[WN] youtube: Th AQHA western pleasure Horse

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MSQuincyTE

Re: youtube: Th AQHA western pleasure Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 16:06

Ik heb de filmpje ook bekeken, het zijn ja net een stel schildpadden.
Ik kom 10 x sneller de bak rond als zij

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 16:07

Splash schreef:
Ik woon 'daar in de VS' en ook ik kan je verschillende voorbeelden geven van 17 jarige en oudere Quarters die nog goed lopen!!!

Ah, maar dat is dus een punt wat ik wil ondervangen: "daar in de VS" heb je een veel bredere genetische pool van quarters en heb je dus ook quarters die "gewoon" werken. In NL zijn meestal quarters geïmporteerd die bedoeld waren voor wedstrijden, daarmee is dan weer doorgefokt. De kans dat je dan de basisdegelijkheid meekrijgt van het basispaard (vergelijk bijvoorbeeld de Gelderse en Groninger paarden binnen het WPN) is veel kleiner.
Mijn vraag blijft dus voor het Nederlandse quarterbestand: noem mij eens enkele 17+ quarters die goed gezond aan het werk zijn.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 16:10

Mijn merrie bijvoorbeeld???? is 17 heeft is in de vs cutting getrained op jonge leeftijd, en nu al 10 jaar in nederland en nog steeds gezond van lijf en leden. Loopt nog met gemak een wedstrijd en kan ook nog rustig de hele dag hard werken in het open veld. Heeft 3 veulens gehad en ziet er nog super uit voor een merrie van haar leeftijd.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 16:14

Kijk eens aan, dat is dan de allereerste waar ik van heb gehoord. Hopelijk volgen er nog een hoop meer Haha!

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 16:34

ikke schreef:
Als je wilt beweren dat er verschil zit in rijden tussen dressuur, western (elke dissipline!) of gangenpaarden, dan heb je bar weinig begrepen van paardrijden.

Ik heb nooit beweerd er veel van te begrijpen, maar jij hebt het kennelijk goed door Cool
Please enlighten me: Vertel eens wat over de overeenkomsten in b.v. trainingsmethoden, aanleuning, hulpen en rijdoelen tussen dressuur, western (reining, pleasure, cutting?) en gangenpaarden Lachen

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 16:40

Waratje je moet mijn paard ook maar eens zien lopen zij is net zo oud als de merrie van Crazycactus, en een werklust dat ze heeft niet normaal, en ze gaat ook heel erg hard
Hier heb je een link naar een topic van mijn paard viewtopic.php?f=130&t=741042

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 17:35

Waratje schreef:
In NL zijn meestal quarters geïmporteerd die bedoeld waren voor wedstrijden, .
Bedoel je hiermee dat de paarden die geïmporteerd zijn allen geschikt waren als wedstrijdpaard, of zijn ze er hier gewoon toe gebombardeerd (het is een Quarter dús is het een wedstrijdpaard).
Daar zit nl een flink verschil in en dus ook in het plaatje wat je op wedstrijden tegenkomt.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 18:12

Ik ben even het spoor bijster; wat heeft werklust met snelheid te maken en wat hebben 17 jarige paarden voor bijdrage aan de filmpjes??
Mijn quarter heeft ook werklust maar dankt god op zijn blote knieen dat hij geen reining meer hoeft te doen en zich helemaal kan concetreren op de pleasuregangen die hij zoooo graag doet.
Ik moet hem namelijk steeds naar voren rijden om er voor te zorgen dat hij van achteren goed blijft meekomen.
Maar het liefst gaat hij zo langzaam en dat heeft niks met trainingsmethodes te maken maar met "wat ligt hem het beste'".
Overigens een allround gefokt paard en tijdens buitenritten de snelste op de eerste kwart mijl Knipoog

Dus het verhaal dat de paarden het aangeleerd worden ervaar ik heel anders....

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 18:22

Waratje schreef:
Vraagje uit nieuwsgierigheid: hoeveel gezonde, goed lopende quarters van 17 jaar of ouder kun je noemen? Liefst ook nog uit eigen ervaring, ik geef niets voor verhalen over "daar in de VS", maar wil graag paarden in NL waar je zou kunnen gaan kijken (bij wijze van spreken).

Wij hebben er een staan van 20! Coppers Long Shot heet hij... Super veel geshowed vroeguh in de pleasure, trail, reining, cowhorse, barrels, pole, hunter, horsemanship... uhm vergeet ik wat? Nu showed hij nog in de pleasure en horsemanship. Hij is wel blind aan twee ogen, maar dat heeft er niks mee te maken toch? Cool

O ja en hij showed ook nog in de reining, dat was ik even vergeten.....
Laatst bijgewerkt door Marieke op 22-03-07 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 18:27

En dan wint hij ook nog prijzen Ja

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 18:44

En kijk eens naar bijv. Sanwood Gold en Cona Beau, beiden al op respectabele leeftijd en ook nog actief in de sport.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 21:02

Waratje schreef:
Vraagje uit nieuwsgierigheid: hoeveel gezonde, goed lopende quarters van 17 jaar of ouder kun je noemen? Liefst ook nog uit eigen ervaring, ik geef niets voor verhalen over "daar in de VS", maar wil graag paarden in NL waar je zou kunnen gaan kijken (bij wijze van spreken).

Net gelezen op fokkerij:

Ik heb Great Retake zien lopen in Liesel! leuk paard! Als ik goed opgelet heb riepen ze om dat de combinatie samen meer dan 80 jaar oud was!!
Paard is geloof ik 18 jaar maar zag er nog super uit en liep een leuke proef!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 22:59

DubbelDun schreef:
Waratje schreef:
In NL zijn meestal quarters geïmporteerd die bedoeld waren voor wedstrijden, .
Bedoel je hiermee dat de paarden die geïmporteerd zijn allen geschikt waren als wedstrijdpaard, of zijn ze er hier gewoon toe gebombardeerd (het is een Quarter dús is het een wedstrijdpaard).
Daar zit nl een flink verschil in en dus ook in het plaatje wat je op wedstrijden tegenkomt.

Oei, zeer punt hier. Laat ik dit voorzichtig formuleren voordat iedereen in de gordijnen hangt Clown
Ik denk dat er vrij veel paarden zijn geïmporteerd die niet helemaal de meest geweldige voorbeelden van hun ras waren. Ik denk ook dat de kennis van Nederlanders in de tussentijd wel wat is verbeterd, zodat er nu wat beter gekeken wordt naar het te importeren spul. Toen de quarters in de mode raakten zijn er ongetwijfeld mensen handig geweest door matige paarden te kopen de VS en die in NL voor relatief veel geld te verkopen aan de western-enthousiastelingen. Daarmee werd dan ook nog eens gefokt, zonder dat je daar veel beleid in kon hebben, dus vind ik het niet raar dat er niet veel gezonde oude quarters zijn. Ik krijg de indruk dat er tegenwoordig paarden vooral uit Canada worden gehaald en dat die gewoon bruikbaarder zijn. Maar de tijd zal het leren.
Inderdaad werden de quarters die vroegah werden geïmporteerd vrijwel automatisch tot wedstrijdpaard gebombardeerd, of ze nou geschikt waren of niet. De quarters die ik van dichtbij ken hebben bijna allemaal in enige vorm problemen, sommige van die problemen zijn heel ernstig, andere wat minder, maar ze hebben toch eigenlijk allemaal wel wat. Nou heb ik geen topsport contacten, maar zijn dit veelal paarden die recreatief gehouden worden, maar zelfs dat niveau kunnen ze maar nauwelijks aan. Een aantal staat (wat mij betreft voortijdig) al met pensioen of op langdurige rust in de hoop dat het weer berijdbaar wordt. Daarom ben ik blij te horen dat er toch wat oudere quarters nog actief zijn.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 11:07

Toch hoor je ook veel geklaag over (jonge) dressuurpaarden die allerlei lichamelijke problemen hebben. En warmbloed hengsten gaan toch aardig door de molen voor ze mogen dekken. Bij de merries is er ook steeds meer controle. Nou laat men veel warmbloeden vaak teveel op de voorhand lopen natuurlijk, maar ik denk dat er een hoop factoren in het spel zijn.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 11:27

Bijvoorbeeld bij hoefkatrolontsteking zie ze al veel controverse over de oorzaak. Het komt ook bijvoorbeeld bij Haflingers voor en ik denk wel bij een hele hoop andere rassen ook. Zijn al die rassen dan slecht gefokt of komt het voor een groot deel ook door gebruik, opfok, etc. etc.?
http://www.horsetalk.co.nz/health/tha-navicular.shtml

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 11:39

Himyar schreef:
Bijvoorbeeld bij hoefkatrolontsteking zie ze al veel controverse over de oorzaak. Het komt ook bijvoorbeeld bij Haflingers voor en ik denk wel bij een hele hoop andere rassen ook. Zijn al die rassen dan slecht gefokt of komt het voor een groot deel ook door gebruik, opfok, etc. etc.?
http://www.horsetalk.co.nz/health/tha-navicular.shtml

Ja, er wordt te veel gefokt op een mooi plaatje en te weinig op degelijk beenwerk. Tel daarbij op dat, zeker in de beginperiode, veel slechte Quarters zijn geïmporteerd (net als de IJslanders, houden de Amerikanen het beste spul echt wel zelf) En waarom zouden ze goed spul verkopen? Je kocht in die tijd voor 1200 dollar een nette Quarter, goed genoeg om jarenlang lol aan te beleven. Voor diezelfde Quarter werd in Europa 12000 gulden betaald!!!! En er werd nog mee gefokt alsof het de toppaarden in de wereld waren! Voordat we van de gevolgen van die rommel af zijn, zijn we wel een generatie (mensen) verder. Ik weet wel dat het intussen minder extreem is als pak weg 10 jaar geleden, maar helemaal in balans is het nog steeds niet........

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 11:42

Mijn mening: combinatie van factoren als matig fokbeleid, niet ideale opfok en slecht (in)rijden. Bij sommige rassen wordt beter opgelet met fokken, met anderen weer minder. Met sommige rassen wordt bewuster gereden, met andere weer minder. Goede opfok is ook best lastig als je dingen niet in eigen hand kunt houden.
Groot probleem voor de paarden is dat heel veel mensen "plaatjesjagers" zijn, zowel bij het fokken als bij het rijden. In geen van beide gevallen een goede zaak.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 11:48

Uhm, ik heb een 23-jarige QH merrie, waar mee gefokt is. Heeft ook in de sport gelopen. Is nog gezond, op een niet-sport-gerelateerde blessure na.

Overigens vraag ik me af of al die oudjes ook zonder medicijnen lopen?
Mijn paard zou nog kunnen sporten, als ik dr in laat spuiten. En dat wil ik niet, dus loopt ze niet meer in de sport.

Maarre, die 10 oudjes, weegt dat op tegen de weet-ik-hoeveel die het niet halen? Of die halfbakken rondlopen? Of onder de medicijnen? En waar mee gefokt wordt?

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 12:02

Over wat het juiste onderhoud van voeten is, de juiste fokkerij selectiemethode, de juiste manier van opfokken, de juiste bouw van een paard (om het zo gezond mogelijk te houden), de juiste voeding, de juiste rijstijl en inrijmethode (en leeftijd), de juiste training (belasting en rust), de juiste trainingsbodem, etc. etc. is ook heel veel controverse binnen de gehele paarden wereld. Dus niet alleen binnen de western rassen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 12:11

Himyar schreef:
Over wat het juiste onderhoud van voeten is, de juiste fokkerij selectiemethode, de juiste manier van opfokken, de juiste bouw van een paard (om het zo gezond mogelijk te houden), de juiste voeding, de juiste rijstijl en inrijmethode (en leeftijd), de juiste training (belasting en rust), de juiste trainingsbodem, etc. etc. is ook heel veel controverse binnen de gehele paarden wereld. Dus niet alleen binnen de western rassen.

Ik had het niet over specifiek de western rassen. Plaatjes jagen gebeurd bij alle populaire rassen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 12:49

Daar heb je gelijk in ja.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 16:45

vera schreef:
Ik had die in het gras wel bij je gezien Blaze, maar had je ook die "clinic"?
Heb ik dan net gemist Haha!

Nouja volgens mijn zijn de eerste 4 van die *clinic*

De site is weer in de lucht
Pleasure

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 19:02

Joehoe...het ging over pleasure-filmpjes...... dwalen we niet een beetje af?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 19:06

vera schreef:
Joehoe...het ging over pleasure-filmpjes...... dwalen we niet een beetje af?

Ach we waren al bij de gevolgen van fok, opfok en training, dus zo on-topic was het allemaal al niet meer....... Haha!
Noemen ze zoiets niet evolutie.....?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 19:12

Meer doordraven volgens mij Haha!