[WN] split - na dress wn gaan rijden: nieuwe regels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: split - na dress wn gaan rijden: nieuwe regels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 16:27

Jolande schreef:
Als ik me niet vergis organiseerde de WRAN ook altijd AQHA approved shows. Blijft dit wel zo en hoe staat de AQHA tegenover de nieuwe regelgeving? Gaat de WRAN echt op zijn standpunt staan en staat bv. een AQHA halter onderdeel voor 1 jarigen ook niet toe?

Nee de WRAN organiseert WRAN approved shows. Volgens de huidige WRAN-regels dus.
Er is ook een NK, maar dat wordt niet door de WRAN georganiseerd. Deelnemende verenigingen hebben die organisatie uit handen gegeven. En dat loopt prima.

Soms zijn er gecombineerde shows. Die worden dan elk volgens de eigen regels gereden voor de eigen onderdelen. De WRAN oordeelt over de eigen onderdelen.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 17:30

Anya schreef:
Soms zijn er gecombineerde shows. Die worden dan elk volgens de eigen regels gereden voor de eigen onderdelen. De WRAN oordeelt over de eigen onderdelen.

Dit bedoelde ik ja, bij de NK komt dat zag ik voor dat er ook AQHA approved gestart kan worden. Op zich een goede zaak om AQHA punten te kunnen halen.
Maar misschien is het iets om over na te denken om dat dan voortaan achterwege te laten, anders wordt het voor ruiters die in klassen van zowel de WRAN en AQHA zouden willen starten wel erg ingewikkeld wat de regels betreft.
Maar goed, er is dan ook nog altijd het NK Quarter voor de AQHA shows. Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:43

Wat een onzin Jolande. Er zijn al jaren afwijkende regels tussen de verschillende verenigingen. Het lukt al die starters al jaren prima. Dus ik zie het probleem niet zo.

Jij kennelijk wel. Dan start je toch alleen je eigen dingetje?
Dat kan nu ook en straks nog steeds.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:48

Als er al een reden zou zijn om niet én een WRAN-show én een Q/A/P-show tegelijk te organiseren zou dat voor mijn idee voor de paarden zijn. Die kunnen teveel voor hun kiezen krijgen. Nu de WRAN het jonge spul buitensluit is dat al een stap in de goede richting.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 00:27

Anya schreef:
Wat een onzin Jolande. Er zijn al jaren afwijkende regels tussen de verschillende verenigingen. Het lukt al die starters al jaren prima. Dus ik zie het probleem niet zo.

Jij kennelijk wel. Dan start je toch alleen je eigen dingetje?
Dat kan nu ook en straks nog steeds.

Oeps sorrie hoor, ik zal voortaan niets meer hier neerzetten waar Anya het niet mee eens zal zijn. Ik wilde er verder niets mee, vroeg me alleen af hoe de WRAN hiermee om wilde gaan. Maar goed, top er maar mee aan verder, de groeten!

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 08:19

Jolande,

Aan de regels verandert niets ingrijpendst, dus ingewikkelder zal het er echt niet op worden.
Het zijn uiteindelijk de leden van de WRAN die anders met bepaalde regels, voorschriften van BV AQHA, maar ook van de andere verenigingen die westernland rijk is wil omgaan.
Vaak zijn dit al AQHA leden, kan daarbij mijn zelf als voorbeeld nemen.
Het nieuwe reglement van de WRAN, zal als een soort van katalysator gaan werken dat bepaald wat jij als ruiter wel met een paard mag doen, op een uitgeschreven wedstrijd van de WRAN. Nu is het zo, of je nou show man ship at halter wil doen, of reining, er is niemand die zich zal bekommer of de kwaliteit van de ruiter, (niveau) een uitgeschreven onderdeel wel waardig is, laat staan hoe dit zich zou kunnen verhouden tot het paard.
De groei van de sport vraagt om een soort van regulering, die vanaf de opstap, tot aan de top katalyseert dat een opstappende ruiter zich niet zomaar in onze top onderdelen kan inschrijven.
Ik zelf denk dat dit een goede zaak is voor de sport, en met name voor het middel waar wij deze sport mee beoefenen.
Als WRAN maakt het ons niet zoveel uit hoe BV de AQHA, of andere verenigingen met onze nieuwe regels in een 5 staps level indeling wil omgaan. Als WRAN hebben wij ons eigen verantwoordelijkheid hoe wij deze sport de toekomst in verder willen laten groeien, en willen daarbij duidelijk af van het systeem dat je maar kan doen en laten wat je wilt met een paard. Wij vinden dat de kwaliteit van de ruiter bepalend moet zijn, voor een bepaald onderdeel wat er gestart wil worden, en niet het inschrijf formulier dat bepaald of een ruiter wel of niet op een gehouden NK komt starten. Zo simpel is het eigelijk.

Vr Gr Peter Vet.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 08:23

Nou Jolande zo bedoelde ik het niet.
Maar je maakt het volgens mij veel ingewikkelder dan het is.
Zoals Peter al schrijft. Zoveel verandert er nu ook weer niet.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 11:09

Ik ga me wel afvragen in hoeverre deze verandering in de regelgeving invloed heeft op het PAC systeem bij de Paints...weet jij daar misschien meer van Corine? Ik naam aan dat de APHA hiermee in moet stemmen? Nu kun je aangeven of je open of amateur start, bij het opgeven van behaalde punten vragen ze niet op welk van de 5 niveau's je rijdt.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 11:31

XoNo

Hoeft geen probleem te zijn, als ruiter kan je aantonen waar je inrijd bij je eigen ras vereniging, dus die behaalde level punten krijg je dan mee in de open, amateur of beginners klasse.
Level 3 kan je nu het beste beschouwen als de gevorderde beginner klasse 2 en 1 als amateur en open 4 en 5 als beginner, en beginnende beginner.

Groetjes Peter

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 14:54

Ok, dankjewel Lachen

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:07

@Xono, de APHA hoeft nergens mee in te stemmen hoor. PAC kent geen beginners/Ammy/Open, dus je doet gewoon mee aan "Western Pleasure" en krijgt daar je credits voor. Geen zorgen dus!

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:13

Worden die nieuwe regels e.d. eerst nog gepubliceerd zodat we ze kunnen lezen voor de vergadering? Dan kunnen we er tijdens de ALV vragen over stellen en hoeven we niet te beslissen over iets waar we nog niet over na hebben kunnen denken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:27

Hier http://www.wransite.nl/ kun je onder raamwerk regels al de opzet zien. Het zo idd handig zijn om ruim vooraf evt. wijzigingen hierop kenbaar te maken óf om een ruime pauze in te lassen voor ze onder de hamer gaan.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 13:28

PeterV schreef:

Afgelopen ALV 2006 is het raamwerk voor de nieuwe regelgevingen aangenomen.
Hoe de regelgeving in het nieuwe raamwerk gaat ingepast worden, daarvoor is een regelgevingcommissie benoemd, die bestaat uit open leden, amateur en beginners, die weer onder leiden van Chris Knol, het geheel hebben uitgewerkt.Dit uitgewerkt document heeft inmiddels ook de jury vergadering doorstaan, en zal één deze dagen, weken, maanden gepresenteerd gaan worden, aan alle leden van de Wran.

Alle belangrijke zaken, en ontwikkelingen staan nu goed op de rails, en komende ALV zullen de meest ingrijpende zaken wel zo goed als rond zijn, zodat wij kunnen overleggen voor invoer van de nieuwe regelgeving, BV bij de start van het nieuwe wedstrijd seizoen

PeppySan,

Natuurlijk worden de regels gepubliceerd, maar dit pas als het gehele proces rond is.

-1nieuwe reglement is voor gelegd op de ALV van 2006.
Afgesproken is hierbij het raamwerk goed te keuren, en een regelgeving commissie in het leven te roepen, dat bestaat uit beginners, amateurs en open ruiters, die onder leiding van Chris Knol invulling moest gaan geven, aan de gehele nieuwe regelgeving.

-2complete verhaal is besproken en gepresenteerd op een jury vergadering, waar links en recht nog wat kleine aanpassingen zijn verricht, waarna het is goed bevonden.

-3dit uitgewerkte verhaal komt uiteindelijk bij het bestuur van de WRAN terecht, die vervolgens beslist, wat er verder mee te doen.

Persoonlijk denk ik niet dat het gehele proces wat doorlopen is,
-1regelgeving commissie uit eigen leden, van verschillende niveaus,
-2gewijde jury vergadering aan de nieuwe regelgeving,
-3het eventuele wel of niet goedkeuren van het geheel door het bestuur,
nu nog eens op de komende ALV moet worden door gesproken.
Eventueel niet goedvallende regels kunnen mijn inziens weer op tafel gelegd gaan worden op de ALV van 2008.

Ik kan mijn nu alleen maar bedenken, na het werk van de regelgeving commissie en na het gehouden jury beraad over deze regels, dat het nogmaals bespreken, het tegen het licht houden van de regels, alleen maar zullen leiden tot eventuele persoonsgebonden wensen die het algemeen belang van de ontstane nieuwe regelgeving zullen ondermijnen.

Op de ALV is ook afgesproken het raamwerk beter te communiceren. Dat heeft inmiddels bijna een jaar op de site gestaan en is gepubliceerd in de WHW. Daarmee hebben alle leden er kennis van kunnen nemen.

Verder kan ik mijn geen regel bedenken die zo afwijkend is van andere bestaande organisaties, dat daar op de komende ALV over gesproken moet gaan worden. Heb vertrouwen in uw bestuur, dat als dit het geval zou zijn, dat dit dan ook zal gebeuren, en heb vertrouwen in de door u samengestelde regelgeving commissie, die met de grootste zorgvuldigheid en veel vrije tijd onder leiding van Chris Knol de leden hebben vertegenwoordigd, en heb vertrouwen in de jury’s die met de komende regels moeten werken.

Vr Gr Peter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 13:32

Hoe zit dat het eigenlijk met de nieuwe regels. Mag je ook jonge paarden (twee jarige) starten in de SAH?

gr [***]

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 13:36

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 13:41

He, deze site had ik nog niet gezien.
Dank je Lachen