wisselen), dan zou je dus kunnen stellen dat wortels een soort van 'dope' zijn waardoor het paard rustiger wordt/blijft.
IK voer mijn paarden geen wortels en heb geen drukke paarden, ook heb ik niet eerder gehoord dat wortels dit effect op paarden hebben, al kan dit individueel natuurlijk verschillen.

Me dunkt dat je na het 'engels' beleren toch wel iets met hem gedaan moet hebben waardoor al duidelijk zou moeten zijn dat er iets niet goed was gegaan.
Ik blijf het vreemd vinden dat dit er ineens bij een western stal zo uitkomt.

@Rookie: goed punt.
Ik had geen idee dat we het hier over die bewuste 'fokker' hadden.

Kan het dan idd niet zijn dat ie nu juist goed in zijn vel is gaan zitten en praatjes krijgt Lachen

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 12:48

Dus inplaats van worteltjes voeren en zadeltjes passen eens eerst kijken waar je een paard vandaan haalt Haha!
Heerlijk die aan gedragen oplossingen om een *onhandelbaar* paard te corrigeren.
Bokt op zijn best Cool

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 12:50

Jeetje wat lastig, misschien kun je een DA er eens grondig naar laten kijken. Het gebit laten controleren, een mestonderzoek laten doen om te kijken of er sprake is van een wormbesmetting en bloed laten prikken om eventuele tekorten te checken en te kijken of de organen goed functioneren. Misschien kun je ook een osteopaat laten kijken? Als je alle medische oorzaken kunt uitsluiten kan je inderdaad naar het harnachement kijken en als het daar ook niet aan ligt, ja dan zou je kunnen proberen om te achterhalen wanneer precies het ongewenste gedrag begint en wat mogelijk de aanleiding geeft. Omdat ook andere paarden vreemd gedrag vertonen die van deze stal vandaan komen, is het misschien een idee om in contact te komen met iemand die je misschien nog wat meer details kan vertellen? Succes!

Axefield

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 13:01

Blaze schreef:
Dus inplaats van worteltjes voeren en zadeltjes passen eens eerst kijken waar je een paard vandaan haalt Haha!
Heerlijk die aan gedragen oplossingen om een *onhandelbaar* paard te corrigeren.
Bokt op zijn best Cool

Nou, ik weet niet of dat "Bokt op zijn best" is Tong uitsteken , maar in dit bewuste geval toch wel een stof tot nadenken !! En het door mij aangehaalde topic is voor TS wellicht wel interessante info...

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 13:06

je hebt helemaal gelijk , ik zie nu meer van die fukker (sorry) wat een.... Boos!

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 13:07

en de dierenarts is er al bij geweest ,hoor alles was oke

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 13:12

DubbelDun schreef:
Het maakt voor een paard geen drol uit wat voor soort zadel er op ligt, zolang het maar prettig aanvoelt (maw goed past).
Als een paard een engels zadel wel accepteert en bij een westernzadel uit zijn dak gaat zou ik me ernstig achter de oren krabben over de ligging van dit zadel.

Wat een ongelofelijke onzin zeg! Als ik op zijn Engels gereden paard een western zadel zou leggen zou hij zeker te weten flippen, passend zadel of niet. Het ligt een beetje aan het karakter van het paard of het ze eender is wat er op hun rug ligt of dat ze aan een bepaalde "vorm" wennen.

Zoals jij het beschrijft (TS) denk ik dat het geen probleem is met voeren of iets anders maar klinkt het echt als pure reactie op het (grotere) zadel. GEwoon heel rustig aan aan laten wennen aan de longeerlijn of los.....

Sorry als ik geen rekening heb gehouden met sommige andere posts hier, heb niet alles bijgelezen....

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 13:21

SGWollie ik weet ook dat dat geen onzin is mee ik heb hem ook langzaam aan het westernzadel laten wennen . ik kom zelf uit de dressuur en voelde meteen het verschil ,alleen al in het gewicht maar goed dat ze niet zo groot zijn die quarters anders had ik dat zadel er nooit in m'n eentje op gekregen Haha! .
Nu moet ik nog zorgen dat ik er ook nog eens op kan blijven zitten Ach gut

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 13:28

SGWOllie schreef:
Wat een ongelofelijke onzin zeg! Als ik op zijn Engels gereden paard een western zadel zou leggen zou hij zeker te weten flippen, passend zadel of niet. Het ligt een beetje aan het karakter van het paard of het ze eender is wat er op hun rug ligt of dat ze aan een bepaalde "vorm" wennen.

Zoals jij het beschrijft (TS) denk ik dat het geen probleem is met voeren of iets anders maar klinkt het echt als pure reactie op het (grotere) zadel. GEwoon heel rustig aan aan laten wennen aan de longeerlijn of los.....

Sorry als ik geen rekening heb gehouden met sommige andere posts hier, heb niet alles bijgelezen....

Ja inderdaad wat een ongelooflijke onzin!!!! (wat jij schrijft)
En geloof me het is niet mijn hobbie om DD gelijk te geven,maar DD heeft helemaal gelijk Cool

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 13:31

Ik zou toch eerst een weekje ander voer proberen voordat je de hele molen ingaat en nog maanden door blijft klooien met zadels enzo.

Je hebt dit paard nu eenmaal, en waar het vandaan komt doet er nu in feite niet toe. Pas als je weet wat het paard mankeert kun je zeggen of de fokstal daar schuld aan heeft.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 13:37

Blaze schreef:
SGWOllie schreef:

Ja inderdaad wat een ongelooflijke onzin!!!! (wat jij schrijft)
En geloof me het is niet mijn hobbie om DD gelijk te geven,maar DD heeft helemaal gelijk Cool

Ik ben helemaal bereid om mijn ongelijk toe te geven als jij je mening kan motiveren hoor!
Hoe kun je nou zeggen dat het voor geen enkel paard uitmaakt wat er op zijn rug gelegd wordt?

paintedblack schreef:
SGWollie ik weet ook dat dat geen onzin is mee ik heb hem ook langzaam aan het westernzadel laten wennen . ik kom zelf uit de dressuur en voelde meteen het verschil ,alleen al in het gewicht maar goed dat ze niet zo groot zijn die quarters anders had ik dat zadel er nooit in m'n eentje op gekregen Haha! .
Nu moet ik nog zorgen dat ik er ook nog eens op kan blijven zitten Ach gut

Als je hem idd rustig hebt laten wennen aan een westernzadel (dat wist ik niet) dan kan het daar idd niet van komen. Ik weet weinig tot niet van western rijden dus kan je inhoudelijk ook niet helpen ben in bang. Heel veel sterkte er mee in ieder geval. Ik ga wel even bijlezen en ben benieuwd wat er gaat werken!

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 14:08

lees ook effe het stuk van OWLS pagina 1daar zie je meer over de fokker van mijn paard en zijn fratsen en hoe zijn dochter erop reageert als anderen commentaar hebben.
en ja de fokker de schuld geven heeft geen zin maar als ze zo omgaan met hun paarden is er wel iets van te zeggen dacht ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 14:55

SGWOllie schreef:
DubbelDun schreef:
Het maakt voor een paard geen drol uit wat voor soort zadel er op ligt, zolang het maar prettig aanvoelt (maw goed past).
Als een paard een engels zadel wel accepteert en bij een westernzadel uit zijn dak gaat zou ik me ernstig achter de oren krabben over de ligging van dit zadel.

Wat een megaintelligente paarden heeft mijn stalhoudster dan! Ik rij haar dressuurbokken gewoon met m'n eigen zadels, en er heeft er nog nooit eentje moeilijk op gedaan.
Net zoals mijn paarden er niet moeilijk over doen als zij de mijne met haar eigen dressuurzadels rijdt...

Weer ontopic:
Ik ben toch wel heel benieuwd wat dit paard doet als je er nu gewoon een dressuurzadel oplegt.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 14:58

ik geloof niet dat het aan het soort zadel ligt anders was ie ook wel meteen gek gaan doen aan de lounge met een westernzadeltje

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 15:09

paintedblack schreef:
ik geloof niet dat het aan het soort zadel ligt anders was ie ook wel meteen gek gaan doen aan de lounge met een westernzadeltje

Dat denk ik ook...

Sonja: Dat heeft imo niets met intelligentie te maken maar met gevoeligheid.....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 15:11

@SGWOllie : maar is dit een antropomorsofisch ingegeven gedachte van jou of heb je het daadwerkelijk al eens geprobeerd Lachen

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 15:20

DubbelDun schreef:
@SGWOllie : maar is dit een antropomorsofisch ingegeven gedachte van jou of heb je het daadwerkelijk al eens geprobeerd Lachen

Haha! Hé mijn paard is niet dom maar ik wel hoor! Met je moeilijke woorden! Knipoog

Je hebt wel gelijk, ik heb het nog nooit geprobeerd.... Bloos . Ik heb wel een paard wat iedere jarenlang panisch was voor een uitrijdekentje (terwijl die verder heel de dag een deken op had Koe ) dus ik vrees het ergste. Maar ik zou het best eens willen proberen.

Ik wil ook niet zeggen alle paarden dat verschil in zadeltype spannend vinden, ik bedoel alleen dat ik me kan voorstellen dat een paard, zeker een die net onder het zadel is, even moet overschakelen.

Overigens zie ik ondertussen ook dat de problemen van TS niet meer onder overschakelen vallen.....

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 15:28

Nee het zit m in meerdere facetten van dit paardje maar we doen het ermee .... heb geen keuze hierin
trouwens ik heb iemand gevonden die hetzelfde probleem heeft ,haar paard is tegelijk met die van mij zadelmak gemaakt en van dezelfde fokker Ach gut
het heeft dus wèl zin om te reageren als je een probleem hebt met een paard van een bepaalde fokker