[WN] WRAN dvd - nieuw wedstrijdprogramma

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: WRAN dvd - nieuw wedstrijdprogramma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:38

Om niet nog langer off-topic te gaan stuur ik wel een PB Haha!

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:55

Ok, duidelijk dat er mensen zijn die er anders over denken dan ik Haha!

Toch vind ik dat je een wedstrijdorganisator niet moet verplichten om level 5 uit te schrijven als hij/zij daar geen brood in ziet.
Ik denk dat je de samenvoeging van de levels aan de organisatoren moet over laten zodat zij kunnen besluiten hoe ze hun klassen gevuld gaan krijgen.
Als je dan bijvoorbeeld geen L5 hebt en wel veel 4 en 3 maar, niet zo veel L1 en 2 kan je die samen voegen.
Waarom een verplichting tot samen voegen van dezelfde levels?
Bijkomend voordeel is dat je als ruiter de ene keer met een groep hoger mee rijd en de andere keer met een groep lager.
Stel je bent level 4, maar je wordt op elke wedstrijd samengevoegd met level 5, dan kan je nog niet oefenen voor de dingen die in level 4 gevraagd worden want je krijgt de normen voor het laagste level. Als je dan over mag naar level 3 is dat een grote stap.
Nu zie je op wedstrijden heel vaak dat de 3 categorieën elk voldoende starts hebben om een leuke wedstrijd te maken. Wel wat tegenstanders, maar geen grote groepen. Als je er 5 categorieën van maakt betwijfel ik of je voldoende deelnemers per categorie over houd om het leuk te maken, dus wordt er samen gevoegd.

Verder vind ik dat de wedstrijdorganisatoren wel degelijk een mening gevraagd had moeten worden net als het jury korps. De organisatoren zijn degenen die uitvoer moeten geven aan de nieuwe regels.

Roos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:08

Citaat:
Als je er 5 categorieën van maakt betwijfel ik of je voldoende deelnemers per categorie over houd om het leuk te maken, dus wordt er samen gevoegd.

Als het goed is gaan al die mensen die klagen over het te hoge niveau en daarom nu niet starten massaal starten!!! Dus als het goed is worden de categorieën zo vol dat er helemaal niet meer samengevoegd te worden!! Waarom zou de WRAN anders alles veranderen dat is toch om de westernsport aantrekkelijker te maken en ervoor te zorgen dat er nog meer mensen kunnen genieten van deze mooie westernsport(wedstrijden)!

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 18:13

PeppySan schreef:
Verder vind ik dat de wedstrijdorganisatoren wel degelijk een mening gevraagd had moeten worden net als het jury korps. De organisatoren zijn degenen die uitvoer moeten geven aan de nieuwe regels.

Natuurlijk mogen de wedstrijdorganisatoren ook wat zeggen, alleen niet meer en niet minder dan een willekeurig lid dit nu ook heeft. Kan zat sporten en of andere activiteiten op noemen, waar ik als organisator mijn zal moeten schikken, om deze te kunnen organiseren.
Dat de laatste tijd de regels die opgesteld waren voor het organiseren voor een wedstrijd iets losgelaten werden, omdat er nieuwe onderdelen aan of bij kwamen, is een feit, dit neemt niet weg, dat er weer duidelijkheid moet komen wat plubliek dat op een wedstrijd afkomt, duidelijkheid heeft, wat deze kan verwachten.

Daar er meer organisatoren de C D en oefenwedstrijden, steeds meer naar eigen interpretatie ging samenstellen, en het Wran bestuur daar dispensatie voor verleenden zodat haar jury’s deze konden begeleiden, omdat er veel vraag bleek te zijn naar de onderdelen die nog geen Wran eigen waren, is er bij het samen stellen van de regels dus duidelijk geluisterd wat er in het veld leefde, en dit met name aan de zijde van de organisatoren.

Ook dit is mee genomen binnen het jury overleg, daar deze educatieve onderdelen de uiteindelijk groei zullen stimuleren die wij nodig hebben.

De Wran is er voor iedere ruiter ongeacht het ras, en dit is ook wat het speer punt moet blijven van deze vereniging, dit nu gezien voor de gegeven niveaus die voor en door leden van deze vereniging bedacht zijn. Dat ook in de oude nu nog geldende regels niet iedereen zich in vinden kon is een feit, geloven dat dit wel met de nieuwe regels zou gaan lukken is een utopie.

Peter

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 12:57

Bij deze wil ik het bestuur bedanken voor de zeer duidelijke DVD over de nieuwe regels. Er is heel duidelijk enorm veel werk verzet, mijn komplimenten hiervoor.

Een ding wil ik echter graag vragen, daar ik niet op de vergadering kan komen:

Volgens de nieuwe regels (als deze aangenomen worden a.s. zaterdag) mag je als L2 ruiter niet meer in de L1 starten (zoals we eerst wel Amateur en Open startte)

Als een betreffende organisatie van een wedstrijd dus besluit om geen Amateurklasse's (L2) uit te schrijven, kan erdus door velen niet gestart worden; immers, in de nieuwe regels is het niet toegestaan dat je in een hoger level start. Kan de WRAN de betreffende organisatie hiertoe verplichten, of in ieder geval, op aan spreken?

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 13:09

Je kan geen erkende show uitschrijven zonder L2 in het programma.(met uitzondering van de D shows)

Broncoyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 15:01

Als het levelsysteem, wat al bedacht is door de E W U ,niet werkt in holland, omdat we nog zo.n klein landje zijn, kunnen de organisatoren van westernwedstrijden altijd nog aqha shows organiseren met all breed klassen erbij, je betaald meer aan een jury, maar dan heb je ook wat, kan ook met de paint, appaloosa en de dawra, die hebben met de all breed altijd nog het beginner, amateur en open systeem, zal in de toekomst ook wel veranderen. En wat is er mis met de senioren de grijze golf ???
ik wil eigenlijk nog een L 50 + klasse,,( voorbeeld) met de rollator naar mijn paard,opstijgen met het opstapje,aandrijven met de wandelstok,alles in draf, anders valt mijn gebit eruit, en de patterns niet te moeilijk, anders komen de demente onder ons nooit de bak weer uit dit is een grapje folk.s hoeft niet op gereageerd,, als alles doorgaat , zullen er toch wel weer wat kinderziektes in zitten maar die zijn er om opgelost te worden, We moeten er ons wel van bewust blijven dat er wel wat moet worden geoefend, voordat we aan wedstrijden gaan meedoen, anders kunnen we net zo goed de lintjes zo weggeven, Het jaar der westernsport begint
Daarom nu allen eensgezind, de zadels op,de paarden klaar
Het jaar der westernsport is daar

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 15:34

Meldt zich aan voor de rollatorklas Clown

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 16:26

Broncoyboy schreef:
Als het levelsysteem, wat al bedacht is door de E W U ,niet werkt in holland, omdat we nog zo.n klein landje zijn,

Het moet gaan werken.

Het is niet moeilijk om even te rade te gaan bij onze oosterburen, en dit met name bij de organisaties die hun moederorganisaties in de VS moeten volgen. De EWU die het spel al wat langer door hadden voor problemen die de open structuur van deze overgewaaide sport heeft, is in gesprek met de grootste paarden sportbond in Duitsland, de KN.
EWU, ook een ruitervereniging net als de Wran, heeft een zeer uitgebreid level systeem in het leven geroepen, waardoor het zo is dat de organisaties die hun moedervereniging in de VS hebben, met de EWU zijn gaan samenwerken, daar deze licenties verstrekt en geeft ook aan hun ruiter die dus hun moederorganisatie volgen, waar geen structuur bij is waar te nemen om het lid, vaak de ruiter van een kwaliteitsnorm te voorzien.

Nederland is veel kleiner dan Duitsland dus voor ons land zal zo’n uitgebreid systeem niet haalbaar zijn, dus beginnen wij met 5 levels, wat het doel moet billijken.

Ik weet inmiddels wel, dat het binnen het Nederlandse een kwaliteitsaanduiding geven aan een ruiter en soort van vies woord aan het worden is, wat niet weg neemt dat je hiertoe gedwongen gaat worden, mits jij je ding, dit wel gekaderd binnen de normen die wij daar voor afspreken, en ook zodanig gaan controleren, kunt blijven doen.

Dus met andere woorden, de ruiter vereniging in Duitsland was er inderdaad al achter dat de moederverenigingen uit de VS, geen bescherming kunnen bieden binnen het Europese voor wat gaat bepalen onder welke omstandigheden jij straks deze sport mag beoefenen en veel gevaarlijker nog, waar jij deze sport strak mag beoefenen.

Manege eigenaren, exploitanten van grote hallen, worden ook aan banden gelegd en zullen hun eisen voor verhuur van, de lat ook steeds hoger gaan leggen, waardoor wij genoodzaakt zijn daar iets tegen over te zetten.

Een vraag van mijn zijde, hebben wij nou zoveel mest inmiddels in onze ogen dat wij deze sterk opkomende maatregelen niet zien, of blijven bij uitstek binnen het dressuur de wat slimmere mensen hangen zodat deze heel normaal gezien van deze tijd zaken daar wel geregeld worden. Louwie van Gaal heeft eens een uitspraak gedaan van, ben ik nou zo slim of zijn jullie nou zo dom, laat duidelijk zijn waar ik niet wil bijhoren.

Vat niet te persoonlijk op hoe ik het hier boven verwoord, want wij kunnen beter zelf de stap nemen, en met zelf bedoel ik nu het huidige westernvolk, dan dat de stappen voor ons gezet gaan worden. Deze zullen genomen worden door waar wij nog niet bijhoren, de bond die de breedte sport onder zijn hoede heeft, en dit heb ik niet verzonnen.

Peter

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 17:33

Blaze schreef:
Je kan geen erkende show uitschrijven zonder L2 in het programma.(met uitzondering van de D shows)

Middenmeer, dit jaar 29.4, schrijft alleen Amateur Reining uit.
Hun beweegreden: Er wordt ook Versatile en Westernriding uitgeschreven, anders wordt het te veel...
Vreemde gang van zaken.. je benadeeld er wel erg veel ruiters mee. In de nieuwe regels mag je dan geen L1 starten als je L2 bent, zo lees ik het tenminste.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 17:48

Dit jaar gelden nog de oude regels en ook die verplichten bepaalde onderdelen om erkenning te krijgen.
En helaas is het uitschrijven van de amateur klasse geen must.(regel 125)
Wat ik me wel afvraag is of als je alleen een gedeelte van de onderdelen uitschrijft in de amateur of dat volgens de regels is.
Maw als je reining uitschijft in de amateur ben je dan ook verplicht de andere onderdelen (trail pleasure etc) uit te schrijven.
De regels voorzien daar niet in dus denk ik dat Middenmeer correct handelt.
HELAAS

PS
Als de nieuwe regels ingaan kan dit dus niet meer.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 13:03

Dank je Blaze, voor je antwoord. Nou, dit jaar heb ik dan nog de keuze; of starten in de Open klasse of niet starten, ik denk er nog over Boos!