[WN] EWU verandert regels t.a.v. leeftijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dofuzz

Re: EWU verandert regels t.a.v. leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 08:08

nogmaals dames en heren, als een paard een fysiek ongemak ervaart bij het uitvoeren van een bepaalde oefening, en je maakt geen gebruik van zenuw- of pijnblokkers, zal het paard deze oefening nooit GOED gaan uitvoeren . ongeacht de druk of pijn die toegediend word om het alsnog te laten gebeuren.

op die manier geeft een paard algauw aan wanneer je hem forceert en te snel gaat.

trouwens, van mijn eigen paarden wil ik niet dat ze gepushed worden om ten koste van alles de futurity te kunnen halen. daarvoor is er in de europese futuritys niet genoeg prijzengeld te verdienen t o v de normale NRHA categorie 1 wedstrijden die ze tot hun 20ste kunnen lopen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 08:26

En daarom is de startleeftijd dus verhoogd, zodat paarden op hun 20e ook nog wedstrijden kunnen lopen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 08:45

@dofuzz Dus als ik het goed begrijp ga jij een paard wel te vroeg pushen wanneer er een navenant prijsenbedrag tegenover staat?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 09:09

dofuzz schreef:
op die manier geeft een paard algauw aan wanneer je hem forceert en te snel gaat.

Zit op zich wat in, alleen jammer dat zowat de hele paardrijdende wereld absoluut niet aanvoelt wanneer het paard geforceerd wordt Clown

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:45

Paarden pas vanaf 2 jaar aan de hand mogen showen wat een initiatief toch weer????? Gestoord Rolleyes
Gaan we van af nu dan ook de veulen en jonge paarden keuringen van andere stamboeken aanpakken en proberen uit te bannen? Want dat is zeker net zo belastend als een halter klasse. Jeetje dat zo'n veulen al met een paar weken met zijn moeder mee moet lopen op zo'n grasveld dat is dan ook je reinste dierenmishandeling toch. Afschaffen die hap dan maar drie jaar wachten tot je weet of de veulens van een bepaalde hengst/merrie combi goed zijn.

Slaap lekker verder Duivel Dromen Dromen Dromen

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 13:22

dofuzz schreef:
nogmaals dames en heren, als een paard een fysiek ongemak ervaart bij het uitvoeren van een bepaalde oefening, en je maakt geen gebruik van zenuw- of pijnblokkers, zal het paard deze oefening nooit GOED gaan uitvoeren . ongeacht de druk of pijn die toegediend word om het alsnog te laten gebeuren.

Mooi dat je terloops al maar vast de oplossing geeft om dat geld toch te proberen binnen te halen
Whatever it takes Cool

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 13:38

Wran en Ewu zijn voor alle rassen.
En persoonlijk denk ik niet dat het veel zin heeft een 1 jarige fjord, haf of KWPN-er te showen op een wedstrijd om te laten zien hoe mooi ie is. Dat doe je dan beter op de rassenshows of veulenshows van het betreffende ras.

En dat doen de quarter/paint/appie-verenigingen al keurig Ja

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 07:52

Onderstaande link komt van wittelsburger. Het is een reactie van bekende amerikaanse trainers op het besluit van de EWU om gaan 3 jarige paarden meer onder het zadel op wedstrijden uit te brengen.
http://www.wittelsbuerger.de/ewu/info/2 ... ge_usa.htm

Staan interressante uitspraken op van hele bekende reining trainers !!

gr. johanna

ps. wel in het duits

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 09:33

Zeker interessant Johanna. Maar heeft het zin als de trainers die paarden dat extra half jaar niet gunnen...
Dat het de reiningsport kapot maakt lijkt me wat overdreven, die trainers moeten de hand in eigen boezem steken en de verantwoordelijkheid nemen als ze een paard verrot gereden hebben omdat ze hem toch op te jonge leeftijd zijn gaan trainen.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 09:38

Persoonlijk zeg ik, liever de reiningsport kapot dan de reiningpaarden. En dat eerste zal wel meevallen Haha!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 09:40

en hoe is het in nederland geregeld? Lopen wij nu achter op de duitsers

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 10:04

Dat ligt eraan dinopino... als de regels goedgekeurd worden op de ALV niet.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 12:05

Whoosh! Dan maar hopen dat het goedgekeurd wordt op de ALV.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 14:56

crazycactus schreef:
Dat ligt eraan dinopino... als de regels goedgekeurd worden op de ALV niet.

?????
Blijkbaar is het erg moeilijk om te snappen allemaal.
Er hoeft niets meer goed gekeurd te worden,dat is al gebeurt.
Na uitwerking (en die is volgens mij ook zo goed als klaar) beslist het bestuur wanneer het ingaat.
Niets ALV dat hebben we al lang gehad.

Maar dan nog is het alleen de wran waar dat voor is.
De rest is afhankelijk van hun moeder verenigingen.

Achter lopen op de duitsers!!!!! Dacht het niet.De DRBF is al langer geleden begonnen met een futurity vanaf 4 jaar.
En als je weet wat de drbf is dan moet je dat toch super vinden. Cool

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 15:09

Ik dacht dat alleen het raamwerk goedgekeurd was.. call me blont with a capital T Knipoog

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 15:13

Dat hierin weer specifiek de reiningsport genoemd wordt, daar wordt ik echt even onpasselijk van.

De pleasure begint al met de 2jarige Futurity, jaja, gewoon onder het zadel.

Blij om te zien dat er organisaties zijn die wel degelijk stilstaan bij een acceptabele leeftijd voor paarden zoals de DRBF, EWU.

Nou noemde ik heel snel de pleasure discipline maar het is mij dus ongeacht welke discipline dan ook.
Wie waaraan mee wil doen met wat voor reden dan ook, dat is ieder voor zich.

Groetjes, Gisela
Laatst bijgewerkt door Gisela op 02-02-07 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 15:26

Dat is idd zo Gisela.. afgelopen najaar heb ik vol walging zitten kijken (voor zover ik daar zin in had) naar de 2-year old pleasure... mag van mij ook volledig afgeschaft worden.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 17:45

Duivel Met een paar spandoeken langs de kant gaan staan en heel hard boe roepen. Bij zulke disciplines. Dat zal ze wel wakker schudden.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 18:02

Dat is een goeie Dinopino Haha!

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 09:30

goed bezig dinopino !
wie zegt dat jij dan zo wakker bent
wat jij voorstelt neigt naar het Calimero-syndroom gekruid met extremistisch fundamentalisme. en we zien tot wat dat leidt in bv irak

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 12:07

*LOL* ik heb er weer een syndroom bij. En ik heb ook al wat met irak te maken wouw ik ben ook nog internationaal he jammer mijn calimero smiley werkt niet die moet hier eigenlijk staan.

Eh wat voegt deze bijdrage toe confuse ik bedoel dofuzz, behalve dat het echt nergens op slaat en ik hier een kamer vol met mensen hebben die van de stoel rollen van het lachen.

on topic ik zal voor degene die moeite hebben met duits de antwoorden van de geinterviewden even kort vertalen. (iemand vroeg mij hierom)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 13:42

Houden we het even een beetje op niveau mensen?

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 20:59

Deze vind ik wel erg mooi Haha!

Craig Schmersal:

Citaat:
We hebben nu al 2 jaar de tijd om die paarden te trainen,meer heb je niet nodig.
Waarom zou je dat moeten veranderen??

Cool

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 21:02

Gewoon erop gaan zitten als je ze als veulen uit moeders hebt getrokken dus. Of zou hij dat niet bedoelen?

Dan kun je de futurity naar 2 jaar zetten, misschien best fijn.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 09:03

Dinopino schreef:
Whoosh! Dan maar hopen dat het goedgekeurd wordt op de ALV.

Ik zal in dit topic ook nog even uitleggen dat op de ALV van 2006 het raamwerk is aangenomen en dat voor de exacte regel invulling daarvan een commissie is samen gesteld die bestond uit beginners, amateurs en openruiters, die onderleiding van Chris Knol het geheel hebben uitgewerkt.
Deze uitgewerkte regels zijn gepresenteerd op de jury vergadering, en liggen nu bij het Wran bestuur ter goedkeuring.

Schokkende veranderingen in de regels, helaas die zijn er niet, het zijn niet meer en niet minder die regels die BV de AQHA ook presenteert bij aanvang van het nieuwe wedstrijd seizoen, en waarbij vervolgens de Wran met haar leden naar kijken, welke voor ons van belang zouden kunnen zijn. Ook regel wijzigingen, aanpassingen van andere tot deze westernsport behorende organisaties worden zo tegen het licht gehouden.

Achter de Duitsers aanlopen? Jammer dat dit zo gezien wordt, alsof alles wat uit Amerika komt zo zalig makend is!

Andere normen en waarde binnen het Europese, of dit nou op het gebied van omgaan met dieren is, dan wel niet BV de verzekering technische kant, maken het ernaar dat een zeer brede organisatie als BV de Wran, en ja, de EWU in Duitsland, gaan staan achter het hebben van BV een start licentie, die het er uiteindelijk naar zal maken, dat niet iedere ruiter zijn of haar opwachting kan gaan maken in een onderdeel van zijn of haar keuze.
De open structuur dat elke ruiter zelf kan bepalen waar hij of zij goed in is, wat hij of zij dan wil gaan starten, wordt vroeg of laat een heet hangijzer in onze sport.
In Duitsland zie je daarom, dat er door de meeste moederorganisaties een soort van samenwerking ontstaan is met de EWU, die weer de samenwerking op touw gezet heeft met de KN, zeg maar de KNHS van Duitsland.
Dit is ook ontstaan in het Nederlandse. Okay ik geef toe, dat niet iedere organisatie meteen doorziet welk doel hier eigelijk aan ten grond slag ligt, om zitting te nemen binnen deze zogeheten Federatie, maar duidelijk is wel dat de meeste verenigingen die hangen aan een Amerikaanse moederorganisatie, inzien, dat deze opzet een bescherming kan bieden, een buffer zone kan zijn, die hun open structuur in de toekomst kan blijven staven.

Dus samenwerken is het sleutel woord zodat je met western georiënteerde verenigingen, organisaties, personen en leden, je markt als het ware gaat dichttimmeren, zodat je vandaar uit kan bepalen wat welke ruiter BV wel of niet mag, daar niet western georiënteerde dit voor ons in de toekomst kunnen gaan bepalen.

Vr Gr Peter Vet