[WN] Iedere stap bumpen/aansporen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marieke

Re: Iedere stap bumpen/aansporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 16:18

Rietveld schreef:
Ik denk wel dat daar de oorsprong ligt en misschien dat ruiters zijn "vergeten" op te houden met verzamelen en kuiten erbij misschien iets te letterlijk nemen.

Ik denk ook dat daar de oorsprong ligt. Ja
Ik zou geen andere reden weten.

Toen ik mijn nieuwe paard Nic Nack kocht probeerde ik hem te rijden zoals hij altijd met succes gereden is. Gaan staan in de beugels en hand naar voren voor de snelle cirkel en gaan zitten voor de langzame. Voor de rest je benen van hem weg. Hij moest helemaal op zijn eigen benen lopen. Aangezien dit niet mijn tweede natuur is en ik gewend ben om heel anders te rijden, was dit geen succes voor mij. Ik heb dus maar weer besloten om hem aan te passen aan mijn manier van rijden.

Nu blijf ik gewoon weer zitten in de snelle cirkel en drijf hem niet om de pas, maar ik drijf hem er wel in een bepaalde ritme behoorlijk bij. Hij loopt nu mooi verzameld en hard op de snelle cirkel. Hoofd naar beneden en gaan! Zodra ik zwaarder ga zitten en ophou met drijven komt hij mooi verzameld terug, maar wat ik zeg, dan moet ik mijn benen erbij houden en drijf dan alleen wanneer ik hem met mijn hand op moet pakken omdat hij bijvoorbeeld niet mooi stuurt of wanneer hij wat uit elkaar valt in de terug gang. Wanneer ik hand gebruik gebruik ik ook altijd been. Dus ik gebruik wel meer been dan de meeste ruiters die ik zie. Want als ik iets niet begrijp zijn het die afgestoken benen.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 16:35

Wat me trouwens ook opvalt, is dat juist bij ruiters met overmatig beengebruik de paarden protesteren door met hun staart te zwiepen. De voorkant van het paard ziet er dan 'broke' uit, maar de achterkant is rebels. Ik vraag misschien wel naar een hele bekende weg, maar dit kost je toch punten op een wedstrijd?

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:01

Rietveld schreef:
Wat me trouwens ook opvalt, is dat juist bij ruiters met overmatig beengebruik de paarden protesteren door met hun staart te zwiepen. De voorkant van het paard ziet er dan 'broke' uit, maar de achterkant is rebels. Ik vraag misschien wel naar een hele bekende weg, maar dit kost je toch punten op een wedstrijd?

Nee dat zijn niet alleen de paarden met overmatig been gebruik.

Er zijn veel verschillende soorten paarden natuurlijk, de een is gevoeliger dan de andere. De paarden met zo'n zwiepende staart hebben meestal ook hun oren niet naar voren. Ze zien er niet gelukkig uit. Oren naar achter, zwiepende staart en een paard wat niet mooi door zijn lichaam loopt. Dit zijn eerder de paarden waar de been hard binnen komt. Wanneer je je been er bij hebt, komtie minder hard aan dan wanneer je hem er plotseling bij hebt.

Maar ik begrijp wel wat je bedoelt hoor, je ziet ze vaak door de bak heen sjezen, maar ik denk dus eerder dat het te maken heeft met een paard wat niet lekker door zijn lijf loopt en contstant wordt geprikt, of een paard wat niet lekker door zijn lijf loopt en als een jakko moet gaan lopen op de snelle cirkel terwijl hij dat lichamelijk niet aan kan.

O en trouwens, je kan toch ook gewoon de staart plat laten leggen? Ben je meteen van dat probleem af Knipoog

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:22

Als ik stil sta doe ik het soms wel maar niet constant.
Wanneer ze haar hoofd naar beneden brengt ben ik tevreden en hou ik op.

Als ik tijdens het rijden 'bump' ga ik heeel hard vooruit...dat doe ik dan maar niet Knipoog

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 17:56

@ Marieke . Daar heb je gelijk in. Omdat het beengebruik me zo opviel de laatste tijd ga je daar natuurlijk op focussen en dan valt ook het staartgezwiep op.

@ BlazingBoots. Hihi, ja bij mijn paardje heeft dat ook hetzelfde effect. Zij moet juist wat (uhum, heel wat) minder gevoelig worden op het been en daar gebruik ik dus onder andere het bumpen voor. Als ze dus te heftig reageert op mijn been, dan bump ik een paar keer met als resultaat een paardje dat denkt " ik kan harder".. Om er na een steeds kortere tijd achter te komen dat de passagier wat anders bedoelde Clown Tong uitsteken

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 19:01

Ik heb ook eens een topic gestart om wat meer over de achtergronden van het bumpen te horen, maar met weinig resultaat. Er bestaat kennelijk weinig animo onder de Bumpende Bokkers om die methode hier toe te lichten. Ik heb wel begrepen dat er een bepaalde 'school' is binnen de Nederlandse westernsport die het continue bumpen als onderdeel van de training gebruikt. Het zou leuk zijn als een aanhanger van die school hier eens een verhaaltje over zou willen posten. Persoonlijk sta ik er nogal sceptisch tegenover (maar ik ben dan ook geen sportruiter of trainer).

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 19:22

Ik had altijd het idee dat hoe verder je komt met je ruiterkunsten, je hulpen minder zichtbaar behoren te wezen. Eigenlijk moet het "als vanzelf gaand" lijken, alsof het niets voorstelt dat hele paardrijden....
Maar zelfs op de World Show stonden ze in de line up te bumpen....
Het ziet m.i. echt belachelijk uit..... poging tot opstijgen als een vogeltje.....