[WN] Mijn eerste ervaring met westernrijden, HELP

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Baconlover

Re: Mijn eerste ervaring met westernrijden, HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 20:57

DubbelDun schreef:
Ik weet niet of we het over de vader of de zoon hebben Knipoog

ik denk de vader Knipoog

zoon is niet zo die is super aardig!

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 19:42

Lauren86 schreef:
Hey iedereen ik ben hier voor de eerste keer en ik dacht 'laat ik eens kijken bij het western gedeelt' aangezien ik al een lange tijd western rij...bij deze berichtjes viel het me op dat iedereen er zo omheen banketstaaf (pardon my french). Als het gaat om een westernstal in merkelbeek weet iedereen, of kan iedereen in ieder geval opzoeken over wie het gaat. Paul Derrez dus. En ik wist niet Ronald tegenwoordig ook les geeft, of bedoelde jullie met 'die zoon' misschien Tim (die geen zoon van Paul is), maja...zou best kunnen ben er al een tijd niet meer geweest. En ik moet zeggen dat ik de les die je beschreef wel herkende, maar niet van mezelf, ik heb er jarenlang (ik vergeet steeds hoelang, maar ik denk al ongeveer 9 of 10 jaar) heel fijn gereden en een heeeeeeeeleboel geleerd. Ik heb vaker dit soort situaties gezien waarin mensen die dachten dat ze ff een middagje lekker konden komen westernrijden een beetje anders uitpakte, gewoon omdat dat niet zo makkelijk gaat...het zijn geen makke manegepaarden die gewend zijn om rustig achter elkaar aan te lopen (en sja Chester is idd een geval apart, maar ook op hem valt goed te rijden). Anyway...dat is wat ik ff kwijt wilde...

Groetjes, Lauren.

Ik vind als je "engelse" ruiters laat komen rijden, moet je hun ook les geven. Ik heb al jaren niet meer op een manegepony gereden en achter elkaar aan lopen deden ze bij ons op de manege niet. En als je dan weet dat Chester geen "beginners" paardje is, moet je hem ook niet aan beginnende westernruiters geven.
Waar ik vooral kwaad om kan worden is dat die vent (Paul) daar maar met zijn handen in zijn zakken stond te kijken en ons maar laat aanklooien. Dit vind ik gewoon echt geen stijl en absoluut slechte reclame voor zijn stal. Ik raad echt niemand aan om daar te gaan rijden! Als je je uitgeeft als lesgever, moet je ook les geven en de mensen proberen iets te leren. Zandhappen heb ik vele jaren geleden reeds geleerd en ik ben echt niet iemand wat bij het eerste het beste bokje er van af valt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:52

[/quote]

Ik vind als je "engelse" ruiters laat komen rijden, moet je hun ook les geven. Ik heb al jaren niet meer op een manegepony gereden en achter elkaar aan lopen deden ze bij ons op de manege niet. En als je dan weet dat Chester geen "beginners" paardje is, moet je hem ook niet aan beginnende westernruiters geven.
Waar ik vooral kwaad om kan worden is dat die vent (Paul) daar maar met zijn handen in zijn zakken stond te kijken en ons maar laat aanklooien. Dit vind ik gewoon echt geen stijl en absoluut slechte reclame voor zijn stal. Ik raad echt niemand aan om daar te gaan rijden! Als je je uitgeeft als lesgever, moet je ook les geven en de mensen proberen iets te leren. Zandhappen heb ik vele jaren geleden reeds geleerd en ik ben echt niet iemand wat bij het eerste het beste bokje er van af valt![/quote]

haha, dat zouden mijn woorden kunnen zijn, bijna precies de zelfde ervaring onlangs..

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:07

Wat een rotervaring, hopelijk laat je je nu niet beinvloeden erdoor Lachen Ik doe zelf stage bij Spirithorses, en hun manier van lesgeven is duizend keer beter en educatiever dan deze die ik hier lees...Echt westernrijden is een plezier, en geen marteling Knipoog

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 11:12

in de discussie over Merkelbeek kan ik niets toevoegen, heb ik geen ervaring mee. Wel met
http://www.hagenbeck-stables.nl/ in Wijnandsrade. Daar heb ik een paar keer aan het western rijden mogen proeven, wat erg leuk was. Is misschien een idee voor je om eens te gaan kijken.

bluebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 14:53

Hmmm ik heb zelf bijna 1 jaar les gehad bij Paul, 2 fantastische paarden daar gekocht, en samen met mijn man en dochter in zijn lessen gereden.
Oke Paul is idd niet de gemakkelijkste mens en zijn manier van les geven vind ook ik niet echt prettig maar de echte volhouders komen wel een heel eind bij hem! Knipoog Met name de ruiters die geintereseerd zijn in cutting en teampenning zullen bij hem goed op hun plek zijn. Verder denk ik dat hij door de jaren heen een beetje moe is geworden van alle wannabee cowboy,s and girls, No offence!! Ben het helemaal met je eens dat je dan niet dit soort dagjes moet organiseren! Hij is een apart mens, maar wel een vakman die in de westernsport al een en ander bereikt heeft. Ook zijn zoon is een talentvolle ruiter.
Dus mensen vergeef deze ouwe cowboy! hij bedoeld het echt niet kwaad Haha!
En er zulllen vast wel stallen zijn waar iets geduldigere mensen les geven die wat socialer / vriendelijker van aard zijn Duivel
Hoop in ieder geval dat deze ervaring je er niet van af houdt om verder te gaan in de western tak!

p.s Chester is idd een aparte maar mijn man (echt een beginner ) heeft er altijd met veel plezier op gereden! Ook ikzelf heb menig maal gehobbeld met hem, Dus misschien gewoon niet zijn dag gehad!

Baconlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 15:19

ik ga er zelf ook lessen binnekort, mijn vader lest er al 1 jaar en ik heb het 1 keer geprobeerd maar de les beviel me niet, maar je moet er door heen en dat kom je erwel!

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 15:21

@ bluebell ik heb het paul op de man af gevraagd toen hij bij ons was voor een clinic ( ik wil ook graag de andere kant van het verhaal horen) ten eerste kon hij zich niets van dit voorval herrinneren, hij vroeg zich dan ook af of het wel bij hem was geweest.
en ten tweede vroeg hij zich af waarom dit via bokt moet worden uitgespeeld en waarom de ruiters niet rechtstreeks zich bij hem melden als ze klachten hebben over de les.
ik kan dus niet beoordelen wie nu de waarheid spreekt en inderdaad paul is niet een van de makkelijkste ruiter en trainer en bij elke clinic die hij geeft heeft hij wel 1 of 2 ruiters die het huilen nader staat als het lachen ( je mag je afvragen of dat nodig is) maar paul vraagt wel volledige inzet als hij met je bezig is.
ik zelf zet geen vreemde op mijn cutting paarden omdat ze zo fijn getraint zijn dat of je verongelukt er mee als onervaren ruiter of je brengt het paard zo in de war dat we weer weken bezig zijn om het paard weer op de rail te krijgen.
maar wat ik me wel afvraag en paul ook waarom is er maar 1 persoon die klachten heeft over deze les en zijn er niet meer verhalen naar buiten gekomen, alleen diegene die erbij geweest zijn weten het ware verhaal en die heb ik nog niet kunnen vinden in deze topic.
oke als het werkelijk zo gegaan is zo als de topic starter beweert is dit een min punt voor paul maar aan de andere kant paul wil best in gesprek gaan met de topic starter als zij zich maar bij hem bekent maakt over wat er is gebeurd die dag
hij betreurt het ook als men niet tevreden naar huis is gegaan, alleen en dat weet ik weer uit ervaring met paul, als je denkt daar te komen voor een schoolreisje ga je met strafwerk naar huis ( daarmee bedoel ik als je denkt dat hij les gaat geven "just for fun" besteed hij verder geen aandacht aan je en laat hij je ook verder aan je lot over)

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 18:26

Piggeljay,
we zijn met onze ruiterclub daar gaan rijden en ik zou niet weten of de rest ook op bokt komt. Ik vind als je les geeft aan onervaren westernrijders, die eens willen komen proeven van het westernrijden, je daar ook les naar moet geven!!!
Ik voel me dus nu een beetje aangevallen en als leugenaar uitgemaakt, het is jammer dat ik geen foto's heb van mijn blauwe plekken die chester me heeft bezorgt.
En ja, ik weet zeker dat het daar is gebeurd. Als je mijn topicstart leest, zie je ook dat ik niemand zwart wilde maken, maar er zijn meer mensen in dit topic die de manier van "lesgeven" (ik kan het niet eens lesgeven noemen eigenlijk) niet zien zitten. En het kan best zijn dat hij voor de ervaren westernruiters perfect is, maar dan moet je geen beginners laten komen rijden.
Ik ga er ook geen zeik om maken als ik daar voor 1 keer kom rijden, ik zoek wel een andere stal, die wel lesgeeft op een beginners vriendelijke manier!!

bluebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 08:45

@ Piggeljay Begrijp me niet verkeerd, Ik kan het goed vinden met Paul! Knipoog Tuurlijk ben ik het niet altijd met hem eens, maar de reden dat ik nu niet meer bij hem in de les rij is op de eerste plaats gevolg van mijn verhuizing naar Belgie. En op de 2 de plaats omdat ik niet zoveel met koeien heb Koe
Ik heb 2 geweldige paarden van Paul gekocht (beide door hem getraind) en als ik ooit nog een paard zou kopen ga ik meteen weer naar hem om te kijken of hij iets geschikts heeft Haha! Zijn lessen zijn idd hard... en voor veel mensen iets te hard Bloos Maar dat is zijn manier van les geven en ik persoonlijk moest er wel om lachen als hij begon te schelden omdat ik voor de zoveelste keer scheef op mijn paard zat Clown

@ Ddees. Ik denk niet dat het erom gaat dat iemand voor leugenaar word uitgemaakt, en het is natuurlijk vervelend als je een nare eerste ervaring met de westernsport maakt.
Maar er zijn genoeg mensen die al jaren met veel plezier bij hem lessen en wel heel wat geleerd hebben. Misschien dat het de volgende keer veel beter gaat.
Mijn eerste les bij Paul vergeet ik ook nooit meer..... Ik als engelse ruiter (die van zichzelf dacht dat ze best goed kon rijden) Ik mocht op Annie, een 18 jarige merrie super lief beest! Alleen kon ik helemaal niks.... zo raar! ze liep maar wat rond en wat ik ook deed ze ging niet daar heen waar ik haar heen wilde hebben Bloos Dus een uur lang maar wat stuurloos gestapt en gedraaft. Toen ik eraf kwam had ik ook zoiets van wat een stom paard! Het heeft heel wat lessen gekost en heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel geduld! voordat ik eindelijk besefte dat ik helemaal opnieuw moest beginnen! Nu leer ik nog steeds iedere dag bij en het gaat al wat beter, maar toch ben ik blij dat ik ondanks mijn niet zo leuke eerste les toch heb doorgezet!
Heel veel succes verder!

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 22:38

Hier iemand die bijna 6 jaar bij Paul gereden heeft en niets dan goeds erover te melden heeft!!

Ik ben er met stage begonnen en heb er enorm veel geleerd! Zowel in de omgang met de paarden als ook in de lessen. Het is een manier van lesgeven die je moet liggen, maar als je door de (niet altijd even subtiele Knipoog ) wijze van Paul heen kan kijken, en jezelf eens onder de kont schopt en je niet zo aanstelt als je negatief commentaar krijgt, zul je merken dat je er in korte tijd gigantisch veel leert!!
Je kunt wel op een paard zitten dat alles van alleen doet, maar wat leer je dan? NIKS!! Pas op een paard waar je echt moet werken om iets gedaan te krijgen, daar leer je op rijden!

Ik heb mijn eerste paard bij Paul gekocht, en na het inslapen ervan ook mijn nieuwe paardje en ben er enorm tevreden over!! Beide paarden zijn bij Paul ingereden op een super manier! Bij mn eerste paard was ik er telkens bij, en de manier waarop hij zadelmak gemaakt is vond ik echt TOP!!! Mijn nieuwe paard is al wat ouder, maar is ook bij Paul ingereden en dat is net zo goed gedaan!
Als ik nog eens een jong paard koop, weet ik waar ik m in ga laten rijden!

Ik sta er nu niet meer met mn paard omdat mijn interesses naar andere dingen uitgaan dan de cutting, maar ik kan iedereen aanraden die GOED western wilt leren rijden, om naar Paul te gaan.
En als je liever een instructeur hebt die je in de kont kruipt, en alleen maar zegt dat het geweldig gaat terwijl je zit te prutsen, ja, dan moet je maar ergens anders heengaan!!!

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 08:56

Nou, ik kan best tegen een schop tegen mijn kont en ik ben echt niet iemand die meent het beter te weten, ik heb heel graag les waar ik wat van leer. Maar hier kreeg ik totaal geen aanwijzingen wat ik moest doen.
En ja, als je start met paardrijden (engels) krijg je ook een paard wat heel snel op je reageert om het gevoel van paardrijden te krijgen. Ik neem aan dat dat bij westernrijden net zo is. Als je een paard hebt wat makkelijker te rijden is, krijg je meer gevoel wat je moet doen.
Ik ben niet iemand die maar wat aanklungelt, ik wil graag gericht weten wat ik moet doen als ik iets fout doe, en niet van die opmerkingen: doe maar iets, kijk maar of het lukt, wat dat is geen les geven.
En tuurlijk, op iedere stal zijn er mensen die possitieve en negatieve ervaringen hebben, maar ik vertel alleen mijn verhaal en hoe ik er over denk!!!