[WN] Probleemgevallen 3 lage hielen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Probleemgevallen 3 lage hielen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 10:30

[edit Romkabouter]off topic reacties verwijderd[/edit]

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 10:33

arno8 schreef:
Ze geven nog altijd flinke trillingen door en zorgen er voor dat de zool en straal geen contact maken met de grond.

en contractie van de hoef etc etc

Alle zelfde nadelen van gewone ijzers gelden ook voor alles wat geplakt of gespoten wordt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 10:35

Waar komt dan die hype voor kunststof ijzers vandaan?? (geplakt of genageld).
Daar zal toch wel een wetenschappelijk onderzochte achtergrond achter zitten.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 10:36

Om het hier inhoudelijk te houden heeft Jan een pb.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 11:12

Je weet dat ik toch niet op PB-en van jou in ga Arno? Dat heb je al eerder geprobeerd.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 11:13

Ontopic blijven graag

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 11:42

DubbelDun schreef:
Waar komt dan die hype voor kunststof ijzers vandaan?? (geplakt of genageld).
Daar zal toch wel een wetenschappelijk onderzochte achtergrond achter zitten.

Kunststof heeft een aantal voordelen, de belangrijkste voor veel mensen is dat de trillingen minder zouden zijn dan bij een metalen ijzer. Verder zijn kunststof "ijzers" licht en wat stroever dan metalen ijzers, dus ze geven wat meer grip zoals dat bij een blote hoef ook is. Voor een goede bevestiging zul je ze wel moeten nagelen, geplakte "ijzers" houden meestal niet zo lang als genagelde. Bepaalde varianten kunststof worden ook vrij ver naar achteren doorgenageld, dat vind ik persoonlijk niet zo'n goed idee.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 11:45

Citaat:
Op de röntgenfoto HPA (http://img320.imageshack.us/img320/5980 ... hpazj1.jpg) zien jullie de röntgenfoto van deze voet. Zie je hoe mooi recht de voet-as is?

Is deze foto scheef genomen? Ik zie nl het hoefbeen niet recht in de hoef liggen (horizontale as is niet recht)?

Voetas ziet er inderdaad mooi recht uit.

Volgens mij is trouwens de conclusie ook dat je altijd naar het paard moet kijken en luisteren ipv stellen dat X altijd goed is en Y altijd slecht. Iets wat volgens mij door alle goede smeden/bekappers/etc. gezegd wordt.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 12:58

janderegelaa schreef:
Ga je een paard nu bijv. NH bekappen waar lage verzenen gepropageerd worden dan breek je automatisch de voetas ophet moment dat de schouder wat steiler is dus misschien is het handig als de mensen daar eerst naar kijken.

Wanneer je nu het woord "gepropageerd" veranderd in de woorden "geforceerd aangebracht" dan heb je volkomen gelijk dat je de voetas automatisch breekt. Bij NH-bekappen wordt niets geforceerd, dat is juist de kracht van het NH-bekappen. Het paard geeft met zijn voet zelf aan wat er al dan niet moet gebeuren. Dat betekent dat ondanks jarenlang op die wijze bekappen voeten evengoed hogere verzenen blijven behouden, omdat de voet het gewoonweg niet toelaat dat er meer afgehaald wordt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 13:01

opala schreef:
janderegelaa schreef:
Ga je een paard nu bijv. NH bekappen waar lage verzenen gepropageerd worden dan breek je automatisch de voetas ophet moment dat de schouder wat steiler is dus misschien is het handig als de mensen daar eerst naar kijken.

Wanneer je nu het woord "gepropageerd" veranderd in de woorden "geforceerd aangebracht" dan heb je volkomen gelijk dat je de voetas automatisch breekt. Bij NH-bekappen wordt niets geforceerd, dat is juist de kracht van het NH-bekappen. Het paard geeft met zijn voet zelf aan wat er al dan niet moet gebeuren. Dat betekent dat ondanks jarenlang op die wijze bekappen voeten evengoed hogere verzenen blijven behouden, omdat de voet het gewoonweg niet toelaat dat er meer afgehaald wordt.

In 'beweging en hoefverzorging' heb ik gisteravond een heel stuk geschreven over de voetas en NB.
(FAQ's natuurlijk bekappen)

Het is dus NIET zo dat lage hielen automatisch de voetas breken. Bij NB wordt uitgegaan van een hoefbeen dat parellel aan de grond loopt en veel minder vanuit de juiste voetas. Het is niet zo dat het één het ander uitsluit. Een juiste voetas zoals die wordt voorgeschreven door de traditionele manier van bekappen en beslaan kan heel goed samengaan met een hoefbeen parallel aan de grond. Maar:

Ramey schrijft in zijn book 'making natural hoof care work for you': "Ik heb ontdekt dat wanner je de hoef laat groeien zoal hij wil groeien en het paard geen pijn heeft dat je bijna latijd vanzelf de juiste voetas krijgt. Ik weet uit ervaring dat het een bijzonder slecht idee is om ten behoeve van de voetas de natuurlijke vorm van de hoef aan te tasten"
Frans Veldman voegt hier in zijn boek 'natuurlijk bekappen' aan toe: "De voetas is voor onze manier van bekappen niet relevant. We kunnen er toch niets aan veranderen zonder hoef geweld aan te doen. Gelukkig blijft dat bij een goed bekapping de voetas uiteindelijk vanzelf de juiste hoek aanneemt" en "We beschouwen de voetas dan ook als een academisch gegeven dat geen praktisch belang heeft voor de bekapping. De hoef zal bij een consequent uitgevoerde bekapping waarbij de zool wordt aangehouden vanzelf de juiste stand aannemen"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 14:51

Ik vraag mij af of je dit soort voeten wel met een wig kan corrigeren. Mijn paard heeft dus helaas zulke voeten overgehouden na een bekapbeurt van een overijverige smid. Je snapt na dit voorval liep hij niet meer. De smid terug laten komen na een week of 2 en gevraagd er wiggen onder te zetten. Het beetje verzenen wat hij nog had waren helemaal kapot gedrukt, er was niets meer over.

Nadien en dit is al een jaar of dikke 4 geleden, nooit meer een cmtje verzeen kunnen groeien. Nooit iets van achter er af laten halen, sparen, op tijd een smid, wel ijzers er onder. Nu een jaar geen ijzers, heel zuinig op zijn voeten, regelmatig de teen rond vijlen, maar niks geen verzenen.

Mijn ervaring is dus, als je pech hebt dat je paard zo fout wordt bekapt, je het probleem voor het leven hebt, of je moet je paard op een dikke zachte bodem zetten, 8 weken niet laten lopen, flink voeren en dan maar hopen dat je genoeg hoorn hebt om mee te beginnen. Natuurlijk een belachelijk idee. Ook op de wei slijten ze en het mmtje verzenen wat groeit, slijt net zo hard weer als hij 50 meter over een verharde vloer loopt, al loopt hij elke dag van stal de stalgang uit, de verharde plaats voor de stal, hups naar de wei en zal je hem een paar weken niet rijden, zal dat mmtje hoorn niet blijven zitten.

Mijn paard is er sindsdien idd slechter door gaan lopen, ben al lang blij dat hij nog loopt.

Ik vind het trouwens onbegrijpelijk dat een hoefsmid zo iets doet. Dan weet je echt niet waar je mee bezig bent. Nu snap ik ook waarom ik sindsdien een paard heb met een gevoelige rug en rugproblemen die een paar maanden daarna zijn begonnen. Hij kan niet meer strekken tijdens de draf, zijn gangen zijn er minder door geworden. Heel jammer. Gelukkig heb ik geen (duur) sportpaard, want dan ben je wel in de aap gelogeerd.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 15:20

Russell, ik heb je een PBtje gestuurd..

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 16:20

russel schreef:
Ik vraag mij af of je dit soort voeten wel met een wig kan corrigeren. Mijn paard heeft dus helaas zulke voeten overgehouden na een bekapbeurt van een overijverige smid. Je snapt na dit voorval liep hij niet meer. De smid terug laten komen na een week of 2 en gevraagd er wiggen onder te zetten. Het beetje verzenen wat hij nog had waren helemaal kapot gedrukt, er was niets meer over.

Helaas is er juist het verkeerde beslag onder je paards voeten gezet. Als je namelijk iets niet moet doen is wiggen onder zo'n voet zetten. Dat zorgt er juist voor dat die verzenen nog verder instorten door een verkeerde drukverdeling.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 17:06

Hier dan iemand met een paard met juist hoge verzenen, mijn smid bekapt ook volgens de rechte voetas. mijn paard had toen ik hem kocht steile voorhoeven, zijn voetas was licht gebroken en dan naar voren ipv naar achteren. er was volgens mijn smid nooit een smid bijgeweest, of anders heel weinig. hij heeft hem toen gecorigeerd en dat kon omdat hij pas net 2 jaar was, als een paard ouder is is het veel moeilijker omdat de stand al eigenlijk vastgegroeid is. mijn paard zijn hoeven slijten heel langzaam en voor meer dan achter, hij sloft ook makkelijk Knipoog
Het eerste jaar is de smid elke 2 tot 3 maanden geweest en nu heeft mijn paard een rechte voetas en het veranderd nu nog nauwelijks. door de langzame groei komt de smid nu om de 6 maanden en dan moet er heel lichtjes gecorrigeerd worden. hij is nu 4.5.

ik heb nog een pony gehad met ondergeschoven verzenen en platte hoeven (ook de voorhoeven overigens) deze pony was 6 jaar en mijn smid had een plan van ongeveer 2 jaar om het weer goed te krijgen. hier was ook sprake van een gebroken voetas en dan naar achteren. deze pony stond op ijzers voor met 2 lippen. we hebben het zonder ijzers geprobeerd maar toen liep ze kreupel (er brak binnen een week een groot stuk hoef af met als gevolg een hoefzweer)
deze pony heb ik na een jaar verkocht maar de voetas was toen al bijna recht, ze heeft er nooit last van gehad of kreupel gelopen. (afgezien van de hoefzweer) de smid kwam elke 6 weken en corigeerde heel lichtjes, alleen de teen werd telkens ingekort en ijzers er opnieuw onder geslagen. ik weet dus niet hoe het verder afgelopen is met de voeten van deze pony, maar voor mij was de behandeling na een jaar al zeer succesvol.

Van deze pony had ik ook een veulen en deze had zeer weke koten, bij geboorte liep hij erop. op aanraden van de smid eerst gekeken wat het veulen zelf zou doen maar na 2 maanden toch een stuk van de teen afgehaald. hij had de voeten van zijn moeder en zonder correctie dus grote kans om later dezelfde problemen te krijgen.

mijn hoefsmid is ook geen voorstander van natuurlijk bekappen en ik ga me er niet eens in verdiepen. is niet rot bedoeld, maar ik heb deze smid al 13 jaar en heb alleen maar goede dingen bij hem gezien. wel ben ik dus van mening dat je een paard niet ineens anders neer kan zetten vanaf 3 jaar, voor die leeftijd kan het wat sneller omdat het dier dan nog in de groei is. zoals bij de merrie van 6 jaar had mijn smid er 2 jaar voor uitgetrokken om de voetas weer recht te krijgen.

Ik denk ook dat de discussie wel of niet natuurlijk bekappen hier niet hoort, een goede smid, welke zich al bewezen heeft, geeft hier gewoon hele waardevolle informatie om ons wat te leren.
er zullen altijd verschillende visies zijn op hoe je problemen aan moet pakken en ik hoop gewoon dat iedereen net zo blij kan zijn met zijn of haar smid als ik dat ben met de mijne. Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 17:17

Citaat:
deze pony stond op ijzers voor met 2 lippen. we hebben het zonder ijzers geprobeerd maar toen liep ze kreupel

Strasser heeft hier een aardig antwoord op:

'but my horse can't walk without shoes!'
"This statement is not a reason to shoe. Far from it! It is a cry for help, a shemeful testament to the actions of the farrier (who has brought the hooves into such poor shape that the horse can no longer exist without the use of these harmful crutches) and or the owner, who has forced the horse into such unnatural living conditions that it can no longer exist without human interference."

Zo scherp durf ik het nog niet eens te zeggen... Bloos

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 17:18

Brendageene schreef:
mijn hoefsmid is ook geen voorstander van natuurlijk bekappen en ik ga me er niet eens in verdiepen. is niet rot bedoeld, maar ik heb deze smid al 13 jaar en heb alleen maar goede dingen bij hem gezien.

Je hoeft je niet in natuurlijk bekappen te verdiepen, maar ik vraag mij wel af in hoeverre iemand kan beoordelen wat goed of niet goed is aan het werk van een smid, wanneer de aanblik van een hoef je weinig tot niets zegt. Ik bedoel het niet persoonlijk, maar in het algemeen.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 17:20

Even tussendoor: wat heeft dit met Western Algemeen te maken?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 17:26

Goeie vraag Knipoog

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 17:28

arno8 schreef:
Even tussendoor: wat heeft dit met Western Algemeen te maken?

Als je het hele topic gelezen had dan had je het geweten. Met name de eerste post Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 17:34

Ik weet niet of 3x 'in onze sport' met de kombinatie van lage hielen nu zo specifiek des western's is Lachen

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 17:35

Ik denk niet dat hoefsmeden denken dat een goede voetas alleen belangrijk is voor western paarden. Volgens mij zou dit topic eerder op BEH horen dan hier.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 17:38

Citaat:
In onze sport blijkt een naar achteren gebroken voet-as veel voor te komen. Daar wordt eigenlijk maar zelden iets aan gedaan, terwijl het zo eenvoudig is als je weet waarop te letten. Op deze website heb ik zelfs verschillende malen schrijvers aarzeling uit zien spreken over het gebruik van bijvoorbeeld wigijzers of wigzolen bij paarden met een naar achteren gebroken voet-as. Terwijl juist de naar achteren gebroken voet-as mede verantwoordelijk is voor de kwaal die wij met onze QH's het meeste zien, namelijk hoefkatrol, of beter gezegd pijn in de achterste hoefhelft ("palmar hoofpain") overigens een belangrijk onderwerp tijdens de jaarlijkse Conventie van de AAEP -American Association of Equine Professionals- dit jaar.

Waarom juist in deze sport dan?

Ik denk dat de ijzers en de onnatuurlijke bewegingen die van het paard gevraagd worden de oorzaak zijn van hoefkatrol.

HK is trouwens ook een veel voorkomend probleem bij dressuurpaarden.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 17:44

Citaat:
Je hoeft je niet in natuurlijk bekappen te verdiepen, maar ik vraag mij wel af in hoeverre iemand kan beoordelen wat goed of niet goed is aan het werk van een smid, wanneer de aanblik van een hoef je weinig tot niets zegt. Ik bedoel het niet persoonlijk, maar in het algemeen.

ik weet dat je het niet persoonlijk bedoelt maar ik heb nergens gepost dat een aanblik van een hoef mij weinig tot niets zegt. ik heb een opleiding gedaan in de paarden en ook hobbymatig in de boeken gezeten over anatomie van paarden. tevens heb ik les gehad van een europese kampioen hoefsmid op school. Tevens een tegenstander van natuurlijk bekappen en mijn smid deelt zijn visie...

maar goed wat ik vooral wil zeggen: als ik tevreden ben met mijn smid, mijn paard is blij en loopt goed en hij verhelpt problemen waar ik problemen zie. Als ik hem bel dan zeg ik ook mijn paard staat steil kan daar iets aan gedaan worden, alles in overleg en daar ben ik heel blij om. dus waarom zou ik mij in een andere methode verdiepen als dit ook werkt en ik er een positief gevoel bij heb en deze smid vertrouw bij de hoeven van mijn paard.

Citaat:
Strasser heeft hier een aardig antwoord op:

'but my horse can't walk without shoes!'
"This statement is not a reason to shoe. Far from it! It is a cry for help, a shemeful testament to the actions of the farrier (who has brought the hooves into such poor shape that the horse can no longer exist without the use of these harmful crutches) and or the owner, who has forced the horse into such unnatural living conditions that it can no longer exist without human interference."

Zo scherp durf ik het nog niet eens te zeggen...

dit slaat natuurlijk helemaal nergens op, mijn hoefsmid is nota bene tegen hoefijzers. alleen wanneer het niet anders kan gaan ze eronder. en deze pony liep op 3 benen (nou ja ze liep niet meer) en met het ijzer kon ze wel lopen. ze had zulke slechte hoeven dat ze gewoon afbrokkelde zonder ijzers. met dus een hoefzweer als gevolg.
mijn shetlandpony welke ook hoefzweren heeft gehad stond overigens gewoon zonder ijzers met die zweren, maar die heeft hele harde hoeven en een goede hoefvorm.
En ja deze pony was er in het wild niet meer geweest, alleen ik kocht deze pony zo, dus de schuld van andere mensen. vandaar dat ik bij het veulen op tijd ingegrepen heb, zodat deze niet de rest van zijn leven op ijzers hoefde.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 17:46

Arabesk schreef:
Ik denk dat de ijzers en de onnatuurlijke bewegingen die van het paard gevraagd worden de oorzaak zijn van hoefkatrol.

HK is trouwens ook een veel voorkomend probleem bij dressuurpaarden.

Bij met name slecht gereden dressuurpaarden (en andere slecht gereden paarden). Het is niet voor niets dat de rijmethode van AdB zoveel succes boekt bij HKO-paarden.
Daar ga ik ijzers niet per definitie de schuld van geven. En dressuuroefeningen zijn in principe allemaal gebaseerd op de natuurlijke bewegingen van het paard.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 17:51

Citaat:
dit slaat natuurlijk helemaal nergens op

Het slaat wel degelijk ergens op.

Ik kende een paard dat ook steeds hoefzweren had terwijl ze niet op ijzers stond. Maar niet op ijzers staan en regulier bekappen is iets anders dan natuurlijk bekappen. Het grootste verschil zit in de frequentie. Het paard is toen op mijn wei gekomen, daar ben ik (onder begeleiding) begonnen met NB. 1 week daarna had het paard nog een hoefzweer, heel hoog in de hoef. De DA verzekerde mij dat dat niet door mijn bekapping kwam.
Na die hoefzweer heeft het paard geen hoefzweer meer gehad.
Dus voordat je zegt dat je paard niet zonder ijzers kan, zou je toch beter de andere opties kunnen proberen (volgens mij dan).
De nadelen van ijzers zijn algemeen bekend.
Maar toch wordt het nog steeds te vaak als enige oplossing gezien.