Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
arno8 schreef:Ze geven nog altijd flinke trillingen door en zorgen er voor dat de zool en straal geen contact maken met de grond.
DubbelDun schreef:Waar komt dan die hype voor kunststof ijzers vandaan?? (geplakt of genageld).
Daar zal toch wel een wetenschappelijk onderzochte achtergrond achter zitten.
Citaat:Op de röntgenfoto HPA (http://img320.imageshack.us/img320/5980 ... hpazj1.jpg) zien jullie de röntgenfoto van deze voet. Zie je hoe mooi recht de voet-as is?
janderegelaa schreef:Ga je een paard nu bijv. NH bekappen waar lage verzenen gepropageerd worden dan breek je automatisch de voetas ophet moment dat de schouder wat steiler is dus misschien is het handig als de mensen daar eerst naar kijken.
opala schreef:janderegelaa schreef:Ga je een paard nu bijv. NH bekappen waar lage verzenen gepropageerd worden dan breek je automatisch de voetas ophet moment dat de schouder wat steiler is dus misschien is het handig als de mensen daar eerst naar kijken.
Wanneer je nu het woord "gepropageerd" veranderd in de woorden "geforceerd aangebracht" dan heb je volkomen gelijk dat je de voetas automatisch breekt. Bij NH-bekappen wordt niets geforceerd, dat is juist de kracht van het NH-bekappen. Het paard geeft met zijn voet zelf aan wat er al dan niet moet gebeuren. Dat betekent dat ondanks jarenlang op die wijze bekappen voeten evengoed hogere verzenen blijven behouden, omdat de voet het gewoonweg niet toelaat dat er meer afgehaald wordt.
russel schreef:Ik vraag mij af of je dit soort voeten wel met een wig kan corrigeren. Mijn paard heeft dus helaas zulke voeten overgehouden na een bekapbeurt van een overijverige smid. Je snapt na dit voorval liep hij niet meer. De smid terug laten komen na een week of 2 en gevraagd er wiggen onder te zetten. Het beetje verzenen wat hij nog had waren helemaal kapot gedrukt, er was niets meer over.
Citaat:deze pony stond op ijzers voor met 2 lippen. we hebben het zonder ijzers geprobeerd maar toen liep ze kreupel
Brendageene schreef:mijn hoefsmid is ook geen voorstander van natuurlijk bekappen en ik ga me er niet eens in verdiepen. is niet rot bedoeld, maar ik heb deze smid al 13 jaar en heb alleen maar goede dingen bij hem gezien.
arno8 schreef:Even tussendoor: wat heeft dit met Western Algemeen te maken?
Citaat:In onze sport blijkt een naar achteren gebroken voet-as veel voor te komen. Daar wordt eigenlijk maar zelden iets aan gedaan, terwijl het zo eenvoudig is als je weet waarop te letten. Op deze website heb ik zelfs verschillende malen schrijvers aarzeling uit zien spreken over het gebruik van bijvoorbeeld wigijzers of wigzolen bij paarden met een naar achteren gebroken voet-as. Terwijl juist de naar achteren gebroken voet-as mede verantwoordelijk is voor de kwaal die wij met onze QH's het meeste zien, namelijk hoefkatrol, of beter gezegd pijn in de achterste hoefhelft ("palmar hoofpain") overigens een belangrijk onderwerp tijdens de jaarlijkse Conventie van de AAEP -American Association of Equine Professionals- dit jaar.
Citaat:Je hoeft je niet in natuurlijk bekappen te verdiepen, maar ik vraag mij wel af in hoeverre iemand kan beoordelen wat goed of niet goed is aan het werk van een smid, wanneer de aanblik van een hoef je weinig tot niets zegt. Ik bedoel het niet persoonlijk, maar in het algemeen.
Citaat:Strasser heeft hier een aardig antwoord op:
'but my horse can't walk without shoes!'
"This statement is not a reason to shoe. Far from it! It is a cry for help, a shemeful testament to the actions of the farrier (who has brought the hooves into such poor shape that the horse can no longer exist without the use of these harmful crutches) and or the owner, who has forced the horse into such unnatural living conditions that it can no longer exist without human interference."
Zo scherp durf ik het nog niet eens te zeggen...
Arabesk schreef:Ik denk dat de ijzers en de onnatuurlijke bewegingen die van het paard gevraagd worden de oorzaak zijn van hoefkatrol.
HK is trouwens ook een veel voorkomend probleem bij dressuurpaarden.
Citaat:dit slaat natuurlijk helemaal nergens op