[WN] Western ras, in engelse stijl rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

crazycactus

Re: Western ras, in engelse stijl rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 09:02

Needje schreef:
Even een vraagje voor de mensen die dressuur rijden met een quarter/paint.
Ik vraag me nl af in hoeverre de bouw van deze rassen de hogere dreessur "in de weg zit".
Een rastypische eigenschap die ik bij deze rassen zie nl is dat ze vaak overbouwd zijn. Heeft dat geen gevolgen voor het goed op de achterhand brengen van het paard? (wat dus in de verzamelde gangen, in de wat hogere dressuurklasses gevraagd wordt)

Hoe hoger je komt hoe moelijker je het gaat krijgen met een qpa. De gangen zijn over het algemeen toch vlakker dan bij een echt dressuurpaard, dus als het om de "echte Knipoog" oefeningen gaat zoals piaffe en passage wordt het toch wel heel lastig. Maar voordat je zover bent.... nou dan heb je toch al heel wat bereikt nietwaar Haha!.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 09:19

Dat zeker! Dat niveau zal ik iig nooit halen Haha!

chex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 17:06

Ik zie het probleem niet. Je moet naar de gangen kijken. Er zijn ook genoeg pony's/paarden die voor de dressuur door moeten gaan en ook de juiste gangen niet hebben. Wij hebben een quarter staan met super ruime gangen. Deze zou je ook in de dressuursport door kunnen rijden. Vorige maand heb ik nog een quarter verkocht voor de dressuur. Net zo goed als springen, dat doen we ook gewoon met onze amerikaanse paardjes.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 19:36

chex schreef:
Ik zie het probleem niet. Je moet naar de gangen kijken. Er zijn ook genoeg pony's/paarden die voor de dressuur door moeten gaan en ook de juiste gangen niet hebben. Wij hebben een quarter staan met super ruime gangen. Deze zou je ook in de dressuursport door kunnen rijden. Vorige maand heb ik nog een quarter verkocht voor de dressuur. Net zo goed als springen, dat doen we ook gewoon met onze amerikaanse paardjes.

Ik zie het probleem ook niet, alleen je moet nergens naar kijken. Het is een paard en daar wil je op rijden. Het enige wat telt is passend tuig en goede instructie, de rest is uiterlijk vertoon.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 23:13

Ik ben het met Crazycactus eens ras is wel degelijk van belang als je serieus met bv. wedstrijden mee wilt gaan doen. Een dressuurjury wil been werk zien, de hoogte in. Verreweg de meeste quarters (niet alle) hebben een vlak gangwerk, daar zijn ze op gefokt, cowboys willen niet op een paard zitten waarbij ze bij elke drafpas gelanceerd worden Haha! Die willen lekker kunnen zitten. Bij reining kun je net weer geen paard gebruiken dat zijn knieen tot zijn oren optilt, dan kan hij geen voldoende tempo opbouwen voor een fatsoenlijke rundown of snelle circel. Denk ook maar eens terug aan de reclame van 'even apeldoorn bellen' met dat top-dressuur met een piaf op de renbaan Knipoog Begrijp me niet verkeerd, voor een ieder die gewoon recreatief western of dressuur wil rijden kan prima vooruit met een haflinger of tinker.

Even off topic: ikke, ik heb volgens mij ergens in een ander topic gelezen dat je een Quarter hebt? Wist ik nog niet, wat heb je voor een nieuwe aanwinst, ben niet nieuwsgierig Knipoog ? Ik dacht dat je een bonte ijslander wilde kopen?

Dizzy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 16:35

[quote="chex"]

-------------------------------------------------------------------------------------------------

ik ben het er ook mee eens..
wij hebben op stal een fjord staan die zz loopt.....jaa echt super he'...